Série(2) / Epizody(13)
-
Série 1 (2013) - 7 epizod
-
Čínská dívka (2017) - 6 epizod
Obsahy(3)
V malém novozélandském městě Laketop se mladá dívka Tui Mitchamová pokusí utopit v jezeře. Po její záchraně školní ošetřovatelka zjistí, že dívka je těhotná. Robin Griffinovou, policejní inspektorku ze Sydney, povolají na místní policejní stanici, aby ji vyslechla... (Filmbox)
Videa (2)
Recenze (123)
Počin v podobě Top of The Lake by asi neměl být označován za seriál, ale spíše za film na pokračování. Což ovšem nemusí být problém. Horší je, stane-li se, že se takový neepizodický koncept, byť pečlivě vymyšlený, začne (snad během natáčení?) rozpadat. Nevadí, že Jane Campion není Agatha Christie, ale logiku - nebo v tomto případě spíše přirozenost, protože logický je příběh dostatečně - je třeba dodržovat i u psychologických dramat a mysteriózních filmů. Ambiciózní projekt tak trpí regresí ve vývoji jednotlivých postav. Ty jako by ztrácely paměť a s ní i úsudek. Vznikne-li jednou podezření, nemůže jen tak zmizet. A Jane Campion to moc dobře ví, protože vkládá do děje nejrůznější druhy Čechovových pistolí. Nedomnívám se proto, že by to by se jednalo o nedostatek konceptu, ale že se film jednoduše rozklížil při natáčení – možná tím, jak byly scény natáčeny na přeskáčku a asi s velkým odstupem. Možná ještě větším, tentokrát ideovým problémem je proklamovaný label "genderový." Proč ženy ve filmu jsou a zůstávají po celou dobu jakýmsi houfem zmatené zvěře? Co se tím vlastně říká o jejich „genderu"? Máme se smát, protože všichni víme, že tomu tak není? Vystavěla Jane Campion film k metainterpretaci? Jako když Ruben Ostlund tvrdil, že realistický film vidíme jako rasistický, protože jsme rasisti? Nebo je to koncept typu Žena od Luckyho McKee, který je až tak absurdní, že jej z podstaty nebereme vážně? Co nám má říci tento film, kde Jane Campion stvořila roli osvícenkyně, která ve skutečnosti jen plácá nezodpovědné banality, nebo říká pravdy, které všichni znají, jen je říká hrubě a v nevhodnou chvíli jako ožralý chlap, a vzdává se veškeré odpovědnosti? Je snad osvícená žena starý ožralý chlap? Jak byly všechny postavy nakonec obdařeny poznáním z nevšedních dramatických zážitků jsme se nedozvěděli, jelikož happy závěr a jednoduchý konec zajistil, že už se nikdo nikam nemusel fyzicky, mentálně a ani „genderově" posouvat. Tak, milí přátelé, můžete mi někdo povědět, co jste se nového dozvěděli o „genderu"? Jakou "reflexi ženství," jak píše Marigold, nám tento snímek vlastně připravuje? Tohoto filmu je opravdu škoda. Málo by stačilo ... nebo spíš "méně". Méně je někdy více ... 4,5. ()
Děj je napěchován všemožnými sociálními a hlavně sociopatickými jevy a "vraha" jsem uhodla už v prvním dílu, ale o tady až tak neběží. Uchvátila mě hlavně atmosféra (podobné pocity jako u Fargo), fascinovala mě příroda, potěšila mě pěkná hudba, songy a herecké výkony, ale hlavně ta příroda... je to skutečný Ráj.... a věřím, že v reálu není tak zamořený červivými jablky, jako v tomhle dlouhém filmu na pokračování. Sjela jsem ho na jeden zátah, což obvykle fakt nedělám. Velice silné 4*. ()
V skratke vystihnem podstatu: Jane Campion a Gerard Lee, si za tento primitívny scenár plný stupídnych dier a idiotských zvratov vrátanie správania či konania postáv, zaslúžia vyjebať v strede oceána bez záchranného kolesa, následne obhádzať jaternicami, klobásou či lokšami s udenou slaninou, nech sa na ich účet aspoň žraloky "zabavia", lebo akým smerom sa odstupom času začala uberať táto story, to skutočne hraničí s debilizmom najhrubšieho zrna. A verte mi, toto je oproti pôvodnému, ten slušnejší komentár .. ()
Seriál se tváří lákavě a feministicky, ale je prázdný. Po chvíli budete chtít hlavní hrdinkou (inspektorkou) třást a třást, ať se vzpamatuje. Nebo všem rozbít hubu. Což se v případě mužských nakonec stane – viz dále. Inspektorka přehlíží, že její nadřízený případy nevyšetřuje, přehlíží, že ji občas sexuálně obtěžuje, nechává s sebou manipulovat všema těma mužskýma… Pokud to má být "intuitivní genderová detektivka", tak intuice moc nepobrala a proti mužské hegemonii ta ženská invence pokulhává. Teď budu trochu spoilerovat, ale nakonec to dopadne tak, že proti dominanci a agresi mužů je použita agrese žen. Jako známka toho, že intuice došla. Ano, v posledním díle krev jen stříká. (Mimochodem během děje seriálu zemřou násilnou smrtí 3-4 muži, žena žádná). Nakonec má pravdu GJ (Holly Hunter) v poslední epizodě, rozčarovaná z toho, že se kdy usadila v Laketop, už má všech těch posedávajících a přemýšlejících žen dost a odejde. To je výstižná metafora, jak zažívám tento seriál. Asi se na druhou sezónu nevrátí. Já také ne. To je moje intuice. Dám přednost The Fall. Pokud chcete detektivku, intuici, genderovou tematiku, mužskou hegemonii, radím vám to samé, i kdyby v další jezerní sezóně hrála Kidman. Gillian Anderson utáhne všechny sezóny The Fall sama. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/8c/77/5a/8c775a71c64091e629413b1e3e7afe05.jpg ()
Možná jsem seriálu "Na jezeře" nedala dostatek prostoru, ale pilotní díl mě odradil.. V seriálu se vyskytuje celá řada prapodivných postaviček s nenávistnou povahou nebo trpí nějakou formou duševní poruchy.. Elisabeth Moss je svým způsobem velmi krásná a baví mě se na ní dívat, ale i tak mě k seriálu nedokázala přikovat.. Seriál spíše artového rázu, lehký nástin podoby s "Twin Peaks" a naší "Pustiny".. ()
Galerie (190)
Zajímavosti (2)
- Městečko Laketop na Novém Zélandu nenajdete. Název je smyšlený. (Endiiska)
- Jane Campion chtěla původně obsadit do role Robin Griffin (Elisabeth Moss) Annu Paquin. Ta však roli odmítla, protože byla těhotná. (Endiiska)
Reklama