Režie:
Saša GedeonScénář:
Saša GedeonKamera:
Štěpán KučeraHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Tatiana Dyková, Aňa Geislerová, Jiří Langmajer, Jiří Macháček, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná, Pavel Marek, Anna Polívková, Petra Kolářová (více)Obsahy(1)
V komorním příběhu ze současnosti, odehrávajícím se na malém městě mezi Vánocemi a Novým rokem, se mladík František po letech strávených v blázinci vrací ke svým vzdáleným příbuzným, k lidem, kteří by mu měli být blízcí. Postupně se však zaplétá do jejich složitých vztahů, ocitá se v trapných, komických i dusivých situacích, je vystaven milostným, sourozeneckým a rodičovským konfliktům. Všechno, s čím se setkává, se ho dotýká, se všemi soucítí, a tak působí trochu jako idiot. Ale právě proto, že dosud nic nepoznal a nezažil, je schopen vnímat lidské vztahy ve své čistotě a opravdovosti správně... Ve svém druhém celovečerním filmu se režisér a scenárista Saša Gedeon soustřeďuje na tragikomický labyrint citového zmatení mladých lidí. Inspiroval se titulním hrdinou knížete Myškina z románu F. M. Dostojevského "Idiot". (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (380)
Koukám, že tady začala móda obsazovat Aňu, Táňu a Macháčka prakticky do každého pozdějšího českého filmu :-) Návrat idiota je zpočátku zvláštní film, který se postupně přetransformuje do krásně zvláštního filmu. A to je… vše. Nemám, co bych k tomu více napsal - krásně zvláštní film. Druhé zhlédnutí napoví víc. 80 %. ()
Idiot jako lakmusový papírek vztahů „normálních“ lidí (tedy pokud jsou takovéto vztahy mezi sourozenci normální). Výborný Pavel Liška, kterého tehdy skoro nikdo neznal, takže si o něm mnozí mysleli, že je to vážně nějaký idiot. A stejně výborní jsou i ostatní herci v dalších šesti hlavních rolích. Ale hlavní strůjce úspěchu filmu Saša Gedeon se od té doby odmlčel, a stále mlčí, což mi přijde škoda. ()
Neskutočne pôsobivý film. Kreácie Pavla Lišku sú dokonalé a dáva svojej postave tretí rozmer, tak isto tatiana vilhelmová. Tento príbeh sa nesie v pomaličkokm tempe kde sa zoznamuje postupne zo všetkými účastníkmi tejto hry na klamstvá a lásku v ktorej strede je uväznený samotný František ako Idiot. Krásna, pomalá, ničím nerušená réžia spolu s hudbou dopomáha dotvoriť atmosféru nového roka čo pre každého zz zúčastnených značí nový začiatok či už vo vzťahov alebo a to sa týka hlavne Františka v živote. Františkovo putovanie za láskou alebo skôr za priateľstvom takisto ako putovanie Olgy je tragikomické a práve preto sú to moje najoblúbenejšie charaktery v tomto filme. Macháček je nemastný neslaný a nemá žiadny výraznejší moment a ani Aňa geislerová ktorá je fantastická herečka tu má viacej hluchým miest a Langmajer, ktorého považuje spolu s kotkom a madlom za najhoršieho herca je tu ako vždy otrasný. ale aj napriek týmto postavám je to film hlavne o idiotovi a vidno že je to Liškova životná rola pretože aj keď v iných filmoch je nadpriemerný žiadna rola sa ani nemôže rovnať jeho geniálnemu svárneniu idiota. ()
Pseudoidiot môže mnohé veci vidieť lepšie ako človek oficiálne normálny. Najmä tie vzťahové. A kto je vlastne blázon? O tom je tento film, v ktorom chýba nejaká hlbšia dejová línia, orientuje sa čisto na psychologično postáv, hoci ani zďaleka nejde o psychologickú drámu. Kvalitní herci podporujú aspoň celkové priemerné hodnotenie diela, hlavne Liška s Geislerovou. Na jedno pozretie je to ok, ale v celku nedostávame niečo, čo v nás ostáva zakorenené po odsledovaní natrvalo. ()
Hluboce lidská minimalistická dokonalost o tom, že absolutně čistý člověk se procinká do dušičky každému. Pět prstů nahoru za to, že Dostojevský funguje, Pavel Liška nehraje, ale je, Tatiana Vilhelmová je krásná a Zdena Hadrbolcová úžasně výstižná, za neskutečný dialog o ženských a o pivu a konečně, především, za zcela a bez jediné výjimky realistické vykreslení atmosféry a lidí reálného socialismu. ()
Reklama