Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kolia žije v malém městě blízko Barentsova moře na severu Ruska. Hned vedle domu, kde žije se svou mladou ženou Lilya a synem z prvního manželství, má vlastní autoopravnu. Avšak starosta blízkého města, Vadim Shelevyat, ho chce o dům, pozemek i práci připravit. Kolia se nenechá koupit, je neústupný a odmítá se vzdát. Nejen majetku a vlastní půdy, ale i veškeré té krásy, která ho již od dětství obklopuje. Vadim se stává stále více agresivním. (Film Europe)

(více)

Videa (12)

Trailer 2

Recenze (325)

silentname 

všechny recenze uživatele

Je to veľmi komplikované hodnotiť tento film. Aspoň pre mňa. Na jednej strane ide o veľmi silný, veľmi kreatívny a veľmi iný film. Európska kinematografia je proste iná, než americká. V prvom rade je tu veľmi dobrý výber hercov, veľmi dobre stvárnený príbeh a vynikajúco stvárnená hlavná myšlienka. Myslím si, že záverečná polhodina je skutočne to, kde film vyplnie veľmi efektívne a všetko čo sa budovalo zanechá hlboký dojem. Moje problémy plynuli najmä asi zo začiatku filmu, kedy som sa jemne nevedel orientovať a strácal som sa. Ale postupne to zapadne. Spôsob akým sudkyňa rozpráva je neskutočne komický. To sú neni ani čiarky ani bodky, len čítať čítať čítať čitať. Vadim je ako záporák nesympatický jak šlak, a človek aj chce aby prehral, len bohužiaľ je príliš mocný. Mám ale pocit, že to potom jemne pretiahli a zašli moc ďaleko. Jedno čo ešte poviem je, že keď hodí pohár o stenu a nerozbije sa, predstavil som si Pelíšky a je vidno, že v nerozbitnosti sa súdruhovia zlepšili. Leviathana som si veľmi užil, mal dobré dramatické momenty, mal aj trošku komédie a všetko je to veľmi silné. Stojí za to si pozrieť. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelný film. Do kina jsem na něj vyrazil kvůli mé náklonnosti k ruským filmům a kvůli tomu, že dosud chovám v paměti, jak mě před lety ve Varech zasáhl režisérův starší snímek VYHOŠTĚNÍ (och, ještě dodnes si na ten film občas vzpomenu, ačkoli od doby, kdy jsem ho viděl, už uplynulo více než 7 let). Těžko z hlavy lovit slova pro vystižení pocitů, které ve mě tento oduševnělý film vyvolal, ale zcela jistě nepochybuji o tom, že je to čistá filmová krása, která mě bezmezně oslovila a nenávratně pohltila - finální bezútěšné záběry budu z hlavy dostávat jen těžko. Takto zdrcující dopad na mě asi naposledy měl Kim Ki-dukův film PIETA, který se mi pravidelně ve vzpomínkách vrací jako těžký sen. Chodit do kina na takovéto filmy je v mém případě možné jen jednou za čas, protože mi dost narušují psychiku - i jednou za rok je možná příliš často. Toto je film, který si není radno pouštět za střízliva (nebo možná jen není dobrý nápad lézt do kina na ruské filmy, vyvolává-li ve vás každé ruské slovo nekončící příval slz). UPDATE 3. 4. 2015 - Film mě strašně bavil i na druhé zhlédnutí, doslova jsem si užíval nádhernou kameru, lokace, hudbu a herectví všech zúčastněných - hlavně čtyřka Maďanov + Vdovičenkov + Serebrjakov + Ljadova je bez chyby. Film je zajímavý i kvůli okolnostem kolem jeho uvedení do kin, protože dostal státní dotaci a současně rozzlobil ruského ministra kultury Vladimira Medinského, který prý už připravuje legislativu, která má kritickým filmařům zkomplikovat život. (V té souvislosti stojí za zmínku, že si pozorný divák může v jednom záběru všimnout nápisu "Pussy Riot" v televizi, kterou sleduje Kolja, což zcela jistě není náhoda, ale tvůrčí záměr). Coby člověk, který je nyní kompletně obeznámený se Zvjagincevovou režijní filmografí, vnímám mezi jednotlivými snímky tohoto tvůrce zajímavé souvislosti. Především ženské postavy Zvjagincevových filmů stojí za pozonost - často předčasně tragicky umírají (LEVIATAN, VYHOŠTĚNÍ), nebo vraždí (JELENA), a skoro nikdy nejsou kladné. Každopádně se moc těším na jeho další filmy, protože ten ruský chlapík umí točit jako nikdy jiný - a mě to nesmírně oslovuje. ()

Reklama

Philippa 

všechny recenze uživatele

Leviatan je podle bible vodní příšera (stará velryba), tvor jež vzbuzuje strach a je považován za představitele chaosu. V knize žalmů je pak psáno: " Bůh vzal pak zpět vodu a zničil mořské monstrum Leviatana, aby mohl přetvořit Zemi k obrazu svému." Zvjagincev vzal tuto větu a velmi zajímavě, ba přímo překvapivě ji interpretoval...jen jsem trochu zklamaná, že jsem neměla prostor si k odpovědím dojít sama. Že by si Zvjagincev pod vlivem chaosu prostředí, kde žije, přestával věřit? ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Na Leviatana jsem slyšel tolik chvály, až mě napadalo, jestli si ho lidi náhodou nepletou se mnou. Když u něj milovník všeho =woody= v kině usnul, říkal jsem si "klid, Pepíku, je to jen jedna vlašťovka." Teda ne snad, že bych u filmu usnul taky, svoji jedinečnou ruskou atmosférou mě ve spolupráci s oříškovou Milkou držel úspěšně při vědomí. Ale přirovnal bych Leviatana k našlapanému týmu ruské sborné, která se sestavou připomínající All-Star team NHL sebevědomě nakráčí na olympiádu, aby pak v tichosti vypadla ve čtvrtfinále. Osud Kolji, možná odrostlého synka Svěrákova, mě nijak hluboce nezasáhnul. Asi proto, že to prostě nemohlo dopadnout jinak. Člověk si ani nemusel hrát na cinefilního chytráka, aby během první z těch několika hodin poznal, že s ruskou sviní je stejné pořízení jako s jakoukoli jinou. Plusové body ale oproti tomu nahnal Andrej Zvjagnicev za to, jak vyspěle na mě Leviatan zapůsobil po filmařské stránce. Kvalitní biják se studeným čumákem. (Challenge Tour 2015, film č.29) ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

DODATOK: Po druhej projekcii cítim povinnosť vyjadriť sa k negatívnym názorom a uviesť svoj názor a interpretáciu. Ono sa možno zdá, že Leviatan len produkuje repetitívnu morálnu a spoločenskú šifru zľahka postriebrenú spirituálnym atakom, okázalo v hre na umenie napojenú na národné historické povedomie, ktorá sa diletantsky nenavracia k mnohému povedanému a bez akéhokoľvek glancu a dôstojnosti sa len brodí v bezvýznamnej prázdnote; nie je to však pravdou. V skutočnosti sa však nie medzi riadkami, ale priamo a neodbytne táže na diváka (pretože on sám túto situáciu viac než dobre pozná z médií a umelecky kritických diel), aby si na tie zásadné otázky odpovedal sám. Toto chceme? Sme takí? Sú takí oni? Chceme, aby takí boli? To, čo chýba, musíme doplniť podľa vlastného svedomia. ////////// Lenže realita je iná a, ako poznamenáva Ligter, význam posledného Zvjagincevovho filmu bude zreteľnejší až v budúcnosti. Leviatan je totiž predovšetkým pedantnou, čiernym humorom sršiacou metaforickou reakciou na situáciu v ruskom filme (zhruba od roku 2010, pričom v roku 2012 došlo k ďalšiemu zhoršeniu, sprísneniu a dôrazu na propagandu a komerčnosť pod tlakom Putinovej a Medinského politiky) ktorú s presnosťou odráža v desivo dokonale namierenom zrkadle. Áno, je to presne ten typ filmu, ktorý predstavuje realitu tak, ako ju túžime vidieť, aby sme sa mohli pohodlne uvelebiť v našich pohovkách a povedať si: "Šťastie, že nežijeme v Rusku." A áno, je tak zámerne. Nie však preto, aby odhalil autorskú impotenciu tvorcov, ale jednoducho preto, že naráža na zžieravo mrazivú skutočnosť. Teda že už na dlhú dobu ďalší ruský film, ktorý by sa priamo dotýkal týchto tém, zasahujúcich rovnakým spôsobom (korupcia, vydieranie, pohlcovanie "malých a slabých" tými "veľkými a silnými") i do sféry filmu, neuvidíme. Zato uvidíme stále častejšie filmy natočené presne takýmto, štrukturálne neinvenčným, no skutočne a permanentne bezobsažným štýlom. A keby takým Zvjagincevov film (zdanlivo) nebol, nikdy by sa k nám nebol dostal. ////////// I práve preto sa neodohráva dej v metropole Ruska, ale vyberá si odľahlé miesto kdesi ďaleko, kam ruky Moskvy v prípade potreby dočiahnu, ale oči nedovidia a uši nedopočujú. Navodzuje sa tak vzťah medzi vidieckou a urbánnou oblasťou, ktoré fungujú ako dva svety. V meste funguje zlo, ktoré je omnoho zhubnejšie, no naproti tomu skryté a preto nebezpečnejšie (ruský Filmový fond, ktorý diktuje ambicióznym režisérom tematické okruhy). Na vidieku funguje zlo menšie, len s regionálnymi ambíciami, no odvážnejšie a neskrývajúce svoju pravú tvár. A tak ani Zvjagincev neskrýva pravú tvár svojej výpovede, ktorá na dôležitosti a sile nadobudne až časom. A je len na nás, či pochopíme, čo nám komunikuje, a začneme si uvedomovať hrozivý súmrak nad kinematografickým gigantom (ktorý pre mňa symbolizuje scéna rúcania domu), ktorý si začína miesto serióznych diel budovať monumentálne pomníky vlastnej veľkosti. Leviafan je pomníkom Zvjagincevových ambícií a filmovej kariéry, do ktorého precízne ukryl to posledné, čo ešte môže povedať. Význam Zlatej palmy za scenár preto považujem za prvý krok k politickej očiste - teda v prípade, že porota tento úmysel chápe rovnako. ////////// Pôvodný komentár k 30.6.2014: [AFF 2014] Z času na čas sa objaví film, ktorý rozvíri hladinu a vyvolá vlnu ohlasov - v istých kruhoch značne negatívnych vďaka tomu, čo zobrazuje. Film, ktorý svojou koncepciou a obsahom zatrasie divákom, aby mu otvoril oči. Takým je aj najnovšia snímka Andreja Zvjaginceva. Univerzálne podobenstvo o súboji machiavellistickej samosprávy uzurpujúcej moc (toť onen "Leviathan") s obyčajným bezradným človekom nachádza paralely s cárskym Ruskom a Sovietskym zväzom, zároveň je však dosadené do konkretizovaných kulís moderného portrétu odľahlej časti krajiny, v ktorej bez obalu necháva vynárať sa spod povrchu korupciu, pokrytectvo, lži, podvody, neveru, alkoholizmus (večný problém sarkasticky uštipačne kritizovaný) a zločin pod rúškou zmanipulovanej byrokratickej mašinérie, drtiacej mäso a kosti a zanechávajúcej len trosky a telá, dohnaný ad absurdum. Komentár o úpadku súčasnej ruskej matičky zeme, mrazivý thriller, psychologická drobnokresba charakterov, strhujúca dráma, poeticko-realistický komplexne naratívny celok. Prirovnanie pokrytectva držiteľov moci k pravoslávnej cirkvi, otvorená kritika "svetskej pravdy" a toho, čo je prehlasované za "božiu pravdu", nádych spirituálnosti a pritom odsudzovanie fungovania náboženstva mocných v tom istom momente, sila peňazí a účel svetiaci prostriedky. Precízna réžia, brilantné herecké výkony, súdržnosť deja a okázalej formy (kamera a panoramatické symbolické zábery krajiny sú na špeciálny stĺpček). Najväčšia udalosť ruskej kinematografie aktuálnej sezóny a zároveň film, ktorý má svoj význam a treba ho vidieť. 100% () (méně) (více)

Galerie (89)

Zajímavosti (8)

  • Název filmu odkazuje ke knize Leviathan, neboli o podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského od anglického filozofa Thomase Hobbse, její název je poté odvozen od biblické mořské nestvůry Leviathana. Z uvedeného Hobbsova pojednání pochází známý výrok "Člověk člověku vlkem." (Charlizee)
  • Při prvním setkání starosty (Roman Madyanov) a Nikolaye (Aleksey Serebryakov) jsou oba muži opilí. Aleksey Serebryakov se skutečně opil, a to do takové míry, že musel pro nevolnost odejít ze scény. Roman Madyanov, který byl střízlivý, nakonec téměř celou scénu odehrál bez svého protějšku. (KidWithGun)
  • Velrybí kostra, kterou uvidíme na více záběrech, byla postavena z kovu speciálně pro film. Režisér Andrej Zvjagincev uvedl, že po skončení natáčení ji odkoupil podnikatel a umístil ji na svou zahradu. (KidWithGun)

Související novinky

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

09.07.2015

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 9. do 15. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Oscary 2015 - výsledky

Oscary 2015 - výsledky

23.02.2015

Oscarová plichta. Víceméně. Americká akademie umění a věd vybrala nejlepší film minulého roku a je jím Birdman mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritu. Birdman získal celkem čtyři sošky,… (více)

Oscarové nominace 2015

Oscarové nominace 2015

15.01.2015

Oscarové nominace jsou na světě. Letošní 87. ročník bude především duelem Grandhotelu Budapešť a Birdmana, jež čeká zápolení o devět sošek. Osm si jich může odnést Kód Enigmy, šest Chlapectví nebo… (více)

72. Zlaté glóby - výsledky

72. Zlaté glóby - výsledky

12.01.2015

V losangeleském hotelu Beverly Hilton byly uděleny 72. Zlaté glóby, kterými Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu oceňuje každý rok nejlepší filmové a televizní počiny. Nejúspěšnějším filmem… (více)

Reklama

Reklama