Režie:
William FriedkinScénář:
William Peter BlattyKamera:
Owen RoizmanHudba:
Jack NitzscheHrají:
Ellen Burstyn, Linda Blair, Jason Miller, Max von Sydow, Lee J. Cobb, Kitty Winn, William O'Malley, Jack MacGowran, Barton Heyman, Peter Masterson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Regan je dcerou slavné a bohaté herečky. Protože na ni matka nemá čas, tak si ani nevšimne, že se dceřino chování pomalu začíná měnit. Mluví sprostě a obličej se jí křiví do děsivého šklebu. Matka vezme dívku na lékařské vyšetření. Po sérii velmi podrobných vyšetření jsou lékaři bezradní. Dívčin stav se stále horší a teď už napadá i své okolí. Hlas se jí mění a ona komunikuje se svým okolím démonickým hlasem. Jeden z lékařů přijde s návrhem obrátit se na církevního specialistu, exorcistu. Matka to zprvu považuje za hloupost. Když se dívka změní v ďábelskou stvůru, která zabije jejího přítele, nezbývá jí nic jiného než se obrátit na vymítače ďábla. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (907)
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Dost drsný a dobře natočený horor. Vymítač ďábla má pomalý začátek, kdy se první půlhodinu skoro nic neděje, ale pak začíná napětí i herecké výkony gradovat. Závěr je strhující. Trailer: http://www.csfd.cz/film/3190-vymitac-dabla-exorcista-exorcist-the/videa/ ()
jo, jistě že je to dobrej horor, ale nemyslím, že by měl na Přicházíí Satan s Gregory Peckem. když to srovnáte s knížkou, zjistíte, že je to téměř doslovnej přepis. A v prodloužené verzi ještě mnohem podobnější. kromě několika obměn v Reganině pokoji když je vyléčená, tak přesný. Nejlepší mi tu přišla scéna u konce. Jak Regan vyléčili. JAk ďábel přešel. A Jason Miller jako otec Karras je skvělej. škoda že žádná další role už nepředčila tuto první jeho. A řekli byste, že je mu tam jen o deset let míň, jak Maxi von Sydow? ()
Klasický a právem legendární horor. V době natočení vyvolal silné rozhořčení mezi kritikou i diváky, díky nechutným a tvrdým scénám. A přátelé, ty scény jsou účinné i dnes. Začátek sice vypadá úplně jinak, než z hororového filmu a horor jako takový nastupuje až zhruba v polovině filmu. Ale ten začátek je takový rozjezd a rozdýchávání na zbytek filmu. William Friedkin ho natočil jako svůj druhý a vlastně svůj poslední velký film. Ellen Burstyn výtečně zahrála vyděšenou matku, démonický Max Von Sydow zkušeného vymítače a Jason Miller excelentně ztvárnil otce Karase, tvrdého muže, který asistuje při vymítání. "Vymítač ďábla" je nezapomenutelný film, stejně tak i finální záběr na venkovní schodiště, záběr legendární a tolik napodobovaný. ()
Vymýtač ďábla natočil zjevně tvůrce, který rozuměl filmovému řemeslu, divákům i trhu. V době natáčení vrcholila vlna zájmu o módní satanistickou tématiku a publikum už bylo na ledascos zvyklé. K jedněm z mála tabu, které zbývaly, patřilo spojení satanismu s dítětem coby symbolem nevinnosti. Během krátké doby vznikly hned tři žánrové kousky, které se o to se zdarem pokusily a získaly status kultovních filmů. Vedle Omen a Rosemary má děťátko to byl právě Vymýtač ďábla. Šokovaní diváci se zatajeným dechem sledovali, jak se z křehké dívky stává vulgární monstrum plné zloby. Pro mě bohužel byl Exorcista vždycky film, kde funguje prolog a závěrečná scéna. To, co je mezi tím, a je toho logicky drtivá většina, jde pro svou přílišnou doslovnost mimo mě. Prolog, který vlastně ani dějově nesouvisí se zbytkem příběhu, je naplněný zlověstným očekáváním, napětím a hrozivou předtuchou. Něco není v pořádku, ale ještě netušíte, odkud přijde úder. V poslední scéně snímku kamera míří na schodiště před domem, kde krátce předtím zahynul člověk. V tom pohledu cítíte nevyřčenou otázku - bude ten děs pokračovat? Zbytek filmu hraje s natolik otevřenými kartami, je tak popisný, že je pro mě zkrátka nezajímavý. Režisér se mnou chce citově manipulovat, jenže nepíšeme počátek 70. let a už to nefunguje. Pro mě stále platí, že strach a napětí vyvolává nejlépe to, co nevidíš a neznáš. Tam, kde tě nechají tápat v nejistotě, bývá film nejsilnější. Takový snímek V moci ďábla je pro mě mnohem atraktivnější a působivější. Celkový dojem: 40 %. ()
To, že Vymítač ďábla je jeden z nejslavnějších hororů vůbec a naprostý kult, ví snad i naprostý filmový neznalec. Natěšeného diváka by však mohla zarazit poměrně nezáživná první část filmu, která trvá zhruba něco přes půl hodiny. Seznamujeme se s otcem Merrinem, který na své pouti v daleké zemi objeví děsivě vzhlížející sošku, o níž ještě netuší, že má nekalé plány s jednou dospívající dívkou Regan. Regan vede celkem poklidný život se svou matkou. Mezitím se také setkáváme s otcem Damianem, jehož jedinou náplní v první části příběhu jsou pravidelné bohoslužby, vycházky a obtížný vztah s matkou. Jinak se v podstatě neděje vůbec nic. Ovšem od chvíle, kdy matka Regan pořádá večírek, na kterém její dcera způsobí nemalé Faux pas, se, až do této chvíle docela klidný tón celého filmu změní a na diváka začne dopadat hustá atmosféra a ten pravý, ryzí, děs a strach. Již v tomto momentu, kdy kamera ze zadu Regan zabere, jsem pocítila nával strachu, seděla jsem jako zařezaná a tato pozice mě až do konce filmu téměř neopustila. Poté začíná to, na co většina diváků od začátku netrpělivě vyčkávala. Mezi nejděsivější pasáže rozhodně patří ten "devil scream" při němž tuhne krev v žilách a úplně "stačí", aby pronikal "jen" ze zavřených dveří. Linda Blair je démonická, ovšem perfektní masky také udělaly svůj velký, záslužný kus díla:) Myslím, že kdybych na tomto filmu byla v roce ´74 v kině, živá bych z tama nevylezla:) Tehdy to musel být pro diváky, i vůbec pro celou veřejnost i svět pořádný masakr:) ()
Galerie (243)
Zajímavosti (195)
- Hororový žánr dlouho trpěl nízkými rozpočty, Vymítač ďábla se tak stal prvním snímkem, který nabídl veškeré možné vizuální a technické efekty a kvalitní maskérskou práci. (ClintEastwood)
- Zvuk, ktorý vydáva posadnutá Regan (Linda Blair), je mixom kriku, zvieracích súbojov a anglických slov hovorených odzadu. (Biopler)
- Filmári nakrútili hlavu Regan (Linda Blair) opisujúcu 360 stupňov, tak, že štáb vytvoril bábku životnej veľkosti, ktorá okrem dôrazov na detaily mala na krku špeciálny kĺb umožňujúci legendárny pohyb. (classic)
Reklama