Režie:
Rian JohnsonScénář:
Rian JohnsonKamera:
Steve YedlinHudba:
John WilliamsHrají:
Daisy Ridley, Adam Driver, Mark Hamill, Carrie Fisher, Oscar Isaac, John Boyega, Kelly Marie Tran, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro, Andy Serkis, Laura Dern (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů od studia Lucasfilm pokračuje sága rodu Skywalkerů. Postavy předchozího filmu Star Wars: Síla se probouzí spolu s legendárními hrdiny galaxie prožívají strhující dobrodružství, během kterých odhalí prastará tajemství Síly a šokující události z minulosti. (Falcon)
Videa (18)
Recenze (1 664)
Další Hvězdné války jsou velkolepé, audiovizuálně vyladěné a umí vzít dech. Je to přesně tak velký film, jaký má být a je zde odvedena opravdu vynikající práce. A teď k tomu ostatnímu. Jeden z problémů, který s The Last Jedi mám je jeho rozpolcenost. Ano, je tu obrovská odvaha udělat zásadní rozhodnutí a možná vykročit novým směrem, ale současně (a hlavně) tu pro mě je cítit sobeckost v řešeních (pro tenhle díl dobré a v rámci světa a ostatních dílů?). Tam, kde staré i nejstarší díly uměly chodit po stejné cestě, tady přichází několik úskoků. Plavat proti proudu není nutně špatně, ale tady občas v mých očích nepřináší nic pozitivního a podlamuje sérii (Leia a síla, gravitace, dobro a zlo a jejich rozdělení, nepotřeba výcviku,..). Tam, kde 7 díl naznačoval, že všechno má svůj začátek, trénink a pak konec, osmička dokazuje, že je konec starým zvykům (a tahle série dále není pro "staré"). I z mnoha interview a diskuzí jsem pochopil, že Johnson má velice silnou podporu a jeho rozhodnutí zásadně mění SW svět. Jeho návaznost na 7 díl pro mě není ideální, charaktery se vyvíjí podivným způsobem nebo vlastně vůbec (i přes zásadní zlomy s vlivem na jejich vývoj), hodně dějových linek je zbytečných, některé zajímavé se uzavírají až překvapivě brzy a jsou z nich vlastně jen umělé podměty pro fanouškovské diskuze. Bojím se, že Lucas měl vizi, které se držel v dobrém i zlém a aktuální dvojice(trojice) Johnson/Abrams//KK si každý díl upravuje svět pro své potřeby. Johnson uzavírá vše, co mu přijde zábavné a zajímavé a v závěru z prostředního dílu trilogie dělá až díl závěrečný. Nezávidím JJ, jak bude navazovat... a stále si myslím, že teď je čas skočit o 10 a více let dopředu, protože ten "komorní příběh pár lodí" je už tak nicotný oproti celogalaktické krizi, že se ztrácí smysl boje...a těch několik přeživších z odboje prostě nedává moc prostoru pro pokračování. PS(posilery): moje problémy - postupná změna konceptu dobra a zla, umělost konfliktru (pocit malého rozměru), marvelovský humor, kasino linie zbytečná a neskutečně náhodná, Kylo Ren je jediná opravdu zajímavá postava, ale její vývoj?!?, kde bere První řád neustále ty obrovské lodě a vojáky a jaké je teď rozdělení sil? To zajímá jen hrstku rebelů budoucnost galaxie? Jak se rozpadly zbytky republiky? Nebyl PŘ poražen? Scéna se stromem a duchem je pro mě nejhorší z celého filmu. PPS: když si vzpomenu na Bláznivou střelu 33 a 1/3 a udílení cen "Politicky korektní romance a souboj puberťáků na pozadí celogalaktické války, která obyčejné obyvatele planet asi moc nezajímá..." PPPS: Proč 3? Protože původní pocity na úrovni 4* byly druhým shlédnutím ochlazeny (až na pár scén, které jsou však z principu vynikající a postačily sami o sobě na vyšší hodnocení) ()
Epizóde VII som dala 5*, lebo to bola hostina pre vyhladovanú starwarsáčku, ale bol to Rogue One, ktorý mi ukradol srdce. Pri pohľade späť by som tej sedmičke možno mala 1* ubrať, lebo Posledný Jedi je ešte lepší. Ale nechám im päťky všetkým, nech sa nemusím trápiť. Keď ich miluješ, nie je čo riešiť :-) ()
Jakože ani předchozí díly nebyly žádná literární veledíla, ale tyhlecty dialogy snad psal sám Google Translate a George Lucas dohromady. Celé je to vlastně půvabná metafora o prvním sexu a odolávání vlastních pudů, jen kdyby to nebylo tak k uzoufání repetetivní. Ostatně těším se na další gejzíry invencí inženýrského oddělení zlodušského týmu. Jakýpak megakanón připravíme příště? Anebo příště si to už raději nechám ujít. ()
On je trochu problém v tom, že v předaleké galaxii se nachází mnoho bilionů lidí/příšerek. To, že v prvních šesti dílech veškeré galaktické dění ovlivňuje několik málo výjimečných jedinců, se dá pochopit, jelikož sledujeme v podstatě polobohy ve formě rytířů Jedi a Sithů, kteří mají nadlidské schopnosti. Jenomže tady se z těch bilionů lidí vybere nějaká random Číňanka, co myje na vesmírných lodích hajzlíky a my máme najednou věřit, že zčistajasna je ona ta, kolem které se začne dít všechno důležité? Vždyť je to k smíchu. Je tu několik zajímavých a několik nezajímavých věcí. Přežití Leiy mě naprosto odrovnalo (negativně), dění okolo lamače zámků úplně zbytečné (na druhou stranu bylo překvapivé (ne)vyústění), debaty Kyla s Rey byly fajn, ale postrádal jsem tam překvapivější rozuzlení. Opět je to pouze variace na úplně to samé z Návratu Jedi. Dění na irském ostrově bylo hezké, ale obávám se, že to bylo to jediné, co si budu nějak pamatovat. A ta náhražka za R2D2, co neustále plní roli deus ex machina, je taky na pěst. Nakonec dám přeci jen o hvězdičku víc za Johna Williamse, protože ten mě překvapil. Tak nějak jsem předpokládal, že už tentokrát nic zajímavého nebude a on vyplodil nejen jeden, ale dokonce tři nové zásadní nápady. Klobouček. ()
Stejně jako epizody předešlé lze i nový díl milované kosmické ságy jistě (a v jistém směru zcela po právu) odsoudit jen jako další z řady opulentních a dokonale vycizelovaných produktů hollywoodské filmové mašinérie, jehož jediným záměrem a smyslem je vykřesat co možno nejvíce z dmoucích se diváckých portmonek a udržovat tak v chodu drtivé soukolí nezřízené žravosti a plýtvavosti. Osobně jej ale vnímám (nebo jsem jej tak alespoň v tomto rozjímavém adventním čase napoprvé prožil; a to bez sebemenší špetky ironie) jako mimořádně krásný duchovní film o vznešenosti a výši lidské oběti, odpovědnosti za minulá selhání i nynější postoje a skutky, obrozující jiskře naděje a víry, zhoubném vlivu tantalovské zpupnosti a konečně o zázračné moci malých a nesobeckých skutků lásky, porozumění a dobroty (film v zásadě říká, že i ta nejdrobnější soucitná gesta, nejednou vykonaná jen tak mimochodem na cestě za podstatně důležitějšími a naléhavějšími cíli - jako ono zdánlivě nepodstatné osvobození týraných fathierů z dostihových stájí ve městě Canto Bight -, mohou roznítit plamen, jehož světlem vposledku zaplane celá galaxie). Duchovnost filmu přitom nevyvěrá ani tak z všudypřítomné mystiky unikavě tajuplné a všeprostupující Síly, nýbrž z neutuchajícího napětí a střetávání mezi pustošivým a bezohledným mužským (jangovým) principem, jehož jediným cílem je touha ovládat druhé a bez milosti potírat vše, co mu stojí v cestě, a pečujícím, soucitným a k druhým obráceným (a otevřeným) principem ženským (jinovým), pokoušejícím se toliko chránit to, co je mu drahé. Právě nejedno setkání s mlčenlivou a skromnou velikostí onoho křísivého, láskyplnně konejšivého přístupu ke světu, jemuž v nouzi nejvyšší nečiní potíž obětovat vlastní pohodlí a život, jen aby jiskra mohla plát a nadále probouzet naději na lepší zítřky, a který je zároveň schopen spatřovat dobro a svit i v těch, které jiní mají za beznadějně zbloudilé v temnotách, je nejen tou nejdůležitější lekcí pro mnoho zdejších (především mužských) postav, ale i zdrojem těch zdaleka nejsilnějších a nejdojemnějších okamžiků v celém filmu. ()
Galerie (115)
Photo © Lucasfilm / Walt Disney Pictures
Zajímavosti (55)
- Symbolickou roli v této části ságy získaly Hanovy (Harrison Ford) zlaté hrací kostky, které jsou k vidění v kokpitu Millennium Falconu ve flmech Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje (1977) a Star Wars: Síla se probouzí (2015). I když jim nikdy v předchozích filmech nebyla věnována žádná zvláštní pozornost, tak o nich existuje několik zmínek v knihách a dokonce existují i herní a sběratelské karty, kde kostky samostatně figurují. Podle stávajícího kánonu jde o kostky, díky kterým vyhrál Han Solo Millennium Falcon nad Landem Calrissianem v sabaccu (byla to konkrétně varianta hry „Korelianský hrot“). Dlouhé roky se kostky prodávaly jako sběratelský předmět, ovšem jelikož nikdy nebyly vidět ve filmech pořádně, tak na nich byly tečky představující číslice 1 - 6 jako na klasických hracích kostkách. V tomto filmu je však jasně vidět, že na nich jsou mimozemské znaky, což hodnotu dosud prodávaných kostek výrazně snížilo. (Sidarius)
- Postava pilota Poea Damerona (Oscar Isaac) je podle J.J. Abramse částečně i odkazem na jeho oblíbenou postavu Camerona Poea (Nicolas Cage) z filmu Con Air (1997). (Indiana)
- Před svou náhlou smrtí měla představitelka Leiy Organy Carrie Fisher už dávno dotočené všechny scény. (MasterMagic)
Reklama