Reklama

Reklama

Dobrodružství Barona Prášila

  • Velká Británie The Adventures of Baron Munchausen (více)
Trailer

Obsahy(1)

Tento film inspirovaný knihou Rudolpha Ericha Raspeho z roku 1785 je skutečnou pastvou pro oči, uši a mysl. Příběh začíná v XVIII. století v malém městečku, které je neustále okupováno Turky, a kde hraje malá herecká společnost na zakázku pro ministra války a jeho přátele hru o fiktivních dobrodružstvích Barona Prášila. Během představení však do sálu vstoupí starý voják, který o sobě tvrdí, že je pravým Baronem Prášilem. Tento Baron Prášil pak začne předváděnou hru uvádět na správnou míru. Vyprávění Barona Prášila tak spojuje jednotlivá pozoruhodná dobrodružství, která Baron prožil společně se svými kamarády. V nádherné výpravě a s použitím filmových triků se tak vypravíme horkovzdušným balónem na Měsíc, ocitneme se v žaludku mořské obludy nebo poznáme stromy okurkovníky a vínová moře. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (147)

journeyman 

všechny recenze uživatele

Krásná ukázka neskutečné obrazotvornosti v režisérských rukách Terryho Gilliama. Ačkoliv jsem se u jeho Žvahlava bavil o něco víc, tahle prášilovská jízda je taky hodně koukatelná. Příběhem pohádka, místy možná nevhodná pro děti ("Musím regulovat přílivy a řídit planety, nemám čas na plynatost a orgasmy."), ale pořád prostě pohádka. A díky za Erica Idlea, že sem přesunul alespoň trochu té montypythonovštiny ("Je v téhle rybě doktor?"), a díky za Robina Williamse, prostě proto. ()

PALINO 

všechny recenze uživatele

Keď som dopozeral Barona Prášila, zalial ma pocit sklamania. A to určite nie preto, že by som bol videl zlý film (ten sa snáď na základe dobrodružstiev Barona Prášila ani nedá natočiť), ale preto, že spôsob akým sa rozhodol TERRY GILLIAM vyrozprávať Prášilove dobrodružstvá považujem za absolútne nevhodný. Námet Barona Prášila predsa nie je určený na príliš osobitý film, ale na klasicky vyrozprávaný príbeh a to si Gilliam asi neuvedomil. Úvodné minúty totálne mrhá na bezvýznamné scény a nad záverom sa mi už radšej ani nechce rozmýšlať. Na druhej strane film obsahuje aj niekoľko nezabudnuteľných prvkov, akými sú napr. výprava, postavy alebo filmové momenty typu scéna so sultánom, na Mesiaci alebo v sopke. Väčšina z týchto prvkov je ale daná predlohou a nie prácou filmových tvorcov, ktorý nedokázali dodať filmu ako celku potrebnú iskru. Taktiež som sklamaný z Kamenovej hudby, ktorá je na film takéhoto typu nevýrazná. Skrátka hnevám sa na Gilliamov film, lebo verím, že knižná predloha nám ponúkla námet, ktorý je ako šitý na vznik filmového klenotu. ()

Reklama

berg.12 

všechny recenze uživatele

Sledovat dokument o natáčení je skoro stejně tak dobrodružné, jako sledovat film samotný. Na místo obvyklého plácání po ramenou jak každý dělal "great stuff", je to od počátku Golgota a Waterloo v jednom. Hořká a trnitá cesta produkčním labyrintem a totální tvůrčí disharmonií. A je opravdu zázrak, že jako Waterloo skončil jen film samotný a ne Terry Gilliam. Jeho anděl strážný musí být bezmezný filmový fanda. ()

tomalakis 

všechny recenze uživatele

Dámy a pánové! Přistupte blíže a buďte svědky neuvěřitelného příběhu z dávných a pohádkových časů, kdy se ještě studia a producenti nebáli nacpat svoje miliony do fantazie, originality a kreativity a kdy režiséři měli vlastní vizi a šli si tvrdě za ní všem navzdory. Ale jste-li slabého či mdlého ducha, střezte se! Tohle není snímek pro diváka, který má mozek na dietě a dal by si něco lehce stravitelného. Tenhle kousek vás bude v každém záběru neustále bombardovat intelektuálním vtipem, mnohovrstevnatými koncepty a vizuální opulencí, z které až slzí oči. Ale i zvídavá dětská mysl si tu najde svoje (vlastní zkušenost), protože i když odfiltruje všechny společenské, umělecké a sexuální narážky, tak jí pořád zbyde tenhle šílený, kaleidoskopický, karnevalový a fantasticky dezorientující karusel s morálním poučením: jak je nutné vzepřít se společnosti a jít si vždy za svým, a hlavně nikdy neklesat na duchu...   Nit, která se táhne celým filmem, je samozřejmě opět Gilliamovo dvorní téma emulze fantazie a reality, světů duševních a fyzických, a jakou lepší postavu si pro takové téma vybrat než právě Barona Prášila? (Možná už jen Dona Quijota, co Terry?) Prolínání mezi "skutečností" a Baronovým vyprávěním je vypipláno k pomilování. Divadelní herci se přesouvají z reality do Baronových fantazií a přebírají tam svoje role (jen Alison Steadman z nějakého důvodu vypadla). I když tu má na první pohled každý svou dvojrozměrně šablonovitou roli, tak ale i pod ní se skrývají vrstvy: Baron sám je stejně dvojakou postavou: Neustále osciluje mezi dobrodružnou vitalitou a rezignovaným očekáváním smrti. Navíc je na jedné straně hrdina, který se nehodlá podřídit malomyslnosti a úzkoprsosti, na druhé straně je megaloman, který nebere ohledy a od všech očekává servilitu. Stejně tak i jeho sluhové: bez Barona nejsou ničím, i když by třeba chtěli, a jakmile se Baron znovu objeví, rezignují sami na sebe a jdou mu opět sloužit. Venuše je krásná ale blbá koketa. Král měsíce je doslova schizofrenní cvok (lunetic)... tohle všechno je korunováno hereckým concertinem Billa Pattersona, Petera Jeffreyho, Olivera Reeda, Erica Idlea, Jonathana Pryce a Robina Williamse v čele neodolatelně šarmantním Johnem Nevillem a překvapivě přesvědčivou Sarah Polley...   Soundtrack je pravděpodobně to nejlepší, co dal Michael Kamen kdy dohromady a v duchu šílenosti filmu i on použil šílené prostředky (scény na Měsíci, Sultánova opera). Navzdory šílenosti ale dokáže proměňovat Baronovo téma s neuvěřitelnou noblesou od barokního divadelního cajdáku až ke grandióznímu finále...   Je neuvěřitelnou ironií osudu, že zatímco Baron Prášil bojoval proti Turkům a úředníkům v černém, ve stejnou dobu sváděl tu samou bitvu i Terry Gilliam a aniž to vůbec tušil, natáčel svou vlastní autobiografickou zkušenost v reálném čase. A stejně jako Baronovo megalomanství, to Gilliamovo ho potopilo až na dno močálu, ze kterého se na poslední chvíli vytáhnul za svůj cop, svírajíc mezi stehny projekt jednoho z nejúžasnějších vítězství kreativity a umělecké vize v historii kinematografie a nás všechny nechal v němém úžasu, že je něco takového vůbec možné.     P.S. K filmu existují parádní české titulky: "Když slunce vyjde nad Sýrový ostrov, a v houští uzenek se dlouží stíny, v medovém lese zlátnou pavučiny, a v lánech lososů se ranní mlha sráží, tam [...] vymiškován v květu mládí [...] Sally chytnul psotník." () (méně) (více)

Crawler-D 

všechny recenze uživatele

Gilliam v krystalické podobě - velkohubý, přetékající nápady, jež by i dnes bylo problém zrealizovat, ale plný energie, která z filmu vyzařuje každým svým dobrodružným pórem. Film o představivosti i síle vyprávění, s nádhernou hudbou Michaela Kamene, esencí krásy v podobě Venuše, jednou z nejpůsobivějších dětských hereček Sarah Polley...mnohé další, nabaluje se to podobně, jako když Prášil do své družiny sbírá jednoho bláznivého dědka za druhým, aby vytvořili partu jako za mladých let a nakopal Turkům zadek. Tohle jsou Expendables :-D, z chaosu vzešlí hrdinové. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (11)

  • Film je proslaven díky svým potížím při natáčení. Od konfliktů se studiem, výměnou producenta až po potíže s lokacemi. (j.o.j.o.)
  • Kůň Barona Prášila se jmenoval Bucephalus, stejně jako kůň Alexandra velikého. (j.o.j.o.)

Reklama

Reklama