Režie:
José GiovanniScénář:
José GiovanniKamera:
Jean-Jacques TarbèsHudba:
Claude BollingHrají:
Alain Delon, Annie Girardot, Paul Meurisse, Marcel Bozzuffi, Bernard Giraudeau, Maurice Barrier, Renato Salvatori, Adolfo Lastretti, Robert Klein (více)Obsahy(1)
Temperamentnímu Hugovi Sennartovi koluje v žilách cikánská krev, což přináší nejednu potíž. Mladík poměrně záhy pochopil, že díky svému původu to nebude mít v životě vůbec jednoduché. Zatímco jeho vrstevníkům prošla kdejaká lotrovina, Hugo byl vždy náležitě potrestán. V mladém cikánovi proto postupně rostla nenávist ke všem úřadům i namyšleným boháčům, jimž dával za vinu veškeré příkoří, jež ho potkalo. Aby se jim nějak pomstil, začal je okrádat a všemožně jim znepříjemňovat život. Lup ale málokdy skončil v jeho kapse. Věci i peníze rozdával ještě větším chudákům, než byl on sám, a tak se stal během několika měsíců nejpopulárnějším zlodějem místního podsvětí, jemuž každý rád pomohl. Největší zastání před úřady však nalezl v Ninie, jež by pro něj udělala cokoli, jen aby mohla být v jeho blízkosti... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (35)
Uspávající (a mezi námi, slabý) začátek a hodně povedený doběh, u kterého nečekáte nic než špatný konec. Prostředí přívěsu mi připomínalo maringotku na Smíchově, kam Fešák Hubet s oblibou chodil na kafe. No a v netypické roli Annie Girardot, která ústy paní Galatíkové hned v první větě řekne "šoustat". Jen mi nesedělo, že téma filmu dělá z cikánů utiskované chudáky, kterým majoritní společnost dupe po zádech (naštěstí hlavní postava Cikán/Delon se jako hrdina rozhodně nechová a sympatie diváka si ničím nezaslouží), aniž by jediná "nespravedlnost" byla ve filmu ukázána. Být volným a svobodným člověkem neznamená přiživovat se na úkor druhých. ()
Na první pohled se na komerčním úspěchu filmu měli svorně podílet hvězdy populární francouzské generace fešák Alan Delon, charismatický Paul Meurisse a temperamentní Annie Girardot. Což by mělo stačit, aby se film těšil dobrému úspěchu. Nu, ale pojďme dál, zastavím se u slavného Alana Delona. Ostatně v kriminálních a dobrodružných žánrech se mu vždycky dařilo. Samozřejmě, že dovedl natočit i dobrou psychologickou polohu, kde jsem si cenil jeho nápaditost, profesionalitu a neodolatelný šarm, proto ho nechci srovnávat s jinými rolemi. Snad mu neukřivdím, když napíši, že mi zde chyběla jeho typická brilance nadsázky a lehkost. A právě tak i herecký výkon Paul Meurisse, jenž má na svém kontě dost zajímavých postav, které dokázaly zaujmout. Zde mi jeho postava k Cikánovi přišla jaksi vypreparovaná navíc a trochu mdlá. Annie Girardot není filmová kráska, ale má nádhernou ženskost a z jejího úsměvu či pohledu je cítit pokaždé velké herectví. Bohužel i její role je zde velmi chudá a větší prostor by nebyl na škodu. A ještě je tu pro film možná přitažlivý malý cikánský minisvět, kde se kamera snaží snímat onu přirozenou mentalitu jejich svobodného života s citem a to se myslím povedlo. Ačkoliv film jako celek působí rozporuplně, za zhlédnutí stojí. ()
Alain Delon v životní formě, moc dobře se mi na něj koukalo a role Huga Sennarta, přezdívaného Cikán, mu parádně sedla, já jsem tomu samotářskému vlkovi uvěřila. Druhým kriminálním živlem tu byl Paul Meurisse, který sice patřil k jiné zločinecké bandě, přesto se jejich cesty protly. Annie Girardotová v menší roli oddané kamarádky z dětství mě potěšila a svou urputností vyloudila úsměv na rtech. Celkově filmová spokojenost, neb nahlédnutí do mně neznámého světa bylo zajímavé, poutavé, pěkně natočené a vše mi ladilo. ()
Tyjo, Delon jako cikán. Přál jsem si dosáhnout moudrosti a nikdy nepoznat v životě rozchod, ale tohle nééé.:D Takže já začnu po Belmondovsku: Tak jak se máme? Já se mám dobře, dneska skvělý den, ale tohle byl pro mě slabší moment jarních prázdnin a filmové zklamání za ušmudlanou a hodně slabou trojku. José Giovanni mě dokázal několikrát emociálně zasáhnout ale tady nebylo čím. Sociální rozměr filmu je málo nastíněný, na to abych dokázal hlavnímu hrdinovi fandit (či s ním nedejbože soucítít nebo ho litovat), když je to regulérní zločinec s nablbými kumpaný. Film jinak naprosto neefektivně přepíná mezí dalšíma dvěma dějovými líniemi o dalším (a podobně nesympatickém) zločinci a slizkém komisaří, který to jedinný trochu oživoval, protože podobníé postavy Giovanni uměl. Ale takhle míchat motivy a zápletky se mu vymstilo. Ve výsledku to bylo poměrně nezázivně a o ničem bez nějakého vnitního zážitku a vztahu k postavám. Dokonce jsem se u toho místy i celkem nudil. ()
Ve filmu Cikán probíhají základní dvě linie. První linie je spíše takovou sebekritickou sondou Evropy osmdesátých let, kdy nikdo nevěděl, co s cikány, než někoho napadlo, že je nutné je zbavit jejich životních návyků tím, že je seskupí, sestěhuje do paneláků a tím je převychová. Druhá linie je ve střihu kriminálního příběhu, kdy cikán Hugo Sennart (Alain Delon) přepadává transporty peněz a banky a ani v nejmenším se nerozpakuje zastřelit kohokoli, kdo by mu v tom chtěl zabránit. Ke všem těmto činům ho vede nenávist ke všem úředníkům a zbohatlíkům, které považuje za zdroj všeho svého příkoří v životě. Jde o docela zajímavý film, ale připadá mi trochu nedotažený, takže za tři. ()
Galerie (5)
Photo © Lira Films
Reklama