Režie:
Georges LautnerKamera:
Henri DecaëHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Jean Desailly, Cyrielle Clair, Marie-Christine Descouard, Elisabeth Margoni, Jean-Louis Richard, Michel Beaune (více)Obsahy(1)
Joss Beaumont byl jeden z nejlepších francouzských tajných agentů. Především proto mu byl „ve státním zájmu“ svěřen tajný úkol – v jakémsi africkém státě odstranit diktátora. V Paříži však došlo ke změně politického kurzu a útok na nepohodlného politika se stal z hospodářských důvodů nevhodným. Beaumontovi nadřízení zvolili tu nejjednodušší cestu – nechali svého agenta odsoudit a poslat na doživotí do trestaneckého tábora. Beaumontovi se podaří uprchnout a vrací se do Francie posedlý myšlenkou na pomstu, tedy dokončit svěřený úkol! Úmyslně prozradí bývalým nadřízeným a kolegům svůj plán a odtroubí tak zběsilý hon, kde lovnou zvěří je on sám. Nebude to jednoduché, neboť Beaumont, a toho jsou si všichni vědomi, byl jedním z nejlepších. Ostatně tak jako Jean-Paul Belmondo! (Česká televize)
(více)Recenze (539)
,,Myslíš, že umřu?" ,,Ano." Jeden z těch filmů, které potěší i po letech. I když slovo potěší není asi zcela na místě, jelikož se jedná o snímek krutý a pro hlavního hrdinu bezvýchodný. Pokud tedy nebereme jako uspokojení prohlášení - pomsta je má či pomsta chutná sladce. Stále aktuální politické téma, kdy stát se neštítí žádných praktik, chce-li prosadit svou, kdy policie místo ochrany mlátí svědky a kdy síla tisku pomalu padá. A to byl prosím rok 1981. Dnes si většina politiků z médií nic nedělá (zejména u nás). Očekávaný konec připomene další francouzské a italské filmy, mj. třeba s A.Delonem. Dobro zkrátka vždy nevítězí (v životě). ()
Když se řekne 'drsná francouzská kriminálka', PROFESIONÁL je jedním z filmů, které se mi pod tímto označením vybaví jako první. Tradičně chlapácký Belmondo, skvělý Morricone a do hořkého konce spějící osudový příběh jedné pomsty. Nic extra originálního nebo geniálního, ale vidět to můžu kdykoliv a pokaždé to funguje výborně. 80 % ()
Tutově jednochoučký, přímočarý a prostý krimi thriller o špiónovi, kterého zradí vlastní země a který se jí rozhodně stylově pomstít. Prim ve filmu hraje charisma JPB, který i přes tentokráte kamenný xicht neshová svůj vrozenáý důvtip, jež přece jen prosakuje obalem v podobě hlášek jako "Pan NevzpomínámSi, prodejce dortů a zmrzliny?" - "Ano! A vy jste?" - "Josse Beaumont, špión a rváč!" a prásk mu jednu ve dveřích... :) Bohužel, i když příběh v závěru zkouší zahrát na ironickou notu, spokojený s výsledkem příliš nejsem a považuji film za silně nadhodnocený. 69% ()
Profesionál je z môjho pohľadu najlepší film, ktorý Belmondo nakrútil, a to som videl všetky, ktoré stoja za pozornosť. Je filmom, ktorý mi výstavbou pripomína western. Od krivdy spáchanej mocnými, cez potrebu reagovať ako muž a duel oboch protivníkov až po nehappyendový záver. Príbeh je napínavý, dobre zahraný a znie k nemu jedna z najúžasnejších Morriconeho melódií, o ktorej nadužívaní mám silné pochybnosti. Takže spokojnosť po všetkých stránkach. ()
"Bílý má vždycky výhodu útoku. Vždycky bude o krok vepředu a bude si s náma krásně zahrávat." Pomsta je svině a když ji vykonává mistr světa v uklízení lidí do skříně Beaumont za zvuku nezapomenutelného Morriconeho hudebního motivu, tak je to hodně zábavné. Nicméně pro ty, kteří Beaumonta raději obětovali, než by ho stáhli z akce, to zase až tak zábavné není, což nemá nic společného s tím, že jsou to proti němu hrozní suchaři. Beaumont zkrátka nenastavuje druhou tvář, ale rovná účty a mě vždycky potěší, když se najde někdo, kdo na to má pořádné koule. Já jsem tedy Beaumontovo přirození nepřeměřoval, ale jsem si jistý, že ty koule se mu jen těžko vejdou do kalhot. ()
Galerie (81)
Photo © Les Films Ariane
Zajímavosti (22)
- Skladba Ennia Morriconeho „Chi Mai“ z roku 1971 nebyla v době svého uvedení vůbec zamýšlena pro použití ve filmu. Po poslechu v rádiu si ji Jean-Paul Belmondo (Josselin Beaumont) zamiloval a trval na uvedení ve filmu. Nejenže se skladba setkala s větším úspěchem než při prvním uvedení, ale stala se Morriconeho nejprodávanější písní. Poprvé byla skladba použita ve filmu Maddalena (1971), později v televizním seriálu An Englishman's Castle (1978) a v roce 1981 pro sérii BBC The Life and Times of David Lloyd George. (HellFire)
- Natáčanie filmu prebiehalo na viacerých miestach vo francúzskom meste Paríž. (dyfur)
- Jako mnoho dalších Belmondových filmů, i tento zakoupilo Sovětské filmové ministerstvo, ale film byl dán do kin až po roce 1990, protože kritizoval režimy Třetího světa. (Kulmon)
Reklama