Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Franciszek (Ireneusz Czop) prichádza na návštevu rodnej dediny po dvadsiatich rokoch emigrácie. Brat Józef (Maciej Stuhr) ho víta zdržanlivo. Ožíva medzi nimi dávny spor, lebo Franciszek opustil hospodárstvo a neprišiel ani na pohreby rodičov. Po niekoľkých dňoch však starší brat zisťuje, že dedina je nepriateľsky naladená voči Józefovi. Ten totiž otvoril tabuizovanú tému siahajúcu do dávnej minulosti... (Flego)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (87)

misterz 

všechny recenze uživatele

Námet postupného odkrývania hriechov minulosti má vždy čo ponúknuť. Navyše snímok je výborne zahratý, pričom samotné odhaľovanie nitiek okolo tajomných náhrobkov vychádzalo z reálnych skutočností a charakteristík obyvateľstva. Je smutný fakt, že v židovskej otázke počas 2. sv. vojny nemajú ani Poliaci čisté svedomie. Ale nie je to len ich problém, niečo podobné je možné nájsť v každej krajine za vojny okupovanej Nemeckom. Líšia sa len dôvody. V Poľsku to bola hlavne kombinácia nenávisti a hamižnosti, na čo pekne poukázal aj tento film. Škoda toho záveru, je len málo snímkov, kde by koniec tak rapídne uškodil celkovému dojmu. Prišiel mi ako z inej planéty, teatrálne, trápne emotívne a s očividným cieľom čo najviac zapôsobiť u diváka a ešte viac zdvihnúť vlnu emócií. Ale bola to len trápna umelina a zbytočnosť. Niekedy je menej viac. Keby to skončilo rozlúčkou oboch bratov idem o hviezdu vyššie. Takto len čistý priemer. 60/100 Videné počas Challenge Tour 2015: 30 dní so svetovou kinematografiou. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pripadá mi, že Wasikovski trochu zbytočne podriaďuje svoj film žánrovým pravidlám a klišé. Ako na úrovni naratívu (westernový hrdina prichádza do mestečka a začne fukot), tak v jednotlivých situáciách (kopanie v noci musí byť v lejaku, pravdu sa dozvieme od zázračnej starenky, vychádzajúcej tajomne z lesa). Pritom objav náhrobkov by ihneď vyvolal záujem rôznych inštitúcií a určite aj vlády, lenže to by z toho bol nudný film. Dozvuky taktiež mohli skončiť o pár minút skôr a nechať veci viac otvorené. Inak film slušne šľape. ()

Reklama

Dale 

všechny recenze uživatele

Uff, tak to bola sila... Dejiny skrývajú veľa viac či menej šokujúcich príbehov, ale toto bola naozaj silná káva (aj keď nemusí mať so skutočnosťou nič spoločné, no scenárista si to asi nevymyslel len tak, ale niečo ho k tomu viedlo). Aj dieťa zo ZŠ totiž vie, ktorí boli v 2. sv. vojne tí zlí a ktorí dobrí. Je množstvo filmov o ľuďoch s rôznym pôvodom, ktorí pomáhali Židom, ukrývali ich a zachraňovali im životy, no zdá sa, že nie všetci, ktorých Nemci okupovali, boli tí dobrí, ale niektorí boli presne takí istí hajzli ako fašisti, no o nich sa filmy netočia (až na tento). Neviem, či sú stále takéto protižidovské nálady v Poľsku bežné aj dnes, alebo toto bol špecifický prípad, no ak áno, asi sa mi trošku zmení pohľad na našich susedov po tomto filme. Škoda toho záveru (od súrodeneckej bitky) a pár slabších momentov, inak by to bolo za 5, dávno ma nejaký film tak emočne nechytil ako tento. ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

No jo, Poláci se opět nebojí rýpat pořádně hluboko do vlastních řad. Celkově ten film není úplně bezchybný, občas to bylo lehce kostrbaté v návaznostech a závěr byl překvapivě uspěchaný, klidně mohlo být ještě třeba dvacet minut navíc. Na druhou stranu je potřeba opět ocenit onen specifický polský "realistický touch", stupňující se syrovost (i když jsem si po zkušenosti se Zlým domem a Růženou pořád představoval, kam až by ten marasmus vystupňoval takový Wojtek Smarzowski :). No a taky mě hodně bavil výtečný a pro mě dosud neznámý herec Ireneusz Czop. A ještě se mi hodně líbilo, jak komplexně Pasikowski pracoval se zdánlivě nenápadným a nepodstatným detailem, ukradeným kufrem v úvodu filmu, kvůli čemuž musel hlavní hrdina neustále chodit pouze v obleku - takže si ho musel neustále prát (což je záminka k "meziscénám") a navíc jej tento look vizuálně ještě více vyděloval z nepřátelského prostředí vesnice. Nejpodstatnějším zprávou kterou Poklosie velmi sugestivně vysílají je ale onen neustále implicitně přítomný obrovský vykřičník, totiž jak dalekosáhlé s nesmazatelné následky má válka. A právě válka dává nejlepší příležitost oné pověstné svini, která se může skrývat v každém... ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Je asi hodně zemí na týhle planetě, který mají z minulosti nějakýho toho kostlivce ve skříně. Skvěle umí tyhle kostlivce vymetat například Němci, ale tentokrát to jsou Poláci, kdo tnou do živýho. Komorní příběh, který místy nepostradá ani hororověji laděné scény nám ukazuje to odpornější část lidského já, nedělá to nějak okázale a vyhroceně, proto mě zarazila ta finálovka, která poměrně výrazně a nevydařeně narušila celkový vyznění příběhu. Je to škoda, protože jinak film promlouvá velmi srozumitelnou a s ohledem na stíny v lidské povaze stále aktuální řečí. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (6)

  • Józef (Maciej Stuhr) vykopává židovské náhrobky umístěné různě po dědině namísto dlažby. Židé byli ovšem zabiti při druhé světové válce a hned po ní došlo k pozemkové reformě, kde byla vlastnická práva Židů na pozemky zatajena. Kdo a kdy tedy udělal obětem náhrobky!? (snob)
  • Roman Polanski vyhlásil: „Dlho som čakal na tento film. Na jeho natočenia bolo treba mať veľkú odvahu.“ (kacer4)
  • Film je volně inspirován tragickými událostmi, které se staly 10. července 1941 v polské obci Jedwabné, kde Poláci zmasakrovali své židovské spoluobčany. Tyto události popsal ve své knize "Sousedi: Zničení židovské komunity v Jedwabném" historik Jan Tomasz Gross. (Moiseiwitsch)

Reklama

Reklama