Reklama

Reklama

Kalvárie

  • Irsko Calvary (více)
Trailer

Irské drama s prvky černého humoru pojednává o knězi, který je sužován zlomyslnými obyvateli svého městečka. Poté, co mu během zpovědi jeden z farníků vyhrožuje smrtí, se musí otec James pustit do boje s všudypřítomnými temnými silami. V hlavní roli irského dramatu prodchnutého černým humorem se představí Brendan Gleeson jako otec James, duchovní z místní venkovské farnosti. Ten se během nedělní zpovědi dozví, že se ho jeden z jeho farníků chystá zavraždit. Neví však, o koho se jedná. Jamesova smrt by pro nešťastného muže byla zadostiučiněním za zneužívání, kterého se na něm v dětství dopouštěl jiný katolický kněz. James, jemuž zbývá pouhých sedm dní na to, aby se v rámci svých příprav na smrt smířil se světem, se vydává na kalvárii napříč malým irským městečkem, setkává se s jeho obyvateli a přitom se snaží vypátrat potenciálního vraha. Na této pouti zjišťuje, že se instituce, které zasvětil svůj život, stává v dnešní době zastaralou, což v něm vzbuzuje pochybnosti o smyslu jeho víry. (Cinemax)

(více)

Videa (19)

Trailer

Recenze (262)

Othello 

všechny recenze uživatele

Námětem, karikaturně přetaženými postavami a strukturou scén je to klasická noční můra. A ta zde může být katechická i existencionální. Což mi přijde jako poměrně pádný důkaz schopností scénáristy a režiséra McDonaugha. "I didn't realize how much you hate me." "I don't hate you. I'm saying you're have no integrity. Which is the worst thing I can say about anything." ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Mnohem raději bych to viděl zpracované pro divadelní prkna "tím slavnějším" z McDonaghů, jelikož "ten druhý" sice sympaticky zkouší největšího irského kostlivce ve skříni vytáhnout na světlo nelaciným způsobem, ale ve finále se mu to zase až tak nedaří. Na jednu stranu se to totiž sice tváří podvratně, ale přeci jen to má ve výsledku až přílišný respekt k závažnosti tématu. To by se "tomu slavnějšímu" nestalo. Každopádně i tak to umí být v jednotlivých detailech mnohdy působivé, ale jako celek je to v zásadě naprosto přesně takové, jaké byste to očekávali. ()

Reklama

VenDulin85 

všechny recenze uživatele

Hodně rozporuplný snímek, který bych v určitých částech ani nenazvala dramatem, jako spíš irským výtvorem ve škále hodnocení od dvou* do pěti*. Chvilkami jsem chtěla tleskat, pak zase následovaly okamžiky, kdy jsem uvažovala, jestli si při tom sledování nepřerovnám knihovničku.. Prostě rozpor. Navíc když se vám tam vyskytují takové entity jako Chris O'Dowd a Dylan Moran a vy od nich samozřejmě čekáte nějakou volovinku a.. ono nic. Protože to je drama. Ovšem konec ustálil moje hodnocení na celých čtyřech* + fakt, že jsem zůstala koukat s ústy otevřenými. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Příběh irského kněze popisující jeho nepříliš útěšnou a povzbudivou pastorační práci v průběhu jednoho týdne – od setkání s vrahem ve zpovědnici. Celá zápletka je založena na zvláštně postaveném nesymetrickém trojúhelníku: špatný kněz > minulá oběť / pozdější vrah > dobrý kněz. Během zmíněného pastoračního týdne řeší spoustu otázek (třeba pojetí víry jako strachu ze smrti) a spoustu případů (nejintenzivněji svůj vztah k dceři, ale i jiné vztahy jsou pro něj velice objevné a vlivné). Pozn. 1: Moc proklamovaného humoru, černého ani světlého, dokonce ani řezaného, jsem tu neobjevil. Pozn. 2: Vadilo mi fyzické pojetí postav, vesměs samí manekýni a manekýnky, a jejich drsné a sebejisté akce a reakce. Na druhé straně to asi nebylo až tak od věci - knězova postava tak mohla na jejich pozadí lépe vyniknout. ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Až nepříjemně nelidský a krutý film. Neříkám, že lidé nemůžou být svině, ale v tomto filmu působí všichni nevěřící (nebo „jakože věřící“) jako kdyby jim dialogy sepsal Richard Dawkins či Sam Harris a oni jen odříkávali suché teze o tom, proč je křesťanství, potažmo náboženství, potažmo sám Bůh zlo v čiré podobě. Je zvláštní, že ve filmu, který je cele založený na lidských dramatech a interakcích jsou vlastně jen tři postavy, ke kterým divák může cítit skutečnou empatii (protože ostatní jsou spíše cynikové bez srdce a bez citu, nepůsobící jako lidské bytosti z masa a krve, ale jen jako mramorové sochy bez svědomí nebo kouska milosrdenství). Těmito třemi „lidskými lidmi“ jsou kněz, jeho dcera a žena, která přišla o manžela (možná ještě pak postava Dylana Morana, slabocha, který přesto má lidské okamžiky). Je trošku absurdní, že ač je autor jasně zaměřený v primární rovině na kritiku církve jsou nakonec jediné kladné postavy, které jsou schopné skutečné lidskosti ve filmu věřící. Avšak co mi přišlo hodně zajímavé byly odkazy k dvěma výrazným a význačným autorům, kteří právě o podstatě vztahu Boha-lídi a morálky-víry velice intenzivně psali a zabývali se jimi v té či oné podobě v bezmála v každém svém díle. Tím prvním je Bernanos (který je ve filmu i zmiňovaný Dylanam Moranam). Kalvárie je určitým druhem paralely na Deník venkovského faráře, kde kněz prochází podobným martýriem, nepochopením, bolestí a smrtí, ale jeho skutky a pokora mění pomalu a pozvolna lidi kolem něj, ačkoliv on sám si myslí, že je bezmocný (zatímco v Kalvárii na konci schválně probíhá shrnutí současného stavu jednotlivých protagonistů, kde každá postava dělá to, co dělala na počátku – manželka vesele podvádí manžela dál, doktor je očividně stejný cynik, etc.). Film též implicitně odkazuje na Dostojevského slavný příběh z Bratří Karamazů o velkém inkvizitorovi. V této dechberoucí pasáži Dostojevského veledíla chce inkvizitor upálit Krista, který podruhé přišel na zemi a to proto, že je až příliš dobrý a milosrdný na současný svět. Kristus při obžalobě inkvizitora mlčí, dívá se mu zpříma do očí a nechává se napadat. Na konci příběhu Kristus vstává a svého soudce-kata prostě mlčky obejme. Podobně je tomu i s knězem v Kalvárii – je vlastně archetypem Krista, který mlčky platí za hříchy druhých a pokorně nakonec dává za oběť i vlastní život. Ale krom těchto prvků mi nepřijde film příliš hlubokomyslný. Je spíš polopatický a klouže po povrchu složitých lidských i duchovních témat. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (9)

  • Film měl premiéru na filmovém festivalu Sundance již 19. ledna 2014, v Irsku si odbyl premiéru 13. února 2014 v rámci Mezinárodního filmového festivalu Jamesona Dublina, v Anglii a v USA až později. (Kmotr76)
  • Natáčení začalo v září 2012. Tři týdny strávil štáb natáčením v hrabství Sligo na severozápadě Irska. Natáčelo se například na místní malebné pláži Streedagh. (Kmotr76)

Související novinky

Malíček míří do Labyrintu

Malíček míří do Labyrintu

27.09.2014

Irský herec Aidan Gillen se objevil třeba v Temný rytíř povstal, kriminálce Blesk nebo letošním dramatu Kalvárie. Nejvíc lidí ho ale zná jako Malíčka ze Hry o trůny, kde pletichaří jako o život a… (více)

Reklama

Reklama