Tvůrci:
Michael HirstScénář:
Michael HirstHudba:
Trevor MorrisHrají:
Travis Fimmel, Katheryn Winnick, Gustaf Skarsgård, Clive Standen, Alexander Ludwig, Linus Roache, Moe Dunford, Jessalyn Gilsig, Jefferson Hall (více)VOD (1)
Série(6) / Epizody(89)
Obsahy(2)
Drsné drama vikingského hrdiny Ragnara Lothbroka, který ve snaze o rozšíření vlivu seveřanů zpochybňuje kvality neschopného vůdce, kterému chybí vize. (Netflix)
Videa (4)
Recenze (831)
Nedělní nuda mě po dlouhý době opět zahnala na Netflix, na němž se v uplynulých týdnech objevila spousta novýho obsahu. Nejvíc mě však zaujali Vikingové. Seriál, o kterym jsem si zprvu myslel, že bude pubertálním znásilněním severský mytologie, tak i diváka. Místo toho divák sleduje, kterak se skrze bláto a krev střetávají původní divocí seveřané s pomatenými křesťany a do toho se sami mezi sebou řežou a zrazují v touze po moci. Ačkoliv ne seriálová špička, rozhodně to mile překvapilo (jak mě sere Hra o trůny, tak mě baví tohle). Velmi solidních 7/10! ()
Vizuálně podmanivé, neokoukané herecké tváře rozhodně zajímavé a bitevní scény dostatečně syrové. Nicméně sem tam se to přece jen trochu vleče a těch náboženských plků je někdy až příliš. 1. série - 80% Druhá řada je ještě o třídu lepší a není zde takřka žádné hluché místo. Pokud si i třetí série udrží stejné tempo, budu nakonec muset tu pátou hvězdičku přidat. 2. série - 100% Ve třetí sérii to hlavně kolem některých dějových linek sem tam zaskřípalo, párkrát jsme zakroutili hlavou nad nelogickým chováním postav, ale nakonec jsme stejně byli nadšeni nejen poutavými bojovými scénami. Druhou sérii tahle sice nepřekonala, ale pořád jsou Vikings tím nejlepším ve svém žánru. 3. série - 90% Čtvrtá řada měla pár slabších míst, za což dle mého může vyšší počet epizod. Děj se tak více rozmělnil a některé díly byly vyloženě natahované. V polovině jsme se navíc dočkali trošku uspěchaného časového skoku a chvilku trvalo, než jsme si na dospělé Ragnarovy syny zvykli. Hlavní událostí byla samozřejmě očekávaná smrt Ragnara, se kterou se nejspíš mnoho fanoušků dosud nevyrovnalo. Ale už bylo zkrátka načase a nesdílím názor, že bez něj už to nebude ono. Závěrečné díly dokázaly, že to půjde i bez Ragnara. 4. série - 90% ()
1. Séria - 70% .Herci ,výprava, kostýmy, dobová atmosféra a úvodné titulky. Tu sú predovšetkým hlavné dôvody prečo ma tento seriál bavil. Nie je to zlé, o Vikingoch sa človek len tak vo filmoch nedozvie a musím povedať, že aj keď síce neviem ako to v skutočnosti bolo verím, že chalani s History Channel to majú naštudované. Veď kto iný by mohol vedieť viac. Čo sa týka príbehu, tak nie je zlý, ale príde mi trochu naťahovaní a akcie by mohli byť tiež trošku nápaditejšie. Prvá séria celkom fajn. 2. Séria - 80%.O niečo lepšie a akčnejšie. Predovšetkým akcia sa zlepšila, ktorá je nie len lepšia, ale je jej aj viac. No najväčšie plus sú postavy a ich vzťahy, ktoré sú oveľa zaujímavejšie a lepšie namiešané. 3. Séria - 95% Jeden s mala seriálov, ktorý ma stúpajúcu tendenciu. Zatiaľ čo prvá séria nás zasvätila do sveta Vikingov, druhá už zlepšila akciu a postavy a tretia to už len zdokonaľuje. Je vidno, že tento seriál je úspešný. Tretia séria je nie len naj-akčnejšia, ale hlavne výpravnejšia. Tu sa už nedobývajú maličké Anglické osady, ale Ragnar, ktorý je podla legendy potomok Odina, rovno zaútočí na samotný Paríž! 4. Séria - 75%.. Slabšie oproti predošlým sériám. Sem tam nejaký konflikt alebo akcia to trošku zdvihla zo sedadla, ale inak to dosť padá na nevýraznej postave Ragnara a vedľajšie postavy to s blata nevytiahnú. Po tretej výbornej sérii, veľké sklamanie. 5. Séria - 60%. Prvá polka piatej série je ešte celkom stráviteľná, ale ta druha je neskutočne naťahovaná a nudná a skutočne len zopár dielov s tých 20tich stojí za to (finále). Veľké sklamanie a hlavne nuda, kde sú tie časy Ragnara, toto je len zívačka a naťahovaná nudná prechádzka po škótsku. 6. séria - 65%. Už som to spomínal a budem sa opakovať, ale od štvrtej série je to zbytočne naťahované a dlhé. A znova to platí aj pri poslednej sérii. Finálna séria tejto Vikingskej ságy, mi prišla o chlp lepšia ako ta piata, hlavne v druhej polke a aj keď je tu vypráva stále pekná, akcie furt drsné a krvavé, lokácie pôsobivo natočené, chýba tomu strhujúcejší príbeh a taktiež chýbajú tomu lepšie postavy a lepší herci, ktorý by to utiahli. Takto mi bolo celý čas jedno, kto umrie a ako to skončí. Finále s časti fajn, s časti sklamanie. ()
Hutná vikingská nálož s exceletní atmosférou, asi tou nejlepší, jakou kdy jaký film či seriál o Vikinzích měl.Vše je náležitě špinavé a místní obyvatelé vám spíše zaseknou sekyru do hlavy, než aby si s vámi podali ruku. S Ragnarem a jeho partou byste se prostě potkat nechtěli a ani jejich ženušky zde nejsou žádným pátým kolem u vozu, které by jen vytíraly krev po bitvách. Příběh si to po malinko pomalejší úvodu žene nemilosrdně dopředu a Michael Hirst nás opět dovede několikrát překvapit. Postavy jsou výtečně napsané a bitvy a souboje jsou i přes evidentně malý rozpočet výborné. Navíc mě hodně potěšilo, že tvůrci nespoléhají na nějakou přehnanou brutalitu alá Spartacus či GoT (nic proti nim) či odhalená prsa a bohaté jim stačí ona hutná atmosféra. I když na druhou stranu, Katheryn Winnick se svléknout mohla. Škoda, že po několika nabušených dílech tvůrci malinko zvolní a přípravují si již evidentně příběh a postavy pro druhou sezónu, Hutná a ke konci možná až příliš depresivní atmosféra zde ovšem nadále zůstává i tak.80%+ ()
Galerie (1 854)
Zajímavosti (84)
- Irský bojovník, bývalý první dvojitý šampion Conor McGregor si měl v jedné z epizod 6. série seriálu zahrát nespecifikované cameo. Svou účast však na poslední chvíli zrušil. Scenáristka a režisérka epizody Katheryn Winnick (Lagertha) tak musela údajně na poslední chvíli celou scénu přepsat. (coffeeblack)
- Björn Železný bok (Alexander Ludwig) a Erik Rudý (Eric Johnson) se nemohli nikdy setkat, protože Björn byl od Erika o 150 let starší. (Saroman)
- Představitel hlavní role Ragnara Lothbroka, Travis Fimmel, nesnášel natáčení sexuálních scén. Cítil se přitom trapně a přišlo mu velmi nepřirozené provádět takové intimní aktivity před ostatními lidmi. (ArsenalEagle)
Dovolil bych si tenhle seriál zneužít k takové malé úvaze nad tím, proč jsou seriály méně zajímavé než filmy. V dnešní době, kdy je řada lidí přesvědčena o tom, že seriály začínají konkurovat kvalitám kinematografie a že kabelovky jako HBO nabízejí dokonce mnohem dospělejší obsah než ten, co vidíme v kinech, jsou takové úvahy rozhodně třeba. Je pravda, že asi není úplně fér vytahovat to zrovna u Vikingů, kteří na rozdíl od takových Mad Men nebo The Wire vyloženým top příkladem „quality television“ nejsou. Nota bene nabízejí sympatický revizionistický pohled na vikingskou kulturu, která měla navzdory své násilnosti řadu předností, jako bylo rovnostářství namísto přísné hierarchie, ženskou emancipaci či důraz na technologie v podobě lodí a objevování. Každopádně i tenhle seriál je důkazem toho, proč je dnešní módní básnění o chytrých seriálech, které válcují hloupé filmy, velmi sporné: ____ (i) Jednak jsou podle mě seriály mnohem víc orientovaný na příběh než na formu. Seriály jsou co se formy týče v zásadě velmi konzervativní a nikdy nemohou nabídnout vyložený formalismus, jaký nabízelo Scottovo Domino, Loni v Marienbadu nebo třeba Blade Runner, a to z toho důvodu, že takový formalismus unese jen dvouhodinový film, ale na obrovský seriálový ploše by to před diváky nikdy neobstálo. Seriály jsou tudíž odsouzený k tomu, aby do diváka cpaly horem dolem příběh a formu upozaďovaly. Nakonec režiséři seriálů se mění skoro s každým dílem, tudíž režisérská vize ve smyslu nějakého osobitého autorského přístupu tu nemá možnost se prosadit. Vikingové typicky měly velký potenciál k formalismu, protože se vyloženě nabízelo za přispění kamery, hudby, střihu či dekorací zprostředkovat divákovi hluboký ponor do jejich pohanské mytologie, jak to provedl třeba Reth v Barbarovi, jenže to by to nesměl být seriál. Je sice fakt, že vikingové přistupovali na rozdíl od křesťanů ke svým bohům mnohem reálněji a pragmatičtěji (obraceli se k nim např. přímo bez náboženských autorit a každý po svém), tudíž by bylo od tvůrců nejspíš mylné, kdyby se pokoušeli v seriálu blafovat hloubkou a imitovat spiritualismus. Nicméně spousta jiných věcí v seriálu formalističtěji natočena být mohla. Fakt, že se tak nestalo a že seriály sází mnohem víc na příběh než na formu, vyhovuje jistě i mnohým filmovým kritikům, protože psát o příběhu je vždycky mnohem snaží než rozebírat formu. ____ (ii) Za druhý je na seriálech jako Vikingové iritující, že každý díl je v podstatě vstupem do stejné řeky, jelikož jsou ty díly dočista zaměnitelný. Oproti tomu filmy se liší, jelikož je s každým novým filmem možné a často i nutné objevovat, jak je po formální stránce vytvořen. Někdy proto říkám, že rozdíl mezi seriály a filmy je stejný jako rozdíl mezi MMORPG a singlovkami. U MMORPG je to pořád o tomtéž. Člověk pochopí po pár dnech pravidla a pak už jede na setrvačník. A skutečně existují lidé a není jich málo, kteří se na takové MMORPG zaseknou třeba i na pět let. Naproti tomu hrát různé singlovky znamená podobně jako u filmů objevovat pokaždé zákonitosti té hry a nějak se s ní popasovávat. Seriály jsou tudíž pro lidi, kteří jsou malinko líní. Nechci to samozřejmě nějak dramatizovat a v zásadě i vítám, že do osnov českých filmových a mediálních kateder začíná pronikat systematické bádání v oblasti televizních studií, nicméně vždycky si radši dopřeju pět filmů namísto deseti dílů seriálu, protože i když to vyjde časově nastejno, filmy mi víc prokrví mozek. () (méně) (více)