VOD (1)
Obsahy(1)
Poslední film J. Trnky je smutnou bajkou o bezmocném harlekýnovi a všemocné ruce. Totéž co prožívá harlekýn byla ve své době situace i mnohých našich umělců. Film byl dlouho zakázán a v roce 1984 jej Americká filmová akademie označila za pátý nejlepší animovaný film všech dob. (woody)
Recenze (95)
Utlačování a zneužívání tvůrčí síly totalitní mocí v zájmu budování kultu vládnoucí moci. Ruka, před kterou není úniku a která drtí vše, co projevuje svobodného ducha a co se jí snaží vzepřít. Velmi povedený animovaný film s výbornými symboly... nedivím se, že toto krátké dílo mělo ve svobodném světě takový úspěch a u nás bylo zakázáno. http://www.youtube.com/watch?v=cS4Th36zN_g ()
Film jsem viděl již několikrát, ale až teď jsem si uvědomil, že jsem ho zapomněl ohodnotit... Co k tomu říci??? Myslím, že celý film se dá charakterizovat asi takto: Jedná se o nádhernou ukázku toho, jak se dá obrazem říci víc než pomocí tisíce slov. Film je temnou výpovědí o nelehkém životě umělce v totalitním státě. Vzhledem k tomu, o jaký typ filmu se jedná, nebudu se tu rozepisovat o příběhu. Ovšem musím říci, že při závěrečné scéně se mi vybavil krátký úryvek písně Karla Kryla Pochod Gustapa: "A když ho vodstřelí, po smrti dáš mu řády." V tomto případě našeho hrdinu sice nikdo neodstřelil (veškeré zlé věci si nakonec díky svému strachu z Ruky přivodil sám), nicméně je zde krásně vidět, jak dokáže totalitiní propaganda všeho využít. I po smrti může člověk dostat vyznamenání, která nechce, od lidí ke kterým se nikdy nehlásil... ()
Umění pana Jiřího Trnky = Umění velkého Umělce. Ruka nemá nejmenší chybu, je dokonalá ve všech ohledech. Souhlasím s uživatelem belldandy, že se co do děje jedná o nejpovedenější Trnkův film. Stejně tak souhlasím s tvrzením uživatele Marigold, že by se snímek měl vysílat v hodinách dějepisu. Já osobně bych ho pouštěl i v občanské výchově. Mít možnost šesti *, zde bych neváhal. I "hororová pohádka" o harlekýnovi a ruce může být nejvíce protitotalitním snímkem, který jsem (zatím) shlédl. Když jsem snímek viděl poprvé, běhal mi mráz po zádech a jako člověk velmi sensitivní jsem poté dlouho nemohl spát. A nikdy nezapomenu na sny, které jsem poté (co jsem konečně usnul) měl. Zdálo se mi o padlých vojácích, které do náruče smrti vehnala totalita vedená touhou ovládnout svět. Fuj, bylo mi z něj úplně zle. Kdyby za nic jiného, tak za tohle patří panu Trnkovi (další povedený Plzeňák) můj (a nejen můj) nehynoucí obdiv. Pane Trnko - byl jste úžasný. ()
Jiří Trnka si v tomhle snímku parádně hraje s možnostmi animované scény a vstupu člověka, respektive ruky na tuto scénu. Filmeček má příběh, což je základem, ale primárně je to skvělá hra s formou, která ukazuje, jak do animovaného filmu vstupuje něco nadřazeného, až nadpřirozeného. Ruka je prostě bohem, bohužel. ()
Důstojné poslední slovo Mistra. Zamlada jsem je vnímal jako jinotajnou obžalobu režimu, v němž jsem tehdy žil, dnes dávám přednost o nic radostnější výpovědi o zahubení umělce a člověka systémem bez ohledu na počet a jméno zúčastněných stran. Tvář harlekýna od začátku předznamenává hrůzu, která přijde, a noční návštěva se v Trnkově pojetí nezdržuje omíláním nějakého "víckrát ne" - jde rovnou po krku. O sedmnáct let později Jiří Barta nahradí ruku rukavicí, za dalších devět se animovaná ruka bude čile prohánět mezi ostatními členy Addamsovy rodiny a konečně pětatřicet roků po smrti velkého Čecha na nápadu vtáhnout vodicí šňůry loutek do příběhu postaví svůj výtvor Dán Klarlund. ()
Galerie (4)
Photo © Loutkový Film Praha
![Ruka - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/214/162214225_6d5cd2.jpg)
Zajímavosti (2)
- Jiří Trnka počas realizácie diela tušil, že ide o jeho posledný výtvor (aj zdravotne na tom nebol dobre), a preto s tým ponáhľal natoľko, že prehlásil, že je mrhanie času zalievať kávu a vychutnať si ju počas pauzy, a preto v posledných fázach už len lízal kávový prášok. (Biopler)
Reklama