Reklama

Reklama

Batesův motel

(seriál)
Trailer 1
Drama / Mysteriózní / Horor / Thriller
USA, (2013–2017), 36 h 1 min (Minutáž: 39–47 min)

Hudba:

Chris Bacon

Hrají:

Freddie Highmore, Vera Farmiga, Max Thieriot, Olivia Cooke, Nestor Carbonell, Nicola Peltz, Mike Vogel, Kenny Johnson, Keegan Connor Tracy, Ian Tracey (více)
(další profese)

Série(5) / Epizody(50)

Krev je hustší než voda aneb Jak to bylo před Hitchcockem. Hitchcockův klasický horor Psycho (1960), natočený podle románu Roberta Blocha, patří do pomyslného zlatého fondu světové kinematografie a od doby svého vzniku vybízí k různým pokračováním, přepracováním i bezostyšným napodobeninám. A tak máme Psycho II (1983), Psycho III (1986), Psycho IV: Začátek (TV-1990) a také remake režiséra Guse Van Santa (1998), pyšnící se tím, že sleduje mistrův originál záběr po záběru (není to do důsledku pravda).
Seriál Batesův motel „vychází z postav Blochova románu Psycho a ze způsobu, jak byly zobrazeny v Hitchcockově stejnojmenném filmu". Jeho tvůrci Carlton Cuse, Kerry Ehrin a Anthony Cipriano zvolili v poslední době oblíbený přístup tzv. prequelu, tedy rekonstrukci předcházejících osudů hlavních protagonistů. Děj ovšem přenesli do současnosti a také změnili jeho místo. Příběh se neodehrává ve smyšleném kalifornském Fairvale, nýbrž ve fiktivním oregonském pobřežním městečku White Pine Bay. Tam přijíždějí čerstvě ovdovělá Norma Batesová (Vera Farmigaová) s šestnáctiletým synem Normanem (Freddie Highmore) a zabydlují se v motelu, který Norma koupila z manželovy pojistky a kde chtějí oba začít nový život.
Norman se seznamuje se spolužačkami Bradley (Nicola Peltzová) a Emmou (Olivia Cookeová) a Norma zase poznává především místní představitele zákona, šerifa Romera (Nestor Carbonell) a jeho zástupce Zacka (Mike Vogel). Norman působí navenek normálním dojmem, ale je z něho cítit všudypřítomné napětí a jeho vztah k matce je přinejmenším zvláštní. Do děje první řady významně zasáhnou bývalý majitel motelu a také Normanův starší sourozenec Dylan (Max Thieriot), který se k nim nastěhuje. Poklidné městečko, kde se zdánlivě nic neděje, skrývá některá nepěkná tajemství, jež fungování Batesova motelu přímo ovlivní. (Česká televize)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (269)

Sidonka 

všechny recenze uživatele

Ze začátku se mi seriál líbil a vypadalo to zajímavě. Pak to začalo ztrácet na věrohodnosti. První díly slibně vysvětlovaly, jakým peklem si musela matka se synem projít a co je vedlo k tomu, že se zapletly do takové motanice špatných okolností a osudu, že následné snahy se ze svízelné situace dostat nakonec stejně končily nezdarem. I přes zejména matčinu až bojovnou snahu ovlivnit jejich životní nastavení se nezadržitelně řítili do pekel. Pak se ovšem začal řítit do pekel celý příliš natahovaný seriál. Evidentně hysterickou ne už nejmladší matku všichni muži (i ti hodně na úrovni) z města chtějí, pomáhají jí zatajovat důkazy a div se pro ni nerozdají. Normanovo zvláštní chování začíná postupně vyplouvat více na povrch, matkou jsou jeho úchylky omlouvány. Místo aby se tvůrci zaměřili na další gradaci patologického vztahu všeomlouvající matky a podivného syna a na jeho zvláštnosti, které už nemůže okolí přehlížet ani si jich nevšimnout, začnou seriál vycpávat vatou. Matka z toho vychází jako velice milující, samostatná osoba, nikoli jako dusící až vyšinutá krutá žena, jíž měla podle původní předlohy ( i skutečného příběhu) být. Nepůsobí jako ta hrozná matka, která svojí úchylnou výchovou a náboženským fanatismem se přičinila o synovu duševní poruchu, například brutálním strašením malého synka hříchem a popisováním mučení, které čeká hříšníky, jímž dozajista jednou její syn bude. - Pak se ještě objeví velice sympatická a kladná postava Normanova bratra, který se živí jako téměř každý druhý v městečku prodejem marihuany a pohybuje se mezi kriminálníky, ale je velice vyrovnaný a má pochopení mnohdy jako svatý muž, neřku-li o jeho ochotě kdekomu pomoci (viz nemocná dívka, jíž tajně zaplatí operaci). Ten Normanův bratr se mi líbil i jako postava i jako herec, ale že by se takhle převážně kladně a "správně" choval prodejce drog? - Norman je velice zvláštní od pohledu, ale i on má u opačného pohlaví překvapivě úspěch, dokonce nějaký čas i u nejkrásnější a jedné z nejvyrovnanější dívky města, která náhle kvůli jednomu zážitku změní celou osobnost i způsob života a ocitne se (ona atraktivní dívka) na okraji společnosti. Celé to přestává dávat smysl. Objevuje se náhle pro změnu bratr matky Normana, tedy bratr Normy, patrně aby se mermomocí něco dalšího v seriálu dělo. Ten má být za padoucha, člověk čeká kdoví co se nestane, ale on se spíše omlouvá za své dřívější chování a snaží se navázat kontakt s jedním svým velmi blízkým příbuzným. Začalo mě mrzet, že spíše kladněji působící postavy kdeco špatně slíznou a odskáčou a ty záporné jsou spíše omlouvány.- A co Norman? Norman mezitím vším pitvá a vycpává zvířata. Zkouší randit s holkama, má kamarádku, která o něho hodně stojí. Má vidiny. Má chvíle kdy neví co dělá, kým a kde je, ale dlouho to všechno okolí vnímá skoro jako normálku, prostě je jen trochu "citlivej". Norman mezitím postupně vyvraždí skoro celé město, má stále častěji okna, ale pořád mu to všechno nějak prochází. Uvěřitelnější je až konec seriálu, kdy se Norman KONEČNĚ! ocitá v psychiatrické léčebně, kde manipuluje s personálem a přetvařuje se, aby se dostal zase ven na svobodu. První díly bych dala možná do TOPKY, další série někdy až podprůměr. Celé bych to zkrátila, protože je to přeplácané postavami i překombinovaným dějem, jenž zbytečně odvádí pozornost od podstatného, aby se za čas náhle všechno vypařilo stejně zase do ztracena. ... Některé momenty byly nevyužity. Hrdinové se silným dramatickým potenciálem, které v příběhu ještě mohly sehrát zajímavou roli byly odstraněny. Naopak jiným vedlejšákům začali tvůrci vymýšlet až absurdní zápletky, jen aby je udržely viditelněji na scéně. Řekla bych že pak už šlo jen o to udržet co největší počet dílů co nejdéle na obrazovce a scénáristi začali být bezradní. Škoda, mohlo to dopadnout lépe. Slibný temný seriál se postupně roztékal a rozpadal jako zmrzlina na příliš prudkém slunci, s níž bylo zbytečně dlouho a špatně zacházeno. () (méně) (více)

Reiniš 

všechny recenze uživatele

Myslím, že už dlouho nebyl seriálový casting tak vydařený jako v Bates motel. Ani excelentní ústřední dvojice bohužel nedokáže zakrýt plochost scénáře a jeho poněkud umělé vytváření zápletek (pro zápletky). Scénář si většinu času prostě vystačí s tím, že Norman byl od dětství schizofrenik permanentně se držící za sukni své matky Normy, která je nám prezentována jako psychicky nestabilní hysterka chovající se ke svému synovi velmi autoritářky. Tedy nic, co bychom nevěděli, už od původního Psycha. Většina vedlejších postav připomíná chodící seriálová klišé, ať už se jedná o ploché postavy středoškoláků (kráska, frajírek, loser atp.), ryze kladné postavy (postava Miss Watson jako by sem spadla ze seriálu Sedmé nebe) nebo ty záporné (důmyslnější záporáky mají i současné filmy se Seagalem). Seriál je po stránce filmového stylu až překvapivě nevýrazný (záběr/protizáběr, neviditelná střihová skladba, převážně statická kamera ad.), navíc barevně laděný do hnědé, šedé a modré. Což velmi kontrastuje se současným trendem experimentovat s filmovým stylem i formou v žánrových seriálech jako to předvedl například Hannibal (startoval ve stejné době jako BM) nebo American Horror Story. Zdařilé kombinování retro prvků s moderními funguje, na druhé straně snaha zavděčit se současnému teen publiku občas bije do očí. Dvě vedlejší linie vystavěné okolo nelegálního obchodu s asijskými otrokyněmi a narkomafií (plantáže marihuany??), chtějí marně demonstrovat prohnilost malého zapadákova. Spíše než Twin Peaks ovšem svou krotkostí připomínají odvážnější díl To je vražda napsala. Bates motel má neuvěřitelný potenciál, bohužel mu zatím chybí větší tah na bránu. A odkazy na Hitchcockův majstrštyk, hlášky mámy Batesové a stylizace Normana do Dextra samy o sobě nestačí. Hodnocení první série. ()

Reklama

Trevor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Napriek tomu, že som mal obavy z toho, ako Norman Bates zapadne do 21.storočia, pretože Hitchcockove Psycho čoby horor nemá konkurenciu, vďaka skvelému hereckému výkonu Freddieho Highmorea si ma seriál získal hneď od začiatku a napriek niekoľkým priemerným epizódam rozdelených do jednotlivých sérii primerane aj vďaka skvelému záveru ho považujem za jeden z najlepších seriálov súčasnosti. ()

veru_needy 

všechny recenze uživatele

Bates motel vyniká dobrou atmosférou, která je plná napětí, záhad, postupné gradace děje a odhalení. Nic není tak jak se zdá. Na začátku má každý své malé tajemství. Seriál se ve vyprávění příběhu mladého Normana nikam nežene a děj plyne pomaleji, kdy to pěkně vyhovuje celkové atmosféře. Události působí ze začáku chaoticky a nesouvisle, kdy spojitost mezi nimi určitě je, jen je třeba se lépe dívat. Seriál se celou dobu pohybuje ve dvou rovinách. V té kriminální a v té psychologické. Obě roviny tvoří podstatnou část seriálu a navzájem spolu souvisejí. Změna v jedné z nich ovlivňuje udalosti v té druhé a naopak. Postupně sledujeme i vývoj Normana z milého, starostlivého a citlivého chlapce na někoho úplně jiného. Někoho naprosto psychicky chladného, nestabilního až sociopatického. Freddie podáva neskutečný výkon, z kterého mrazí v zádech. Stejně tak skvěle mu sekunduje i Vera Farmiga v roli starostlivé matky Normy, která má ke svému synovi silný vztah, který občas možná až překračuje některé hranice. Ani ostatní postavy ale nezůstávají v pozadí. A to hlavně Max Thierot jako Dylan, který si jede celou dobu svoje a sem tam si nějakou tu scénu ukradne pro sebe. Tou druhou postavou je Emma, která se se svým charakterem mezi nimi určite neztratí. - "Why do crazy people keep gravitating towards me?" ()

JohnCZ 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po delší době seriál, který si mě skutečně získal a bavil od samotného nadějného začátku až do ponurého a depresivního konce. Vera Farmiga hraje první ligu a její Norma (společně se svým bratrem Calebem) patří mezi nejkomplexnější tragické postavy ever. Je neuvěřitelný, co všechno Vera uhraje čistě očima. Postupně ale přebírá otěže zprvu trochu (a možná částečně záměrně) prkenný Freddie Highmore, který je s každou sérií v roli Normana lepší a lepší. První tři série se v podstatě jen na různých zápletkách městečka plného zločinců a vyšinutých magorů budují postavy, ale seriál to dělá velice šikovně, zábavně a už od začátku v naprosto strhujícím tempu, kdy jeden twist střídá druhý. Od řady čtvrté se už odřezávají vedlejší dějové linky a pomalu se rozjíždí to opravdové Psycho a tam mě seriál paradoxně bavil o nepatrný chloupek méně, ale pořád dostatečně na plné hodnocení. I když to není až tak ultimátně filmařsky vymazlené, character buildingem bych se nebál Bates Motel srovnávat třeba s Breaking Bad, neb jen u málokterého seriálu se divák takto napojí na postavy, prožívá s nimi malé či větší radosti i strasti, vidí jejich ohromující vývoj napříč celým seriálem a nakonec s nimi míří do očekávaného, byť nevyhnutelného finiše, který chtě nechtě musí nastat. O to víc, když je ten finiš v rámci žánru takhle dobře promyšlený a uspokojivě napsaný. ()

Galerie (950)

Zajímavosti (23)

  • Scénář k 8. dílu 4. série "Unfaithful" napsal samotný představitel hlavní postavy Freddie Highmore. (Sweepy)
  • Seriál se oproti filmu odehrává v jiném fiktivním městě. Zatímco seriál se odehrává ve White Pine Bay v Oregonu, snímek se odehrával v kalifornském Fairvale. (ČSFD)

Související novinky

Trojnásobná dávka Spielberga

Trojnásobná dávka Spielberga

13.09.2015

Steven Spielberg nám za posledních 7 let nadělil jen 3 filmy - Tintinova dobrodružství, Válečného koně a Lincolna. Možná vás tedy překvapí, že to samé zvládne za příští 2 roky. Už letos v prosinci… (více)

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

24.03.2013

„Komediální drama" The Judge, kterým se vrací na scénu režisér Nesvatbových a Rytířů ze Šanghaje David Dobkin, už loni v dubnu získalo do hlavní role Roberta Downeye Jr. Téměř po roce začíná projekt… (více)

Reklama

Reklama