Reklama

Reklama

Svědek

  • Francie Garde à vue (více)
Z natáčení

Obsahy(1)

Jerome Martinaud je právníkem v malém francouzském městě. Těsně před silvestrem jsou ve městě nalezena těla dvou znásilněných a zavražděných dívek, důkazy – i když jen nepřímé – směřují k Martinaudovi. Vyšetřování vede jeho přítel, inspektor Gallien, a výslechy jsou dlouhé. Všechny indicie ukazují na Martinauda, ale jsou tu ještě svědecké výpovědi a jemné předivo vztahů, tajemství a křivd, které se stále více zaplétá... Film Svědek vychází z literární předlohy "Brainwash" od spisovatele Johna Wainwrighta, pro filmový scénář ji adaptoval režisér Claude Miller ve spolupráci s Michelem Audiardem. Příběh, odehrávající se na minimálním prostoru, je hereckým koncertem velkých osobností francouzského filmu Lina Ventury, Michela Serraulta a krásné Romy Schneiderové. Film měl ve Francii premiéru v září 1981 a v následujícím roce dominoval udílení cen francouzských Césarů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Z natáčení

Recenze (154)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Je Silvester. Zábava, oslavy a večierky sú už v plnom prúde. Prší. Nie, leje ako z krhly. Vyzerá to na ďalšiu typickú noc plnú havárií opitých vodičov, výtržností a drobných priestupkov. Na policajnej stanici je pracovný ruch v plnom prúde. Chlapík nahlasuje krádež auta. V kancelárii sedí mladý vyšetrovateľ a muž v elegantnom obleku - notár, ktorý v lesíku našiel mŕtvolu malého dievčatka. Prichádza starý vyšetrovateľ, vystupuje do dažďa, pomalým krokom míňa večierok, na ktorom je prítomný aj komisár, a prichádza na stanicu. Dvaja muži. Dva pohľady. Dva zločiny, spáchané rukou jedného človeka. Rozhovor, výsluch, telefonát. Ladné obraty v rukavičkách, komorné priestory, elegantné dialógy a úžasný herecký koncert. Dvaja muži, a jedna žena. Nevinný svedok, alebo chladnokrvný vrah? Je jasné, že tento večer bude dlhý. Hra sa môže začať. 85% ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Úžasný herecký galakoncert, ktorý však nezaujme exhibicionistickým vystupovaním dvoch hereckých eg, ale ako výstižne uvádza oficiálny text distribútorov, práve svojimi ladnými a úspornými metódami. Gradácia deja spočíva v odkrývaní a hľadaní nepriamych dôkazov zaisťujúcich presvedčenie vyšetrovateľa, ktorý už bol vnútorne dávno rozhodnutý, ako so svojimi poznatkami vynaloží.O to viac film zarezonuje svojim nejednoznačným vykreslením nielen záverečnej pointy, ale aj psychologickej anamnéze nespokojného partnerského spolunažívania Michaela Serraulta a svojej ženy. Tam sa dejú tie mozaiky, ktoré dodávajú filmu intenzitu a vnútornú dynamickú disharmóniu, ktorá vami otrasie. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Najprv som videl kvalitne obsadený americký remake s G. Hackmanom a M. Freemanom. Narozdiel od väčšiny sa mi remake páčil, pretože je chytľavý a atmosferický. Francúzky originál samozrejme oceňujem tiež. Prístup je trochu odlišný , ale inak sú filmy dosť podobné. Lino Ventura je proste klasik, ktorý sa ani veľmi nemusí snažiť. Ten je presvedčivý kedykoľvek. Vypočúvanie a zamotávanie sa do vlastných výpovedí sú najlepšie momenty. R. Schneiderová dostala menej priestoru ako M. Belluci v novšej verzii, ale záver, ktorý sa týka týchto dám je v každom filme odlišný. Európsky je samozrejme tragickejší...80%. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Kdepak, stará dobrá Francie, ta nezklame. Dva mistři se zkrátka posadili za stůl a stejně tak, jako kdyby usedli ke klavírům, rozehráli koncert, který bere dech. Pět bezpochybných hvězd.__P.S. Škoda "levnoknižního" DVD, které sice nabízí (starý dobrý) český dabing i původní znění, ale na české titulky už jaksi zapomnělo.__P.P.S. A teď si pustit remake s pány Genem H. a Morganem F. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Francouzští komici si klidně mohou zlámat vaz na všech banánových slupkách světa, ale jakéhosi hlasitého uznání se stejně dočkají až ve "vážných psychologických rolích," kde "konečně dokazují své herecké kvality". Bože, jak já tyhle levné kecy nesnáším... Jedním z důvodů, proč je Svědek dobrý film, je právě to, že Michel Serrault v něm nic okázale nedokazuje, ale prostě přesvědčivě hraje svou roli. Jako podezřelý z vraždy dvou holčiček prožije Silvestra na policejní stanici a projde procedurou, kterou jiné francouzské kriminální filmy ukazují ve zkratce jako formalitu mezi divokými přestřelkami, automobilovými honičkami a výbuchy. Svědek se tedy odehrává skoro celý v jednom prostředí a vše, co se o případu a jeho souvislostech dozvíme, se dozvíme z dialogů. Proto bych ho řadil spíš k filmům jako Dvanáct rozhněvaných mužů nebo Jako zabít ptáčka. Jde o to, jaké otázky jsou položeny, ještě víc o to, zda jiné, důležitější, nebyly vynechány a zda na ty položené lze odpovědět svobodně, nebo jen tím, co chce tazatel slyšet. Notář Martinaud, kterého Serrault hraje, je jízlivý, bohatý a blazeovaný a z vyšetřovatele Lina Ventury celou dobu cítíme špatně skrývanou averzi vůči jeho povaze i neochotě pokorně se podvolit policejní autoritě. Komisař se totiž předem rozhodl, že je Martinaud vrah a už jen hledá cesty, jak to dokázat. Když to shrnu, případ sám o sobě není zvlášť zajímavý a v klasické detektivce by neobstál. Ve Svědkovi je naštěstí jen záminkou k poutavému kočkomyšímu dramatu a od plného hodnocení ho dělí jen nesmyslné prostřihy, flashbacky a rozptylující přítomnost Romy Schneiderové. 80% ()

Galerie (32)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie začalo 27. januára 1981 a skončilo 13. marca 1981. Celá snímka bola natočená v štúdiu (s výnimkou jednej sekvencie v hoteli) a v chronologickom poradí. (Arsenal83)
  • Claude Miller vzpomíná, že se při natáčení bál dvou hereckých es, která obsadil do hlavních rolí. Jeho strach umocňovala scéna, jež byla postavena na stupínku a obehnána provazy, takže připomínala ring. (Snorlax)

Reklama

Reklama