Režie:
Wally PfisterScénář:
Jack PaglenKamera:
Jess HallHudba:
Mychael DannaHrají:
Johnny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Kate Mara, Cole Hauser, Cory Hardrict, Olivia Dudley, Clifton Collins Jr., Luce Rains (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pohledný a úspěšný vědec Will Caster (Johnny Depp) má velký celoživotní sen: vytvořit stroj obdařený umělou inteligencí i schopností vnímat emoce, který by dokázal soustředit kolektivní vědění a vědomí lidstva. Jeho kontroverzní experimenty z říše snů mu přináší slávu i nepřátele. Extremisté z řad odpůrců umělé inteligence se ho pokusí zastavit a spáchají na něj atentát ve chvíli, kdy je jeho dílo téměř u konce. Sami tím však „božský experiment" uspíší a Will osobně se v projektu transcendence stane hlavním hrdinou. Pro jeho ženu Evelyn (Rebecca Hall) a dalšího vědce Maxe (Paul Bettany) zde totiž neleží otázka, zda je to možné, ale zda je to správné. A co se vlastně stane. Willovo vědomí připojí k super počítači a obřímu vesmíru umělé mysli, kterou sám vytvořil. Důsledky záhy pocítí celý svět. Willova původní touha obsáhnout vědění celého světa se však rychle mění v jiný cíl: získat nad celým světem kontrolu. (Bontonfilm)
(více)Videa (9)
Recenze (859)
Vůbec nechápu ten všeobecný hate od lidí, kteří tématu nerozumí a dovolují si polemizovat nad tím, co je v rámci sci-fi možné a co ne. Transcendence se jevila jako letošní černý kůň s velmi zajímavým obsazením, velkolepostí typu Inception a producentskou záštitou velkého Chrise Nolana. To vše fungovalo v kampani a je samozřejmě pravda, že očekávání se naplnit nedokázalo. Film se vcelku drží při zemi, místy až nudí a Johnny Depp hraje v podstatě druhé housle. Ovšem stále se na to dá koukat, jakmile se to rozjede, Wally Pfister dokáže udržet tempo a zvládne divákovi předvést, že se od Nolana něco naučil. Abych to shrnul, o velkolepé sci-fi se nejedná, ale jako jednohubka to obstojí. „Nejdůležitější je vyprávění. Je úplně jedno, co s kamerou vyvádíte, pokud nepodporuje vyprávění příběhu. Třeba Avengers mi přišli odporní. Natáčeli to z divných úhlů a já si říkal, proč je ta kamera tady? Aha, protože utratili půl miliardy za kulisy a musí je ukázat. Naprosto mě to vytrhlo ze sledování a úplně jsem z té podivné formy šílel.“ (Wally Pfister, překlad Brousitch)...70% ()
Ukázka toho jak se "kritici" z csfd mýlí :) Vůbec to není tak špatné, ba naopak. Nenechte se odradit zápornými ohlasy. Bylo to mírně zdlouhavé, natahované a ten konec...bez spoileru....každopádně spokojenost i přes ty možnosti jaké tam byly.. ale vždy to jde udělat lépe, jinak, hůře..vždy se něco najde. ()
|| Scenár: Jack Paglen | Hudba: Mychael Danna | Distribúcia: Warner Bros. Pictures (US&CA), Summit Entertainment (International), Entertainment Film Distributions (UK) | Štúdio: Alcon Entertainment, DMG Entertainment, Straight Up Films | Rozpočet: 100 miliónov $ | Tržby: - $ || Nolan chcel čiastočnou produkciou pomôcť svôjmu dlhoročnému kameramanovy a priateľovi, Wallymu Phisterovi pri jeho režisérskej prvotine. Nemuselo to vôbec dopadnúť zle, hlavne keď sa človek pozrel na herecké obsadenie. Základná myšlienka je veľmi aktuálna, ktorá tu už niekoľko krát bola, no napriek tomu má plno nevyužitého a zatial nespracovaného potenciálu. Žial, práve scenár je najslabším článkom celého diela, ktorý znemožňuje dielu rásť k akémukoľvek vyvrcholeniu či bádaniu nových sfér v kybertematike. Všetko je vo filme samozrejmé, okamžite funkčné, bez psychologického alebo fyzického vysvetlenia. A pritom všetkom dokáže tento film pôsobiť prázdne, so scénami navyše, ktoré dej nikam neposúvajú. Mať vo filme Morgana Freemana a Cilliana Murphyho pre tak ploché, bezvýznamné postavy je hriech najvyššiej kategórie. Scenár Jacka Paglena si rozhodne nezaslúžil takýto produkčný tím, a keď si túto látku vybral Wally Pfister, tak ten by zas mal radšej zostať kameramanom... Napriek tomu všetkému je Transcendence stráviteľným filmom, ktorý zaváňa titulom najväčšiej premárnenej príležitosti za posledné roky. ?% | SterCentury Cinemas Košice, sál 1, 2D, EN 7.1, 17.4.2014 | ()
Aktuálním mene tekel vývoje lidstva je dle amerických sci-fi filmů umělá inteligence. Jestliže ale byla AI v nedávném HER sexy a sledovat onen film byl vyslovený divácký požitek, pak Transcendence je spíše projev divácké bezradnosti, jak film interpretovat a jak naložit s jeho poselstvím, a v druhé půli snímku snad místy i nefalšované nudy. Nolanův dvorní kameraman Wally Pfister se zhlédl v mistrovství velkého režiséra a usedl poprvé na režisérskou stoličku. Po zhlédnutí jeho režisérského debutu ale nezbývá než konstatovat: Pane Pfistere, držte se raději svého řemesla a zůstaňte jen za kamerou... ()
Ten koniec je naozaj extrémne rozporuplný, pretože priamo naznačuje, že stroj môže oživiť mŕtvy organizmus (od rastlín po človeka), ospravedlňuje nie len pokusy na zvieratách, ale najmä celý vývoj umelej inteligencie a priame spájanie človeka s technológiou. Je veľmi kontroverzné romantizovať túto problematiku. Stroj nikdy nemôže mať ľudské city, človek, ktorý má v sebe niečo čo nevzišlo z prírody, nie je človek, ale robot. Takisto strom, ktorý vyrastie za pár sekúnd, nie je strom (preto nesúhlasím s využitím takýchto technológií ani pri "záchrane sveta"). Veľký plus za Maxa (Paul Bettany), ktorý si uvedomil situáciu a za Bree (Kate Mara), ako vodkyňu skupiny anti-technologických vzbúrencov. Kedy sa na scéne objavia skupiny ako RIFT? ()
Galerie (97)
Zajímavosti (20)
- Evelyn (Rebecca Hall) príde do hotela, kde jej Will (Johnny Depp) zarezervoval izbu a povie recepčnej, že má rezerváciu na meno Turing. Je to jasná referencia na britského matematika Alana Turinga. Ten stojí za vytvorením slávneho Turingovho testu, ktorý sa považuje za doteraz najlepší spôsob, ako zistiť (ne)prítomnosť inteligencie v stroji. (Hexicek)
- Na konferenci v úvodu filmu je záběr do publika, v němž sedí Elon Musk, který kromě firem SpaceX a Tesla Motors založil v roce 2015 i neziskovou organizaci OpenAI. Ta se zabývá právě umělou inteligencí a riziky s ní spojenými. Sám Musk považuje vznik skutečné umělé inteligence za největší existenciální riziko pro lidstvo. (Rejfa)
- Význam slova transcendencia by sa vo filozofii či teológii dal zhrnúť ako všetko to, čo presahuje zmyslovú skutočnosť, je teda mimo možného pochopenia človekom. V kresťanskej filozofii je transcendentný Boh, pretože nie je súčasťou sveta, ale jeho pôvodcom, ktorý každú skutočnosť presahuje. (Rorschach_SK)
Reklama