Režie:
Henri VerneuilScénář:
Michel AudiardKamera:
Louis PageHudba:
Michel MagneHrají:
Jean Gabin, Alain Delon, Claude Cerval, Carla Marlier, Henri Virlogeux, Jean Carmet, José Luis de Vilallonga, Rita Cadillac, Dominique Davray, Dora Doll (více)Obsahy(2)
Charles je po pěti letech propuštěn z vězení. Hodně se toho změnilo, z Paříže se stalo jedno velké staveniště a ani ve zlodějské branži už to není, co to bývalo. Charles si ve své vězeňské cele vše promyslel. Chce udělat poslední velkou loupež ve svém životě, aby zabezpečil sebe a svou věrnou ženu na stará kolena. Pro svůj plán vyloupit největší kasino v Cannes potřebuje parťáka. Francis je sice trochu mladý, zbrklý a ještě se neumí chovat, ani oblékat, ale rychle se učí. Charles z něj udělá elegantního šviháka a jeho počestného švagra přemluví, aby jim dělal řidiče. Jeho plán je promyšlený do posledního detailu, jen nesmí nikdo udělat chybu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (130)
Henri Verneuil natočil v 60. letech rozhodně zajímavější a zdařilejší filmy, než jakým je tahle krimi-gangsterka nebo-li heist movie, mj. politickou konverzační inscenaci Prezident s Jeanem Gabinem, výpravné absurdní drama na pozadí druhé světové války 25. hodina s Anthony Quinnem nebo poetickou tragikomedii o alkoholismu Opice v zimě ve dvojici s Gabinem a Belmondem. Tyto filmy se doposud v televizi u nás neobjevily, zatímco Melodie podzemí šla za poslední roky na ČT2 několikrát v barevné verzi s dabingem a naposledy na ČT art uvedli již pro změnu i nezkrácenou (o 15 minut delší) režisérskou verzi v černobílém provedení v originálním zněním s titulky. Proč ne, každá možnost vidět starší francouzský film v kvalitní kopii v originálním zněním se cení, ale výběr zrovna tohoto filmu od Verneuila pro cyklus ČT Kino Art příliš nechápu... připadá mi to jakoby zahraniční distributor zase z tuzemských filmů odignoroval Petrolejové lampy i Spalovače mrtvol a místo toho z tvorby Juraja Herze nabídl tuctovou Holku na zabití. :o) Ale teď už konečně k filmu: Henri Verneuil se svým tehdejším dvorním kameramanem Louisem Pagem mi byli předem zárukou, že půjde o řemeselně vynikající film, obsazení obou slavnou herců ze dvou odlišných generací mě ujistilo, že můžu očekávat kvalitní podívanou i po herecké stránce. A bylo tomu skutečně tak, byť Gabin s Delonem tady předvedli spíše průměrný standard a vyladěná atmosféra s černobílou kamerou mi nedokázala úplně vylepšit můj průměrný dojem z filmu. Závěr s penězi v bazénu mi asi ještě zůstane nějakou tu dobu v paměti, dnes si ještě vybavím několik dalších scén, které upoutaly mou pozornost víc než jiné (například nečekané překvapení s fotkou v novinách po loupeži)... jinak je to ten typ filmu, který mi velkou částí svého dění asi brzy začne splývat s jinými kousky stejného subžánru, v rámci něhož pro mě Melodie podzemí ničím nevyčnívá. A ještě ve svém tuctovém příběhu plyne dost pomaly. 60% ()
Z Melodie podzemí se sice linou libozvučné žánrové tóny, ale přeci jen od takových pánů muzikantů jako Gabin či Delon pod taktovkou dirigenta Verneuilova talentu by posluchač mohl skoro až dojít k závěru, že místo očekávané prvotřídní symfonie se tu hraje až příliš obyčejná vesnická odrhovačka, kde nic netvrdí muziku. ()
Filmy o vykrádání bank, kasín a jiných přísně střežených budov uměli Francouzi vždy nejlépe. Vždy to mělo tu správnou dramatičnost a přiměřené napětí. Nejinak je to i u tohoto snímku, kde si duo zahráli Gabin s Delonem. Příběh má klasický a pro Gabina typický začátek a konec, ale na kráse to nijak neubralo. Vše funguje jak má a zanechává příjemný filmový zážitek. Na dnešní dobu může tempo připadat krapet pomalé, ale to je právě to, co dává tu správnou atmosféru. Nikam se nespěchá a naopak se dává všemu patřičný čas. Bez toho by se nedalo vcítit do dané situace. Snímek patří mezi špičku nejen mezi podobnými snímky, ale i ve filmografii Gabina spolu s Delonem. ()
Pokiaľ máte predstavu o tom, ako má vyzerať starý štýlový francúzsky gangsterský film s charizmatickým obsadením, tak tá predstava sa zhoduje s tým, čo ponúka Verneuil v Melódii podzemia. Pokiaľ ste videli jeho Sicílsky klan alebo Strach nad mestom, viete, do čoho idete a viete, že ste v zlatých časoch starej francúzskej komerčnej školy s najcharizmatickejšími hercami jej histórie. Melódia by asi mohla byť spočiatku svižnejšia a zamerať sa viac na samotnú lúpež, ako na Deloinove milostné pletky, ale vo filme si musia nájsť niečo aj ženy a film má tak aj zaujímavý podtext o samote života recidivistu (50 žien pod lampou nakoniec nenašiel :)) a motiváciách gangsterov, ktorí cítia, že bez peňazí nie sú nikým. Samotná lúpež, ktorá prichádza trochu neskoro je patrične "načechraná" a záverečná tu vyspoilerovaná pointa taktiež. Verneuil sa vyhral s čb atmosférou Cannes, častými zábermi postáv v zrkadle a kamerovými nadhľadmi, takže jeho priaznivci by nemali byť sklamaní, preto som trochu v rozpakoch s toľkých trojhviezdičkových hodnotení. ()
Jeden z mojich srdcových filmov. Nielen preto, že tu hrá A.Delon spolu s J.Gabenom, ale hlavne preto, že je tu fantastická atmosféra. Kúpeľné Cannes sú krásne. Mladý Delon jasne ukazuje, že z neho vyrastie veľký herec. Ale pre mňa je úplne najlepší záver filmu. Ten bazén by som chcel čistiť!!!! Ja mám takéto filmy rád 90%. ()
Galerie (31)
Photo © Compagnia Cinematografica Mondiale
![Melodie podzemí - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/072/313/72313381_8165cd.jpg)
Zajímavosti (5)
- Film získal v USA cenu Zlatý glóbus pro nejlepší cizojazyčný film. (Rosalinda)
- V závěru filmu má Alain Delon na sobě džíny a černé triko. Stejně byl oblečen ve velké části filmu Dobrodruzi. (sud)
- Premiéra filmu proběhla 19. březen 1963 v Paříži v kinech Marignan, Berlitz a Wepler. (Cucina_Rc)
Reklama