Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Sven NykvistHrají:
Martin Landau, Woody Allen, Alan Alda, Claire Bloom, Caroline Aaron, Anjelica Huston, Sam Waterston, Mia Farrow, Jerry Orbach, Jerry Zaks, Frances Conroy (více)Obsahy(1)
Tragikomedie Woody Allena vypráví paralelně příběhy dvou hlavních postav: jednou z nich je úspěšný oční lékař, který nechá zabít svou nepohodlnou milenku a zachrání tím svou rodinu; druhým je neurotický a neúspěšný dokumentarista, natáčející portrét svého opovrhovaného úspěšného švagra, který mu nakonec ještě přebere ženu, kterou miluje. ZLOČINY A POKLESKY jsou jedním z Allenových "vážných" filmů, z nichž je cítit jeho skeptický, až depresivní pohled na současnost, ovšem zároveň v něm probleskuje i Allenův humor, takže divák osciluje mezi smíchem a smutkem. (Quentin T.)
(více)Videa (1)
Recenze (181)
Bachova a Schubertova hudba provází tento film Woodyho Allena, který se snaží diváka zaujmout dějem rozděleným do dvou souběžných částí, které se propojí až těsně před koncem filmu. Skvělá kamera Svena Nykvistema už jen doplňuje klasická Allenova snaha o podkreslení příběhu svou oblíbenou jazzovou hudbou, tentokrát okořeněnou o již zmíněné dva hudební velikány. ()
O tom, kterak se prohřešky mění na velké hříchy. Snad nikdy jsem neviděl tak skličující a jízlivou satiru podanou tak nenuceným způsobem. Woody se tváří, jako by se nechumelilo, a mezi vtípky pašuje myšlenky těžké jako olovo. Vše krásně dobarveno kamerou Svena Nykvista, kterého Allen ukradl svému mistrovi, Ingmarovi. "Naposledy jsem byl v ženský při prohlídce Sochy Svobody". ()
Linie, kde si Alda střílí z tvůrce seriálu M.A.S.H. Larryho Gelbarta a Woody se vypisuje ze svých vztahových frustrací, je typicky Allenovská. Druhá s M.Landauem, jenž řeší morální dilemata a používá postupy, které všichni známe (racionalizace, odmítání) zase vůbec. Když se spolu na konci setkají, definitivně se potvrdí, že notorický neurotik hrál tentokráte se svým ohýbáním až druhý klarinet a přitom se ztrácel v houštinách filozofování. Až se švagr Lester dosměje nad střihovou vložkou s Mussolinim, nejspíš mu sebevědomě vpálí, že něco občas ohnul až přespříliš.. ()
Tak toto bolo užasne. Dva príbehy, každý iný, ale každý s nejakým posolstvom. Konečne som videl Allenovskú drámu, zatial všetky filmy čo som od neho videl, boli len o vzťahoch alebo o úvahách o smrti, tu už smrť sa ukázala v celej svojej kráse. Prvý príbeh bol o doktorovi, ktorý mohol stratiť všetko, len kvôli jeho jednému úletu a vidíme u neho výčitky, ale na konci už aj pokoj v duši. Druhý príbeh je klasický Allenovský, je v ňom láska, chtíč, zrada i potupa a to všetko zabalene v takom krásne cynickom obale. Ale tento Allen mi sadol dokonale, prelínanie sa dvoch celkom rozdielnych svetov, bolo fakt užasne poprepletané. A fascinoval ma J.Orbach, on bol tak razantný, bez štipky svedomia či výčitiek, naozaj fantastický výkon. I ostatný boli skvelí, ale Jerry O. bol z nich najlepší. Zatial môj prvý Allen, ktorému dávam 5*, no dúfam, že nieje posledný. Ale takéto filmy, ja naozaj môžem. ()
Jeden z nejsilnějších filmů o světle a tmě, o metafyzické polaritě, kterou ve snímku ustavičně zpřítomňují motivy spojené s nemocemi a léčbou zraku. Zdánlivě prosté psychologické drama soustředěně obhlíží gordický uzel rozmanitých vztahů mezi různě osamocenými bytostmi v moderním západním světě a váží jejich duše. Zdánlivý klid, jímž snímek vrcholí – rozvod neplodného a ustrnulého manželství, ukonejšení viny na vraždě, zpronevěření se svému poslání a ženství – je tou nejhlučnější tmou, do níž lidstvo padá. Jak je slepota pokorného rabína, jehož krásný tanec s provdanou tanec víří naději budoucího lepšího života, žel nepravděpodobného lidského štěstí, je proti ní vidomá! Závěrečný dialog smutného režiséra, který hledá v přítomnosti odlesky svých jinošských snů, měšťanskou optikou uhlazené v sentimentální nostalgii, a muže, který se považoval za Boha, ale nedohlédl konce jediného svého hříšku, natož pak své smrtelné viny, ovšem naznačuje, že spása je nablízku i pro ty, kteří se po většinu svého života proháněli jako hlubinně melancholické myšky v kolech v neviditelných klecích. Stačí jen posvítit si skomírajícím plamínkem v hlubinách našich srdcí, těch nespolehlivých dušičkových petrolejek. ()
Galerie (35)
Zajímavosti (12)
- Woody Allen měl pocit, že se zachoval ke svým postavám v závěru filmu Hana a její sestry "příliš hezky". Proto napsal tento film jako reakci. (washek)
- Název filmu vychází z názvu románu Fjodora Michajloviče Dostojevského „Zločin a trest“. Nebylo to však naposledy, co se Woody Allen v jeho románech inspiroval. Prvky a témata Dostojevského tvorby použil také ve filmech Match Point – Hra osudu (2005), Kasandřin sen (2007) a Iracionální muž (2015). (ČSFD)
- Film byl v říjnu 2013 zvolen čtenáři britských novin „The Guardian“ jako třetí nejlepší film Woodyho Allena. (ČSFD)
Reklama