Reklama

Reklama

Blbec k večeři

  • Francie Le Dîner de cons (více)
Trailer 1

Nikdy se neptej, kdo je tu větší blb! Nakladatel Pierre Brochant má zvláštní druh zábavy. Jednou týdně se schází se svými přáteli na tzv. „Večeři blbců“. Každý má za úkol sehnat na večeři jednoho blbce. Čím větší blb, tím líp – o to větší bude zábava. Tentokrát se Pierrovi podařilo získat jakéhosi Francoise Pignona, který pracuje na berním úřadě. Jeho životní vášní je stavění různých objektů ze sirek. Má dokonce svůj katalog. Je nesnesitelně otravný a nekonečně přihlouplý. Jenže tentokrát to Pierrovi tak snadno neprojde. Při golfu mu vypoví záda, nemůže se ani hýbat a v tom přichází Pignon na večeři. Pierre si jen potřebuje pustit záznamník…, aby si společně s Pignonem vyslechl vzkaz o tom, že ho opouští žena. A tím začínají Pignonovy eskapády, které Pierra psychicky i fyzicky téměř zruinují... Vynikající situační komedii, jejíž divadelní verze byla uvedena i na našich jevištích, natočil „odborník na komedie“ režisér Francis Veber (Hračka, Kopyto, Otec a otec, Uprchlíci), který do hlavních rolí obsadil Jacquese Villereta, Thierryho Lhermitta a Daniela Prévosta. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (624)

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Arogantní inteligent, dobrotivý blbec, jedna večeře a neuvěřitelná spousta inteligentní konverzační zábavy, která nepoleví ani na vteřinu. Zčásti je to dáno dokonalým obsazením, nenatahovanou stopáží a především geniálním komediálním timingem nestora francouzské komedie Francise Vebera. PS: Že je Vladimir Cosma nepřekonatelný talent na jednoduché a chytlavé ústřední melodie snad ani netřeba dodávat, že? ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Skupina přátel okolo nakladatele Pierra Brochanta se baví velmi drsnou zábavou. Každý týden pořádá tzv.večeře blbců, kde se baví na účet hostů, které vynikají nějakou zvláštní zálibou a nikdy se nedoví, proč byli pozvání. Když má Pierre v záloze opravdu delikántní kousek - úředníka Francoise Pignona, který staví ze sirek repliky stavných světových staveb zraní si bohužel záda a nemůže na večeři přijít. Jenomže pan Pignon se vydá k němu domu...A čeká je opravdu neuvěřitelný večer. Musím přiznat, že titulní postava pro mě není žádný blbec v pravém slova smyslu, ba naopak. Klidně bych si ho zařadil na seznam filmových postav, které bych rád potkal i v reálném životě. Trochu pateticky si dovolím říct, že kdyby opravdu žil, bylo by na světě možná více dobrosrdečnosti, touhy po smíru a zábavy. Je to člověk, kterému jakoby pořád zůstala duše dítěte. Vynalézavý, hravý, přátelský, komunikativní, s velým zápalem pro věc ale trochu pomalejším chápaním, malinko porouchanou pozorností a tak nějak silným odtržením od reality, což mu háže klacky pod nohy. Proto se dokáže se lehce nadchnout, ale většinou všechno pokazí. Každý omyl se ale ovšem vždy snaží napravit a tak neustále dokola. Všechny tyto jeho vlastností spojí se postupně spojí večeru s jeho hostitelem, kterému se zrovna kdecos hroutí. Pan Pignon ale potřebuje všechno komentovat a napravovat a tak následuje gejzír neuvěřitelných nápadů, vychytávek, telefonních hovorů. Pignonových komentářů a slovních přestrelek ve stylu nahrávka-smeč, náhravka-směc, kde bych se skoro nebál říct, že co slovo to perla. Pan Pignon svou neúnavnosti přivádí jeho škodolibého hostitele do čím dál většího zoufalství a jeho tak dohání neuvěřitelná karma. Divák si tak může položit otázku ,,kdo je tady vlastně blbec?´´ a má odpoveď je zcela jasná , každopádně Veber nechává na divákovi ať si udělá vlastní názor a nic mu nepodsouvá. Když film po humorem nadupané hodině na posledních 15 lehce zvážní, dokonce to ještě pro jistotu odlehčí závěrečným fórkem, aby nic nevyznělo pateticky. Přičemž je zde ukryta velký myšlenka a hlavně je to naprosto dokonale poskladaný film, který má vyšší úměleckou hodnotu než kdejaké drama. Přestože se téměr celý odehrává v jednom domě, má velmi svížné tempo a dokonalou načasovanost vtipů. Postav je sice málo ale každá do filmu něco přináši a je zábavná. Vrchol je vedle titulního Pignona rozhodně daňový kontrolor Cheval v geniálním podání Daniel Prévosta. Ano, Chéval se svými vtípky, ksichty....a nezdárnou dohrou  je kapitola sama pro sebe, ale já bych se v neposlední řade rád konečně dostal i k hlavnímu herci Jacquesovi Villeretovi. Tento roztomilý pán zahrál Pignona naprosto neuvěřitelným způsobem. Ba, on ten Pignon prostě JE a stačí mu jeden nevinný pohled svých dlouhých očí, aby si na svou stranu získal každého diváka.  Nedokážu si snad představit nikoho jiného, kdo by takhle dokázal vystihnout Pignonovu křehkost.  Geniální je i český dabing, opět hlavně v případě pana Pignona a Chévala.    Blbec k večeři je prostě po všech stránkách dokonalý film s hereckým koncertem v hlavní roli. u kterého se minimnálně několiikrát do roka, vždy rád od srdce zasměju a trvá mi to už několik let. Když jsem svůj smích a nekonečné citování hlášek  konečně dokázal přetavit i do smysluplného komentáře a objevit i další pozitiva, je asi načase si konečně tento skvost přidat do mé filmové Top 10.  A na oslavu by mohl zapět vůl volů. A teď musím končit, mám pozvání na večeři. A kdybych to uměl, přípravím dopředu omeletku a do vajíček bych přidal kapičku piva. Mám totiž takovej trik. A poučení na konec: kohout je venku, bacha na slípky. () (méně) (více)

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Říká se, že nejhorší je srážka s blbcem. Zvát si ho na večeři je stejný hazard, jako projíždět křižovatky na červenou. Jednou to nevyjde.. Očividný divadelní původ, kultivovaný konverzační i situační humor a dva zajímavé poznatky. Kdyby Francois Pignon dělal na lince SOS, přibylo by sebevražd (i u omylů, co by původně volali na výsledky kriketu). Pokud tohle byly průměrné úřednické vzorky z francouzského Ministerstva financí, pak je zázrak, že vůbec nějaké daně vyberou.. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Poctivý návrat k nesmerteľným starým francúzskym crazy komédiám s Funesom. Poteší najmä tým, že takýchto vtipných komédií vznikalo vo Francúzsku v dávnejšej minulosti mnoho, kdežto od istého obdobia sú vzácnosťou. Nie je to možno až taká pecka, ako som čakal, ale je to aspoň čistá nefalšovaná zábava, pri ktorej sa nahlas zasmejú aj najväčší suchári. Postavy sú nereálne, takého blbca by sme skutočne nikdy nenašli, ale o uveriteľnosť predsa v tomto žánri nikdy nešlo. Podobne som sa príjemne pobavil pri "modernej" francúzskej komédii už iba pri Drž hubu!. Takže pokiaľ je tá pre mňa najlepšou francúzskou komédiou tohto storočia, Blbec na večeru bude number one dekády predminulej. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Brilantní konverzačka starého střihu. Žádná velká akce, prostě výtečný scénář, analyzující na příběhu několika jedinců samu podstatu lidské blbosti, fantastický Jacque Villeret, jehož Pignon je ódou na blbost a zároveň živoucím důkazem, že dobré srdce může dřímat i pod neobyčejně přitroublou slupkou (katarze jeho postavy je sehraná jako jedna velká symfonie – jak "málo" někdy stačí, aby celý film dostal další rozměr) a i ostatní ensemble svědčí o tom, že francouzská škola inteligentní komedie ještě úplně nevychladla. Pokud máte dobré herce a silný scénář (není náhodou Blbec k večeři původně divadlení hra?), vejde se geniální komedie vpodstatě do jednoho exteréru a nikoho ani nenapadne, že by byla jakkoli šizená... Inu, Francis Veber je zkrátka pamětník, který řemeslo nezapomíná... ()

Galerie (32)

Zajímavosti (13)

  • Doktor Sorbier (Christian Pereira) podá Pierru Brochantovi (Thierry Lhermitte) telefon, načež Pierre volá Pignona (Jacques Villeret). Telefon vyzvání, Pignon nezvedá a Pierre mezi tím mluví na doktora. Protože hovor nebere, zapne se záznamník s básničkou. Pierra to rozesměje, položí a vytočí číslo znova, aby si mohl básničku poslechnout i Sorbier. Tentokrát ale telefon u Pignona nezačne vůbec vyzvánět a přeskočí na záznamník rovnou. (Pepy)
  • Filmovanie prebiehalo na viacerých miestach v Paríži. (dyfur)

Reklama

Reklama