Reklama

Reklama

Vetřelec: Covenant

  • USA Alien: Covenant (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (Cinemart)

(více)

Videa (16)

Trailer 1

Recenze (1 629)

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

S drobnou nechutí za velmi slabé 3 body... protože byl prostě lepší než Prometheus, kterému jsem dal velmi slabé 2 body. V čem lepší? V práci s postavami. Tím nemyslím (jen) postavení celého filmu na Fassbenderovi, který částečně nepřehrával, ale spíš to, co jsem v Prometheovi zoufale hledal - postavy, s kterými by se dalo aspoň trochu identifikovat, které by byly životné (tady tu a tam ano). Co postrádám nadále, je logika chování skoro všech, nicméně ve vyhrocenosti zápletky to pominu. ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Enjoyable shit!! Covenant má lehce delší rozjezd než bych si přál a úvod není příliš vtahující, každopádně 15 členná posádka už ze začátku dá hororovému divákovi najevo, že o vysoký Bodycount zde rozhodně nebude nouze a taky, že není. Jakmile se posádka vydá navštívit novou planetu začíná hutně atmosférické, šťavnatě brutální ( konečně slušně využité Rko), vizuálně strhující a husí kůži místy vyvolávající inferno, které nepoleví až do vrcholného finále, které trvá okolo půl hodiny a splňuje nejpřísnější kritéria pravého hororového fandy. Michael Fassbender a Katherine Waterston naprosto úžasní, bílý xenomorph jedna z nejatraktivnějších kreatur, kterou jsem kdy měl možnost na plátně vidět, potěší i Baby Alien a nečekané finální rozuzlení. Celkově to má slušné koule hlavně když na plátně řádí Vetřelec. Nebýt pomalejšího úvodu šel bych i na plný počet.( Intoušové a detailisté zřejmě budou brblat, ostatní by mohli být spokojeni). Zajímavost: Na vetřelce byl jeden senior nažhavený tak, že i za cenu, že nemůže chodit jej musel vidět. Zřejmě si chtěl zopakovat kino premiéru jako před 38 lety. Story 8/10, Atmosféra 9/10, Gore 8/10, Vizuál 10/10, Akce 8/10, Napětí 8/10,Humor 2/10. Zábavnost 8/10, Lekačky 3/10.85% ()

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Je to lepší než Prometheus, a přesto nejhorší Vetřelec. Co je to? Ridley Scott může na sklonku kariéry točit cokoliv, bohužel se ale rozhodl pídit po podstatě naší existence a ohledávat zázraky zrození... a bohužel tak dělá zrovna skrze vetřelčí sérii. Na ní přitom lidé milovali přesný opak než velké a vzletné filozofické úvahy - právě tu slizkost, ostrost, děsivost, buď syrová akční jatka, nebo hororové peklo s bubákem ve strašidelném domě uprostřed vesmíru, kde vám poldové nepíchnou. Ridley Scott pohříchu nechápe sílu látky, kterou stvořil, a tak se zase noříme do podivné filozofující sci-fi, která je často banální, povrchní a strašně nelogická z hlediska chování astronautů, zároveň je ale řemeslně velmi silná a místy co do krvavosti a sexuálních podtextů slušně oplzlá. Problémem tak nejsou jatka, ale spíš ansámbl plný nevýrazných postav, který zlotřilý Fassy masakruje v jedné z nejméně pochopitelných úloh své kariéry. Nebaví mě ten koncept, nebaví mě tyhle dva filmy a irituje mě, že někdo przní Vetřelce zrovna tímhle směrem, že jsme si za dva Promethey poctivého vetřelčího masakru skoro neužili a místo toho se tu mění různí xenomorfové a licituje se s podivnostmi o stvoření života a světa. Nový Vetřelec není špatný film, Ridley u něj ale strašně plýtvá potenciálem látky i svým vlastním kreativním časem. Škoda i podruhé. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Tolik avizovaný horor to moc není. Spíše se připravte na nepřiznanou dvojku Promethea s pár nechutnými momenty, jež dají zavzpomínat na jedničku. Scott zůstává jménu svému i celé značky dost dlužen, a oproti prvním čtyřem dílům je tohle pokračování určitě nejslabší. Přesto však pro mě některé momenty fungovaly o poznání více než před pěti lety u Promethea. Ridley se pouští i do drsnější akce a některá je opravdu brutální. Jenže to je tak všechno. Postavy jsou nesympatické, tupé (proč proboha manželské páry?!), xenomorfové nad rámec prvoplánových jatek nevyužití a celý příběh vlastně nepřekvapí nikoho, kdo si ještě pamatuje Promethea. Takže jako slušná akční sci-fi by Covenant možná obstál, ale nároky jsou (po právu) vyšší. Nelámu nad Scottem hůl, ale kdyby nechal alienovský vesmír už na pokoji, nezlobil bych se. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

zhnusení, zvrácenost a svinstvo. no nebyly to právě libé pocity, které ve mně film zanechal. jenže přesně o to tu šlo. mnozí se v reakcích vůči filmu ohrazují s tím, že prý jde jen o prachobyčejný slasher, čili formát, jaký není hoden kultovních předchůdců, a další se snaží kritiku mířenou z tohoto směru odrážet. mám-li si v tom souboji zvolit stranu, kloním se k názoru, že Covenant opravdu má zřetelné rysy slasheru, ale jiné, než o kterých se (nejčastěji?) hovoří. tak předně, Scott se vrací k modelu, kde monstrum není v centru, ať už dění nebo optiky kamery, ale existuje kdesi na periferii a slouží spíše jako prostředek k navýšení atmosféry znejistění, znepokojení a posléze děsu. to je imho dobře. stejně jako těch pár slasherů, na které jsem během sbírání diváckých zkušeností narazil, se i Covenant vyznačuje nepokrytou předvídatelností, postavy opouští rozum a pod vlivem traumatických okolností přestávají jednat racionálně, a tak jedna po druhé umírají v předepsaném pořadí pro zděšení jedněch a potěchu druhých. myšlenku podporuje také odbytá charakterizace postav, s čestnou výjimkou androida. pravda, úvahami nad genezí nového života, tímto dědictvím silně mytologizovaného a diváky povětšinou nepochopeného Prométhea, se slashery typicky nevyznačují. a odtud už se odvíjí jedinečnost Covenantu. celý film jako kdyby svým významem a vyzněním adoptoval Davidův pohled na lidský život. v dřívějších filmech série byly sympatie k postavám klíčové. měl-li si film náležitě užít, divák musel soucítit (a notně tomu napomáhala přirozená inklinace k divácké identifikaci); o to víc, když postavy čelily smrti, s každým dalším dílem zřetelnější a brutálnější. s každým dalším dílem se hodnota lidského života o něco víc snižovala, až se v Covenantu vytratila úplně. tohle už je snad dokonalý misantropický nihilismus. navíc velmi nevstřícný vůči divákům, jelikož se brání jakékoliv estetizaci, která by umožnila všechen ten slizký černý hnis zarámovat coby umělecké vyjádření 'krásně tematizující ošklivost' - kontrastuje autentické přírodní lokace se škaredými digitálními monstry (od dob nepřesvědčivého digitálního xenomorfa z Fincherova třetího dílu série se změnilo zjevně jen málo), klade vedle sebe nádherné a vznešené záběry na hvězdné lodě, nadýchaná mračna v planetární atmosféře a obrazy navržené podle klasických děl dějin umění (viz Böcklinův Ostrov smrti, případně Gigerův hommage této malbě, Pravda vystupující ze studny Jean-Léona Gérôma a další) s vykuchanými obludami z Davidova kabinetu kuriozit, perverzními polibky dvou androidů a ohořelými mrtvolami (Scottova hrůza ze smrti uhořením bude nejspíš patologická, jestli si mohu dovolit soudit coby amatérský psychoanalytik), a hlavně, co mě iritovalo zdaleka nejvíc - neustále skáče mimo kýžený rytmus, tempo se náhodně střídá, bez jakéhokoliv klíče, tlumené vleklé pasáže nastupují namísto hektických akčních v naprosto nevhodnou dobu (podobně jako poznámky v závorkách v tomto komentáři) a adrenalinová akce přichází nejenže nečekaně, to by samo o sobě bylo v naprostém pořádku, ale hlavně bez přímé návaznosti na... cokoliv. i když ale znám Scottovu filmografii relativně dobře, nedovedu posoudit, zda to vše představuje vynalézavý záměr, nebo zda je výsledná podoba filmu dílem náhodné shody různých tvůrčích faktorů. Scotta mám totiž zaškatulkovaného coby velmi nadaného filmového režiséra (ve smyslu režisér-řemeslník, nikoliv nutně (i) režisér-autorský umělec), ovšem naprosto ignorantského při volbě látky ke zpracování. občas se mu do rukou dostane skvělý materiál a pak vznikají mistrovská díla jako původní Vetřelec nebo Blade Runner, většinou se však bůhvíproč nadchne pro mizerný, kýčovitý námět a jen díky své profesionální zdatnosti vznikají sice ideově velmi problematická až nevěrohodná, celkově vzato však ne vždy zcela promarněná díla. Covenant bohužel jednoznačně spadá do této druhé, rozsáhlejší podmnožiny Scottovy tvorby. a i když se nejsem schopen přemoci a uznat jej za zdařilý film, přiznám mu tolik, že část svého účelu přeci plní - podařilo se mu (přinejmenším ve mně) znovu vzbudit zájem o celé to vetřelčí [nebo, chcete-li, vetřelecko-predátorské (+možná i -bladerunnerovské)] fikční univerzum s celou jeho rapidně se vyvíjející (novou) mytologií. je kuriózní, jak Scott a jemu oddaní scenáristé pracující na této sérii prequelů naprosto nezvládají (pře)tlumočit odkazy a inspirace v existujících mytologických systémech do smysluplné pastiše, zato se jim však (relativně, protože výhrad by se našla spousta) daří budovat (v přeneseném slova smyslu) mytologii novou, fikční a fantastickou, a s ní právě i zájem o vetřelčí univerzum a jeho další směřování. () (méně) (více)

Galerie (117)

Zajímavosti (45)

  • Při scéně ve sprše hraje „Let Me Down Easy“ od Paola Nutiniho. (Duoscop)
  • Když loď Lander One přilétá, přistane v mělké vodě, kterou musí posádka projít, když zahajuje svou výpravu. Později, když se posádka vrací zpět do lodi, je země kolem ní suchá. To by bylo možné, kdyby jezero bylo přílivové, ale když loď exploduje, je znovu obklopena vodou - změna nastává příliš rychle, než aby mohla být vysvětlena přílivovou akcí. (Jan.Kanak)

Související novinky

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

RoboCop přišel o režiséra

RoboCop přišel o režiséra

16.08.2019

Režisér filmů Elysium a především chváleného District 9 Neill Blomkamp se té smůly nezbaví. Jeho pokračování Vetřelce se Sigourney Weaver bylo zaříznuto poté, co se Ridley Scott rozhodl pokračovat ve… (více)

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

01.06.2019

Vetřelec minulý týden oslavil 40. výročí a v rámci oslav došlo i na rozhovor se samotným tvůrcem ikonického hororu Ridley Scottem (Černý jestřáb sestřelen, Konzultant). V něm pak Scott mimo jiné… (více)

O čem by byl další Vetřelec?

O čem by byl další Vetřelec?

15.11.2018

Pokud jste viděli poslední filmy z vetřelčí série od režiséra Ridleyho Scotta (Marťan, Gladiátor), pak je vám nejspíš jasné, že měl slavný tvůrce pro svoji temnou sci-fi ságu ještě velké plány. V… (více)

Reklama

Reklama