VOD (1)
Série(5) / Epizody(31)
-
Série 1 (2014) - 8 epizod
-
Série 2 (2015) - 8 epizod
-
Série 3 (2019) - 8 epizod
-
Noční krajina (2024) - 6 epizod
-
Série 5 (2025) - 1 epizod
Obsahy(1)
Toto drama s Matthewem McConaugheym a Woodym Harrelsonem v hlavních rolích se soustředí na dva detektivy státní policie z Louisiany. Sleduje jejich osobní i profesionální vztah během sedmnáctiletého pátrání po děsivém rituálním vrahovi. Čím déle pátrání trvá, tím více se mění jejich životy a jejich partnerství dostává zabrat - každý z nich musí sám zjistit cenu odplaty a projít si ztrátou iluzí. V roce 2012 je znovu otevřen případ vraždy z roku 1995, na němž pracovali detektivové Rust Cohle a Martin Hart, kteří se mají znovu pustit do vyšetřování. Vše probíhá v současnosti prostřednictvím samostatných výslechů. Oba detektivové vyprávějí příběh svého vyšetřování, přičemž znovu otevírají nezhojené rány a začínají pochybovat o tom, že se jim podaří vyřešit případ bizarní rituální vraždy z roku 1995. Jednotlivé časové linie se rozcházejí a znovu sbíhají v roce 2012 a oba muži jsou opětovně vtaženi do světa, o kterém si oba mysleli, že je dávno pohřbený v minulosti. Ve chvíli, kdy poznají sami sebe i vraha, je jasné, že temnota je přítomna na obou stranách zákona. (HBO Europe)
(více)Videa (70)
Recenze (1 521)
Pilot: Pesimistickému McConaugheymu s IQ 200 a rozvážnému rodinnému typu Harrelsonovi kdosi se zálibou v okultismu nasadil parohy. A to se ústřední detektivské dvojce ani zbla nelíbí! Jak ale chcete vyřešit jeden z nejtemnějších seriálových případů, jste-li ve skrytu vlastní prohnilé duše přesvědčeni o tom, že by měla být po celém světě zakázána reprodukce, a lidi by měli co nejdřív prostě "vymřít"? Ufff. Jdu si pustit 60. epizodu Teletubbies (to je ta, jak v ní malé děti krmí labutě a hrozně se u toho smějou), jinak neusnu. 1 sezóna: Za ten zážitek, za ty teorie, za internetové diskuze... plná palba. Žeru temnou filosofii. ()
1. SÉRIE ,,RADUJTE SE! SMRT NENÍ KONEC…“ /// Píše se rok 2012 a detektivové Rust Cohle a Marty Hart vyprávěj o 17 let starý okultní vraždě. To se tenkrát našlo tělo s parohama… Nejdřív mám dojem, že se to jako rozjíždí dost pozvolna. Na konci vím, že nerozjíždí – vono to totiž je dost pozvolný vyprávění, který jako by chtělo dát vyniknout těm dvěma HERCŮM, jiným vypravěčským postupům a atmosféře, která je fakt hodně zajímavá a myslím, že hlavně díky ní vzbuzuje seriál až nekritickej vobdiv. A ta atmosféra… nevím, nevím, nebejt charakteru postavy Rusta a schopnosti W.Harrelsona slízat smetanu z kdejakýho pekáče…, protože ten případ, co má svoji kulturu a mísí voodoo se Santérií, ve mně bohužel žádný konspirační teorie nevyvolává. Což možná bude ten pravej důvod toho, že i když fláknu 4*, myslím spíš 3a½! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Soused mele něco vo žlutým královi (že je Vietnamec? Tak to se nepočítá…asi teda…). 2.) Existuje pro mě jen jedna historka: Světlo proti tmě. (A jsem rád, když světlo vyhrává.) 3.) Thx za titule ,,mark82“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * 2. SÉRIE „JESTLI JE ŠANCE JE DOSTAT, JDU DO TOHO!…“ /// Tři poldové s problémy a mafián na pokraji krachu. Tyhle čtyři postavy spojí jedna mrtvola (ta na začátku). Nikdo nikam nespěchá. Není třeba, jejich party jsou výborný a Nic Pizzolatto dokazuje, že tady jde v první řadě o člověka (o herce…), takže jejich čas rozděluje rovnoměrně. Možná je to dokonce diváčtější než první série. Překvapivě mě zklamalo 90ti minutový finále, který je zbytečně (až nepřirozeně) dramatický, takže ty 4* nechám. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Vobrali mě vo všechno! 2.) Jsem zkrachovalá policejní existence. 3.) Thx za titule „mark82“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * /// 3.SÉRIE /// „CO KDYŽ NÁS NĚKDO CHYTÍ?“… „JSME STAŘÍ A ZMATENÍ!“… /// Návrat ke kořenům… budiž. Jednička byla opěvovaná, takže se to samo nabízelo. Teď jen příběh… - není tak špatnej. Takže spolu s „vohraným“ tempem … nakonec dojdou všichni ke zjištění, že i těch „jen“ osm dílů je vlastně moc. Úplně nejvíc z toho číší síla parťáctví. Temnota duše? Ano, ale až na konec. Dávám 3*! Nevodhadnutá dýlka a finále, který nevyrazí dech! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Mým znakem je modrá spirála. 2.) Mám svůj nevyřešeném případ. 3.) Thx za titule „need4seed“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Cary Fukunaga je boss. Díky těm neustálým záběrům ze shora na přírodu vtiskl Luisianě až magickou atmosféru. Je dobře, že to celé točil jeden člověk, protože díky tomu má celá série stejný "ksicht." Ze začátku mi sice neustále zamračené duo detektivů přišlo chvílemi až komické (hlavně Woody Harrelson byl až přehnaně nabručenej), ale jak se případ rozplétal dále, opravdu mě to chytlo. Největší highlight pro mě byla přestřelka v černošském ghettu ve čtvrtém díle, ale ten seriál má spoustu silných momentů. Navíc oba to hrajou skvěle a jejich vztah vás fakt zajímá stejně ne-li víc, než ten případ. Jen ať nám HBO servíruje více takto ambiciózních projektů. DRUHÁ SÉRIE nastavenou laťku samozřejmě neudržela, ale nebyla špatná. Bohužel měla extrémně překombinovaný děj, který jsem vůbec nechápal a moc jsem ani nevěděl, kdo je kdo. Každopádně mi ústřední čtveřice nakonec přirostla k srdci a finále mě fakt bavilo. ()
Nestává se často, abych už s úvodními záběry otvíráku a počátečními tóny baladické písničky doprovázející prolínající se obrazy intra pocítil vzrušení ze setkání s něčím výjimečným. Se sérií, která přepíše představu, jak má vypadat a fungovat detektivní žánr a jeho hrdinové. Převládajícím stavem při sledování seriálu je nejistota. Pociťují ji nejen tápající detektivové, kterým případ proklouzává mezi prsty, ale i diváci, kteří jsou zbaveni obvyklých opor. Čemu a komu věřit, když jeden z vyšetřovatelů má pestrou drogovou minulost a neméně barvitou alkoholickou přítomnost a druhý je testosteronem nabitý macho, který nemá k ráně nikdy daleko a nečiní mu problém ubližovat ani svým nejbližším. Oba jsou navíc nasáklí špinavým pragmatismem, jak jen umí vyklíčit v destruktivním prostředí spodních pater zločinu. Divák vidí až příliš velké rozpory mezi líčením bývalých policistů a flashbacky, které odhalují profesní selhání někdejších legend policejního sboru. Temný případ charakterizuje zlověstná atmosféra podpořená záběry ponuré močálovité krajiny kolem Mississippi. Seriál představuje v každém ohledu špičkové řemeslo, skvělou kamerou počínaje, přes vymazlenou režii až k živočišnému herectví Matthewa McConaughey a Woodyho Harrelsona. Série není cenná zápletkou, ale rafinovaným způsobem vyprávění, hrátkami s formou, kdy pomrkává na diváka a místy si z něj přes vážnost situace nepokrytě tropí šoufky, rozkročením mezi žánry - ve výsledku je to spíš než kriminálka existencionální psychologické drama. A v neposlední řadě i uchopením skvěle napsaných postav - cynické glosy zahořklého Colea mají přitažlivost černé díry a sílu výbuchu supernovy. Seriál má ideální stopáž - nerozmělňuje se ve vypravěčské vatě ani neztrácí tah na bránu v postranních liniích, tak jako spousta žánrově zpřízněných projektů. Ačkoli má pomalé tempo, dokáže neskutečně stupňovat napětí. Snad jen v posledních dvou dílech, kdy se zlo začíná zhmotňovat a dostává konkrétní lidskou tvář, pocit přetlaku trochu mizí. Temný případ se zdánlivě podobá úspěšným severským sériím, ty v sobě ale obvykle nezapřou určitý scénáristický konstrukt. Odehrávají se ve stabilizovaných zemích s fungujícími institucemi a s minimální mírou zločinnosti. Střet amerických detektivů s lidskou bídou, brutalitou motorkářských gangů a slizkou manipulativností prodavačů náboženských frází vypadá nepříjemně realisticky. Temný případ považuju za absolutní špičku ve své žánrové kategorii a metu, kterou budou Pizzolattovi následovníci a vyzyvatelé jen hodně těžko překonávat. Celkový dojem: 95 %. //// Druhá série bohužel nemá vlastní profil, takže ji musím komentovat jako přídavek ke komentáři 1. série, což je skutečně škoda, protože by si vlastní prostor na ČSFD zasloužila mnohem spíš než stovky jiných titulů. Při komentování 1. série jsem napsal, že ji budou ostatní, ale i samotný Pizzolatto těžko překonávat, a nemá příliš velký smysl přít se o to, která ze dvou dosavadních sérií je lepší. Ta druhá je totiž hlavně úplně jiná. Jiní hrdinové, jiné zločiny, jiná lokace, jiná atmosféra. Jsou nicméně znaky, které obě série spojují a patrně budou typické i pro další pokračování, kterého se nepochybně dočkáme. Komplikovaná psychologie vyšetřovatelů, které boj s vlastními démony zaměstnává někdy víc než souboj se zločinem, složitě strukturované vyprávění, kde v 1. sérii hrály větší roli časové roviny, tady zase úhly pohledu několika postav, které tápou a nevěří si navzájem. Hodně zajímavé je ladění atmosféry, kdy v 2. sérii hraje prim sluncem rozpálená Kalifornie, kde se v poušti člověk snadno ztratí a v džungli Los Angeles se dá snadno přijít k úrazu. I ty tisícileté sekvoje si nakonec ve finále zahrají svou roli. Tu změnu atmosféry charakterizuje nejlépe už otvírák, který je barevný, prosluněný a Cohenův přednes navozuje spíš atmosféru nějakého erotického klubu z velkoměsta. Co je nejdůležitější, druhá série je pro mě stejně dobrá jako ta první a problém s ní můžou mít především ti, kteří chtějí vidět pokračování 1. série s jejími hrdiny a louisianskými močály. Stejně jako v prvním případě mám pocit, že sleduju jeden z absolutních vrcholů žánrové televizní seriálové tvorby. Herecké výkony jsou luxusní a herci jsou evidentně rádi, že mají možnost překročit hranice typu rolí, do kterých je castingové agentury zařadily. Pizzolatto, stejně jako režiséři, se evidentně hodně inspirovali klasickým žánrem noir a vyšlo jim to na jedničku. Ústředním motivem je všudypřítomná korupce, prorůstání zločinu do státní správy a ošidná hra s vlastním svědomím a vyrovnáváním se s vlasními poklesky. Otvírák patří k tomu nejlepšímu, co kdy jako intro vzniklo. Osobně mu dávám přednost před otvírákem 1. série, jakkoliv tohle je věc osobního vkusu a volby. Celkový dojem měnit nemusím. Jen tak dál, těším se na 3. sérii. () (méně) (více)
Mravní imperativ ve mně a hvězdné nebe nade mnou. Zpola ultimátní dialektická existenční detektivka (cca do 5. dílu), následně procedurální metafyzický thriller / horor, odkazující až někam k tradici povídkářských bláznů 19. a počátku 20. století. Závěr je jako bromance podle Immanuela Kanta. Celkově jeden z nejzajímavějších projektů v dějinách bedny, který trochu trpí nevyrovnaností scénáře, ale zarovnává to dokonalou režií, výpravou a hereckými výkony. Pokud existuje důsledná a smysluplná protiváha scandinoir, je to True Detective. Však taky "severské" kombinatoriky řádně vyškolil z přímočarosti. [90%] ()
Galerie (696)
Photo © Home Box Office (HBO)
![Temný případ - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/628/158628980_5e6169.jpg)
Zajímavosti (65)
- Oba představitelé hlavních rolí první série Matthew McConaughey a Woody Harrelson jsou zároveň producenty seriálu. (Lucasion)
- Hodiny ve výslechové místnosti měly fungovat, ale v průběhu výslechu je skriptka pro jistotu zastavila na 8:40. Tento čas ukazují minimálně 2 minuty. (klukluka)
- Temný případ byl na HBO ve své době vůbec nejsledovanějším premiérovým pořadem od roku 2001, kdy se vysílalo drama Odpočívej v pokoji (od r. 2001). Poslední epizodu 1. série Pusto a prázdno sledovalo v USA 3,5 milionů diváků. (jerry12)
Reklama