Režie:
Mick GarrisScénář:
Joseph StefanoKamera:
Rodney ChartersHudba:
Graeme RevellHrají:
Anthony Perkins, Henry Thomas, Olivia Hussey, CCH Pounder, Warren Frost, Donna Mitchell, John Landis, George Zaloom, Alice Hirson, Cynthia GarrisObsahy(1)
Čtvrtý díl slavné série je současně jakýmsi prologem k prvnímu filmu, který v roce 1960 natočil slavný Alfred Hitchcock. Odehrává se v současnosti, kdy už je Norman Bates, muž, který ve svém motelu zabil několik žen, vyléčen a volný. Je dokonce šťastně ženatý a čeká se svou manželkou dítě. Volá do rozhlasové talk show na téma matkovražda a svěří se moderátorce, že před lety zabil svou matku a nyní mu prý nezbývá nic jiného, než zabít znovu. Moderátorka se ho snaží udržet na telefonu a jeho záměr mu rozmluvit. Zpovídá ho a Norman se ve vyprávění dostává až na počátek svého děsivého příběhu. Jak mu zemřel otec, když byl ještě malý, jak ho jako kluka jeho šílená matka mučila a dováděla k zoufalství, a to tak dlouho, až ji nakonec v záchvatu žárlivosti, když si domů přivedla nového milence, zabil stejně jako jeho. Tím však začaly jeho skutečné potíže a v motelu, který zdědil, na to doplatilo životem několik žen. Norman prozradí, že ten, koho se chystá zabít nyní, je jeho milovaná manželka, protože se bojí, aby se s jeho dítětem děsivá historie neopakovala. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (62)
Toto pokračování má své plusy i mínusy. Záleží na každém z vás jaké si z něho odnesete zážitky, ale já osobně jsem byl docela spokojený. Přestože si mnozí myslí, že jde o naprosto zbytečný počin já tento názor nesdílím. Bylo to pro mne důstojné rozloučení Perkinse s jeho životní rolí. Tento vynikající herec bohužel o dva roky později zemřel a sním i Norman Bates. Přestože se později natočil remake původního snímku už to nebylo bez něj prostě ono. A tak poslední scéna z filmu dala jasně najevo, že tato série už měla navždy skončit v ‘‘plamenech‘‘ hororového žánru. ()
Po Psychu 3, katastrofě nejhrubšího zrna, snad nemohlo přijít nic horšího. Takže Psycho 4, televizní film, je řemeslně lépe odvedená práce než předchozí katastrofa, Perkins dokonce i líp hraje. Ale úplně mě otrávila blábolivá motivace, kterou má drahý Norman jako záminku pro vražedný comeback - kdo tomuhle dal zelenou, snad v životě neviděl žádný thriller. Prostě, mrkněte na jedničku a už nic dalšího neřešte. :) ()
Někteří lidé nevědí, kdy mají přestat. Nevěděl to Hitler, nevěděl to Stalin... a všichni víme, jak dopadli. Ne že bych chtěla režiséra Micka Garrise přirovnávat k diktátorům, ale Psycho zkrátka mělo skončit mnohem dřív, protože takhle to nikdy nekonční zrovna nejlíp. Oko mé sice vidí hodnocení svých oblíbenců sestávající se obvykle z jedné hvězdičky, ale já jsem byla poněkud shovívější. Jasně, myslím si, že tenhle díl, stejně jako ten třetí, vůbec nemusel existovat a svět by se bez něj nezhroutil sám do sebe, ale nebudu filmu zbytečně křivdit tím, že bych nepřiznala, že mě docela bavil. Sice už tolik neuvidíme z Anthonyho Perkinse, zato uvidíme přehlídku duševních chorob provázejících životy mladého Normana Batese a jeho matky, kteří spolu mají vztah přinejmenším velmi podivný. A přiznám se, že jsem vždycky byla trochu zvědavá, jak se tomu bláznivému Batesovi žilo s maminkou, než ji poslal přímo do pekel. Jo, bavilo mě to, znovu se přiznávám a už to nechávám bejt. Zbývá jen doufat, že nějakého hollywoodského napůl zkrachovalého režiséra nenapadne natočit další bláznivej remake/sequel/prequel nebo jakýkoliv jiný -quel. Protože už toho opravdu bylo dost... ()
Po slabučkej trojke zlepšenie: dejovo, herecky a aj po technickej stránke (a v neposlednom rade potešilo aj znova počuť tóny Bernarda Herrmanna prevzaté z originálu). Henry Thomas ako mladý Norman Bates a Olivia Hussey ako pani Batesová boli správne kastingové voľby, prequelová časť (objasnenie mladosti Normana, ich vzťahu s matkou a samotnej vraždy) ma bez výhrad bavila. Druhá dejová línia zasadená v súčasnosti (Norman plánujúci finálnu vraždu a rádiohovor) je slabšia, no stále dokázala udržať moju pozornosť. Kameňom úrazu je finále v Batesovom moteli, ktoré je jednak z pohľadu Normanovej manželky (prečo kurva neodišla?!) absolútne nelogické, ale ako metafora o tom, že Norman konečne našiel pokoj a šťastie v podstate funguje. Natočené a podané je to však veľmi nešťastne a miestami bolelo v týchto momentoch na film pozerať. Od originálu (a aj dvojky) o triedu slabšie, no podľa mňa nie úplne zbytočné pokračovanie: ako posledná rozlúčka s Normanom Batesom, resp. Anthony Perkinsom ma štvorka neurazila. Aj keď určite mohla byť ešte lepšia. 55% a 3* ()
Podobne ako o niečo neskôr v sérii Hannibal sa diváci dočkali aj začiatku vyrozprávania príbehu o Normanovi Batesovi. Dej, ktorý sa odohráva ako telefonát samotného Normana Bates do talkshow v rádiu je prepadákom.Ak by sa príbeh zameral iba na detstvo a rannú dospelosť 15 ročného Normana ( v podaní v tom čase 19 ročného Henryho Thomasa, čo je síce vidieť avšak film sa vďaka tomu v niektorých scénach aspoň vyhol zbytočnému rozruchu, ktoré by obsadenie mladšieho herca určite priniesli ) mohlo to byť podstatne lepšie. Postupný prerod z milého chlapca v masového vraha by bol lepším záverom série ako obrátenie sa Normana vďaka odrazu vlastnej tváre v čepeli kuchynského noža v baránka. Ak by scény z minulosti neboli zvládnuté relatívne dobre tak by výkon moderátorky, Normanovej ženy či samotný záver film posúvali k hranici odpadu, takto to je na hranici 40%. Psycho však nemalo, rovnako ako Krstný otec, pokračovať. Malo byť jednou samostatnou perlou filmového plátna. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (11)
- Ke scénáři tohoto čtvrtého dílu se vrátil scenárista původního Psycha (1960) Joseph Stefano. Předchozí dvě pokračování mu přišla příliš komerční. (griph)
- Název psychologa je dr. Leo Richmond. Psycholog, který vysvětlil Normanův stav v prvním díle, se jmenoval dr. Fred Richmond. (Benjamin-L)
- Když Anthony Perkins viděl film poprvé, řekl, že je to nejlepší díl série Psycho. (Cheeker)
Reklama