Reklama

Reklama

Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů

(seriál)
  • Slovensko Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov
TV spot 2
Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 3 h 31 min (Minutáž: 52–53 min)

Režie:

Petr Nikolaev

Kamera:

David Ployhar

Hrají:

Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Vilém Udatný, Radka Fidlerová, Marian Roden, Vladimír Javorský, Josef Abrhám, Branislav Polák, Bořík Procházka (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Jména, která zná každý z nás, ale kolik z nás opravdu zná jejich příběh? Jejich život, jejich skutky, jejich myšlenky – i jejich utrpení. Čtyřdílná výpravná historická rekonstrukce se snaží zachytit vše podstatné v životě slovanských věrozvěstů, a nejen to – příběh putování bratří z Konstantinopole přes Velkou Moravu až do Říma zobrazuje kulturní, politické, náboženské i společenské rozmanitosti té doby a dává jedinečnou možnost poukázat na význam budování Evropské integrity, solidarity a vzdělanosti. Evropské národy neudrží pohromadě ani moc, ani ekonomický zájem, pokud nebudou stát na silném morálním a duchovním základu. Cyril a Metoděj se zasloužili o vznik prvního slovanského písma, o rozvoj slovanské kultury, o překlad Starého zákona a mnoha dalších křesťanských textů, o vytvoření nového právního řádu a položili základ moderní české státnosti. Zásadním způsobem ovlivnili historii všech slovanských národů, za což jim náleží titul Patroni Evropy a Apoštolové Slovanů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 2

Recenze (99)

VenDulin85

všechny recenze uživatele

Po prvním dílu nebudu hodnotit, to bych byla fakt ukvapená, navíc moje dojmy jsou zatím rozpolcené... Za Česko jsem ráda, že se točí snímky, které nám mají pomoct zorientovat se v našich dějinách, protože přiznejme se, ne všichni jsme tehdy v dějáku dávali pozor ;-). Asi každý by ze sebe vyplodil rok 863, když se ho někdo zeptá na příchod soluňských bratří na Velkou Moravu... ale co dál? Za sebe doznávám, že už jsem spoustu věcí vypustila z hlavy, takže si je ráda připomenu a to, že film balancuje mezi naučným a historicko-dramatickým snímkem, nebudu pitvat. Rozhodně bych se ale ohradila přirovnávat toto k paskvilu jménem Kněžna Libuše, který jsem si z jakési mladické nerozvážnosti onehdá pustila.. To si tento seriál, byť viděn zatím jen jeden díl, rozhodně nezaslouží. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Docela by mě zajímalo, jak by tohle natočil Jirka Strach. S jeho citem pro prostor a nasvícení katedrál, s citem pro výběr lokalit, ale i schopností vydolovat ze scénářů, co se dá, a ještě tam přidat na dialozích uvěřitelnost či dokonce vtip. Tahle didaktická verze je... zkrátka didaktická. Popisná. Nedějová. Sice je hezké, kde všude štáb natáčel, některé lokace vypadají zajímavě, ale chladné je to jak kus žvance v mrazáku. Dialogy jsou neuvěřitelné, patetické, tahají za uši. Já vím, že to měla být pocta, ale proč by měly být všechny podobné pocty svatým tak bezkrevné a bezživotné? --- Po skončení celého seriálu mám pocit, že to černobílé vidění světa pohřbilo u tohoto seriálu cokoliv možného dramatického. Slované jsou jen hodní, Frankové jen zlí. Nic mezi tím. ()

Reklama

corona 

všechny recenze uživatele

Moje očakávania veľkého "priekaku" sa našťastie nenaplnili, dokonca som sa pri sledovaní necítila trápne (čo sa mi dosť bežne stáva pri sledovaní diel z historickou tematikou z ČS proveniencie). Seriál sa relatívne dosť podrobne držal prameňov (najmä pri Koceľovi to bolo až príliš viditeľné). Tvorcovia sa našťastie celkom rozumne vyhli bitkám a vhodne ich doplnili len čítaným komentárom. Kvitujem aj výber veľkej časti menej známych hercov a som vďačná že sa scenárista vyhol vyfabulovaným bočným dejovým líniám. A teraz trocha kritiky: viac než smiešne zobrazenie kultúry Slovanov pred príchdom K a M, Svätoplukov účes ala Janson Donovan, taktné pripísanie násilnej christianizácie Vislanov len na vrub Svätoplukovi. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Působí to na mě, že natáčeli nikoli příběh ale legendu (legenda je v původním významu něco, co je zapotřebí, co se má číst), jak jinak si lze vysvětlit něco, co nemá vůbec nic společného se skutečným životem? Malý Konstantin levou zadní předčí dvanáctiletého Ježíše v Chrámu, za manželku si vybere Sofii (Moudrost, sice uznávám, že fakt moudře, jak říkala jeho matka i bratr Metoděj), ale v jeho raném dětském věku to působilo spíše nepatřičně (já vím, že to mělo naznačit jeho obrovskou inteligenci, vyspělost, bystrost a já nevím co ještě). Metoděj (ještě jako Michael) v pozici archonta také prokazuje jistou Sofii (a ta na rozdíl od Konstantina je i uvěřitelná) ale pak ho jediné bičování a ještě ne to v římském stylu, kdy se používalo flagrum ( a nic na tom nemění to, že jsem je já nedokázala zhlédnout ani ve filmu) přinutí odejít do ústraní - oba jsou zničeni životem, my ale z toho ničení nevidíme buď nic (v případě Metoděje - o 13 letech (sic) jeho života, kdy spravoval docela velké území Byzance, jsme se téměř nic nedozvěděli, ve filmu nejsou téměř žádný ženský, kdyby tam nebyla Špalková jako Teodora a ta druhá, která zřejmě přebíhá mezi Veligradem (jako Živena) a sídlem pohanů, které spravoval Žrec (Javorský) objeví se totiž v obou, tak bych řekla, že je v Byzanci ani na Moravě k životu nepotřebovali, no vlastně ten příbuzný obou bratří na císařském dvoře, Fotios, byl eunuch) nebo vidíme a slyšíme něco, co sice může člověku vadit, ale rozhodně ho to ani nedevastuje ani neohrožuje (dvorské intriky v Byzanci v případě Konstatntina). Občasné záchvěvy citu (mezi bratry) nebo hovory s dětmi (opět na pohanském hradišti než C a M došli na Moravu) mě tak sice dojímají, ale je jich málo na to, aby to působilo věrohodně. Inu, hlavně, že našli ostatky svatého Klimenta... (no, jak vidno, v Římě se nakonec hodily). Střet latinského a staroslověnského jazyka vůbec nebyl o jazycích nebo národech, ale o střetu laskavosti a arogance, což ještě bylo vzhledem k dochovaným pramenům upraveno tak aby to (ač jim to odporuje) neodporovalo celkovému vyznění seriálu. Taky mě u toho napadaly hlášky typu - Rostislave, Lutimíre, že vy jste se zase ve škole neučili a nedávali pozor - přece - Mše se skončila, jděte v pokoji! (Ite, missa est). Závěrem druhého dilu mi trochu pozvedl náladu Ludvík Němec v podání Petra Štěpána, jenž si přišel k Rastislavovi pro tribut a přísahu, stačil pohled a hned to celé vypadalo lépe... :lol: Díl 3 a 4 - nesnáším pálení knih a svitků od kohokoli kýmkoli a těžko lze uvěřit při pohledu na Zacha, že bylo Metodějovi 72 let, i když se maskéři snažili. Celkový dojem ze seriálu není špatný, ale tak nějak ty uměle namontované střety německého a slovanského nemusím (a tady to teda bylo dost patrné), zvlášť když se mi někdo snaží namluvit, že byla chyba v latině (hm, že těm Němcům (jako Germánům) ta řeč byla stejně vzdálená jako Slovanům už nikdo neřekl) Prostě my, až jednou nebudeme vymýšlet, jak bychom to udělali, abychom to nedělali jako všichni kolem, tak bude konec světa (ale nevím kterého, světů je prostě spousta, jak věřili staří Slované a mnozí v té době také). () (méně) (více)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Prvních pět minut prvního dílu bylo tak zoufale špatných na všech úrovních (především triky, herecké výkony a zvuk), že jsem si myslel, že vypnout to teď by byla chyba, protože tak trapně úděsné to být nadále nemůže. Inu... může. Především se přidala ještě špatnost scénáře (něco mezi filmem a dokumentem, ani jedno plnohodnotně a oboje se navzájem zabíjející), kterou jsem po prvních minutách samozřejmě nemohl tušit. Pokud jsem si po Lidicích myslel, že Nikolaev je schopný řemeslník se špatným vkusem, nyní ho nemám za víc než packala. Cyril a Metoděj překonává svým mimoňstvím i emogothic Kněžnu Libuši. ()

Galerie (127)

Zajímavosti (5)

  • Některé scény byůy filmovány v archeoparku v Chotěbuzi, nedaleko Českého Těšína. (LusSYx)
  • Projekt vznikl k 1150. výročí příchodů věrozvěstů Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu. (Olík)

Reklama

Reklama