Režie:
Claude MillerKamera:
Bruno NuyttenHudba:
Georges DelerueHrají:
Lino Ventura, Michel Serrault, Romy Schneider, Guy Marchand, Elsa Lunghini, Pierre Maguelon, Yves Pignot, Jean-Claude Penchenat, Michel Such (více)Obsahy(1)
Jerome Martinaud je právníkem v malém francouzském městě. Těsně před silvestrem jsou ve městě nalezena těla dvou znásilněných a zavražděných dívek, důkazy – i když jen nepřímé – směřují k Martinaudovi. Vyšetřování vede jeho přítel, inspektor Gallien, a výslechy jsou dlouhé. Všechny indicie ukazují na Martinauda, ale jsou tu ještě svědecké výpovědi a jemné předivo vztahů, tajemství a křivd, které se stále více zaplétá... Film Svědek vychází z literární předlohy "Brainwash" od spisovatele Johna Wainwrighta, pro filmový scénář ji adaptoval režisér Claude Miller ve spolupráci s Michelem Audiardem. Příběh, odehrávající se na minimálním prostoru, je hereckým koncertem velkých osobností francouzského filmu Lina Ventury, Michela Serraulta a krásné Romy Schneiderové. Film měl ve Francii premiéru v září 1981 a v následujícím roce dominoval udílení cen francouzských Césarů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (154)
Policejní stanice, kde je přísně přikázáno kouřit, kde doznání je spíš zoufalým únikem od trapnosti než polehčující okolností a kde se přání pod návalem antipatií a únavy stává otcem myšlenky.. Ventura, Serrault, Schneider a jedna deštivá silvestrovská noc plná viny, s kterou se na lavici obžalovaných obvykle nesedá. Pokud inspektor Gallien věří, že jak na Nový rok, tak po celý rok, měl by uvažovat o výpovědi.. ()
Tak tohle byla trefa do černého, minimalistický snímek přesně tak, jak to mám ráda, na malém prostoru rozehrané psychologické drama jako řemen, výborné herecké obsazení - Lino Ventura v roli vyšetřovatele vražd dvou malých děvčátek, Michel Serrault původně svědek, následně obviněný a půvabná Romy Schneider v roli manželky, která fatálním způsobem vstoupí do rozjetého vlaku... ()
Myšlenkově částečně postmoderní, částečně strukturalistická výpověď o jen těžko polapitelné pravdě, k níž se člověk nemusí vždy dopracovat kauzálními postupy. Z právního hlediska znamenitý, cynicky opravdový příspěvek k problematice koherentního řetězce nepřímých důkazů jakožto prostředku k usvědčení pachatele. Celkově pak atmosférický, nesmírně propracovaný komorní minimalistický film překypující skvělými hereckými výkony, depatetizovanými dialogy a promyšlenou mizanscénou. ()
Jedna místnost, deštivý pochmurný silvestrovský večer, tři osoby, jeden psací stroj, pár kafí, jedna vypálená cigareta za druhou a na programu večera vyšetřování znásilnění a následných vražd dvou malých holčiček. Jeden hlavní podezřelý, s určitostí? samotný vrah-zámožný notář Dr. Jerome Martinaud. Vyšetřování se ujímá inspektor Antoine Gallien a divák je svědkem jejich vzájemné konfrontace. Jako třešínka na dortu chladná Romy Schneider (v mistrně podaném partu coby manželky notáře Martinauda). Člověk si při sledování těchto starších klasik klade otázku a zároveň povzdechne, čím to, že dnešní snímky (až na pár světlých vyjímek) se co se týče atmosféry ani nepřiblíží (natož vyrovná) těmto starším skvostům. Možná by postačilo ubrat na akci a více se zaměřit na scénář a zejména samotné dialogy, které tu nejsou jako nutná výplň, ale naopak snímek „dělají“. Potom stačí už pár „maličkostí“. Nechat volně plynout snímek, kameramana se smyslem pro cit v detailech, citlivý hudební doprovod a souboj „face to face“ dvou silných protivníků (osobností). Lino Ventury a Michela Serraulta. Žádná rozmáchlá gesta nečekejte, tady se hraje minimalistickými výrazovými prostředky. Dva znavení muži, otřískaní životem, prací, se sejdou na policejní stanici, z nichž jeden se snaží usvědčit toho druhého z dvojnásobné vraždy. Garde a vue je nesmírně působivé, komorní, minimalistické, psychologické krimi-drama. Nic víc, nic míň. Toť vše, snad pouze s dovětkem, že pro tento typ snímků jsem JÁ vždy měl, mám a budu mít slabost. 93% p.s. jak už tady někdo trefně poznamenal, teď se zkuste podívat na „ něco jako pokus o remake“ http://www.csfd.cz/film/12725-podezreni/ s G.Hackmanem, M. Freemanem a M. Bellucci........ ()
Kto videl dobrý film Podozrenie (2000) bude už vo veci. A kto zas videl najprv toto a potom Podozrenie, tak sa Podozreniu trochu vysmeje, hoci tá je v už väčšom, modernejšom štýle a toto komornejšie a silne orientované na dokonalé herecké výkony. Toto je takmer dokonalá konverzačka s pomalým odlupovaním jednotlivých vrstiev zločinu, no tvári sa nenápadne, ako keby ani nemalo dôjsť k nejakým zvratom. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (4)
- Claude Miller vzpomíná, že se při natáčení bál dvou hereckých es, která obsadil do hlavních rolí. Jeho strach umocňovala scéna, jež byla postavena na stupínku a obehnána provazy, takže připomínala ring. (Snorlax)
- Natáčanie začalo 27. januára 1981 a skončilo 13. marca 1981. Celá snímka bola natočená v štúdiu (s výnimkou jednej sekvencie v hoteli) a v chronologickom poradí. (Arsenal83)
- Claude Miller řekl: „Když jsem mluvil o Romy Schneider, producenti byli trochu rezervovaní a říkali: ‚Máme už Michela Serraulta, Linu Venturu, to je jako dávat kaviár na husí játra.‘“ (theSaint)
Reklama