Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)
(více)Videa (21)
Recenze (1 061)
This isn't the first time Ford Motor's gone to war in Europe. We know how to do more than push paper.... Go ahead, Carroll. Go to war. Přímočarý, vysokooktanový biopic o tom, co se stane, když do sebe narazí dva nepohnutelní giganti. Skvěle zahrané (nejen chameleón Bale, ale i věčný sympaťák Damon tu podali zcela sebejisté a přesné výkony), umně zrežírované a sestříhané. Jenom scénář mi přišel docela jednotvárný, bez dostatečného napětí a místy až trochu strojený. Příběh na úkor postav. Ovšem při snaze vměstnat do filmu vše důležité z tohoto legendárního souboje nic jiného asi dělat nešlo. Každopádně je Mangold jeden z těch tvůrců, kteří mě doopravdy ještě nikdy nezklamali a umí obyčejné i velkolepější příběhy vyprávět tak, že se divák jen málokdy začne nudit. 7,7/10 ()
Další skvělá role pro Christiana Balea a jak jinak, opět bravůrně zahraná! To ona a herec samotnej jsou polovinou otáček této zábavné, odlehčeně šmrncovní rychlojízdy s komorními podtóny. Mangold vnáší režijně do každé scény jasný směr k cílové rovince, a ve finále bohatě servíruje hned tři rezumé příběhu. Právě o jejich vyváženosti a emocionální i myšlenkové vazbě by se ovšem dalo diskutovat, čímž se dostáváme k fatálnímu handicapu snímku. ()
Christian Bale, Jon Bernthal aj Matt Damon tu predvádzajú absolútne sústredené herecké výkony, majú však obrovskú výhodu v tom, že hrajú aj veľmi zaujímavé postavy. Ich vzájomné dialógy ich nútia ísť tvrdo za svojím cieľom - vyhrať závody. A tie sú samozrejme na tomto celom to najlepšie. Popri niekoľkých testovacích a tréningových častiach dostaneme aj veľmi výživné 45 minútové!! finále, ktoré sa režisér rozhodol natočiť s použitím čo možno najmenej vizuálnych efektov. Všetko je tu naozajstné a tvorcovia robia všetko pre to, aby ste si to mohli užiť, takže odporúčam na Le Mans '66 vyraziť do sály, prípadne si to pustiť tiež na stene cez projektor s čo možno najlepším zvukom, pretože keď sa roztúrujú motory závodiakov a vy sa nervózne zarazíte do sedačky, je to úžasný pocit. Filmy o pretekaní majú niečo do seba aj pre divákov, ktorí autá nemajú až tak v obľube. Rev motorov, spálené gumy, dokonalé sústredenie pretekárov a absolútny adrenalín skrátka dokáže strhnúť. A nakoniec vlastne nie je veľmi dôležité, či tu teraz hovoríme o realistických Rivaloch, kde mala rovnako priestoru psychológia hrdinov aj ich súboje na trati, alebo nejakom Rýchlo a zbesilo, v ktorom hrdinovia bojujú uprostred diaľnice s tankom alebo naháňajú ponorku na zamrznutej Sibíri. Z obrázkov okolo ste asi poznali, že Le Mans '66 patrí skôr do tej prvej kategórie, napätie a akciu si u tejto snímky však užijete možno viac, ako u akéhokoľvek filmu, kde sedí za volantom Vin Diesel. ()
Přiznám se, že mám pro tyhle typy filmů velkou slabost. Na první pohled se zdá, že se film chce svézt po "uspěšné" vlně Rivalů s podobným "motoristickým" tématem. Snímek jde ale jiným směrem, který je neméně zajímavý a na rozdíl od Rivalů pro mě byl překvapením samotný konec, nad kterým jsem přemýšlel další týden. Bale zahrál neskutečně a znovu dokazuje, že je to 5* herec. Vše splnilo mé očekávání na 100% a určitě chci vidět znova. Jen škoda toho názvu, co byl EU zakázán - více by to pak umocnilo atmosféru. ()
Mangold, jako vždy, jede cestou nejmenšího odporu. Benzínem nasáklá bromance tak upřednostňuje klíšé a jednoduché zkratky před nějakou komplexností. Občas je Mangoldovo rutinérství až úsměvné (způsob, jakým si pomáhá tvorbou odporného fordího záporáka, béčková karikatura jezdce Ferrari), občas lehce iritující (fakt budou režiséři do nekonečna dávat Bernthalovi jen role, které uhraje v komatu?), povětšinou ale prostě přímočaře zábavné. Závodní sekvence jsou nasnímané s jistotou a plynem na podlaze, Bale a Damon si vyměňují elektrické pecky a první jmenovaný dokáže výrazem za volantem vykouzlit víc intenzity než efektní salta závodních aut u krajnice venkovské silnice v Le Mans. Tenhle film je chválou poctivých chlapů z garáže, kteří srdcem a citlivou prdelí čelí demenci kravaťáků. Nelze to nemít rád, podobně jako Rivaly. Zároveň se ale nelze zbavit pocitu, že nejlepší story v dějinách motorsportu má pod kapotou víc koní, než kolik dokázal Mangold využít. On je prostě taková spolehlivá fordí dodávka se stabilním bublajícím dieselem. Žádnej vášnivej dvanáctiválec. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (51)
- Natáčanie filmu prebiehalo v júli 2018 v amerických štátoch Georgia a Kalifornia. (MikaelSVK)
- Christian Bale (Ken Miles) navštěvoval lekce závodního ježdění na střední škole Bondurant High Performance Driving School, jejíž zakladatelem byl přítel skutečného závodníka Kena Miles. Bale se tak během studia dozvěděl mnoho historek. (Kinofil)
- Projekt byl dlouhou dobu zaseklý ve fázi předprodukce. Již v roce 2010 se o něj zajímal James Mangold, ale nebylo mu umožněno na něm pracovat, tak dal přednost filmu Logan: Wolverine (2017). Po krátkém čase se o projekt znovu zajímal a bylo mu od studia umožněno na něm pracovat pokud udrží rozpočet pod 100 miliony amerických dolarů. (Kinofil)
Reklama