Reklama

Reklama

Cirkus řvoucích motorů a vůně benzínu dodnes přitahuje milióny příznivců. Nebylo tomu jinak ani ve zlatém věku Formule 1, kdy největší a nejslavnější závodníci byli zahrnuti takovou přízní a poctami, že se prakticky vyrovnali nejoblíbenějším rockovým hvězdám. Náš film s pomocí málokdy promítaných archívních záběrů přenese diváky do této průkopnické minulosti, o které nám povypráví nejen Bernie Ecclestone a Max Mosley, ale také dvanáct, ano, čtete dobře, dvanáct někdejších světových šampionů. (TV Spektrum)

(více)

Recenze (84)

kulyk 

všechny recenze uživatele

Je milé zjistit, že Mou-zlý s Ekl-stounem předtím, než si celou ef jedničku zprivatizovali a nadělali si z ní mega dojnou kravku a zdroj, díky němuž mají přístup k neomezenému množství kurviček (které dnes o francouzských holích a se sveřepými výrazy pronásledují byty sto plus jedna se svými seschlými plži v artritických dlaních), provedli alespoň něco solidního. Tedy podstatnou měrou přispěli ku zlepšení bezpečnosti jezdců, diváků a traťových pobíhačů. Je jedno, zda kvůli byznysu, nebo z čistého altruismu. Hlavně, když kape. Dokument je trošku útržkovitý, důraz klade především na tragičnost sportu, méně známá jména padlých opomíjí. Toliko k výtkám, jinak jde totiž o fešně zpracované téma. A jeden se nemůže ubránit dojmu, že staré páky, jejichž názorů zazní přehršle, na ty dnešní přetechnizované jezdílky hledí tak trošku s despektem. Ono bylo kouda rozdíl vstupovat do sezóny s tím, že z vás pětina nepřežije... a když jste takto začínali třeba již ročník sedmý, nervy musely být skutečně ocelové. ()

Mikino00 

všechny recenze uživatele

Asi mi unikl celý smysl tohoto dokumentu, pokud se mělo jednat o ukázku vývoje zabezpečení v F1 tak se to nepovedlo. Dokument je totiž směsicí vybraných okamžiků z historie F1, poskládaných náhodně, bez nějaké propojovací linie, navíc s obrovskými skoky v časy. V podstatě se to zvrtlo v přehlídku bouraček a úmrtí, což je asi to, co chce americký divák vidět především. Fassbenderův komentář zněl jako by u toho usínal. Na druhou stranu oceňuji výpovědi mnoha špičkových jezdců a lidí kolem F1 a také naprosto unikátní záběry z historie. ()

Reklama

Dudek 

všechny recenze uživatele

Další z řady áčkových formulových snímků v letošním roce. A opět ne zcela vyvážený pohled na tuto královnu motorsportu. Jako dokument o vývoji bezpečnosti je to příliš dlouhé a odbíhá k zbytečným detailům a situacím, a jako dokument věnující se formování této disciplíny je zase příliš povrchní a málo informativní. Vzhledem k nostalgii, s níž 1 vykresluje 60. A 70. léta, lze předpokládám, že se nejedná o dokument určený masám a občasným formulovým divákům, ale dlouhodobým fanouškům. Jenže u těch lze pravděpodobně očekávat alespoň minimální obeznámenost. 1 se věnuje jen nejznámějším, a trochu morbidně řečeno, divácky nejvděčnějším nehodám, přičemž většinu času ztratí ve výše zmíněných dvou dekádách. O úmrtních Petera Revensona, Helmutha Koinigga, ba dokonce Gillese Villeneuvea či Ratzenbergera zmiňuje jen ledabyle. Přitom i ony měly zásadní vliv na formování politiky bezpečnosti ve formuli 1. Zajímavé je též určité vymezení k dokumentu o Sennovi a celovečerního snímku Rivalové. Zatím Kaspadiův příspěvek bere jako oporu, a tématu Senny věnuje jen minimum prostoru, neboť většina již byla řečena, k Rivalům se staví kritičtěji. Úmyslně se věnuje Laudovi a Huntovi, přičemž klade důraz na momenty, kdy je skutečnost v rozporu s dějem Howardova filmu (ať je to závod ve Fuji, Huntovo oblékání v McLarenu vs. jeho „Pro vás budu nosit klidně kravatu.“ atp). Vzhledem k blízkosti premiér obou filmů se může jednat o náhodu, nicméně i tak se jedná opět o pasáž, která se odklání od zaměření dokumentu. Z audiovizuálního hlediska je 1 velmi zdařilým dokumentem, pohrává se s dobovými záběry, doplňuje je o hudbu a snaží se tak dotvářet i atmosféru právě probíhaných let, čímž parádně dokresluje onu nostalgii po starých časech. Výsledný dojem z řemeslné stránky ale shazuje Michael Fassbender, který opravdu zní jakoby jej zrovna vytáhli z postele. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Histôria Formuly 1 z pohľadu bezpečnosti podaná tak, aby som to strávil aj ja ako formulový analfabet. Za to sa tu úprimne hanbím, niečo som pochytil z Rivalov, takže si dovolím aj komentár k tomuto dokumentu. Situácia skoro v celom filme je taká, že prevládajú ťažké nehody so smrteľnými následkami a trvá to neuveriteľné desaťročia, kým sa organizátori dostanú k tomu, aby na prvom mieste bola bezpečnosť. Jazdci s tým nič neurobia, pretože, ako sa prezentuje vo filme, ak si pilot môže vybrať medzi bezpečnou formulou a druhou, kde sa zabije, ale bude o dve sekundy rýchlejšia, vždy si vyberie tú druhú. Výpovede zúčastnených sú namieste, každý má čo povedať, škoda tých, čo by toho mali povedať najviac, ale už nemôžu. ()

klukluka 

všechny recenze uživatele

Bylo to tak trochu PR na Mosleyeho a Ecclestonea, jak moc se oba zasloužili o bezpečnost závodníků F1, ale bylo to tak dobře udělaný, a tak záživný, že dávám i více méně reklamnímu snímečku plnej kotlík. Nehledě na to, že se skutečně zasloužili o větší bezpečnost jezdců F1... Je snad někdo proti? (ta neexistence oponentury na ČSFD je omamná.... všude jinde by člověk za podobný (jakýkoliv) výrok dostal záhy hejtem po papuli). Uvědomuji si nicméně, že může ta nekritická oslava výše zmíněných pánů mnohé z vás upřímně rozčilovat. Všichni víme, že ty čachry, které se v posledních letech dějí ohledně technických specifikací závodních aut, nejsou ani zdaleka košer. Někomu v tomto filmu mohly informace podobného typu zásadně chybět, já osobně se ale do této skupiny diváků neřadím. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (3)

  • Na začátku dokumentu jsou použity záběry bojujících letadel z krátkometrážního filmu The German (2008). (p3tris)
  • V dokumentu autoři uvádějí, že od smrti Ayrtona Senny v roce 1994 se už nestala žádná fatální nehoda. To už bohužel není pravda. 5. října 2014 zahynul na okruhu v Suzuce závodník týmu Marrusia Jules Bianchi. (p3tris)
  • Na konci dokumentu hraje „Open Your Eyes“ od Snow Patrol. (Duoscop)

Reklama

Reklama