Tvůrci:
Michael HirstScénář:
Michael HirstHudba:
Trevor MorrisHrají:
Travis Fimmel, Katheryn Winnick, Gustaf Skarsgård, Clive Standen, Alexander Ludwig, Linus Roache, Moe Dunford, Jessalyn Gilsig, Jefferson Hall (více)VOD (1)
Série(6) / Epizody(89)
Obsahy(2)
Drsné drama vikingského hrdiny Ragnara Lothbroka, který ve snaze o rozšíření vlivu seveřanů zpochybňuje kvality neschopného vůdce, kterému chybí vize. (Netflix)
Videa (4)
Recenze (831)
Špína, jedna dračí loď, krev, nejlépe rozmazaná po ksichtu, objevování kouzla mořeplavby, celkem paráda. Občasné odkazy na klasickou literaturu mě nerušily, proč vikinskému válečníkovi nevložit do úst něco z Kupce benátského. Tím posledním dílem to ale podělali, nemyslím "kostky jsou vrženy", myslím tu Královnu koloběžku první, pizizubou ke všemu. Ragnare, chcípni! ()
Vždycky jsem si říkal, že Vikingové by si zasloužili konečně nějaký výborně zpracovaný film a že bych za to dal dokonce všechno možné, no a History přišla s celým seriálem a dokonce lepším, než bych si dokázal představit ve svých nejdivočejších vikingských snech. Travis Fimmel je dokonalý, jeden z těch herců, kteří téměř okamžitě přesvědčí o svých hereckých kvalitách a člověk okamžitě ví, že bez něho by seriál ztratil velmi velkou část sympatického obsazení. A pak je tu Katheryn Winnick - ta štítonoška z těch divokých vikingských snů. 1. série - 9/10 - Mystika, duchovno, kultura, střet kultur, nájezdy, plenění, boj o moc, neočekávané přátelství, manželská krize - vše tak dokonalé, jak jen může být, snad jen ty bitvy trpí nedostatkem rozpočtu. 2. série - 8,5/10 - Mnohé z minula se zintenzivňuje, přidává se výborný anglický král, méně zajímavý vikingský král, zrady, rozkol a orel. Jen finále je nějaké slabší než minule a děje se tu až moc nedovařené politiky. 3. série - 8/10 - Rozpačitá první polovina série s nudnějším dějem a několika hloupými místy je naštěstí plně vynahrazena válkou proti Francii. Epizody s Paříží jsou to nejlepší, co lze najít v televizi. ()
,,PŘIŠLI! JSOU TADY! PEKLO A VŠICHNI JEHO ĎÁBLOVÉ.....“ /// Tak nějak by si to člověk představoval – za svitu polární záře se muži s těly od krve vracejí z výpravy a vítají je ženy, jenž uhájily svoji počestnost s mečem v ruce. Pokud teda nebyly s nima. A pak, v rámci oslavy, na mužích, kteří netouží po ničem jiným, než dosáhnout Valhally jezdí jako na bejcích… Seriálu postavenýmu na legendami opředený postavě Ragnara Lodbroka jde víc než o nějakou historickou přesnost, o vytěžení maxima ze zajímavýho historickýho námětu. Nejdřív to vypadá na historicky zajímavou pravdu o tý ,,lůze vikingský“ a její dovednosti ničit, pak mám dojem, že by se to mohlo vodehrávat kdekoliv. Že stačí jen navlíct lidi do starejch hadrů, nějaký ty intriky, trochu sexu a krve, rituály…, chlapům dát do ,,vínku“ čest, odvahu a touhu umřít v boji… taková severská Osadu Havranů. Vostatní seriálový kousky Michaela Hirsta jsem neviděl a upřímně toho moc nelituju. Kde je nějakej vzrušující děj? Co mě má bavit? Pozvat kněze do trojky? (ke všemu ani nejsu kněz!) Možná, kdyby to bylo tak vo tři díly vořezaný… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Severský básně jsou na mě příliš složitý. 2.) Vzruším se, když vidím šukat špinavý lidi. 3.) Co vznikne, když potká křesťan muslima už vím. Teď mě zajímá, co se stane, když narazí na pohana! 4.) Thx za titule ,,kvakkv a DENERICK“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()
Dovolil bych si tenhle seriál zneužít k takové malé úvaze nad tím, proč jsou seriály méně zajímavé než filmy. V dnešní době, kdy je řada lidí přesvědčena o tom, že seriály začínají konkurovat kvalitám kinematografie a že kabelovky jako HBO nabízejí dokonce mnohem dospělejší obsah než ten, co vidíme v kinech, jsou takové úvahy rozhodně třeba. Je pravda, že asi není úplně fér vytahovat to zrovna u Vikingů, kteří na rozdíl od takových Mad Men nebo The Wire vyloženým top příkladem „quality television“ nejsou. Nota bene nabízejí sympatický revizionistický pohled na vikingskou kulturu, která měla navzdory své násilnosti řadu předností, jako bylo rovnostářství namísto přísné hierarchie, ženskou emancipaci či důraz na technologie v podobě lodí a objevování. Každopádně i tenhle seriál je důkazem toho, proč je dnešní módní básnění o chytrých seriálech, které válcují hloupé filmy, velmi sporné: ____ (i) Jednak jsou podle mě seriály mnohem víc orientovaný na příběh než na formu. Seriály jsou co se formy týče v zásadě velmi konzervativní a nikdy nemohou nabídnout vyložený formalismus, jaký nabízelo Scottovo Domino, Loni v Marienbadu nebo třeba Blade Runner, a to z toho důvodu, že takový formalismus unese jen dvouhodinový film, ale na obrovský seriálový ploše by to před diváky nikdy neobstálo. Seriály jsou tudíž odsouzený k tomu, aby do diváka cpaly horem dolem příběh a formu upozaďovaly. Nakonec režiséři seriálů se mění skoro s každým dílem, tudíž režisérská vize ve smyslu nějakého osobitého autorského přístupu tu nemá možnost se prosadit. Vikingové typicky měly velký potenciál k formalismu, protože se vyloženě nabízelo za přispění kamery, hudby, střihu či dekorací zprostředkovat divákovi hluboký ponor do jejich pohanské mytologie, jak to provedl třeba Reth v Barbarovi, jenže to by to nesměl být seriál. Je sice fakt, že vikingové přistupovali na rozdíl od křesťanů ke svým bohům mnohem reálněji a pragmatičtěji (obraceli se k nim např. přímo bez náboženských autorit a každý po svém), tudíž by bylo od tvůrců nejspíš mylné, kdyby se pokoušeli v seriálu blafovat hloubkou a imitovat spiritualismus. Nicméně spousta jiných věcí v seriálu formalističtěji natočena být mohla. Fakt, že se tak nestalo a že seriály sází mnohem víc na příběh než na formu, vyhovuje jistě i mnohým filmovým kritikům, protože psát o příběhu je vždycky mnohem snaží než rozebírat formu. ____ (ii) Za druhý je na seriálech jako Vikingové iritující, že každý díl je v podstatě vstupem do stejné řeky, jelikož jsou ty díly dočista zaměnitelný. Oproti tomu filmy se liší, jelikož je s každým novým filmem možné a často i nutné objevovat, jak je po formální stránce vytvořen. Někdy proto říkám, že rozdíl mezi seriály a filmy je stejný jako rozdíl mezi MMORPG a singlovkami. U MMORPG je to pořád o tomtéž. Člověk pochopí po pár dnech pravidla a pak už jede na setrvačník. A skutečně existují lidé a není jich málo, kteří se na takové MMORPG zaseknou třeba i na pět let. Naproti tomu hrát různé singlovky znamená podobně jako u filmů objevovat pokaždé zákonitosti té hry a nějak se s ní popasovávat. Seriály jsou tudíž pro lidi, kteří jsou malinko líní. Nechci to samozřejmě nějak dramatizovat a v zásadě i vítám, že do osnov českých filmových a mediálních kateder začíná pronikat systematické bádání v oblasti televizních studií, nicméně vždycky si radši dopřeju pět filmů namísto deseti dílů seriálu, protože i když to vyjde časově nastejno, filmy mi víc prokrví mozek. () (méně) (více)
Nedělní nuda mě po dlouhý době opět zahnala na Netflix, na němž se v uplynulých týdnech objevila spousta novýho obsahu. Nejvíc mě však zaujali Vikingové. Seriál, o kterym jsem si zprvu myslel, že bude pubertálním znásilněním severský mytologie, tak i diváka. Místo toho divák sleduje, kterak se skrze bláto a krev střetávají původní divocí seveřané s pomatenými křesťany a do toho se sami mezi sebou řežou a zrazují v touze po moci. Ačkoliv ne seriálová špička, rozhodně to mile překvapilo (jak mě sere Hra o trůny, tak mě baví tohle). Velmi solidních 7/10! ()
Galerie (1 854)
Zajímavosti (84)
- Pri natáčaní boli použité tri kamery, ktoré počas jedno natáčacieho dňa zaznamenali 42 a viac záberov. (Im.Groot)
- Začátkem roku 2019 tvůrci seriálu oznámili, že 6. série bude definitivně poslední. Tvůrce a scenárista Michael Hirst, ale ihned oznámil, že už pracují na spin-offu. O tři roky později vznikl spin-off Vikingové: Valhalla (od r. 2022). (Geralt z Rivie)
- V seriálu často zní hudba norského hudebního projektu Wardruna, který má své ohnisko v kultovním jazyce nalezeném v nedávno zapomenutých umění norského šamanismu, Odinových písních a denních činností kultovního života. (Korkyist)
Reklama