Režie:
Gérard OuryKamera:
Xaver SchwarzenbergerHudba:
Vladimir CosmaHrají:
Jean-Paul Belmondo, Marie-France Pisier, Rachid Ferrache, Frank Hoffmann, Günter Meisner, Benno Sterzenbach, Marc Lamole, Jean-Roger Milo (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Jo Cavalier je trenérem francouzského boxerského týmu, který cestuje na olympiádu do Berlína v době, kdy se nad Evropou stahují křídla fašistické orlice, v roce 1936. Za první světové války byl Jo jedním z nejúspěšnějších válečných pilotů a nyní se nehodlá bát ani nacistů ani samotného Hitlera. Hned první den v Berlíně se dostane do smrtelného konfliktu se strážci nového režimu... (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (218)
Židi neměli jak známo v nacistickém Německu na růžích ustláno. Tedy především ti, kteří nepotkali Bebela. Krasojízda z Berlína až k do bavorských Alp s židovskou rodinou na krku je dost o hubu, ale v této komedii vše probíhá hladce až do chvíle, kdy skupinka omylem dorazí k Orlímu hnízdu. V tu chvíli teprve nesnáze začínají. Nikdy bych neřekl, že je možné si na toto téma dělat takovou psinu a nikoho při tom neurazit, ale Oury prostě umí. Kdo by mohl zapomenout na Vůdcovu sestru a stylové kukačky. Když pak Adolf uznale pokyvuje při poslechu kvalitní a zaručeně rasově nezávadné židovské lidové písně, pláču smíchy. ()
Nebol by to Belmondo, keby si neurobil srandu aj z druhej svetovej, presnejšie z toho, čo jej predchádzalo. Okrem zvádzania žien, ktoré mu takmer zobú z ruky, sa zahral na malého Schindlera, zboxuje bezbranných gestapákov, uniká na Mercedese, jednoducho je vo svojej koži. O vážnych veciach nevážne, to je typická francúzska komédia starej dobrej školy, navyše aj s krásnym hudobným motívom. Na konci je to síce už viac chaos ako film, ale výborný. –––– Nepřichýlila byste jednoho bezbranného sirotka? ... Dobře, a ty se vyspíš u mně. –––– Ve státě, kde se začnou kontrolovat umělci, je to špatné. –––– Když máš plný gatě, tak se chechtej. Ti druzí si pomyslej, že nemáš nahnáno. ()
Čistokrvný francúzsky protagonista: Georges "Jo" Cavalier, musel byť rozhodne odvážny »kavalier«, keď povedzme, že zrovna uprednostnil záchranu nemeckej židovskej rodiny na čele s 10-ročným Simonom Rosenblumom, namiesto toho, aby sa priamo zúčastnil ako tréner francúzskeho boxerského tímu na letných olympijských hrách v roku 1936 v Berlíne, kde samozrejme nesmel chýbať ani sám Führer ako ústredný predstaviteľ Nemeckej ríše. • A mimochodom; Bébel v spolupráci s režisérom G. Ouryom, sa o tom rozhodli vytvoriť i akýsi komediálne, a k tomu i s dobovým podtextom ladený titul s miestami až dramatickejšou líniou udalostí, v ktorom by v podstate hlavný prim predstavovalo predovšetkým to, že by s vysokou účinnosťou zosmiešnili nielen samého Adolfa [S]hitlera, ale zároveň aj nacistické obdobie ako celok, čo občasne vytváralo trochu drsnejší charakter «čierneho humoru»; skrátka, vtedy divákovi sprístupnili tak s-a-t-i-r-i-c-k-y nadštandardne skomponovanú vec, nad ktorou by doslova jasali odporcovia tohto odporného systému, ale nad čím som už tak mimoriadne nejasal - bol najmä scenáristický kredit, ktorému častokrát prechádzali aj také absurdnejšie podané veci, nad ktorými normálne koľkokrát ostával rozum stáť, alebo ako som už medzičasom tiež spomínal, tak z priameho uhla pohľadu J-P Belmonda, ako ústredného predstaviteľa, ktorému najviac išlo azda iba o to, ako sa vlastne tomuto režimu majstrovsky vysmiať rovno až do ksichtu, ale zase tam hneď nenahádzať úplne všetkých predstaviteľov do jedného vreca, viď postava v podobe Günthera von Beckmana, s ktorým hlavná postava absolvovala úvodné [letecké] zábery už počas I. svetovej vojny! • Síce scenár môžem právom považovať za »nedopečený«, no ostatné [príkladne technické] zložky boli až natoľko vskutku naprosto zaujímavými, že mu to tentoraz i s veľkou radosťou prepáčim; vloženie archívnych, čiernobielych záberov z olympiády '36, s ktorými sa prekrývali tie filmové... ()
Velmi příjemná komedie, která se krásně naváží do Hitlera (krásně vzteklý Günter Meisner). Jo Cavalier (výborný Jean-Paul Belmondo) je dobrodruh a díky půvabu novinářky Gaby Delcourt (Marie-France Pisier) se vydává v době olympijských her v Berlíně 1936 do neuvěřitelných dobrodružství, když pomáhá při útěku za svobodou malému Simonovi (Rachid Ferrache) a celé jeho židovské rodině Rosemblumovi v čele s dědou (Hans Wyprächter), který za první světové velel Hitlerovi. Pomáhá jim německý generál Gunther von Beckman (Frank Hoffmann) a v patách mají gestapo, v jejichž čele je opět postava majora Aschbacha (a opět Benno Sterzenbach). Vynikající jsou především scény z Hitlerova Orlího hnízda, kde je také kouzelná postava Adolfovi sestry Angela (nádherná dvojrole pro Güntera Meisnera). Nádherně příjemná akčnější komedie, plná omylů a nevtíravého malého zesměšňování Adolfa Hitlera. Je to velmi dechberoucí zábava. ()
Myslel jsem, že jsou u nás všechny belmondovky až nepříjemně zprofanované a ono ne. Na tenhle film jsem přišel tak, že o něm strašně pěkně mluví Belmondo ve své knížce "Mých tisíc životů", kterou doporučuji jako audioknížku načtenou Krampolem btw. :+ Je to v podstatě akční komedie moderního střihu a klidně by mohla být marvelovka natočená v osmdesátkách. A Belmondo tam jede v akčním módu jako Tom Cruise a mám pocit že na jeden skok z letadla si tam dělal všechno sám, na padesátníka WOW! Málem jsem se podělal smíchy hned u úvodního camea. :D Jestli budete mít možnost výběru dabingu, zkuste hned ten první s Krampolem (jsou jinak asi 3), který natočilo asi 5 lidí na nějakém bytě a nějaké ženské role tam mluví i chlapi, má to super atmošku! Fakt velký překvápko a komplexní velkofilm, který má všechno! 10/10 ()
Galerie (20)
Zajímavosti (20)
- Natáčení začalo na jaře 1982. Letecké scény se natáčely na letišti La Ferté-Alais ve Francii za pomoci Jeana Salise, pilota a sběratele historických letadel. Pro film byly postaveny dvě repliky letounů SE5 z produkce Royal Aircraft Factory, které byly vyrobeny z kostry letounu Stampe. (classic)
- Druhý nejnavštěvovanější film roku 1982 ve Francii. První místo tehdy obsadil E.T. - Mimozemšťan. (Caszidy)
- V roce 1980 oslovil Gérard Oury Jeana-Paula Belmonda (Jo Cavalier) s nápadem natočit komedii o boxu v době nacismu. Příběh ještě nebyl napsán, ale herce nápad oslovil a souhlasil. O několik měsíců později byl Jean-Paul Belmondo scénářem, který společně napsali Gérard Oury a jeho dcera Danièle Thompson, nadšen: „Pokud nemáte rádi paradoxy, můžete říct, že film Eso vypráví skutečný příběh, jenže je celý vymyšlený!“ Belmondo film koprodukoval a vzdal se svého honoráře v plné výši, protože „chtěl stigmatizovat antisemitismus a netoleranci v odlehčené komedii“. (classic)
Reklama