Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden člověk zemřel, život druhého je v sázce. Dvanáctičlenná porota rozhoduje o osudu mladíka, jemuž hrozí obvinění z vraždy otce... Americké soudní drama Dvanáct rozhněvaných mužů (1957) patří mezi klasická díla světové kinematografie. Původně se však jednalo o řadovou televizní hru v rámci dramatické antologie Studio One, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. Univerzální téma dvanácti porotců rozhodujících o vině či nevině mladíka obžalovaného z vraždy svého otce představuje dodnes vděčný námět pro filmové i divadelní tvůrce. Vlastní verzi slavného námětu natočili filmoví velikáni jako Nikita Michalkov nebo William Friedkin, jenž původní téma rozvinul o reflexi rasové nesnášenlivosti ve společnosti díky obměně osobností v porotě. Friedkinův poutavý remake z roku 1997 zaujme po vzoru původního snímku silným hereckým obsazením, jemuž vévodí Jack Lemmon. Ten ve filmu ztvárnil ústředního porotce č. 8, který zpočátku stojí proti totální přesile, protože jako jediný není přesvědčený o vině obžalovaného mladíka. Ve hře je ale nejzávažnější obvinění z úkladné vraždy prvního stupně a trest smrti, pokud si budou jisti o jeho vině nade vši pochybnost. Kolem zdánlivě jasného případu se strhne vášnivá polemika. Dvanáct porotců znamená dvanáct různých pohledů na důkazy a výpovědi, které zazněly během soudního přelíčení. Dospět k finálnímu verdiktu může být nakonec mnohem komplikovanější, než se na první dojem mohlo zdát. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

StanislachKo 

všechny recenze uživatele

Prečo som Lumetovým nasrancom dal 5* a tu 4* mi tiež nie je úplne jasné... Film bol vlastne do bodky prepis, herecké výkony tiež nezaostávali, kamera klaustrofobická a napätie by sa dalo krájať. Niet čo vytknúť hádam iba malá úvaha: prečo sa toto točilo opäť? Jediným uspokojivým dôvodom by som považoval snahu o resurekciu tejto geniálnej klasiky ľuďom, ktorým napríklad z čiernobielych filmov vyskakujú vyrážky (a že ich nie je málo) ak išlo o snahu umelecky alebo remeselne prekročiť pôvodnú verziu... Tam nie je veľmi čím, veľké bravó však zaslúžene patrí faktu, že to dopadlo slušnou remízou. ()

jondzavid 

všechny recenze uživatele

Videl som aj originálnu verziu a ak porovnávam, tak sa mi páčila viac. To však neznamená, že by išlo o zlý remake. Henry Fonda v originále jednotky je naproste nedostižný, akokoľvek sa slušný Jack Lemmon snaží. Zo zbytku v remaku vyniknú George C.Scott či Armin Mueller-Stahl. Oproti originálu na mňa najviac odlišným dojmom pôsobil predstaviteľ jedného z hlavných oponentov, ktorého Mykelti Williamson (černošský radikál) stvárnil tak odporne, že som mal chuť mu jednu vraziť pri takmer každom jeho dialógu. Celkovo si priradím tento remake medzi tie, ktoré nie sú zbytočné, ale ak sa niekedy, k tomuto majsrtštiku z kategórie filmov, ktoré sú v jednej miestnosti (viď z novších Tape od R.Linklatera,Interview Thea Van Gogha alebo aj trebárs Phone Booth) vrátim, tak bude mojou voľbou originálna verzia. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Čtyřicet let uplynulo od doby, kdy se tehdy dvaapadesátiletý Henry Fonda navlékl do bílého obleku a v jedné dusné místnosti v patře soudní budovy předvedl jeden z nejznámějších hereckých výkonů v dějinách filmu. Henryho Fondu vystřídal tehdy o generaci starší Jack Lemmon, hlavním protihráčem se mu stal jeho vrstevník George C. Scott (aka Jeho Zelenost Generál Patton) a Jiřího Voskovce v roli zdvořilého imigranta odkudsi ze střední či východní Evropy vystřídal Edward James Olmos - který má kupodivu stále být z východní Evropy:) Samozřejmě je tu více známých jmen, ale to už není tak důležité, pánové Stahl, Petersen, Gandolfini a Cronyn prominou. Důležitější je, že se režisér Friedkin, tehdy rovněž takřka se sedmi křížky na hřbetě, rozhodl oživit obraz, a tím nemyslím jen pohyblivou kameru;) Řeč je hlavně o afroamerických účastnících, z nichž jeden hraje velmi výraznou roli rasistického porotce - vymlasknout takhle všem na odiv černého rasistu, to je kus novátorství, ať se vám to líbí nebo ne. Zajímavé je, že tomu "džentlmenovi" v obleku ten jeho svatý hněv na špinavé feťácké Mexikány věříte (a je vám z něj zle jako z každého jiného nácka). Podezřívám Williama Friedkina, že svým castingovým rozhodnutím chtěl ukázat, že doba hodně pokročila, a především posílit tu vnitřní rovinu Dvanácti Rozhněvaných Mužů - tu, ve které se nastavuje zrcadlo naší "objektivitě" a "nezaujatosti", manipulovatelnosti, ale i odpovědnosti za naše rozhodnutí. Rozhodně se mu to povedlo, bohužel film jako celek je jen důstojným remakem, který kvalit originálu nedosahuje. Dokonce bych řekl, že Michalkovova verze je také lepší, ale to je kromě její originality dáno i velkoplátnovou výpravou. Na televizní film dost slušné, ale "objektivně" prostě nemůžu dát osmdesát. Výsledek je 70%. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Kdo měl to hrozné štěstí vidět staršího bratříčka, tak se zcela jistě nevyhne srovnávání. Propastný rozdíl lze postřehnout snad pouze v hereckém obsazení a výkonech. Nechci nijak snižovat zdejší výkony, které byly taky fantastické, ale s partou kolem Fondy se to přeci jen rovnat nemůže. Dialogy jsou opět bravůrně napsané. Byl by docela průser kdyby nebyly, jelikož kromě nich film pranic nenabízí. Já si na nedostatek emocí nemohu stěžovat. Já se dojmout zase tak snadno nenechám, ale tohle je prostě tak krásný a lidský příběh, že mi srdíčko hodně poskakovalo. Rozhodně remake, který se za sebe nemusí stydět a ukrývat se někde v rohu. Pokud si však někdy v budoucnu budu chtít zážitek zopakovat, a to rozhodně budu, tak sáhnu po starší verzi. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Ťažko zrovnávať so staršou verziou, možno tá Lumetova bola čo s týka spracovania predsa len o kúsoček lepšia, ale scenár je tak geniálny, že i táto Friedkinova verzia si plný počet rozhodne zaslúži. Navyše to bolo fantasticky odohrané, čomu sa ale nečudujem, keďže tu hralo pár hereckých legiend a mne sympatických hercov (hlavne George C. Scott bol výborný). ()

Galerie (99)

Zajímavosti (3)

  • Jack Lemmon (Porotce č. 8) byl za svůj výkon nominován na Zlatý glóbus, ale prohrál s Vingem Rhamesem, který cenu obdržel za film Don King: Jenom v Americe (1997). Po vítězství Rhames pozval Jacka Lemmona, aby se k němu připojil na pódiu, a tam mu k překvapení všech předal svou cenu. Lemmon prohlásil, že tento okamžik byl jedním z nejsladších v jeho životě.  Jack to vzal samozřejmě jako gesto a po skončení ceremoniálu Vinga vyhledal, aby mu trofej vrátil, ten však trval na tom, že patří jemu. The Hollywood Foreign Press Association později oznámila, že pro Rhamese nechají připravit duplikát ceny. (sator)
  • Drama vzniklo původně jako řadová televizní hra, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. (Olík)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Reklama

Reklama