Reklama

Reklama

Ruka

  • angličtina The Hand
Krátkometrážní / Animovaný / Loutkový
Československo, 1965, 18 min

VOD (1)

Obsahy(1)

Poslední film J. Trnky je smutnou bajkou o bezmocném harlekýnovi a všemocné ruce. Totéž co prožívá harlekýn byla ve své době situace i mnohých našich umělců. Film byl dlouho zakázán a v roce 1984 jej Americká filmová akademie označila za pátý nejlepší animovaný film všech dob. (woody)

Recenze (95)

LEATHERFAC 

všechny recenze uživatele

Vážení přátelé... Hlavně druhá část 18ti minutového filmu opravdu bere dech nad zjevným faktem, že harlekýnem je bezpochyby Trnka sám a tento film je o něm a jeho boji s komunistickým establišmentem... Trnkovo OPUS MAGNUM a zárověn opus poslední! Ne nevyjímečná věc u mnohých umělců... viz. Mozart, Bethoven, Heath Ledger a další... ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Rok 1965 byl na alegorie bohatý. Vedle filmové podoby Bílé paní Karla Michala přišel Trnka s Rukou. Jak byla první komická, druhá je téměř hororová. Vzpomněl jsem si při ní na Skleněnou harmoniku, s níž Ruku spojuje podobná atmosféra, jen je tragičtější a temnější. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Ruka je nejsmělejším Trnkovým počinem (klima doby se na chvíli uvolnilo) a pokud jsem Sen noci svatojánské označil jako jeho opus magnum, potom musím sdělit, že Ruka je jeho opus dei. Jiří Trnka vložil do svého posledního loutkového filmu nejen nápad a výtvarný výraz, ale také svou duši a mysl, životní a umělecký postoj, celou svou bytost a podstatu. Václav Trojan ke zdaru díla přispěl hudebním doprovodem, dvojice Miloš Alster a Emil Poledník dodaným zvukem a mim Ladislav Fialka rukou. Ruka je alegorií, mrazivě obnažující politické a společenské příznaky doby místa, je jedinečnou abstrakcí jeho prožitků. Ruka necílí pouze na totalitní státní zřízení, lze ji parafrázovat proti jakémukoliv politickému útisku a zneužití moci (i to posmrtné), proti nesvobodě umělecké i životní, je možné ji směrovat také na komercialismus a jeho následky na umění. Ruka je o touze po svobodě, té umělecké i té životní. Ach, Trnka, plzeňský rodák Jiří Trnka, jeho loutky, poezie, jeho umění! ()

annihilation 

všechny recenze uživatele

Někdy i film bez jediného slova může mluvit tak, že vás mrazí. Jiří Trnka mistrně ztvárnil strach a bezmoc z totality a to jen za pomoci malé smutné loutky, která se za každou cenu snaží chránit svojí kytičku a Ruky, které se nedá nijak postavit ani uniknout. Symboly překypující a hlavně velmi chytré dílo. ()

bratr.Milan 

všechny recenze uživatele

Mám rád animované filmy pro dospělé a toto jeden s těch nejlepších. Dokonale ztvárněný život umělce v totalitě pomocí loutek. Jiří Trnka ho vytvořil těsně před svou smrtí a soudruzi z animovaného filmu, kritici a filmoví teoretici byli v rozpacích. Před rokem 1989 ve filmové literatuře se u filmu „Ruka“píše jen jedna věta asi tohoto znění: „Ve svém posledním filmu Ruka se Trnka inspiroval komedií Francouze L.E. Durantyho, loutkáře z 19. století, o příběhu sochaře a všemocné ruky, nutící jej k vytváření jejích portrétů.“ - Směšné a smutné zároveň. Nemohli napsat nic podrobnějšího, protože ta alegorie proti režimu je tak zjevná, že kdyby napsali o čem to je, zamáčkla by je velká rudá ruka. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (2)

  • Jiří Trnka počas realizácie diela tušil, že ide o jeho posledný výtvor (aj zdravotne na tom nebol dobre), a preto s tým ponáhľal natoľko, že prehlásil, že je mrhanie času zalievať kávu a vychutnať si ju počas pauzy, a preto v posledných fázach už len lízal kávový prášok. (Biopler)
  • V novinách, které podsunou harlekýnovi pod dveřmi, můžeme vidět černobílý obrázek Old Shatterhanda a Nšo-či z filmu Vinnetou (1963). (cheyene)

Reklama

Reklama