Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V padesátých letech minulého století je C.S. Lewis (Anthony Hopkins) uznávaný spisovatel a profesor. Nikdy se neoženil a vede poklidný, uzavřený a kultivovaný staromládenecký život. Ten však rázem vezme za své, když potká energickou básnířku Joy Greshamovou (Debra Wingerová). Joy je odvážná rozvedená Newyorčanka, která si nebere servítky, a jejíž ostré a racionální postoje Lewise překvapují. Když nečekaně vtrhne do spisovatelova světa, šokuje jeho společníky a probudí v něm hluboké city, o kterých sice psal, ale nikdy je nezažil. Lewis začne této ženě pomalu otvírat své srdce a jejich láska zboří hradby jeho uzavřeného světa. Ale život plyne v křehké rovnováze a Lewis je nucen čelit zdrcující pravdě – srdce zaplavené velkou láskou je také otevřené velké bolesti. (Cinemax)

(více)

Recenze (108)

Ezis 

všechny recenze uživatele

Já nevím, jestli si lidi, co tady film označují za "srdceryvný" nebo "romantické klišé", uvědomují, že tohle se opravdu stalo. Problém ovšem je, že film tak opravdu může trochu vypadat a aby člověk plně pochopil jeho význam, musel by znát alespoň část Lewisova díla "před Joy" a jeho hrozný boj sama se sebou, zaznamenaný v deníku po její smrti a vydaný pod názvem Svědectví o zármutku. Anebo si alespoň umět dobře představit Lewisův život a názory podle toho, co je ukázáno ze začátku filmu. Co se týče mě, tak Helen Joy je mým velkým vzorem a Lewisovo dílo i jeho životopis znám skoro nazpaměť. Film jsem viděla až po jejich přečtení a měla jsem co dělat, abych ho dokoukala do konce. Události z Lewisova života (nejen smrt manželky, ale i jeho a bratrova úžasná fantazie, smrt matky, zákopy ve Francii, bratrův alkoholismus) a hlavně jeho přístup k nim, to je dost silné i na papíře, natož když to člověk vidí "naživo". Sice mně tam vadilo pár nesrovnalostí, nejvíc to, že Helen Joy byla ve skutečnosti brýlatá, plnoštíhlá špinavá blondýna, ale přesto film dobře zobrazil ten nejsilnější příběh, jaký znám. No, a dál by už to byla diskuse o příběhu samotném, o lásce, o přístupu k životu a o křesťanské víře, a ne o filmu, takže tady musím skončit. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Působivé romantické melodrama mapující postavu C.S. Lewise jakožto trochu zatrpklého a životem nezkušeného profesora, který většinu své energie dává do role učitele, potažmo spisovatele a osobní život mu nenápadně prokluzuje mezi prsty, což se má ale brzy změnit. Je to příjemné pokoukání, spiše pro emocionálně a věkově odžitější díváky. Film nekáže, nehází zbytečná moudra a nemá na životní situace a existencionální dilemata, která se tu před očima diváka odehrávají nijak vyhraněný názor. Za pozornost stojí krome hereckých výkonů i scénáristicky bravurně zpracovaná postupná osobnostní proměna C.S. Lewise. Kousek po kousku, záběr po záběru. Tyhle srdečné příběhy zapadly povětšinou někde v devadesátkách, kde mají své místo a nesmrtelný punc nadčasovosti a Shadowlands je ukázkový příklad. Dokázal to dál opakovat snad jen svého času Anthony Minghella a to už je nějak patek zpátky. ()

Reklama

Madluska 

všechny recenze uživatele

Jedním slovem: Krása! Neuvěřitelně lidský, silný film, jehož větší polovinu (já vím, nesmysl :-)) jsem probrečela jak želva. Kromě nádherného vztahu Jacka a Joy mě naprosto odrovnalo pouto mezi bratry Lewisovými, i když tu nehrály prim. A když se k dobrému příběhu přimíchá stejně dobrá hudba, je to za 5*. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Bolest je Boží megafon v tomto hluchém světě.".... "Bolest nyní je součástí příštího štěstí" C.S.Lewis byl pro mě až doposud především spisovatel a autor Letopisů Narnie, jsem proto moc rád, že jsem se díky tomuto filmu setkal s Lewisem coby člověkem. Některé komentáře zmiňují, že mezi filmem a skutečným životním příběhem C.S.Lewise jsou určité rozdíly. To nemohu zcela posoudit. Přesto mi přijde, že to hlavní se lze z tohoto filmu o "člověku Lewisi" přeci jen dozvědět. Sledovat onu proměnu zatrpklého profesora vyžívajícího se v přednášení mravokárných vět o bolesti v bytost plnou láskyplného citu bylo něco úchvatného a Anthony Hopkins to celé ztvárnil zcela věrohodně. Stejně tak jsem si užíval všech těch jiskrných dialogů (zejména v první části filmu) mezi oběma hlavními protagonisty. Postava Joy Greshamové se svou někdy vskutku pěknou "vyřídilkou" mi byla veskrze sympatická a vlastně se i trošku divím, že se do ní C.S.Lewis nezamilovat mnohem dříve. Ale pokud ten průběh jejich vztahu popisovaný filmem je jen trošku postavený na skutečnosti (což předpokládám že je), pak celý ten jejich příběh jen hezky ilustruje onu Lewisovu filosofii o bolesti coby božím prostředku k tomu nás učinit lepším. A v tomto směru mě z poselství tohoto filmu lehce mrazí. ()

Tomco 

všechny recenze uživatele

Anthonyho one man show, to bez debaty. Ten chlap strhne aj mŕtveho. Pekný živý film s krásnymi emóciami, náladou, romantikou, má to proste šťavu a Debre to po boku tohto veľkého herca moc sekne. Len "škoda", že Wingerka si (očami citlivého diváka) svojou postavou dáva scenárové repete, ako v parádnej Cene za nežnosť. Podobne ale, ako v spomínanom Brooksovom nesmrteľnom filme aj tu trhala svojim výkonom moje srdce. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (12)

  • Hospůdka "Bird and Baby" se ve skutečnosti jmenuje "The Eagle and Child" a C.S. Lewis je zde pravidelným zákazníkem. (D3VIL)
  • Barbře Streisand bylo nabídnuto režírování a role ve filmu, Barbra ale odmítla kvůli práci na projektu The Normal Heart (který stejně nebyl dokončen). (D3VIL)
  • Poslední film Roberta Flemynga. (D3VIL)

Reklama

Reklama