Režie:
Sam MendesKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Thomas NewmanHrají:
Daniel Craig, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Ben Whishaw, Naomie Harris, Dave Bautista, Andrew Scott, Rory Kinnear (více)VOD (3)
Obsahy(2)
James Bond dostane záhadný odkaz z minulosti, který ho přivede na stopu známé zločinecké organizace. Postupně rozplétá složitou pavučinu lží, aby nakonec odhalil děsivou pravdu o SPECTRE. (Forum Film CZ)
Videa (14)
Recenze (1 449)
O Spectre som stratil záujem v momente, keď bol obsadený Christopher Waltz. Neviem, či poznám nudnejšieho herca. Horších určite. Ale nudnejších? Film je od začiatku samoúčelnou prehliadkou vysokého rozpočtu. Jasné, bondovky sa nikdy nedržali pri zemi, to od nich nikto nielenže nečaká, ale ani nechce (hoci by bolo akiste zaujímavé pozrieť si experimentálnu čierno-biely underground bondovku) . Ale toto bolo príliš. Ako keby chceli adrenalínovo a vysokorozpočtovo natočiť aj rozhovor v aute, čo je smiešne. Akcia žiadny zázrak (samozrejme béčko to nie je), avšak čo je ešte horšie: dobrý nie je ani scenár. Ten sa (ťažkopádne) snaží prepojiť Spectre s Casinom Royale, Quantum of Solace so Skyfallom a Skyfall so Spectre. Tvári sa, že udalosti z predchádzajúcich bondoviek boli súčasťou čohosi veľkolepého. No... lenže neboli. Proste vznikli v takom poradí, v akom vznikli. Bola to náhoda, nie dopredu plánovaný smer á la Avengers, ku ktorým smerovalo X filmov. Jednotlivé bondovky spolu nesúviseli a zrazu príde Spectre a tvrdí, že v skutočnosti súviseli. Len sme si to nevšimli. Aha. Super. Scenár stojí za vyžmýkanú, starú handru na umývanie podlahy (polovica postáv zbytočná, Q cestoval do Rakúska len aby Bonda poprosil, aby sa vrátil?). Viaceré postavy evidentne nerozmýšľajú (kebyže na konci napochodujem na miesto činu a policajtovi poviem „som Mallory, sekcia 00“, aj mne by uveril? Radoví policajti v UK poznajú meno Mallory?). Bonusom sú absurdné hlášky a kuriózne dialógy ("Ste drak vznášajúci sa v hurikáne.“). Príšerne pozliepane pôsobí množstvo momentov. Napr. odstrelenie vrtuľníka. Letiaceho. Z člna. Pohybujúceho sa. V noci. Škoda, že sa Mendes po famóznom Skyfalle nechal prehovoriť na návrat. Ak by sa nenechal, mohli sme si predstavovať, ako by to dopadlo, ak by natočil ešte jednu bondovku. Takto si to žiaľ predstavovať nemusíme. Čudne pôsobí Dave Bautista, s ktorým by som v ringu vydržal jednu sekundu, aj to len vďaka tomu, že by som mu do tváre hodil hysterickú mačku, ale v snímke nie je štylizovaný ako nezastaviteľný obor, ale skôr ako týpek v baretke, čo som nepochopil. ()
Sam Mendes se pustil do předem prohraného boje, kdy všechno, co fungovalo ve Skyfall, zkusil povýšit ještě výš. Proto Spectre přináší hodně tichých momentů, kdy divák slyší i špendlík spadnout, hodně pomrknutí na Craigovy předchůdce a dokonce i ještě složitější splétání dějových nitek ze tří předchozích filmů. Po druhé projekci, osvobozené od napjatého čekání, kam se ještě může stoupat, sice pointy všech point nepovažuji za nejlepší film současného představitele, ale budu jeden z mála, který ho považuje za lepší než právě Skyfall. Zmizela hluchá místa, přibylo mrazení v zádech, velkolepá a s logikou si nebezpečně zahrávající odhalení nijak neruší a dostatek prostoru dostává i moje oblíbená Léa Seydoux jako jedna z mála skutečně důstojných přírůstků do galerie Bond Girl za mnoho let. Spectre má styl. Jedinečný. Trvá dlouho se na něj naladit, ale já už teď nechci nikdy jinak. ()
Bond interesantně stárne, to ovšem neznamená, že by neměl tah na branku. Neboť akce nabité spádným dějem jsou explozivní podívanou. Žel nové neznamená vždy lepší. Vnějšně nadupané, černý humor nechybí, ale nemohu se vyhnout pocitu, že vnitřně už ne tak působivý. S ubíhajícími minutami se mi v hlavě začala honit myšlenka, že už mě to vlastně až tak moc nebaví. ()
Sice špatná (jakkoli sympaticky podvratná) bondovka, ale dobrý film. A mohl být ještě výrazně lepší. To by však scénář musel nabídnout oporu neopodstatněně nabobtnalé stopáži, musela by lépe fungovat tenze mezi 007-bondgirl-záporákem a celé by to muselo být alespoň místy o něco více spectrekulární ve stylu úvodní scény. Každopádně díky pootevřeným vrátkům v závěru bych se za ještě jednu poslední craigovku vlastně vůbec nezlobil. A klidně do třetice i se stejným týmem. ()
Galerie (190)
Zajímavosti (59)
- James Bond (Daniel Craig) má na ruce opět hodinky značky Omega. Známá švýcarská značka na podzim 2015 připravila speciální limitovanou edici Omega Seamaster 300 Spectre. Vyrobeno bylo přesně 7 007 kusů. (hippyman)
- Pro 24. bondovku je oficiální vodkou polská značka Belvedere. (hippyman)
- Jedná sa už o šiestu spoluprácu režiséra Sama Mendesa a Thomasa Newmana. (Bruce0659)
Bond 24 - S tak velikou nedůvěrou jako u Spectre jsem do kina na bondovku ještě nešel a možná, že právě díky tomu jsem ve finále nebyl zklamaný, ale spíše trochu dojmově rozpolcený, rozpačitý. Sam Mendes si pro nás připravil film, který jednak uzavírá a propojuje příběhy všech dosavadních Craigových bondovek, dále svým pojetím navazuje a mírně posunuje koncept postavy 007 od toho zranitelného, polidštěného a bouřlivého agenta z Casina Royale po více "supermanovského", jenž je suverénem, u něhož nespatříme žádné šrámy na těle, ale spíše na duši (k tomu se však ještě dostanu dále), a v neposlední řadě pokračuje v příjemném servírování odkazů na jiné bondovky a též v temnějším ztvárnění, které známe již z předešlého dílu. Napříč snímkem: Hned na úvod potěší povedený gunbarrel, po němž se rozehraje naprosto dokonalá scéna v Mexiku, dlouho snímaná na jeden záběr, což neskutečně diváckému oku lahodí. Chválit akci, k níž tu dojde, je zbytečné, protože je opravdu výtečná. Za zmínku stojí také úvodní song Sama Smithe a titulky. Píseň Writing's on the Wall ve spojení s obrazem zapůsobí a navodila mi dojem, že následující zbytek filmu bude mít vskutku pomalé tempo a nostalgické ladění, k čemuž také svým způsobem došlo. Sezení v kanceláři, kde 007 dostává kartáč od M, je rovněž zdařilé a připomnělo mi staré časy Bernarda Lee, kdy svého agenta vypoklonkoval od svého stolu, aby jej ještě před odchodem oslovil "007!". Podobně jako ve Skyfall, tak i tu se potvrzuje, že vztah mezi Q a Bondem bude precizně fungovat a patří mezi největší klady 24. bondovky. Pasáž v Římě se svým zpracováním a atmosférou může směle zařadit mezi to nejlepší, co nám dosud série nabídla. Ať už Sciarrův pohřeb či intimní scéna s Luciou nemá chybu, avšak korunou všeho je zasedání organizace Spectre. Ona tichost, šepot a decentní nasvícení krásně kontrastuje s pompézností místnosti a dotváří tím neskutečně tajemné kouzlo. To je ovšem asi tak poslední scéna, která se může pochlubit tajuplností kolem zmíněné organizace. Těšil jsem se na návrat Mr. Whitea a propojení s Quantum, které se mi však zdálo možná až příliš povrchní či nedotažené, avšak odkazy na Le Chifre, Greena, Silvu, starou M či Vesper hodně potěšily. Jen mi trochu unikla spojitost Silvy se Spectre, ale to je detail, který možná napraví další projekce. Alpské scenérie potěší, ovšem divák si jich příliš dlouho neužije. Bezchybná a perfektní je rvačka mezi Bondem a Hinxem ve vlaku, avšak postrádal jsem tu krvavé šrámy ve tvářích, dobité pěsti a potrhané obleky jako tomu bývalo v Casinu Royale či QoS. Pouštní část snímku má své určité kouzlo, avšak nikterak mě neoslnila. Oceňuji ale Bondovu znalost značky Rolls-Royce a pak pokoje, které si Oberhauser připravil pro 007 a doktorku Swann. Mučení dokázalo velmi zapůsobit a bylo značně originální. Útěk mi pak připomněl časy Pierce Brosnana, tedy nesmrtelného supermana, který vše postřílí a padouchové nemají žádnou šanci, neboť jsou buď naprosto neschopní se trefit nebo je naopak Bond tak dokonalý. Závěrečná londýnská pasáž má něco do sebe, ovšem vidět v akci M, to jsem opravdu v bondovkách nepotřeboval. Samotný konec je pak příslibem k dalšímu snímku, což potěší, ale zároveň ve mně vyvolává mírné obavy, kam se bude série dále ubírat, protože počínaje Skyfallem se hodně odvrací od Bonda-člověka a navrací se k Bondovi-bezchybnému hrdinovi. Mírným zklamáním je pro mě hudební složka filmu, neboť v převážné většině recykluje hudbu z 23. bondovky, což by tolik nevadilo, kdyby však přišla i s nějakými zajímavějšími, novými motivy. Potěšilo ovšem naaranžování úvodní části Smithovy písně ke scéně ve vlaku. Herci: Daniel Craig v roli Jamese Bonda potvrzuje, že mu tato postava skvěle svědčí a vypořádává se s ní výtečně. Ralph Fiennes coby M potěšil zejména v úvodu, Naomie Harris jakožto Moneypenny mi tentokrát přišla nevýrazná, Ben Whishaw aka Q nemá chybu, podobně jako Tanner v podání Rory Kinneara. Potěší Monica Belluci i Jesper Christensen, Léa Seydoux má šarm ve chvílích, kdy není namalovaná, ale její postava mě bavila. Christoph Waltz si zápornou roli užil a byla radost sledovat jeho grimasy i poslouchat tón jeho hlasu. Dave Bautista se role padouchova poskoka zhostil taktéž skvěle. A nyní stručně k nedostatkům. Chybí mi zranitelnost Bonda, není mi moc po chuti zapojení M do akce, byť bylo decentní, propojení s předchozími bondovkami se mi jevilo až příliš na sílu natlačené do příběhu a dvakrát nejásám nad vytahováním nějakých traumat a duševních šrámů z dětství hlavního hrdiny. Aura tajuplnosti je kolem 007 daleko působivější a postačí pouhé náznaky, podobně jako tomu dělával jeho stvořitel Ian Fleming. S hodnocením trochu váhám, avšak kdybych dal méně než 5*, musel bych přehodnotit řadu jiných bondovek, což se mi nechce, tudíž prozatím nechám plnou palbu a uvidím, co s mým dojmem udělají další reprízy. () (méně) (více)