Reklama

Reklama

Studentka literatury Anastasia (Dakota Johnson) je podle vlastních slov nezajímavá a nudná „šedá myš" s nízkým sebevědomím, pravý opak tajemného podnikatele Christiana Greye (Jamie Dornan), kterého přišla vyzpovídat pro článek do studentského časopisu. Přestože se ji Grey svým chladným a odměřeným chováním snaží odradit, má ho plnou hlavu, což ještě prohloubí jejich opakovaná pracovní setkání. Bez ohledu na to, že ji varuje, jak je komplikovaný a ve zlověstných náznacích mluví o svém specifickém vkusu, není Anastasia jeho přitažlivosti schopná odolat. Ani Grey však není vůči téhle plaché dívce imunní a postupně ji začne otevírat dveře do své třinácté komnaty. Pokud do nich Anastasia vstoupí, pozná pravého Christiana Greye. Na posteli určené jen pro vyvolené zároveň pozná pravou Anastasii – své touhy, své vášně, svou živočišnost. Až z toho jde strach. (Cinemart)

(více)

Videa (17)

Trailer 2

Recenze (1 512)

Matty 

všechny recenze uživatele

„What are butt plugs?“ Knihu jsem nečetl, obsah pokračování mi není znám a odborník na ženskou sexualitu nejsem. Tento komentář proto berte pouze jako poznámky laického čitateľa, který by ovšem lepšími dvěma hvězdičkami hodnotil nezávisle na tom, co z filmu vyčetl či nevyčetl. ___ Padesát odstínů šedi obnažuje a do krajnosti dovádí pravidla tradičních milostných dramat antiklimatickým příběhem prozření naivní romantičky, která kromě vlastní identity objevuje také muži řízený svět tržního kapitalismu („Welcome to my world“). Grey je svým chladnokrevně obchodnickým přístupem a touhou vlastnit dokonalým prototypem muže-kapitalisty, přesvědčeného o své nadřazenosti. Vztah chápe jako obchodní transakci, před jejímž provedením je třeba vyjednat co nejvýhodnější podmínky („I don’t do romance“). On nakupuje, Ana prodává. V doslovném i přeneseném významu. Ženu zahrne drahými dary a „tvrdě ošuká“ za to, že se mu ona poníženě poddá. Přitom ji dokáže přesvědčit, že vzdát se zodpovědnosti znamená stát se svobodným. Nebude-li žena respektovat jeho pravidla, bude potrestána. Scény s dominantní matkou a vzpomínky na vztah s partnerkou, která si ho podmanila, přitom naznačují, že Greyova potřeba erotizované nadvlády vyvěrá z jeho strachu z ženství, resp. ze ztráty kontroly nad tím, co jej dle platného sociálního řádu dělá mužem. ___ Ana při své nezkušenosti bezelstně přijímá pravidla světa, v němž je potěcha muže nadřazena všemu ostatnímu, v němž je pro ženu určující pocit ponížení, v němž je muž (nejen v sexu) aktivní a žena pasivní, jako normu. Jiná pravidla nezná a pro účely pohádkově přímočarého vyprávění s černobílými charaktery ani není žádoucí, aby je znala. Možnost podvolit se muži je pro ni výsadou, za kterou se dotyčnému odměňuje přípravou snídaně (jako naplnění mužské fantazie lze vnímat i samozřejmost, s jakou se Ana ujímá své role hospodyňky). Teprve postupně při svém alenkovském bloudění krajinou S/M objevuje, kým vlastně sama je (mimo jiné skrze sexualitu) a začíná chápat, že být ženou neznamená být (nástrojem) pro druhé, o všechno se podělit (včetně sendviče připraveného k večeři) a stát se neviditelnou. Pomalu do Greyova světa zanáší svá vlastní pravidla, své vlastní způsoby dosahování slasti („It’s you that’s changing me“). ___ Vztah přesto zůstává dle zásad melodramatu nenaplněn. Důvodem toho, že on a ona nakonec šťastně nespočinou v náruči, je příznačně partnerčino poznání, po čem muž(i) skutečně touží a co to obnáší být ženou. Plnění Greyových fantazií a tedy hraní role, kterou od ní vyžaduje, nepřispívá k Anině spokojenosti. Chtěl bych proto věřit, že nevzrušivost poměrně krotkých a příliš krátkých erotických scén (s hudbou, která zabíjí jakékoli vzrušení) byla autorským záměrem. Nejvíc sexy je film tehdy, když se v něm o sexu jenom mluví a zůstává ve sféře nerealizovaných fantazií protagonistky, která takto ovládá vyprávění a má muže alespoň na chvíli ve své moci (rozhovor nad smlouvou). Během erotických hrátek podle Greyových představ Ana naopak veškerou moc ztrácí. Do prázdna vyznívající konec a nedostatečnost (délkou i explicitností) tělesné erotiky tak z jistého hlediska nejsou chybou, ale snahou podrýt androcentrické vidění a chápání světa, jak jej reprezentují tucty jiných romantických filmů o neviditelných ženách a dominantních mužích (jít ještě dál za hranice validní interpretace, také diskontinuitní střih a skoky přes osu během scény Anina prvního pohlavního aktu by šlo číst jako vyjádření jejího osobního „paradigmatického zlomu“). 50% () (méně) (více)

Renton 

všechny recenze uživatele

Pěkný film (filmařsky) a jako komedie alespoň v úvodu dobré a funkční (což je úplný opak toho, jak měl působit). V pozdější fázi průměrná dívčí pohádka bez hlubší psychologie (špatné drama) a nevyvážený poměr cukrování a bičování (špatná romantika)... Oh, ale koukám, že venku prší, tak se jdu rychle projít, abych taky trochu zvlhl. ()

Reklama

Aky 

všechny recenze uživatele

Po záplavě negativ, která film předcházela tomu, než jsem se k němu dostal, jsem nic moc nečekal. Dostal jsem ještě míň. Profesně rutinně odvedený film, obsahově ovšem o ničem. Příběh je zcela nezajímavý, navíc vyprávěný způsobem, který mě po pár minutách zbavil nadějí, že se to zlepší. Po titulcích všechno vyvane do ztracena, do šedé šmouhy, která se záhy rozplyne. a zmizí. ()

Cappuccino 

všechny recenze uživatele

Problém spočíva v tom, že Päťdesiat odtieňov nie je zas tak hrozný film, ale je dosť zlý. V prvom rade ma rozosmial na miestach, kde to tvorcovia ani neplánovali a zároveň ma rozosmial na miestach, kde to tvorcovia plánovali (naivita mladej An, rôzne gagy). Všetky tieto malé plusy sa však odohrávajú v prvej štvrťke až polovici snímku, pričom sa stále jedná o sledovateľnú, i keď dosť plytkú šou. Následne ale Päťdesiat odtieňov prejde do "fázy podpísania zmluvy".. a tam to začína byť celé na nič. Natiahnuté, nič nevypovedajúce, neustále sa striedajúce scény medzi hlavnými aktérmi, ktorí majú natoľko slabo vykreslené charaktery, že film sám o sebe utiahnuť nemôžu a nedokážu. Neviem či je chyba v scenári alebo v predlohe (hlásim sa medzi hrdých ne-čitateľov tohto predpokladám určite skvostu a medzníka v dejinách literatúry), ale skrátka to ako celok nefunguje. Suma sumárum, nebola to príšerná katastrofa v štýle tsunami na Haiti, ale menší hurikán v americkom mestečku, ktorý poničí 50% domov a odfúkne aj nejaké tie tri štyri ovečky a jedného nešťastlivca - to by na odtiene sedelo. Ale koniec koncov, videl som aj väčšie blbosti. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Pretty Woman 2. Postupem času všichni mávnou rukou nad tím, že je to plytké a často předvídatelné, když to aktuální dobu vystihuje tak trefně, s nádechem neodolatelného glamouru. Ale teď je in strašně držkovat jak je erotika nezáživná a herecky je to fádní, přičemž jsou to spíše neopodstatněné nárážky ve stylu "dav říká sračka, tak to říkam taky". Uvidíme jaký odraz společnosti bude kromě tradičních bondovek v roce 2035, ale to už bude Fifty Shades of Grey určitě blízko červeným číslům, pokud bude ČSFD a internet jak ho známe dnes ještě vůbec existovat. ()

Galerie (91)

Zajímavosti (78)

  • Náklady na výrobu byly přibližně 40 milionů amerických dolarů. (NIRO)

Související novinky

Kazmovi v kinech dochází šťáva

Kazmovi v kinech dochází šťáva

29.08.2023

Stejně, jako měl snímek ONEMANSHOW: The Movie bezprecedentní první víkend, má nyní i bezprecedentní propad. Ačkoliv tak novému snímku Kamila Bartošky aka Kazmy už nikdo nevezme rekordní český otvírák… (více)

Kazmův film zboural návštěvnost českých kin

Kazmův film zboural návštěvnost českých kin

21.08.2023

Snímek českého moderátora, baviče a influencera Kamila Bartošky alias Kazmy ONEMANSHOW: The Movie se stal nejúspěšnějším českým filmem v divácké návštěvnosti během premiérového víkendu při uvedení do… (více)

Twilight sága se vrací

Twilight sága se vrací

20.04.2023

Mysleli jste si, že nic horšího než remake Harryho Pottera v podobě televizního seriálu už nehrozí? Pak vězte, že studio Lionsgate čerstvě oznámilo také návrat Twilight ságy. Stmívání se pak rovněž… (více)

Reklama

Reklama