Režie:
Maja MilošScénář:
Maja MilošKamera:
Vladimir SimicHrají:
Isidora Simijonovic, Vukasin Jasnic, Sanja Mikitisin, Jovo Maksič, Monja Savic, Katarina Pesic, Sonja Janicic, Jovana Stojiljkovič, Vladimir Gvojic (více)Obsahy(1)
Radikální film chladnokrevně zachycující život dospívající dívky v současném Srbsku provokuje nejen explicitními sexuálními záběry, ale především pokládá otázku, jak moc ovlivňují nastupující generaci digitální revoluce a proměny tradičních hodnot. Srbský film KLIP je čerstvým vítězem prestižního rotterdamského festivalu, kde zaujal především silou a autentičností své výpovědi. Příběh šestnáctileté Jasny, která se snaží definovat své místo ve světě a dospět, je totiž na samé hraně toho, co o dnešních teenagerech chceme vědět. Jasna je bezhlavě zamilovaná do o něco staršího Djoleho, ale jejich vztah je spíše než na romantických procházkách založen na divokých mejdanech plných drog, alkoholu, rozvášněného balkánského popu, násilí a sexu, který si natáčejí na mobilní telefony, ostatně stejně jako celý svůj život. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (312)
Podivná to doba. Žádné romantické oťukávání pod jasnou noční oblohou a nesmělé pozvánky do kina. Tihle dva spolu vlastně skoro nemluví, ona neví, co si myslí, jemu je jedno, o čem sní ona. Vztah-nevztah v současném Srbsku pohledem šestnáctileté Jasny a jejího chytrého telefonu, na který nahrává prakticky cokoliv. Asi je zřejmé, že tenhle nehorázně drzej fracek, který se doma v dusnu klaustrofobního paneláku snaží být neviditelný a pro nového násilnického hošana je hlavně kusem hadru, má pečlivě budovanou masku zmatené teenagerky. Koloběh chlastu, experimentů s drogami, výtržnictví, flákání se, narcismu a pokřikování na vlastní matku. Radikální srbský kousek ukazuje v plné nahotě až zrůdný svět současné mládeže: výsledek moderních technologií a křiklavé doby, která tak moc chce uhánět dopředu, až tu máme situace, kdy mladé zamilované holky doufají, že po orálu a análu se konečně dočká i jejich vagína!! Kde jsou ty časy, kdy to všechno začínalo šťouchnutím v podobě otrhaného kousku papíru s nesmělým vyznáním? Přesto tu máme silnou výpověď, která je na jednu stranu sugestivní a zneklidňující, ale určitě nechce (jen) šokovat. Nabízí dva mladé lidi, nejisté, zraněné. A ztracené? Nabízí i onu sexuální explicitní otevřenost, kvůli které měly některé země s distribucí plnou hlavu otázek. Fyzično je tu cítit na každém rohu, podtržené několika závěrečnými kopanci. Proměny a rozklad tradičních hodnot, úcta k rodičům, k vlastnímu tělu, obtížná komunikace s okolím – bez patosu a zdvižených ukazováčků. Klip je především cenný!! ()
Pro někoho skoro porno, pro jiného mrazivá výpověď, pro mě stejně daleko k obojímu. Po několika pohoršených reakcích jsem co se týče explicity čekal málem druhý Srpski film a Klip přitom odhaluje dost účelně i sporadicky. S onou výpovědí bych to ale také nepřeháněl. Jakkoli podobně smýšlející skupinky sexuálně probuzených teenagerů potkáváme každý den na ulici, je pro mě celá zápletka ústřední dvojice a jejího (ne)sbližování se hrozně nadnesená a přehnaná, snad aby všichni poznali, že jde opravdu o snímek varující a důležitý. I proto pořád nevím jistě, zda měl hlavní hrdina problémy s důvěrou, nebo byl prostě jen sobecký idiot. Největší uznání tak za to, že ani při repetitivním střídání nekonečných tahů a domácí deprese neztratila Milos moji pozornost. ()
Kulervoucí a autentická sonda do spoločnosti. Maximálne surové, ale o to maximálne pravdivé. Ľudia, ktorí si u toho zakrývajú oči a nechcú prijať aká je "skutočne realitia" by si mali dať facky. Vyprazdnená mládež a jej stereotyp. Všetky kontroverzné (povečšinou sexuálne) scény majú skvelý dobový základ a v žiadnom prípade niesú samoučelné. Čím ďalej sledujem Srbské filmy, tým zistujem, že novodobá extremná Srbská vlna mi ohromna sedí. Maja Milos pracuje s každou scénou krásne opatrne a každú má krásne do detailu premyslenú. Pri pár "civilných-found footage" momentoch som bol docela odrovnaný. ()
Opravdu hrůzostrašná záležitost. Tak nějak jsem doufal, že hlavní hrdinka v průběhu filmu trochu prozře, a i když jsou tam vždycky náznaky nějaké inteligence, nějakého pochopení, vždycky to ta káča totálně zabije a v průběhu filmu vlastně nenastane žádný posun. Skutečně velice depresivní, zvláště proto, že, ačkoliv je film vyvedený trošku do extrému, poměrně hodně věrně zobrazuje životní priority a hodnoty velké části dnešních mladých. A že jsou to priority a hodnoty opravdu hodně nízké... ()
Moralizujúce komentáre a súdy typu: tá dnešná mládež nemá hodnoty, morálku a zaujíma sa len o párty, chľast a sex sú poväčšinou mimo. Pretože stačí sa porozprávať s rodičmi, ich vrstovníkmi, kolegami v práci, či spomenúť si na vlastnú pubertu a na to, čo pútalo myseľ drvivej väčšiny vtedajších 14-16. ročných a aké mal kto túžby. Akurát mobilov nebolo a všetky drogy sa zliali do alkoholu a trávy. "Prínos" Klipu je v zameraní sa na zmenu formy: o čom sa pred rokmi len klebetilo cez prestávky sa dnes nakrúti na mobil. Striedajú sa tu zrnité momentky s kvalitnými zábermi. Linka rodičovskej ignorancie neveľmi šokujúca - je totiž pomerne typická pre tento vek. V kontexte filmu zaujali pesničky a najmä ich texty. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (9)
- Film vznikal šest let, čtyři roky byla Maja Miloš v intensivním kontaktu s mládeží. Za tu dobu hovořila se stovkami mladých lidí, čímž se chtěla vyhnout ironickému odstupu. (JoranProvenzano)
- Ruská premiéra filmu mala byť 30. augusta 2012, avšak jeho premietanie zakázalo Ministerstvo kultúry, ktorému prekážalo vulgárne vyjadrovanie sa jeho hrdinov, to, že užívajú drogy a alkohol a v neposlednom rade „pornografické“ zobrazenie sexu medzi neplnoletými protagonistami snímky. Za tento krok si ministerstvo vyslúžilo obvinenia z cenzúry. (Sufferer)
- Pri nakrúcaní sexuálne explicitných scén využívali aj dvojníkov, protézy či efekty a všetko bolo dokonale dopredu naplánované. S rodičmi detí, ktoré hrajú vo filme, sa režisérka rozprávala veľmi úprimne a všetko s nimi do detailov prebrala. (Sufferer)
Reklama