Režie:
Jonáš KarásekKamera:
Tomáš JuríčekHudba:
Matúš ŠirokýHrají:
Marek Majeský, Monika Hilmerová, Michal Kubovčík, Michal Dlouhý, Pavel Slabý, Ján Jackuliak, Roman Luknár, Pavel Nový, Alice Bendová, Lukáš Pelč (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V dnešní době jsou nejcennějším zbožím informace. Film Kandidát ukazuje velkou moc médií, která manipulováním s událostmi mohou ovlivňovat celý svět. Příběh sleduje zákulisí politické kampaně kandidáta na prezidenta. Do volby hlavy státu zbývají 2 měsíce. Úspěšný a vlivný majitel reklamní agentury Adam Lambert přijímá lukrativní zakázku. Má realizovat prezidentskou kampaň pro zvláštního kandidáta - nevýrazného, maloměstského podnikatele. Cílem je pouze rozvířit politické vody a ubrat pár hlasů protistraně. Lambert je zvyklý bez skrupulí každým manipulovat a vždy dosáhnout svého. Jenže na večírku v klubu se nechá vyprovokovat a uzavře sázku se svým rivalem - Ivanem Mullerem, který pracuje pro jasného favorita celých voleb. Ve hře je přibližně sedm miliónů eur. Lambert vsadil všechen svůj majetek na jediného koně, neznámého kandidáta. Zapřísáhnul se, že z této nuly udělá nového prezidenta, a to rovnou v prvním kole prezidentských voleb... Kandidát zobrazuje, co se na politické scéně děje nebo velmi lehce udát může. Je cynickou analýzou společnosti, která se nechá manipulovat bohatými a mocnými. Ti, kteří tahají za nitky, vytvářejí svět, ve kterém mizí hranice mezi pravdou a iluzí či dobrem a zlem. (Bioscop)
(více)Videa (4)
Recenze (410)
Mám schízu a tedy jsem měl připravený v hlavě komentář, který bude film hejtovat navzdory, pokud tomu střelim čtyřhvězdí a komenář radostný, kontrastní k tomu, že švihnu trojhvězdu. Jestli se mi v zásadě Kandidát líbil, tak případnýmu napadení budu čelit, že "ano, stačí mi nesmyslná vizuální opulence, rozostřené postavy v extrémně zpomalených záběrech opouštějící scénu, zbytečné náklony kamery i infantilní přeostřování z makra na celek bez jakéhokoli narativního ukotvení" (aka to se nám to točí, když jsme ukořistili REDku, že). Jenomže marná sláva, když tohle v post ČSR nikdo jiný neumí (čest výjimkám), co mám asi tak dělat? Karáskův debut je reklamou prosáklý nejen námětem, ale zejména stylizací, která je odporně pročištěná, čvachtá se v jednoduchých tvarech, designových interiérech, perfektně nakomponovaných záběrech a v síle gesta oproti síle slov. Takže vlastně zamrzí, že bylo třeba jebat se s takovou lokální, neobjevnou a překombinovanou zápletkou, zahlcenou postavama, který mi byly ukradený více než jakákoli budoucí volba prezidenta. Zejména na Slovensku. Nemluvě o zrůdném (slovenském) postsynchronu, který kdykoli se člověk díky formě odpoutá od té zhoubné provinčnosti, ho vrátí brutálně zpátky na zem. A ještě ho kopne do hlavy. ()
Já podstatu filmu vnímám jako velmi povednou satiru na lidskou vyprázděnost politických elit. V záplvě všech těch gaunerů, lhářů a zlodějů pak stačí když přijde Venca z JZD a řekne "Já jsem Slovák jako vy" a rázem se stává žhavým kandidátem na nejvyšší posty v zemi. Tenhle tón hrál film skvěle. Horší to bylo s druhým tónem v podobě role reklamní agentury, její šéfa, to bylo křečovitý a prakticky tam nebylo ukázano nic z práce agentur, role medií je samozřejmě taky podstatná, ale tady ač se v obsahu zmiňuje rozhodně nedostávala prostor, který media maj v reálných volbách. Tohle považuju za nejslabší článek příběhu. Docela nečekaně dobře se zde vedlo humoru. Česko - slovenský dialog, tedy spíše slovenský monolog v mekáči dostal můj výtlem fakt po právu. Kdyby se povedlo líp vyhrát s koncem, moh být můj dojem z Kandidáta mnohem jasnější a tudíž lepší. ()
Tak nějak mám pocit, že se v posledních dvou letech Slovenská kinematografie začíná zvedat. A nestává se málokdy, že by v tom neměli prsty i Češi, kteří letošní rok pro změnu spíše odflákli. Každopádně klobouk dolů. Kandidát je dobrá satira na dnešní politično, až mi z toho bylo na blití. Jak jinak. ()
Ak sa slovenský film pobral správnym smerom, čomu úprimne verím, tak toto je priekopnícky film. Brutálna satira z reklamného prostredia, kde sú obyčajní ľudia manipulovaní reklamnými mágmi, ktorí sú schopní urobiť prezidenta z hocikoho, pochopiteľne motivovaní veľkými peniazmi z hlúpej stávky. Myšlienka odpozeraná ako zo zlého sna, kde je všetko možné. Záverečné tlačenie na pílu ako výraz najvačšej absúrdnosti dotvára pokrivené charaktery a len som čakal na totálne vyvrcholenie. To všetkých priviedlo na myšlienky, o ktorých nikto nehovorí, ale všetci vedia, že to tak je... Herecké obsadenie je perfektné, Marek Majeský sa ako majiteľ reklamnej agentúry rozohral do výborného výkonu a jeho postava Lamberta je prirodzene odporná, slizká a samoľúba. Po technickej stránke je snímok debutanta Jonáša Karáska absolútne dokonalý, scenár, hudba, strih, kamera a réžia tvoria kompaktný celok, ktorý može konkurovať aj zahraničným silnejším produkciám. K tomuto filmu sa určite vždy rád vrátim, lebo je to učebnicový príklad ako skĺbiť dobrú myšlienku s filmárskym talentom. ()
Ne že by to bylo prosté čistých WTF momentů, podepřených mocně naprosto nekoncepčními českými post-synchrony (etudy biskupa Jozefa působí jak pasáže z vatikánského porna). Pokud ale čeká naivní bulvární žumpu typu Ulovit miliardáře / Kajínka, budete zákonitě zklamáni, neboť tento film dělali a) lidé, kteří zjevně mají s prostředím marketingu a reklamek zkušenosti, b) lidé, kteří sem tam dovedou napsat solidní dialog c) lidé, kteří jakž takž umí točit filmy (neříkám, že dobré). Formálně se samozřejmě bavíme o velmi snaživém derivátu na pomezí reklamy na kapučíno a nápodoby Tony Scotta. Scenáristicky jde o hodně pracně slátané dvě linie, z nichž jedna působí spíš jako dýchavičná továrna na humor a promo hlasu a obličeje Michala Dlouhého, druhá potom jako křečovité konstruování politického thrilleru v reáliích, které mu nepřejí. Je to amorfní slepenec motivů, které jsou jednotlivě zajímavé, někdy dokonce mají určitý kritický potenciál, dohromady ale působí jako trochu překotné žvanění o podstatě současného politického marketingu a tak vůbec. Když rozklíčujete jednotlivé vrstvy, odfiltrujete blbosti, zbude vám triviální historka s velmi triviálním poselstvím. Kandidát se sice zkouší tvářit, že je něco víc, ale nejlíp to vystihuje už "zavlasypřitaženost" následujícího SPOILERového spojení: slovenský Kennedy a potomek Štúra. Film se jednoduše chová podobně jako hlavní postava - všechno řeší efektem a kde efekt nepomůže, zabere ještě více efektu. U postav často vzniká dojem, že na svět kolem vlastně vůbec nereagují a sunou se dál jen proto, že to po nich scénář vyžaduje (jako kdyby se Coppolův Rozhovor úplně vykašlal na duševní strádání hlavní postavy a soustředil se jen na obsah odposlechů). Povrchnost tak v důsledku nemá žádný kritický / ironizující korektiv. Ani jednou jsem neměl pocit, že Kandidát uráží mou inteligenci, ale ani jednou jsem zároveň neměl pocit, že ji jakkoli stimuluje. Prostě nejpozitivnější, co o něm můžu říct je, že v daném žánru na území Československa nejspíš nic lepšího nevzniklo. A to je pořád sakra málo. ()
Galerie (79)
Photo © Continental Film
Zajímavosti (27)
- Vo filme sa objaví viacero bratislavských lokalít: Petržalka, Most SNP, Most Lafranconi, tunel Sitina, Palisády, starožitníctvo na ul. Panenská, podjazd pod Hodžovým námestím, River Park a mnohé iné. (ZetDaElO)
- V závěru filmu během jízdy vlakem z Bratislavy do Prahy jsou záběry z České Třebové, kde je možné vidět továrnu na radiátory Korádo a dům s pečovatelskou službou "Červeňák". (tomaschenko)
- Ešte počas prvých dní od uvedenia filmu v kinách sa na webe objavila podivná teória, ktorá sa veľmi rýchlo sformovala do jedného názoru aj vďaka zvláštnym informáciám v médiách. Najvyššia slovenská politika, menovite vtedajší premiér Róbert Fico, či dokonca finančné skupiny mali ovplyvniť výsledný film a mali vraj docieliť vystrihnutie niektorých scén, ktoré sa ich dotýkali. Neprehľadný bordel, ktorého sa rýchlo zmocnili milovníci konšpirácií, ponúkol niektorým jednotlivcom živnú pôdu na vznik konšpiračných teórií o vplyve súčasnej vlády a finančných skupín na výslednú verziu snímky. Vznikla tak mienka, že film sa do kín dostal zostrihaný na žiadosť mocných v pozadí. (classic)
Reklama