Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kolia žije v malém městě blízko Barentsova moře na severu Ruska. Hned vedle domu, kde žije se svou mladou ženou Lilya a synem z prvního manželství, má vlastní autoopravnu. Avšak starosta blízkého města, Vadim Shelevyat, ho chce o dům, pozemek i práci připravit. Kolia se nenechá koupit, je neústupný a odmítá se vzdát. Nejen majetku a vlastní půdy, ale i veškeré té krásy, která ho již od dětství obklopuje. Vadim se stává stále více agresivním. (Film Europe)

(více)

Videa (12)

Trailer 2

Recenze (325)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tak tohle bylo něco. Už dlouho se mě nestalo, abych filmu neměl co vyčíst. Filmařská i obsahová složka je bezchybná a navíc se skvěle doplňuje. Na pochvalu je zejména práce s kamerou a teď nemluvím jen o těch užasných dlouhých záběrech ve kterých jsou rusové mistři, ale především o schopnosti ukázat divákovi pouhým záběrem kamery povahu jednotlivých postav i prvky ruského myšlení a tradic, to považuju vysloveně za geniální práci pana Kričmana. Pokud jde o samotný příběh, tak ten mě dostal i když se jedná o zvláštní propletenec vztahů a boje jedince s mocipány, funguje na výbornou. Ke konci se šetří na dialozích, ale o to více vyniká sdělnost příběhu. Konec mě vysloveně dostal, abych byl přesnější nasral, protože přesně takhle vidím dnešní svět. Jsou tu mocní a pak obrovská masa lidí, pro který jsme existečně významaný jen k tomu aby nás okrádali a stáli na našich zádech, jelikož ta obrovská většina lidí hru na demokracii v podání několika tisícovek mocipanů přijala nemůžeme se divit, že zdaleka ne jen v Rusku vznikají takovýhle příběhy a osudy. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Ak niekto môže byť nástupcom Tarkovského v zmysle lyriky, obrazu a schopnosti prinášať silné zážitky je to Zvjagincev. Má silný cit pre vykreslenie postáv a výpovede pomocou obrazu, kamery...všetkého. Leviatan je toho ďalším dôkazom. Silný film! Btw... keď som sa dávnejšie rozprával o tomto filme s jedným chlapíkom, ktorý žil v okolí Murmanska viac rokov povedal, že toto nie je film, toto je autentický "dokument a presná sonda do prostredia a ľudí. ()

Reklama

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Zas sa nám tu vyvracali mnohí do komentárov, ach. Chápem, že v čase, kedy mnohí na východe Ukrajiny chceli k Rusku a ruská propaganda začala pracovať viac, to isté robila aj tzv. západná a myslím, že dôvod úspechu tohto ruského filmu je práve v kritike Ruska v takej dobe. Poznám mnoho ruských filmov, ktoré kritikou neušetrili svoj kraj, až má človek pri nich pocit, že to bolo najhoršie miesto na život vždy, prípadne je. Poznám mnohé propagandistické, najmä zo sovietskej éry, no našli sa tam aj kritické, to isté v súčasnosti, kde mám skôr pocit, že sa kritiku mnohí filmári snažia opäť skrývať, z čoho by mohlo vyplývať, že sa v Rusku pohoršuje. Pravda je taká, že ešte prednedávnom sa tu mnohí rozplývali nad duchovnom Ruska vo filme Ostrov alebo ešte predtým ospevovali podobné duchovné Tarkovského filmy a dnes sú schopní ruskí konzervativizmus brať ako nepriateľa tzv. západného liberalizmu, v ktorom sa zrazu vidia. Tí, čo ospevovali Zvjagincevov Návrat a jeho ďalšie predlhé diela sa im už tak, podobne ako mne, nepáčili a tiež sa im zapáčili mnohé pozitívnejšie súčasné ruské diela, ktoré vyplnili určitú medzeru nesfilmovaných tém mnohými udalosťami z minulosti, akými boli filmy o Kolčakovi (aj keď tu ide skôr o určitý romantizmus a nesplnené túžby), futbalistoch vzdorujúcich nacistom v Kyjeve počas 2. svetovej vojny, Charlamovovi, Gagarinovi, zrazu sú schopní odsudzovať propagandu, diktovanie tém, problém vnútri ruského filmu. Skutočne sa niečo v ruskom filme zlomilo? Nie je to len otázka na dokumenty a to, čo vydávajú von ľudia s pomocou štátu? Zachycuje Zvjagincev nejaký zlom v časoch, kedy sa ľud vo väčšej miere zjednotil okolo Putina, toleruje mu určité prešľapy kvôli snahe vonkajšieho nepriateľa ovládnuť práve to ich? Možno sa to dozvieme časom a potom autora budeme ozaj brať ako niekoho s vizionárstvom a nadčasovosťou podobným Tarkovskému, no v určitom liberálnejšom štýle. Čo ma mrzí na jeho dielach je stále taká tá pochmúrnosť a severské prostredie a kritika spoločnosti, proste smutné témy. Pritom mám pocit, že Rusi si tak dobre ako za Putina ešte nežili. Áno, štát sa vie pochváliť aj sám a veľkí ľudia skôr nájdu chyby, keď sú ostatní omámení, no mám pocit, že ruská spoločnosť je dosť vyvážená kritikou ľudí z veľkých miest, z prozápadne orientovaných organizácií, médií, politických strán a iných a naopak pozitivizmom stále sebavedomejšieho štátu a domáceho systému. Problém nastáva teraz, keď sa konflikt týchto dvoch strán vyostruje, obe prestávajú počúvať kritické názory a obe strany začínajú utláčať, či už prorusky naladených na tzv. Západe alebo kritikov vnútri Ruska, obe sa následne utiekajú k svojim, nahrávajú im na smeč a pritom by sa obe skupiny mali viac počúvať a odsúdiť tak propagandu na tzv. Západe, či to isté v Rusku, no nikto akoby nechcel byť ten prvý, ktorý by to skončil, možno zo strachu, že tak druhá strana neučiní tiež a skôr sa posilní o ďalšie hlasy v snahe vyhrať boj. Je mi jasné, že to, čo sme mohli vidieť vo filme sa môže diať v Rusku a že odľahlé oblasti, ďaleko od všetkého si tým asi vytrpia najviac bezmaskovito a naplno. Je mi jasné, že toto je ten problém, prečo by som aj ja mal problém žiť v Rusku, napríklad v teplejších oblastiach niekde pri Soči, o čom som kedysi sníval, no na obranu Ruska treba povedať, že toto nie je len jeho problém, tento film by sa dal aplikovať na rôzne časti sveta a zrejme by dopadol rovnako, lebo buď je to moc korporátna, moc peňazí alebo moc štátna, moc úradov, ktoré vám vedia narobiť problémy. Preto to pokrytectvo napríklad vo vzťahu k viere tých boháčov s drahými autami je vo filme skvelá vec, no obrázok Putina, akoby chystaná streľba do prezidentov, či bývalých ústredných tajomníkov, obyčajné ruské mafiánske praktiky sú tu akoby ničím a pri tej zdĺhavosti a atmosfére, ktorá mala byť zrejme prispôsobená prostrediu. Film vyznieva možno aj málo kriticky voči problémom, ktoré tam sú, aj keď ukazuje veci príliš jednoducho a možno také aké sú. V oblasti nejakých Maledív by to bol asi hektickejší film a ľudí by viac zaujal než zaostalé oblasti Ruska, ktoré možno na to trpia najviac a preto je tam možné niečo zlé vo väčších rozmeroch, no radšej to mohli zasadiť niekde do území okolo Bajkalu, Soči, niekde, kde by to malo rýchlejšie tempo, bolo v živších prípadne menej zaostalých miestach, kde by bola nutnosť konfrontovať pozitíva a negatíva ruského sveta viac, kde by z oboch bolo omnoho viac a aj keby to možno skončilo tiež negatívne, človek by si vedel urobiť aký taký obrázok bez potvrdzovania si názoru, ktorý si vytvoril napríklad dlhodobým sledovaním propagandy o Rusku z Českej televízie alebo už prakticky väčšiny médií na tzv. Západe v súčasnosti. Tento film je pre mňa neúplným obrázkom vedúcim k predčasným a pokriveným názorom, nehovoriac, že sa mi zdá prehnaný v tej bezobsažnosti, či dĺžke. Dobré dielo to je, no jeho nevyužitý potenciál nechal len ďalšie prázdno namiesto zdvihnutia ozajstného varovného prsta. Inak, chcel by som vidieť v súčasnosti podobný film z Ukrajiny, kde sa chystajú masívne privatizácie akoby v štýle Ruska z 90. rokov a kde je podľa mňa podobná mafiánska situácia, akurát mám pocit, že ten tzv. Západ tam nad ňou zakrýva oči. () (méně) (více)

silentname 

všechny recenze uživatele

Je to veľmi komplikované hodnotiť tento film. Aspoň pre mňa. Na jednej strane ide o veľmi silný, veľmi kreatívny a veľmi iný film. Európska kinematografia je proste iná, než americká. V prvom rade je tu veľmi dobrý výber hercov, veľmi dobre stvárnený príbeh a vynikajúco stvárnená hlavná myšlienka. Myslím si, že záverečná polhodina je skutočne to, kde film vyplnie veľmi efektívne a všetko čo sa budovalo zanechá hlboký dojem. Moje problémy plynuli najmä asi zo začiatku filmu, kedy som sa jemne nevedel orientovať a strácal som sa. Ale postupne to zapadne. Spôsob akým sudkyňa rozpráva je neskutočne komický. To sú neni ani čiarky ani bodky, len čítať čítať čítať čitať. Vadim je ako záporák nesympatický jak šlak, a človek aj chce aby prehral, len bohužiaľ je príliš mocný. Mám ale pocit, že to potom jemne pretiahli a zašli moc ďaleko. Jedno čo ešte poviem je, že keď hodí pohár o stenu a nerozbije sa, predstavil som si Pelíšky a je vidno, že v nerozbitnosti sa súdruhovia zlepšili. Leviathana som si veľmi užil, mal dobré dramatické momenty, mal aj trošku komédie a všetko je to veľmi silné. Stojí za to si pozrieť. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Ruský film, ruská kinematografie hraného filmu nabírá sílu a dech a nabývá kvality, kterou se pyšnila v osmdesátých letech (VĚRA, VČERA BYLA JEŠTĚ VÁLKA). To je asi to to nejpodstatnější, co toto pozoruhodné dílo s sebou přináší pro českého diváka, pro nějž jsou Rusko a ruská kultura dnes značně vzdálenými pojmy. To další naznačují úvodní titulky: film byl natočen s finanční podporou ruského ministerstva kultury a byl s to dosáhnout na další finanční zdroje dostupné v současné ruské společnosti. Neméně významné je i to ostatní: intenzita ran, které byly zasazeny ruské společnosti v průběhu minulého století, ať už šlo o první světovou či občanskou válku, kolektivizaci, velký teror, vyvražďování důstojnického sboru, krvavé oběti Velké vlastenecké války nebo ztráty utrpěné následnou poválečnou politických procesů a jejich reziduí, která přetrvala i konec komunistického režimu. To všechno se zrcadlí jako v kapce vody v pobřežním přímořském městě (Archangelská nebo Murmaňská oblast ?). V tomto ohledu LEVIATAN připomíná neméně slavné POKÁNÍ Tengize Abuladzeho (1984). Soudobé Rusko (zhruba před 10 lety podle mladistvé čtyřicátnické Putinovy fotografie v starostově kanceláři - pokud jsem si to dobře zapamatoval) tu je představeno - v kontextu dalších děl ruské kinematografie - jako struktura v pohybu. Podsvětní praktiky, spojované nebo spojitelné s bývalými příslušníky KGB, tu jsou jsou jen "naznačeny" se srozumitelností, která až nápadně připomíná své italské příbuzné. Obojakost pravoslavné církve, stejné jako společnost, o níž se opírá, je vyvažována postupně nastupující vládou práva: hlavní hrdina, podle všeho nevinně obviněný z vraždy, které se nedopustil, dostává trest 15-20 let, v ruských poměrech a kontextech neuvěřitelně mírný. Jiný moment přináší scéna z oslavy narozenin: terčem poloopilých slavících se stávají obrazy ruských státníků takřka bez rozdílu, i když u věci jsou policejní úředníci. Podobných momentů zachycujících momenty sporé putinovské prosperity a klíčící demokracie (dnes již minulé působením sankcí tř. svobodného světa) bychom ve filmu našli více. Jakoby nezúčastněný scénář, kamera, která se doslova mazlí s ruskou severoevropskou krajinou, nečernobílé postavy (bratr hlavního hrdiny, ale i jeho synovec a trpící švagrová-macecha) a pozoruhodné herecké výkony, to jsou kvality díla, jež se zdaleka nevyčerpávají kvalitním scénářem. Rusko, které LEVIATAN představuje, je zemí nanejvýš evropskou. A k Evropě směřující, byť s hrudí, která je pokryta ranami a z jejíž tváře dodneška cítíme bolest nezapomenuté a stále přítomné minulosti. ()

Galerie (89)

Zajímavosti (8)

  • Po úniku filmu na pirátské servery prohlásil producent Alexandr Rodnanskij, že tvůrci nehodlají stíhat jednotlivce, kteří si film stáhnou. Požádal je ale, ať vyjádří svou podporu zasláním drobné částky na charitu. (mr.filo)
  • Ruská premiéra byla posunuta o tři měsíce kvůli tomu, že z filmu musely být odstraněny vulgarity. Ruští diváci, kteří si film nelegálně stáhnou, tak uvidí plnohodnotnější dílo než návštěvníci kin. (mr.filo)
  • Při prvním setkání starosty (Roman Madyanov) a Nikolaye (Aleksey Serebryakov) jsou oba muži opilí. Aleksey Serebryakov se skutečně opil, a to do takové míry, že musel pro nevolnost odejít ze scény. Roman Madyanov, který byl střízlivý, nakonec téměř celou scénu odehrál bez svého protějšku. (KidWithGun)

Související novinky

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

09.07.2015

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 9. do 15. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Oscary 2015 - výsledky

Oscary 2015 - výsledky

23.02.2015

Oscarová plichta. Víceméně. Americká akademie umění a věd vybrala nejlepší film minulého roku a je jím Birdman mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritu. Birdman získal celkem čtyři sošky,… (více)

Oscarové nominace 2015

Oscarové nominace 2015

15.01.2015

Oscarové nominace jsou na světě. Letošní 87. ročník bude především duelem Grandhotelu Budapešť a Birdmana, jež čeká zápolení o devět sošek. Osm si jich může odnést Kód Enigmy, šest Chlapectví nebo… (více)

72. Zlaté glóby - výsledky

72. Zlaté glóby - výsledky

12.01.2015

V losangeleském hotelu Beverly Hilton byly uděleny 72. Zlaté glóby, kterými Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu oceňuje každý rok nejlepší filmové a televizní počiny. Nejúspěšnějším filmem… (více)

Reklama

Reklama