Režie:
Stephen FrearsKamera:
Robbie RyanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Judi Dench, Steve Coogan, Sophie Kennedy Clark, Mare Winningham, Barbara Jefford, Ruth McCabe, Peter Hermann, Sean Mahon, Anna Maxwell Martin (více)Obsahy(2)
Pozoruhodná cesta dvou velice odlišných lidí za tajemstvím, které bylo skryté půl století. Martin Sixmith (Steve Coogan) je bývalý zahraniční korespondent BBC, který přišel o práci. Shodou náhod se mu do rukou dostává možnost odhalit příběh, který by mohl být jeho životní reportáží. Jeho klientkou se stává sedmdesátiletá svérázná a osobitá irská dáma Philomena Lee (Judi Dench). V 50. letech jako náctiletá otěhotněla a porodila syna Anthonyho. Aby ho mohla vídat alespoň hodinu denně, žila a pracovala v klášteře pro „padlé ženy". Když byly Anthonymu 3 roky, byl Philomeně násilím odebrán, dán jeptiškami k adopci a poslán do Ameriky. Philomena strávila 50 let marným hledáním svého dítěte. Philomena a Martin se společně vydávají na neobyčejný výlet. Philomena je upřímná, bezprostřední paní, která bere lidi takové, jací jsou. Přes všechny životní strasti si stále zachovává optimismus a víru. Naproti tomu je Martin světaznalý, vzdělaný muž, který je zvyklý na společnost významných a bohatých lidí. Ztráta milované novinářské práce v politických sférách z něj udělala cynika. Při hledání Philomenina ztraceného syna se od sebe navzájem učí, konfrontují své rozdílné názory a jeden druhému otevírají nový a jiný pohled na život. (Bioscop)
(více)Videa (31)
Recenze (253)
Pure Weinstein ~ (Spoilery!) Už když na začátku zasvítí logo "Weinstein", je vám jasné, na jakou tóninu se pro následující film naladit. A já se naladil a jal se sledovat hledání odebraného a ztraceného dítka. Nicméně protentokrát jsem zase neodcházel až s takovým vnitřním uspokojením, protože jsem od toho celého čekal tak nějak něco víc... víc... prostě něco víc. V něčem mi to připomínalo filmy o australské "Ukradené generaci", ale od chvíle, kdy se zjistilo, poměrně dost jednoduše (nebo to tak alespoň vyznělo, žádný zvrat, prostě se to stalo), že je syn mrtvý, postrádal film jaksi smysl ve svém pokračování, nabral ho zase až úplně na konci a pak byl prostě konec a titulky. Ve výsledku mi to přišlo, jako kdyby museli Weinsteini něco natočit a tak vzali možná zajímavý příběh, ale odflákli to, protože tomu nedali duši "chtěného dítěte". Za chvilku o filmu nikdo nebude vědět a i když se Judy snažila, nějak nevím, za co konkrétně by si film i ona (dvě nominace na Oscara 2014) tuhle sošku zasloužili. ~ Přišel jsem, viděl jsem. Tečka. ()
Podľa popisu som síce očakával niečo inšie, ale ani toto nebolo vôbec na zahodenie. Páčilo sa mi najmä to, že príbeh mal svoj postupný spád (aj keď pomalší), a najmä to, že žiadne klišé sa v žiadnom prípade nekonalo (až som z toho prekvapený). Skutočný príbeh, ktorý sa vlastne po celý čas nesie v takej melancholickej atmosfére, hoci občas sa vyskytla snaha o odľahčenie jemným humorom, ktorý bol však v tomto prípade skôr na škodu ako úžitok (teda aspoň vo väčšine prípadov). Ale ako celok to bolo veľmi vydarené, aj keď tá retrospektíva v úvode mohla byť rozvinutá aj do väčšieho časového rozpätia - to považujem za najväčšie negatívum filmu. Judi Dench zahrala tú pokornú starenku Philomenu naozaj znamenito, aj keď jej postava ma mierne iritovala svojou odovzdanosťou a poddajnosťou voči irónii osudu. Zato postava Martina (Steve Coogan) bola presne to, čo tento film potreboval na rozvíjanie deju. P.S. Nechápem prečo sa Philomena rozhodla až po takmer 50 rokov začať seriózne pátrať po svojom stratenom synovi (to mi príde tak trochu absurdné, hoci sa to reálne stalo bohužiaľ presne takto). ()
Krásný příběh o jednom neúplném a přece sytém přátelství. Způsoby nahlížení světa obou hlavních postav na plátně většinu času ostře kontrastují, aby v rozhodujícím okamžiku přesto ladně splynuly v jeden a postaraly se tak o skromný apel na náboženskou i obecně lidskou toleranci. Místním zavilým odpůrcům hidžábů - alias těm, kterým není blbé používat onu omluvnou a navýsost stupidní frázi "nejsem xenofob, ale..." - bych tohle dílo promítal v jedné nekonečné smyčce. --- Být Philomena snímkem čistě americké provenience, (minimálně) Judi Dench s Alexandrem Desplatem si jdou neomylně pro Oscara. Takhle těžko říct; nicméně skutečností zůstává, že oba zmínění předčili moje už tak vysoká očekávání. ()
Myslím si, že když bych na Brity, suchary, neměl náladu, tak tomuhle filmu dám stěží tři hvězdičky. Líbilo se mi ale prostředí Irska. Líbilo se mi, že film do prostředí zasahuje globálně, tedy odehrává se i v USA, a uvítal jsem si i Judi Dench, které jsem na jednu stranu rozuměl a na druhou stranu vůbec ne. Pořád jsem ji ale ve všem, co se ve filmu dělo, byl schopný respektovat. A tím pádem byl závěr filmu dost snadněji stravitelný. Dost tomu ale pomohla kouzelná atmosféra, které přispěla i samotná hudba. Bez ní by byl tenhle film poloviční. ()
Tohle jsem zblajzl se vším všudy. Výtečná Judy Dench, které skvěle sekundují ostatní, vynalézavě vymyšlený příběh vedený natolik zajímavě, že jeden zapomíná na čas, a hlavně přesvědčivě zjevená netolerance a neschopnost odpuštění ortodoxní katolické církve, které dá obyčejná, utrápená ženská elegantně do zubů. ()
Galerie (118)
Zajímavosti (10)
- Pronajmuté BMW má sice poznávací značku Irska, ale daňové označení patří do Severního Irska. (fraktal)
- Mezi fotkami v kanceláři konventu je i podepsaná fotografie americké herečky Jayne Mansfield. Ve filmu hraje manžel její dcery Marisky Hargitay Peter Hermann, který ztvárnil Peta Olssona. (fraktal)
- Po natočení snímku katolická církev nařkla filmaře ze záměrného vyvolávání nenávisti. (Terva)
Reklama