Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
Woody Allen, Kirstie Alley, Richard Benjamin, Lynn Cohen, Billy Crystal, Judy Davis, Caroline Aaron, Mariel Hemingway, Dan Frazer, Amy Irving (více)Obsahy(1)
Další brilantní film Woodyho Allena. Harry Block, spisovatel středního věku, píše romány a krátké příběhy na základě vlastních zkušeností. Trpí zábranami, je neurotizován svou posedlostí sexem, šestkrát se zhroutil a život mu komplikují i jeho tři ženy, Polyká prášky, moc pije, spí s prostitutkami , lže, je zbabělý, zbytečný, starý Blíží se oslava jeho životního úspěchu a Harry se bojí, že s ním jeho radost nebude nikdo sdílet. Bývalá přítelkyně Fay si právě bere jeho nejlepšího přítele Larryho, syna Hillyho zase nepustí bývalá manželka a doktorka psychiatrie Joan. Harry nakonec svého syna unese a doprovod jim dělají přítel Richard, nevlastní sestra, její manžel Celý film je plný malých postav a postaviček, které v podobenstvích představují Harryho v různých etapách jeho života. A přesně v tom stylu, na jaký jsme u Woodyho Allena zvyklí! (oficiální text distributora)
(více)Recenze (128)
Rozpadávajúci sa Harry by bol lepší slovenský názov pre film a viac by vystihol, čo sa tam deje. Keď sa časť osobnosti spisovateľa prenesie do vlastných románov, tak mu potom chýba v skutočnom živote. Vo filme sa život a román zlieva do jedného chaotického celku a podporuje to aj zvláštny strih, pri ktorom sú vynechané rôzne dlhé pasáže, ktoré akoby chýbali a navodzovali pocit prespatia časti príbehu. Samotný Allen vo filme nie je výrazný, najviac ma zaujala jeho filmová manželka psychiatrička, presnejšie jej záverečný výstup ako prípad na terapiu a samozrejme predstava podoby pekla aj s Luciferom. Harrymu ako nevýraznému týpkovi môžeme závidieť všetky úžasné ženy, ktoré sa v celom filme okolo neho pohybujú. ()
Na to aký je malý a škaredý je Harry poriadne nadržaný. Nič sa mu nedarí a ako sám tvrdí je najhorší človek na svete...O.K., tak štvrtý, po Hitlerovi , Goringovi a Goebbelsovi...Ako každý Allenov film je aj tento dosť ukecaný, čo mi nikdy nevadilo. Horšie je, že postáv tu vystupuje toľko, že je problém ich spočítať. Príbeh nie je nič moc, navyše stále chaoticky preskakujeme medzi postavami. Pri tej sprche hlášok, ktoré Allen vypúšťa sa nedá občas nezasmiať, ale film je ako celok akýsi roztrúsený a chaotický. Skôr bavia scénky samé o sebe. Pobavil ma zostup výťahom do pekla a teória o právach na diaľkový ovládač. Hlavné slovo má ten, kto ho vlastní....60%. ()
Prášky, několik osudových žen, prostitutky, neurotismus, pesimismus. Woody zase představuje spisovatele, znovu je za neurotika, znovu v těžké psychické dece, znovu se děsí stárnutí. Činorodý tvůrce si prostě tentokrát po několika zkrachovalých vztazích, vystřídání několika psychiatrů a nestálé spisovatelské aktivitě neví rady s tím, jak kočírovat vlastní život. Woody za kamerou se obrací k povídkové formě, prolínající příběhy jsou lehce matoucí a tentokrát tvůrce vyžaduje i krapet bystrosti – samozřejmě skvěle napsané dialogy a solidní herecké výkony zůstávají. Tak trochu jiný Woody, ale pořád v řadě scén zatraceně osvěžující. ()
Jeden z těch lepších Woodyho filmů modernější doby. Nepostrádá vtipné hlášky, nápady (scény s rozmazanými herci), vtipný střih i kameru. Režisér tak trochu hraje sám sebe (nebo sám se sebou?), naráží na svoje starší filmy a míchá nepřeberné množství postav a dějových linek. Právě různé dějové linky vytvářejí z Pozor na Harryho jeden z nejkomplexnějších filmů, co jsem viděl. Krom samotné hlavní linie (která už je sama o sobě "zdvojená") nacházíme dalších pár příběhů, které na první pohled s filmem nesouvisí. S postupem času ale vše začne do sebe zapadat a Woody Allen tak rozjíždí labyrint filmu, knih, fikce, skutečnosti... Co z toho je vlastně pravda? :-) ()
„Přeháníš to.“ – „Nepřeháním! To se s ní čtyři měsíce taháš po hotelích?!“ – „Blázníš?! Jasně, že ne! Najal jsem si byt.“ Pozor na Harryho je velmi vtipný film. Jistě, způsob střihu a přecházení mezi jednotlivými pasážemi (a lidmi) Harryho života nejdřív trochu ruší/mate, ale postupně se na to dá lehce zvyknout a naopak se tímhle stylem i bavit, protože to Woodymu dává svobodu více experimentovat, zapojit větší spektrum postav a vytvořit tak mnoho humorných situací. A tak tu divák dostává menu v podobě „míchání Martini“ před babičkou, náruživce v nepravém čase na nepravém…bytě, rozostřeného Robina Williamse (a samotného Allena), upřímné promluvy otce se synem, židovského modlení nejen před jídlem, filosofického rozhovoru s prostitukou, postaršího židovského páru s temným tajemstvím a pak 2 vůbec nejsilnějších pasáží celého filmu, tedy lehce přerušovanou hádku mezi Harrym a Joan (hláška na hlášce, odbývaný pacient, skvělá hysterka Kirstie Alley), no a již mnohými zmiňované peklo (jeho vizuální podoba, výtah, rozhovor s otcem). Někomu možná může ještě nevonět fakt, že v tomto filmu Woodyho jazyk krapet „zhrubnul“, mě osobně tu naopak vulgarismy vůbec nerušily, a přišly mi jako svěží závan. Silné 4*, film bych si v budoucnu moc rád zopakoval a krom hlášek si ještě více vychutnal ty „švy“. „Chceš přivázat?“ – „Přivázat. Trochu zbít...a vykouřit.“ – „Vykouřit a zbít.“ – „Ne. Zbít, až pak vykouřit. V tomto pořadí, jinak mě to nebaví.“ ()
Galerie (15)
Zajímavosti (7)
- O roli Harryho Blocka usilovali Dustin Hoffman a Dennis Hopper. (D3VIL)
- Film se měl původně jmenovat Nejhorší muž na světě. (Witta)
- Woody Allen se inspiroval filmem Ingmara Bergmana Lesní jahody. Bergman je Woodyho oblíbeným režisérem. (D3VIL)
Reklama