Reklama

Reklama

Psycho IV: Začátek

(TV film)
  • USA Psycho IV: The Beginning (více)
Trailer

Obsahy(1)

Čtvrtý díl slavné série je současně jakýmsi prologem k prvnímu filmu, který v roce 1960 natočil slavný Alfred Hitchcock. Odehrává se v současnosti, kdy už je Norman Bates, muž, který ve svém motelu zabil několik žen, vyléčen a volný. Je dokonce šťastně ženatý a čeká se svou manželkou dítě. Volá do rozhlasové talk show na téma matkovražda a svěří se moderátorce, že před lety zabil svou matku a nyní mu prý nezbývá nic jiného, než zabít znovu. Moderátorka se ho snaží udržet na telefonu a jeho záměr mu rozmluvit. Zpovídá ho a Norman se ve vyprávění dostává až na počátek svého děsivého příběhu. Jak mu zemřel otec, když byl ještě malý, jak ho jako kluka jeho šílená matka mučila a dováděla k zoufalství, a to tak dlouho, až ji nakonec v záchvatu žárlivosti, když si domů přivedla nového milence, zabil stejně jako jeho. Tím však začaly jeho skutečné potíže a v motelu, který zdědil, na to doplatilo životem několik žen. Norman prozradí, že ten, koho se chystá zabít nyní, je jeho milovaná manželka, protože se bojí, aby se s jeho dítětem děsivá historie neopakovala. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (62)

borec999 

všechny recenze uživatele

Po slabučkej trojke zlepšenie: dejovo, herecky a aj po technickej stránke (a v neposlednom rade potešilo aj znova počuť tóny Bernarda Herrmanna prevzaté z originálu). Henry Thomas ako mladý Norman Bates a Olivia Hussey ako pani Batesová boli správne kastingové voľby, prequelová časť (objasnenie mladosti Normana, ich vzťahu s matkou a samotnej vraždy) ma bez výhrad bavila. Druhá dejová línia zasadená v súčasnosti (Norman plánujúci finálnu vraždu a rádiohovor) je slabšia, no stále dokázala udržať moju pozornosť. Kameňom úrazu je finále v Batesovom moteli, ktoré je jednak z pohľadu Normanovej manželky (prečo kurva neodišla?!) absolútne nelogické, ale ako metafora o tom, že Norman konečne našiel pokoj a šťastie v podstate funguje. Natočené a podané je to však veľmi nešťastne a miestami bolelo v týchto momentoch na film pozerať. Od originálu (a aj dvojky) o triedu slabšie, no podľa mňa nie úplne zbytočné pokračovanie: ako posledná rozlúčka s Normanom Batesom, resp. Anthony Perkinsom ma štvorka neurazila. Aj keď určite mohla byť ešte lepšia. 55% a 3* ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Zestárlý Norman Bates volá do rádia, vypráví svůj příběh a také proč chce zabít svou ženu. Čtvrtý díl je neskutečné vaření z vody a taky neskutečná nuda. Chybí jakékoliv zvraty, zajímavé postavy i spád, jediný co za to stojí je psychopatická matka a zvědavost, jak ji nakonec Norman zprovodil ze světa. Člověka pak napadají otázky jako který idiot zapálí barák, když je v něm. Nebo jak proboha mohl někdo Normana pustit na svobodu (už poněkolikáté). A jaktože si masového vraha vždycky oblíbí nějaká žena? No nic, ztráta času a s hororem to fakt nemá nic společného, tohle je utahaná televizní kriminálka. ()

Reklama

kobras5 

všechny recenze uživatele

Poslední díl série dokázal rozdělit diváky do dvou sérií, což je celkem sympatické. S předchozími díly to nemá nic společného a kdo do tohoto snímku jde s očekáváním z předchozích dílů, ten si pěkně natluče nos. Každopádně já v tomto díle našel jistý druh kouzla, které mi třeba u předchozího dílu chybělo. Tohle je takové sympatické, klidné, nijak složité dílo, kde proudí pouze spousta myšlenek bez nějakého důležitého děje. 50% (viděno česky). ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Po tomhle dílu jsem toho názoru, že nebýt zbytečné a zprasené trojky, byla to perfektní, vyvážená trilogie, ve které by každý díl měl něco do sebe způsobem, jako ve vetřelčí sérii. Po hodně slabé trojce je tady jednoznačně velký kvalitativní vzestup. Podle mě naprosto perfektně vystavěná zápletka, střídání flashbacků a volání do rádia naprosto skvěle funguje, vynikající atmosféra (na televizní thriller), geniální hudba (klasika), skvěle hrající Anthony Perkins (rozhodně lépe než minule, prostě na úrovni jedničky a dvojky) a navíc velká kočka Olivia Hussey. Je tam sice pár WTF momentů, ale ty ve výsledku nepůsobí nijak rušivě - scénář je skvěle vygradován, herci tomu navíc dost pomáhají, šoky (takové mílé, příjemné) nastavají přesně tam, kde mají, fungují, s postavou Normana navíc prostě musíte soucítit a souhlasit s ním (mimochodem veliká čest Henry Thomasovi, kterého jsem nikdy neviděl jinde než v E.T. a který si Batese střihnul perfektně) a nakonec přišlo i naprosto geniální finále, které celou sérii už lépe zakončit nemohlo. Tohle je ten nejlepší origin a zároveň naprosto nejlépe napsané vykoupení jakékoliv postavy, na kterou si vzpomenete, navíc se to tváří jako regulérní film do kin a popravdě nechápu, co na tom kritizujete, protože za tohle se tvůrci rozhodně nemusí stydět a troufám si říct, že tohle je ta největší pocta původnímu Psychu i samotnému Hitchovi, jakou kdy kdo mohl vymyslet. Sláva Anthony Perkinsovi. PS: Ten film dost hraje i na emoce a to taky funguje. 100%. ()

Dinsberg 

všechny recenze uživatele

Tenhle díl se jediný vymanil ze zajetého vzorce: krásná žena + motel u cesty = co s tělem? Poprvé má Norman Bates strach ne o to že ho odhalí, ale o to, že děs bude pokračovat, když se narodí jeho dítě. Proto se musí vrátit do rodného domu a z démonem minulosti skoncovat jednou provždy. Tenhle film je jediným pokračováním, protože předešlé dva jsou jenom plagiáty. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (11)

  • Točilo se také v Kalifornii. Natáčelo se od 4. června do 13. července 1990. (Varan)
  • První film, který se natáčel v Universal Studios na Floridě. (Benjamin-L)
  • Interiér ložnice matky se poněkud liší od originálu, kde měl koupelnu a další skříň. (Benjamin-L)

Reklama

Reklama