Tvůrci:
Michael HirstScénář:
Michael HirstHudba:
Trevor MorrisHrají:
Travis Fimmel, Katheryn Winnick, Gustaf Skarsgård, Clive Standen, Alexander Ludwig, Linus Roache, Moe Dunford, Jessalyn Gilsig, Jefferson Hall (více)VOD (1)
Série(6) / Epizody(89)
Obsahy(2)
Drsné drama vikingského hrdiny Ragnara Lothbroka, který ve snaze o rozšíření vlivu seveřanů zpochybňuje kvality neschopného vůdce, kterému chybí vize. (Netflix)
Videa (4)
Recenze (831)
Špína, jedna dračí loď, krev, nejlépe rozmazaná po ksichtu, objevování kouzla mořeplavby, celkem paráda. Občasné odkazy na klasickou literaturu mě nerušily, proč vikinskému válečníkovi nevložit do úst něco z Kupce benátského. Tím posledním dílem to ale podělali, nemyslím "kostky jsou vrženy", myslím tu Královnu koloběžku první, pizizubou ke všemu. Ragnare, chcípni! ()
Hodnotit seriál po prvním dílu může jen opravdový mentál s patologickou potřebou se zviditelnit! Je to jako byste viděli prvních pět minut dvouhodinového filmu a vyblili jste fundovaný názor na jeho děj a pointu. Doufám, že se to po nemastném pilotu zvrhne v další Homokamelot a vy se po každé epizodě upřehvězdičkujete xmrti, dementi! ()
Dovolil bych si tenhle seriál zneužít k takové malé úvaze nad tím, proč jsou seriály méně zajímavé než filmy. V dnešní době, kdy je řada lidí přesvědčena o tom, že seriály začínají konkurovat kvalitám kinematografie a že kabelovky jako HBO nabízejí dokonce mnohem dospělejší obsah než ten, co vidíme v kinech, jsou takové úvahy rozhodně třeba. Je pravda, že asi není úplně fér vytahovat to zrovna u Vikingů, kteří na rozdíl od takových Mad Men nebo The Wire vyloženým top příkladem „quality television“ nejsou. Nota bene nabízejí sympatický revizionistický pohled na vikingskou kulturu, která měla navzdory své násilnosti řadu předností, jako bylo rovnostářství namísto přísné hierarchie, ženskou emancipaci či důraz na technologie v podobě lodí a objevování. Každopádně i tenhle seriál je důkazem toho, proč je dnešní módní básnění o chytrých seriálech, které válcují hloupé filmy, velmi sporné: ____ (i) Jednak jsou podle mě seriály mnohem víc orientovaný na příběh než na formu. Seriály jsou co se formy týče v zásadě velmi konzervativní a nikdy nemohou nabídnout vyložený formalismus, jaký nabízelo Scottovo Domino, Loni v Marienbadu nebo třeba Blade Runner, a to z toho důvodu, že takový formalismus unese jen dvouhodinový film, ale na obrovský seriálový ploše by to před diváky nikdy neobstálo. Seriály jsou tudíž odsouzený k tomu, aby do diváka cpaly horem dolem příběh a formu upozaďovaly. Nakonec režiséři seriálů se mění skoro s každým dílem, tudíž režisérská vize ve smyslu nějakého osobitého autorského přístupu tu nemá možnost se prosadit. Vikingové typicky měly velký potenciál k formalismu, protože se vyloženě nabízelo za přispění kamery, hudby, střihu či dekorací zprostředkovat divákovi hluboký ponor do jejich pohanské mytologie, jak to provedl třeba Reth v Barbarovi, jenže to by to nesměl být seriál. Je sice fakt, že vikingové přistupovali na rozdíl od křesťanů ke svým bohům mnohem reálněji a pragmatičtěji (obraceli se k nim např. přímo bez náboženských autorit a každý po svém), tudíž by bylo od tvůrců nejspíš mylné, kdyby se pokoušeli v seriálu blafovat hloubkou a imitovat spiritualismus. Nicméně spousta jiných věcí v seriálu formalističtěji natočena být mohla. Fakt, že se tak nestalo a že seriály sází mnohem víc na příběh než na formu, vyhovuje jistě i mnohým filmovým kritikům, protože psát o příběhu je vždycky mnohem snaží než rozebírat formu. ____ (ii) Za druhý je na seriálech jako Vikingové iritující, že každý díl je v podstatě vstupem do stejné řeky, jelikož jsou ty díly dočista zaměnitelný. Oproti tomu filmy se liší, jelikož je s každým novým filmem možné a často i nutné objevovat, jak je po formální stránce vytvořen. Někdy proto říkám, že rozdíl mezi seriály a filmy je stejný jako rozdíl mezi MMORPG a singlovkami. U MMORPG je to pořád o tomtéž. Člověk pochopí po pár dnech pravidla a pak už jede na setrvačník. A skutečně existují lidé a není jich málo, kteří se na takové MMORPG zaseknou třeba i na pět let. Naproti tomu hrát různé singlovky znamená podobně jako u filmů objevovat pokaždé zákonitosti té hry a nějak se s ní popasovávat. Seriály jsou tudíž pro lidi, kteří jsou malinko líní. Nechci to samozřejmě nějak dramatizovat a v zásadě i vítám, že do osnov českých filmových a mediálních kateder začíná pronikat systematické bádání v oblasti televizních studií, nicméně vždycky si radši dopřeju pět filmů namísto deseti dílů seriálu, protože i když to vyjde časově nastejno, filmy mi víc prokrví mozek. () (méně) (více)
Naozaj jeden z najlepších seriálov celkovo. Prekvapivo ma prvé diel nejak extra neoslnili, dokonca to vyzeralo dosť lacno a Bčkovo. Dokonca tam bol nádych hnusnej britskej produkcie. Našťastie som pozeral ďalej a ono sa to vykľulo na veľdielo. Obzvlášť keď vyrástli synovia hlavného protagonistu. Tu by som vám odporučil pozorne sledovať nenápadných synov v prvých sériách, pretože od takej štvrtej série budú zrazu hlavnými hviezdami. A to doslova. Neviete ktorému viac fandiť, každý je iný. A práve od štvrtej série je to fakt bomba. Dosť písania, určite sa na to mrknite. (4.7.2021) ()
Po šestém díle mne tenhle kvazihistorický seriál začíná pomalu pohlcovat. Konečně zase někdo zvedl pohozenou seriálovou fantasy štafetu a poponesl ji o kus dál. Na Hru o trůny to sice nemá, oproti komplexnosti a propracovanosti jejího fantasy světa nabízí spíše přímočarou dějovou linku a spíše efektní vizuální zpracování, drsná éra Vikingů je vděčné téma, ovšem ryzí postmoderna, vždyť absurdním castingovým tahem hraje ústředního typického nordického bojovníka rodilý Australan. :-) Série 1: 90 %, Série 2: 60 % ()
Galerie (1 854)
Zajímavosti (84)
- Northumbrijský král Aelle (Ivan Kaye) je skutečná historická postava, která vládla v polovině 9. století. Skutečný byl i král Wessexu Egbert (Sean Tracy), jenž vládl v letech 771 - 839, kdy jej nahradil jeho syn Ethelwulf (Moe Dunford), kterého jsme ve 2. řadě taktéž poznali. (ČSFD)
- Ragnar (Travis Fimmel) měl původně být pouze v prvních devíti epizodách a měl zemřít na konci 1. série. Nakonec se objevil v 45 dílech. (BROKEN_)
- Seriál není úplně historicky přesný. Nájezd na kostel Lindisfarne z epizody Hněv seveřanů se odehrál v roce 793 a epizoda Oběť bohům, kde se vyskytne i král Horik (Donal Logue), nejpozději v roce 794. Král Horik však nastoupil na trůn až v roce 827. (ricky4)
Reklama