Tvůrci:
Dennis KellyHudba:
Cristobal Tapia de VeerHrají:
Fiona O'Shaughnessy, Alexandra Roach, Nathan Stewart-Jarrett, Adeel Akhtar, Paul Higgins, Oliver Woollford, Neil Maskell, James Fox, Geraldine James (více)Série(2) / Epizody(12)
Obsahy(1)
Příběh sleduje malou skupinu lidí, kteří se dostanou k rukopisu kultovního grafického románu s názvem "Experimenty Utopie", o nemž kolují zvěsti, že předpověděl nejhorší katastrofy minulého století. To má za následek, že se na skupinu zaměří vládní organizace známá pouze jako "The Network", které se musí nálezci románu vyhnout, aby vůbec přežili. (mac000)
(více)Videa (27)
Recenze (69)
Zástanci kontroly pôrodnosti sú tu vykreslení ako blázni, psychopati a sadistickí vrahovia žien a detí – to, akým prehnaným spôsobom získavajú tie spisy, je od začiatku o tom – aby si divák utvoril už popredu mienku, že kto je tu ten dobrý a kto zlý. Je to seriál snažiaci sa šokovať svojou pointou, zabalený do niekoľkých konšpiračných teórií, najmä typicky demagogicky zobrazenou tematikou redukovania pôrodnosti – jej vykonávatelia sú vykreslení ako novodobí nacisti, mučiaci a vydierajúci šialenci, ktorí vraždia všetkých naokolo, ale keď niekoho z nich hlavná drsňáčka chce zastreliť, tak hrdličky (Ian a Becky) sa zrazu začnú pohoršovať, že zabíjanie nie je tá správna cesta. Proste gýčové moralistické kecy a tak. Ale inak sranda. ()
Seriál se zajímavou, dost konspirační zápletkou, dost solidní atmosférou a skvělým soundtrackem, kterému ale ubližují určité nelogičnosti, místy přehnané chování postav, přehnaný počet zvratů a tvůrčí neschopnost to celé líp vést. Skoro vše je totiž uzavřeno už v 1.sérii, ale v posledních minutách posledního dílu musel přijít velký twist, jen aby mohla být další série. Dal jsem si to nadvakrát, jednou od začátku první série do prvního dílu druhé a pak od druhého dílu druhé série až do konce, ale v obou případech mě ten seriál dokázal naprosto strhnout. Jen mě pak na konci každé z obou "fází" dokázal celkem zklamat, což byl hlavní důvod, proč jsem si u sledování Utopie musel dát celkem dlouhou přestávku... Za zhlédnutí to ale určitě stojí a celý ten děj v dnešní době stojí aspoň za malé zamyšlení, i když se občas sám bere s humorem. Podrobnější hodnocení u jednotlivých epizod. Slabé 4* ()
Tak trochu lynchovina (a není to jen v tom zpropadeném králíkovi), tak trochu Gen Sekiguchi (a není to jen v těch přepálených barvách či Maskellově roli) a tak trochu hodně konspirace v dosud neviděném hávu. Především však značně osobité, značně nápadité, značně aktuální a vzácně značně vtipné i značně mrazivé. Mnohdy obojí najednou. Atmosférou pak značně znepokojivé. A značně plné rozinek; bez nich by to tedy nešlo. Prostě pádný důkaz, že Britové (a speciálně pak alternativě holdující Channel 4) jsou v současnosti zcela jinde než zbytek světa. I zdánlivou "na just se odlišující" skopičinu jsou schopni podat jako těžko zařaditelnou podívanou, která vzdor vší šílenosti vůbec není hloupá (a není to pouze o účelu té vakcíny). V tomto ohledu škoda pouze "velkých odhaleních" během poslední epizody; tam je to klišoidně debilní a přitom zcela zbytečně. Utopia buďto maximálně sedne či přesně naopak. To už k obdobné sortě (i když co je tomuto podobné, že?) počinů tak nějak prostě patří. Ovšem za všední tuctový průměr ji v žádném případě považovat nelze. Rozinky na to. ()
Utopia se snaží tvářit jako seriálové zjevení, postupně však ukazuje, že příliš netradiční není. Správná otázka tedy zní, je to na škodu? Seriál od prvního dílu buduje paranoidní atmosféru, tak populární mezi čtenáři konspiračních teorií. Naprostá nejistota a nedostatek důvěry jsou dotaženy do takových výšin, že se vymykají mezím věrohodnosti. Diváka se snaží ihned od prvních minut získávat zejména skrze tvorbu otázek, na které se zprvu zdráhá dávat jednoznačné odpovědi. Do jisté míry to funguje. Utopia se totiž netváří seriózně, ale, což je patrné třeba na vyšinutých charakterech některých postav, či třeba hudebním doprovodu, brnká zejména na ironickou notu. Bohužel jako komplexní dílo po první řadě příliš nenaplňuje, přestože hlavní dějovou část uzavírá a odvrací se od komiksu. Zde je ovšem třeba dodat, že závěrečný twist je perfektní tečkou, která jde ve stopách předchozího děje. Jednotlivé díly však nemají ten správný tah na branku, ač jsou poměrně zábavné svou "neukázněností", trošku škobrtají ve zbytečně repetičnosti některých situací a nepříliš zvládnutém střídání dvou vypravěčských rovin, ta politická je totiž zpočátku dost nevýrazná. ()
Paranoia na entnou, ve které někteří uživatelé spatřují prvky ironie, ale já našla jen trapné postupy typických macho filmů s hrdiny, kteří dokážou projít bouří a ani jim nepocuchá ofinu. A co hůř, film selhává v tom, v čem je podle mě jedna z hlavních předností britských seriálů - totiž ve vykreslení zajímavých charakterů. Zde jsou jen šablonovité figurky, z nichž se trochu vymyká tupý zabiják záporáckého týmu pojatý jako golem a lídr kladné party představovaný holkou, která jakoby vypadla z počítačové hry. ____ Hodnotila bych to jako průměr, který neurazí ani nenadchne ALE KOUSEK DĚJE nebudu v průměrném dílku akceptovat něco tak odpudivé a nepříliš opodstatněně zdůvodněné jako jsou vraždící děti. To mě fakt znechutilo. ___ I když konečné odhalení se tvůrcům podařilo, bylo dostatečně šokující a přitom logické. /7. 7. 14./ ()
Galerie (101)
Photo © Channel 4
Zajímavosti (4)
- Když skupina vytiskne fotky členů Networku, je mezi nimi i fotka tvůrce seriálu Dennise Kellyho. (LucasAbelle)
- Ve chvíli, kdy Grantova matka hovoří do televize a žádá ho o návrat domů, si můžeme v pozadí všimnout čísla horké linky 0800 345 7462. Pokud jste toto číslo v období vysílání pořadu vytočili, ozval se hlas dispečerky, který byl vzápětí přerušen hlasem Neila Maskella, který se vás opakovaně zeptal: „Kde je Jessica Hyde?“ (LucasAbelle)
- Součástí dohody s HBO o adaptaci seriálu bylo, že scénař napíše pro americkou verzi Gillian Flynn. (mirecek)
Reklama