Režie:
Giuseppe TornatoreScénář:
Giuseppe TornatoreKamera:
Fabio ZamarionHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Geoffrey Rush, Jim Sturgess, Sylvia Hoeks, Donald Sutherland, Philip Jackson, Dermot Crowley, Kiruna Stamell, Liya Kebede, Caterina Capodilista, Gen Seto (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Virgil Oldman (Geoffrey Rush) je světově uznávaný znalec v oblasti výtvarného umění a starožitností. Ve svém osobním životě je však uzavřeným samotářem pronásledovaným mnohými obsesemi. Nikdy se nedokázal sblížit s jiným člověkem, není schopný s někým spolupracovat a v životě se nezamiloval do žádné ženy. Jeho okolí jej tedy považuje za výstředního génia. Bližší vztah má jen s Robertem (Jim Sturgess), mladým a zručným restaurátorem historických mechanických strojků a hodin. Ale ani tento vztah nelze nazvat osobním. Jedinou věcí, které Virgil věnuje svou vášeň, je tajná sbírka ženských portrétů všech uměleckých stylů a období, kterou mu pomáhá doplňovat Billy Whistler (Donald Sutherland), druhý člověk, kterého je ochoten pustit do svého soukromí. A tak jeho život běží zcela bez emocí a nečekaných změn. Až v den jeho šedesátých třetích narozenin přijde nečekaný telefonát od neznámé ženy (Sylvia Hoeks), která se představí jako Claire Ibbetsonová. Ta jej naléhavě žádá o pomoc při odhadu a prodeji zděděné rodinné umělecké sbírky. Virgil její nabídku nakonec přijme a dostaví se v domluvený čas do starého domu, který je zaplněný starými obrazy, sochami a nábytkem. Jeho nová klientka však na schůzku nepřijde. Pomocí dalších telefonátů jej Claire postupně přemluví k dalším pokusům o setkání, k nimž nakonec opět nedojde. Tak začíná zvláštní hra, která jej začne přitahovat. Snaží se zjistit identitu této tajemné ženy a pomocí triku zjistí, že Claire je mladá, velice krásná a trpí panickou hrůzou z okolního světa. A proto žije ve skrytých místnostech starého domu. Robert Virgilovi začne radit, jak krok za krokem získat srdce ženy, která se skryla před světem. Virgil se ocitá ve víru vášně a uprostřed hry, která navždy změní jeho šedivý život. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (903)
Nejvyšší nabídka patří mezi ty typy filmů, kdy naběhnou závěrečné titulky a vy máte chuť zvolat- tohle nechci už nikdy vidět a když, tak bez závěrečné půlhodiny. A ano, polovinu předchozí věty jsem bezostyšně, zákeřně a zcela záměrně vykradl z jiného komentáře, já padouch! Tornatore se rozhodl zuřivě rozkopat všechny mé očekávání jakožto diváka, jen aby nahodil natolik předvídatelný konec, který je díky své očekávatelnosti dokonale nečekaným. Technicky je to jednoduše super, byť jsem trochu postrádal nějaký opravdu kamerově památný závěr, leč mínusem to zas tolik není, jednoduše pak více vynikne dobré herectví. I přesto, že poslední půlhodina filmu začne postrádat kouzlo minut předchozích, znovu kouzlo nalezne v závěru při vyvrcholení děje, ovšem kouzlo je to jiné, ač pořád silné. PS: snad první film, který jsem z letošních viděl, kde mě hudba dokázala zaujmout sama o sobě. ()
Tornatore je podobně jako jeho hrdina tak trochu muzeální exponát, kterému informační věk musí připadat jako záludný zraňující nepřítel a film jako intimní komnata jistoty. Emočně se mě film přestal dotýkat v (úmyslně) přepálené druhé třetině, twist je promyšlený a dobře připravený, závěr zbytečně natahovaný a doslovný. Výborní herci (duety Rush - Sturgess / Rush - Sutherland ozdobné), vizuál jedna velká nádhera (odkaz na Sorentina není náhodný, on i Tornatore pořád věří v sílu zbytečného gesta), hudební podklad snad až moc sentimentální. Příjemné muzeum nostalgie, pošetilosti a obranné odtrženosti od reality. Motivy třinácté komnaty, automatonu a pravdomluvného trpaslíka se mi na téhle trochu moc mechanické metafoře nejistoty, tvořivosti a destruktivnosti citu líbily nejvíc. ()
Mám takové filmy rád. Líbí se mi, když si film se mnou hraje a ještě více ocením příběh, který mě dokáže sejmout. To, co tady zdejší uživatelé v komentářích na tomto filmu zkritizovali, já tady snad musím ještě víc vychválit. Režisér natočil nádherný, mysteriozní příběh, který je skvělý už v samotném nápadu. Geoffrey Rush tady předvádí skvělé herectví, režisér Tornatore pro změnu perfektní filmařinu a Ennio Morricone nakonec vše zabaluje do skvělé muziky. Skoro to vypadá, jako kdyby se tenhle film prostě nemohl zkazit, protože na něm pracovali špičky v oboru. Pokud to tak opravdu vypadá, o to větší radost mi dělá, že film se natáčel právě v Praze. Ten závěr v matičce je totiž tak kouzelný, jak film jenom může být. Nádherný, až fantastický zážitek, u kterého mi po shlédnutí bylo hodně zvláštně. ()
Tak jsem po opravdu dlouhé době viděl brilantní film. Snímek mnoha tváří, tajemný, záhadný a přitom dechberoucí. Snad můžu i říct, že nejlepší romantický film, jaký jsem viděl. Hodnotit nějakou chemii mezi herci mi v tomto případě přijde bezpředmětné. Ti dva mají být zvláštní, nelze v tom hledat nějaké klasické vzorce, podle kterých můžeme hodnotit akurátnost hereckého projevu. Přišlo mi to naprosto v pořádku. Pokud se do filmu ponoříte, nelze sledovat konec jinak než se zatajeným dechem s pocity katarze. Ennio Morricone odvedl také výbornou práci. Skvělá záležitost, která ve vás může hlodat dlouho a podpoří vaši nedůvěru k lidem. ()
Velmi "oduševnělý" snímek o jednom zvláštním vztahu. Originální romantické drama s netypickými (ale o to lepšími) hrdiny, skoro až mysteriózní atmosférou a něžnou Morriconeho hudbou (hlavní motiv mi silně připomíná jeden z tónů z TENKRÁT V AMERICE). Tornatoreho režie je ukázkově soustředěná, kultivovaná a v nejlepším smyslu slova staromódní, herecky filmu s naprostým přehledem kraluje tradičně skvělý Geoffrey Rush (tohle je možná jedna z nejlepších rolí, ve kterých jsem ho viděl). A pro Pražáky je to takřka povinnost. ;) 80 % ()
Galerie (67)
Zajímavosti (13)
- Poté, co Virgil (Geoffrey Rush) utekl z vily, kde sledoval Claire (Sylvia Hoeks) a ona mu telefonuje, si lze všimnout, že volá z českého telefonního čísla +420776783788. (Gyl)
- Když Virgil (Geoffrey Rush) podruhé sleduje Claire (Sylvia Hoeks), upadne Virgilovi mobil a ten poté vyběhne ven z domu, zavře za sebou bránu, ale nezamyká. Poté se vrací zpět a bránu odemyká. (vandertom)
- Natáčelo se ve Vídni, Římě, Bolzánu, Miláně, Terstu a Praze. Natáčelo se od 30. dubna do 11. července 2012. (M.B)
Reklama