Reklama

Reklama

E.A. Poe: Podivný experiment

  • USA Stonehearst Asylum (více)
Trailer 2

Hrdinou filmu E. A. Poe: Podivný experiment je mladý, čerstvě vystudovaný lékař Edward, který na konci 19. století přichází na praxi do psychiatrického ústavu pro choromyslné ležícího v mlze v odlehlém koutě hor. Zde ho přivítá šéf lékařského týmu, jeho asistent i záhadná kráska Eliza, trpící panickou hrůzou z jakéhokoliv tělesného dotyku. Edward je zasvěcován do zdejších léčebných metod a je v šoku. Dr. Lamb je příkladem osvíceného přístupu, vůči bláznům je vstřícný a svému týmu vštěpuje, aby „jedinečnost" každého pacienta respektovali: „Proč bychom se měli snažit udělat nešťastného člověka z naprosto šťastného koně?" Ovšem děsivá a hrůzu nahánějící „léčba", jíž byli na konci 19. století duševně nemocní běžně vystavováni, je přítomna i zde: věznění, spoutávání, proudy ledové vody a elektřiny. To vše je pevně vryto do historických zdí ústavu a Edward objevuje poměrně znepokojivou pravdu. Psychiatrický ústav ovládli pacienti, zatímco skutečný ředitel je se svým týmem uvězněn ve sklepení. A tady napínavý příběh plný zvratů a překvapení teprve začíná... (Bontonfilm)

(více)

Videa (6)

Trailer 2

Recenze (677)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Stejnou povídku, která byla východiskem pro Andersonův snímek, použil jako základ svého stylizovaného vyprávění i náš Jan Švankmajer a musím se přiznat, že jeho Šílení pro mě byli filmařsky mnohem zajímavější. Podivný experiment sráží potřeba dostát tradičnímu thrillerovému rámci a milostnému motivu, najdou se tam zkrátka všechny obvyklé ingredience typické pro hollywoodskou produkci, včetně divácky vděčných "šokujících" zvratů. Na druhou stranu jsou tam přítomné i obvyklé pozitivní stránky americké studiové produkce, jako je výpravnost a hvězdné obsazení. Brad Anderson taky není žádný podprůměrný řemeslník. Pokud se dá mluvit o slabinách, tak se většinou dají vztáhnout ke scénáři, ale ani to žádná hrůza není. Závěrečný zvrat byl překvapením i pro mě a i když neznamenal potřebu vidět film ještě jednou (rozumějte, nebyl tak chytrý, aby představoval diváckou výzvu), byl pro běžného filmového konzumenta dostatečně atraktivní a spolu s fyzickými půvaby Kate Beckinsale a herectvím Bena Kingsleye a dalších představuje doporučení pro zhlédnutí. Celkový dojem: 65 %. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Začátek vypadal nadějně, ale s přibývajícími minutami šla atmosféra tak nějak do té okolní mlhy, samotné zvraty, dění a jednání postav působilo podivně i na blázinec, a koneckonců, celkové rozuzlení a závěrečný twist se rovněž příliš nepovedly. Ne že by to bylo špatné, ta myšlenka tenké hranice mezi světem bláznů a světem údajně normálních lidí je docela zajímavá, i když kolikrát použitá, ale prostě tomu chybělo zajímavější tempo, představení postav, a dost možná Ben Kingsley až moc přehrával, natolik, že je parodií sebe sama třeba v Sexy Beast. Náhodou jsem pár dní před tímto viděl film Srdcový král - a nezlobte se na mne, to je nebe a dudy, ačkoliv téma je v podstatě stejné. Tomuhle chybí chytrý scénář, nejenom otrocký přepis příběhu, a chybí zde i mikropointy jednotlivých scén, a rovněž zajímavosti, ozvláštnění, cokoliv navíc. Z celého rozlehlého blázince nakonec vlastně atmosférou a prostředím není ani nic pořádně vytěženo. ()

Reklama

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Další film, který se nejlépe zhodnotil sám svým názvem. Experiment vyšel tak napůl; ono mít orchestřiště obsazené samými mistry světa je jedna věc, ale nakonec je to stejně na kolíkovi s hůlkou vpředu. Film jsem si užil, mám s ním vlastně jen ten problém, jako s Katkou Beckinsalovic. Koukal jsem na ní a bylo to čupr. Jenže když jsem si představil, o kolik lepší by bylo, kdyby seděla vedle mě a koukala se mnou... ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Film hezkej na to že to je vysokorozpočtová novinka, který moc nemusím. Tu vstupenku bych multikinu za to klidně obětoval. Ale celkově vzato to není zas taková pecka. U mne byl hroznej problém s tím, že jsem několikrát četl Poeovu předlohu, povídku, která je 100 x šílenější a bizzarnější. Toto se pak jevilo jako jakýmsi stínem v jeskyni proti předloze (cituji Sokrata, pokud se nepletu, tak inteligentní jsem ... :-DD -- provokace). Herecký výkony to dost zabíjely a tady v takový tématice jsou sakra potřeba a je třeba z herců vymáčknout maximum až se potí vypětím ... To se nedělo a všechny jen "aristokraticky" válcoval perfektní Ben Kingsley, kterej zastínil několik desítek herců a film si urval asi i nechtěně v podstatě pro sebe... Jenže on zde tou zásadní postavou není a proto to prostě skřípalo chvílema podobně jako špatně nabitej přístroj na elektrický šoky ... Takže občas dobrý, ale celkově bohužel nevýrazný ... ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Neotřelá hra na identifikaci pacientů jedné psychiatrické léčebny, které od těch normálních zase až tolik nedělí. Do nevlídného místa obehnaného blaty a hustou mlhou přijíždí mladý doktor Edward Newgate, kterého od získání lékařského diplomu dělí už jen poslední atestace, které by na psychiatrii Stonehearst mohl dosáhnout. Hned při příjezdu však ke svému nemilému překvapení zjišťuje, že zde vládnou dost nezvyklé poměry. O to víc je konsternován, když v podzemí objeví skutečný lékařský personál, včetně šéfa ústavu, jež byl před časem přemožen chovanci a trvale uvězněn do cel. První mini pointu, co přijde hned zkraje v podobě obrácení rolí, máme zdárně za sebou, a ta druhá, a větší, čeká diváka na závěr. Než se k ní dopracujeme, přiblíží nám film postavy a také události před převratem. S obojím poměrně film nešetří. Postav hlavních i těch vedejších je více než dost a jsou velmi dobře zahrané i scenáristicky zvládnuté. Ben Kingsley předvádí schopného šílence, jenž je neochvějně přesvědčen o své příčetnosti a vstanout v čele vedení ústavu je doslova jeho potěšením i zadostiučiněním. Jeho asistent David Thewlis je přiměřeně nevyzpytatelný. Kate Beckinsale, kolem níž se měla celá story točit nejvíce, je nakonec (téměř) upozaděna a zbyla jí úloha hodné a krásné ženy, problém byl snad jen v tom, že na chovankyni blázince byla až moc hezky nalíčená a celkově neměla daleko do manekýny, i když konec 19.století, do kterého je příběh zasazen, pochopitelně éru takových sexy žen neskýtal. Relativně neokoukané herectví Jima Sturgesse vneslo do filmu svěží přístup k hlavní roli. Z dalších herců už mě nikdo až tak nezaujal, neznamená to však, že by nemalé množství vedlejších rolí nebylo zahráno odpovídajícím způsobem. S herci nebyl nejmenší problém. Všichni do svých rolí dokonale zapadli. Hůře byl na tom film s momentem překvapení, ani závěrečná pointa nevnesla do příběhu to pravé divácké uzemnění. Závěrečné rozuzlení, ke vší smůle snaživého filmu, se dalo bez obtíží odhalit předem. Zarazily i určité nelogičnosti, které se vloudily. Falešný lékařský personál se například mladého doktora nezbavil, i když by jim jako jediný mohl evidentně zhatit jejich plány. A když se na vás vysype tuna briket, jak zde na asistenta, tak to nejspíš nerozchodíte a další neuhlídané detaily. Filmu by určitě prospělo drastické pojetí. Něco takového filmu úplně chybí. Film tak působil sterilně. Pár scén s mučením s pokusy na pacientech mělo svůj potencionál, je však nutno dodat, že zůstalo jen u plytkých náznaků. A když vezmu v potaz to, že snímek trvá bezmála dvě hodiny, nelze se z toho radovat. Invenční postupy jsou rozhodně fajn, ale následně při nízkém výskytu drsných scén, vyvstala otázka, kam film žánrově zařadit. Otře se hned o několik žánrů, jako je horor, drama, nebo psychothriller, ale ani jeden z nich spolehlivě nenaplní. Na kinofilm, to až moc inklinovalo k dobře udělanému televiznímu filmu (Brad Anderson toho pro televizi natočil přece jenom víc) s působivou atmosférou, vizuálem a pěknou dobovou výpravou, jež společně dotvářely neobvykle koncipovaný snímek obsahující žánrovou směsku. Mel Gibson, který se podílel na produkci, možná měl z filmu větší radost. Já se sice nenudil, avšak litoval jsem, že tak zajímavý a originální nápad s psychiatrickou léčebnou, nedostal nějaký extrémnější rozměr. Český distribuční název, nesoucí slavné jméno E.A. Poe, je dost zavádějící. Film sice vychází z jeho literární předlohy, ale nakládá s ní poněkud volnějším tvůrčím způsobem. 60% () (méně) (více)

Galerie (71)

Zajímavosti (14)

  • Hlavná ženská hrdinka Eliza Graves, ktorú stvárnila Kate Beckinsale, má vo filme 35 rokov. Kate Beckinsale však mala v čase uvedenia filmu 41 rokov. (Bobek15)
  • V čase 47:00 má doktor Edward (Jim Sturgess) odkryté pravé rameno. V dalším záběru ho však má zakryté košilí. (Iveet)
  • Eliza Graves vo filme hrá nádherne na klavíri, no jej predstaviteľka, Kate Beckinsale, hrať na klavíri nevie. Sama to uviedla v jednom zo svojich rozhovorov k natáčaniu filmu Underworld: Prebudenie (2012): „Veľmi mi odľahlo, keď som uchopila zbraň a zrazu akoby som našla svoju vec. Myslím, že je to preto, že mám obrovské ruky. Neviem hrať na klavíri alebo hrať basketbal. Ale ukázalo sa, že to môže byť dosť užitočné pri zbraniach.“ (Bobek15)

Související novinky

Kate Beckinsale v blázinci plném hvězd

Kate Beckinsale v blázinci plném hvězd

16.04.2013

Povídka klasika žánru Edgara Allana Poea se stala základem pro „dobový psychologický thriller" Eliza Graves, který měl původně režírovat paranormálně aktivní Oren Peli, ale nedávno jej převzal Brad… (více)

Reklama

Reklama