Režie:
Sam MendesKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Thomas NewmanHrají:
Daniel Craig, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Ben Whishaw, Naomie Harris, Dave Bautista, Andrew Scott, Rory Kinnear (více)VOD (3)
Obsahy(2)
James Bond dostane záhadný odkaz z minulosti, který ho přivede na stopu známé zločinecké organizace. Postupně rozplétá složitou pavučinu lží, aby nakonec odhalil děsivou pravdu o SPECTRE. (Forum Film CZ)
Videa (14)
Recenze (1 449)
Spectre.... Nu, žel, není tak spektakulární, jako byl Skyfall, ten měl víc momentů, kdy se kamera od Bond-busteru (Ano, tohle je nová kategorie, halelujah) mnohem víc klonila k jisté artovitosti a hravosti, zde k tomu nemá tolik prostoru, jednoduše proto, že se valná část snímku odehrává v žluto-písčitých lokacích (poušť, maroko, poušť... Ani ten Mexikajální svátek mrtvých nehýří barevností) a padouch, jakkoliv je ikonický, je svým charakterem příliš podoben Skyfallskému Silvovi a v některých pasážích přechází do sebeparodie. Dost ale srovnání s předchozím filmem, tahle Bondí část totiž sehrává podobnou úlohu jako povstání temného rytíře, překonat předchozí nemůže, musí na to tedy jít trochu jinak - a to se daří, ať už návratem klasických propriet (gorilózní űbermensch ve službách zlořádu) a velmi mírným a o to příjemnějším nadsazení a suchému humoru. Je to dobrej film, je to dobrej Bond, pakliže se budou další části ubírat stejným směrem, já budu spokojen. Ať už u toho bude Craig, nebo ne. PS: úvodní song je to nejhorší co jsem letos slyšel, mé uši začali sami od sebe krvácet, koleno se samo od sebe vzbouřilo a chtělo prchnout z kinosálu a krční tepna se pokusila samu sebe zauzlovat PPS: Pakliže to Gladiator15 uvidí z kinoripu, jak tvrdí je to jen NEBETYČNÉ PRASE, NEHODNÉ POHLEDU a také ukázkový čuramedán ()
Mendes to ve Spectre zkouší úplně jinak. Bondovské trademarky a vzorce tu vypadají spíš jako "to do list", kde si režisér jen odškrtává jednotlivé položky a dále ho "nezajímají". Můžeme se například jen domnívat, jak spolu jednotlivé lokace souvisí, jaká je mezi nimi kauzální návaznost v rámci vyprávění, aniž bychom si mysleli, že jich je tam tolik jen, protože je to prostě bondovka, ke které to patří. Ony jsou craigovské bondovky sice docela specifické v tom, že na sebe navazují a souvisí spolu, takže se tvůrci mohou zaměřit na vývoj hlavní postavy a další věci. Nejrůznějších obměn a ozvláštnění je ve Spectre ale už přeci jenom moc. ()
Bond uvězněný ve světě Jamese Bonda. Existuje možnost volby? Kdepak, pravidla toho, co se musí stát, jsou moc pevná. Dotaženost a komplexnost zacykleného Skyfallu se neopakuje, pokud byl přirovnáván k druhému Nolanovu Batmanovi, Spectre je trojka - film natolik zatížený sám sebou, že se skoro rozpadá před očima. Ale je to rozpad poměrně fascinující a hodně pěkný na pohled. Možná ještě přesnější je přirovnání k Nebeské bráně, kdy režisér vymlký kontrole realizuje ambice zároveň značné, ale z jiného úhlu jakoby banální... Mám rád podobné fetiše. ()
Další babylonské zmatení žánrů, ó bóže. Mexiko bylo docela svůdné a navnazující, ale to, co přišlo potom, jako by byl úplně jiný film od o několik tříd horšího štábu. Včetně písňo-titulkové sekvence, z jejíž nevkusnosti mi bylo vysloveně trapně. Ale předně: Jestli ještě jednou uvidím film se starými špiony, který je o tom, že jsou staří a někdo jim vyčítá, že jsou staří a zbyteční, a oni jdou a dokážou, že nejsou, tak už něco vážně rozkopu. Další věc: Kdo to psal? Kdo to stříhal? Tempo je velmi antiklimaktické a dramatický oblouk neexistující. Když pominu fakt, že to, o co tam má jít, je strašně prázdné, recyklované a nepřekvapivé, tak je tam taková spousta balastu, který není ani sexy, ani efektní, ani efektivní, nic. Kdo potřebuje vidět dvacet vteřin chůze nějakou chodbou, než se někam dojde, kde se zase nic nestane? Já ne. Kdo potřebuje vidět honičku, ve které se ani nijak zvlášť nenahánějí, jenom prostě dělají smyky v prázdném Římě? Závěrečná "bitka" mezi C a M je tak zoufale amatérská, že mě ani nenapadají vhodně urážlivá přirovnání. Jakékoliv napojení mezi Craigem a Léou je za A. papírově chtěné (a fyzicky nepřítomné) a za B. vnitřně logicky nefunkční. Všechny ženské postavy jsou tak ploché a nelogické, že se mi ani nechce uvěřit, že si na ten film víc nestěžují feministky na Tumblr. Christoph Waltz je pro mě osobně jedním z nejpřeceňovanějších mužů Hollywoodu a tímhle Blofeldem mi to jenom dál potvrzuje. Koho to zajímá, že si hrál zamlada s Bondem na písečku, charismatického adversária přece nelze vytvořit pomocí tří nezáživných monologických scén a prohlášení, že vlastně může za všechno, co se dělo v minulých filmech, aniž by tyto doopravdy působily tak provázaně a promyšleně. Další šustění papírem, až mi z toho v uších zvoní. Ale největší tragédii vidím prostě v tom, jak se tvůrci snaží s vlastní domnělou archaičností bojovat zoufalým zmoderňováním a zrealističťováním všech věcí, na kterých vlastně nezáleží, ale strukturálně zůstávají u padesát let starých vyprávěcích struktur, které po takovém žánrovém obratu působí jako pěst na oko. V nerealistickém, nadsazeném špion-žánru let šedesátých může fungovat, že přiznaný agent dobrovolně přijede za hlavním záporákem, nechá se ubytovat u něj doma, obleče se do jeho šatů, napije se jeho chlastu a konverzuje o jeho soškách nebo meteoritech, kterými si řečený záporák rozhodl dané sídlo vyzdobit, a teprve potom si oba pokusí nafackovat raketama, ale v tomhle "ultrarealistickém" pojetí to působí směšně a neuměle. Produkce se systematicky zbavuje všeho, co bylo na Bondovi osobité, nenahrazuje to ničím nově rozpoznatelným a ani ten moderní kabátek neumí udělat tak kvalitně jako konkurenční špionské frančízy. A ještě mám potřebu na závěr zdůraznit, že Skyfall se mi líbil, v porovnáním s tímhle vlastně docela dost líbil. ()
Nejslabší bondovka a co víc, bohužel i Mendesův film všeobecně. Atmosféra se Skyfallu ani nepřibližuje, Monicy je tu pohříchu málo, angažování Christopha Waltze coby (hlavního!) padoucha absolutně nevyužité a 24 hodin po zhlédnutí si nejsem schopen vybavit ani jednu zajímavou akční scénu. Odešla spolu s "M" z bondovek i veškerá kreativita ? 55%. ()
Galerie (190)
Zajímavosti (59)
- Mierne faux pas nastalo, keď slávny elegán 007 (Daniel Craig) podá vo vlaku drink prstami na hrane pohára. (Jadro)
- Mexická vláda poskytla filmárom daňové úľavy vo výške 18 miliónov eur. Podľa viacerých médií filmová spoločnosť Sony za to zmenila scenár filmu, aby sa v ňom Mexiko ukázalo v priaznivejšom svetle a aby hlavný zloduch nebol Mexičan. Krajina totiž v posledných rokoch zápasí s veľmi zlým imidžom, za ktorý môžu hlavne organizovaný zločin a drogové mafie. (YoZo8)
- Během hackerských útoků na studio Sony Pictures byla ukradena také jedna ze starších verzí scénáře pro tento film. (Claude Speed)
Reklama