Reklama

Reklama

Knick: Doktoři bez hranic

(seriál)
  • USA The Knick
Trailer
USA, (2014–2015), 18 h 5 min (Minutáž: 43–58 min)

Hrají:

Clive Owen, Eve Hewson, André Holland, Eric Johnson, Juliet Rylance, Chris Sullivan, Cara Seymour, Zuzanna Szadkowski, Lucas Papaelias, Suzanne Savoy (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(20)

Obsahy(1)

Knick: Doktoři bez hranic je nový dramatický seriál z produkce Cinemaxu od oscarového režiséra Stevena Soderbergha. Odehrává se v centrálním New Yorku roku 1900 a soustředí se na legendární nemocnici Knickerbocker Hospital, kde na začátku dvacátého století pokrokoví lékaři, zdravotní sestry a všechen ostatní personál posouvali hranice medicíny v době, kdy úmrtnost lámala rekordy a antibiotika neexistovala. Clive Owen ztvárňuje hlavní roli doktora Johna Thackeryho, skvělého chirurga, jenž je průkopníkem nových metod v oboru, navzdory své vážné závislosti na kokainu. Thackery vede tým lékařů, který zahrnuje jeho chráněnce Dr. Everetta Gallingera, mladého Dr. Bertieho Chickeringa a Algernona Edwardse, nadějného chirurga, který byl Thackerymu nedávno vnucen. Dalšími zajímavými postavami v nemocnici jsou: Cornelia Robertsonová, dcera patrona nemocnice; mrzoutský řidič sanitky Tom Cleary; Lucy Elkinsová, sestra, jež nedávno přišla z venkova; nečestný ředitel Herman Barrow a Sestra Harriet - jeptiška, které nečiní potíž říci svůj názor.

Cinemax uvádí druhou řadu dramatického dobového seriálu, nominovaného na cenu Emmy®, od oscarového režiséra Stevena Soderbergha. Clive Owen se vrací v hlavní roli jako John Thackery, vynikající chirurg v newyorské nemocnici na počátku 20. století, který navzdory své závislosti na drogách posouvá hranice medicíny, morálky i rasové rovnoprávnosti. Nemocnice Knick, jak se The Knickerbocker Hospital zkráceně nazývá, je od začátku druhé řady zmítána dramatickými otřesy, jelikož nepřítomnost Thackeryho (je hospitalizován v Nové Anglii kvůli závislosti na kokainu), nedostatek bohatých pacientů a četné finanční přešlapy dovedly představenstvo k rozhodnutí přemístit legendární nemocnici z centra města na jeho okraj. Jak plány na stěhování postupují, Algernon Edwards (André Holland) - nadaný chirurg černé pleti, jehož milostný románek s patronkou nemocnice Cornelií Robertsonovou (Juliet Rylanceová) skončil potratem a Corneliiným sňatkem se zámožným bílým dědicem - se snaží zaujmout Thackeryho pozici hlavního chirurga. Ostatní lékaři, zdravotní sestry, jeptišky a správcové se mezitím potýkají s řadou problémů jak v profesním, tak v soukromém životě. (Cinemax)

(více)

Videa (53)

Trailer

Recenze (396)

maddy 

všechny recenze uživatele

Pohotovosť pre masochistov. K Knick som napriek režisérskej persóne, ktorá si seriál vzala na paškál pristupoval pomerne s opatrnosťou. Predsa len vychovaný na otravných nemocničných seriáloch z 90. rokov ma ďalší podobný námet veľmi nepriťahoval. Viac som sa však mýliť nemohol. Medicínska tematika tu je totiž zobrazená diametrálne odlišným spôsobom a Knick ma tak na míle ďaleko od toho, čo doteraz televízia z podobného prostredia vyprodukovala. Ako hlása jeden zo sloganov „Modern medicine had to start somewhere / Moderná medicína niekde začať musela...“ a presne toho sa seriál do bodky pridržiava. Neohuruje prvoplánovou brutalitou, avšak šokuje explicitnými, ale zároveň reálne hrozivými zábermi operácii pomocou nástrojov, ktoré boli len predchodcami modernej medicíny ako ju poznáme dnes. Ruka v ruke s nepríjemnými zábermi na ľudské mäso (aj fanúšikovia televízneho Hannibala – radím sa k nim – nebudú pripravení na takúto „mäsiarčinu“, pri tomto seriály sa rozhodne neoplatí večerať) však ide aj temná atmosféra seriálu. Ulice dobového New Yorku na začiatku 20. storočia sú vykreslené až nepríjemne reálnym spôsobom plným špiny, kde sa to chorobami hemží v každej druhej splesnenej budove. Pohľad na život hlavnej postavy (vynikajúci Clive Owen) dotvára ťažké, depresívne pocity a psychológia postáv tu pôjde s pribúdajúcimi epizódami určite poriadne do hĺbky. Náladu dodáva aj netradične, avšak veľmi trefne zvolená jemná elektronická hudba, ktorá prekvapivo k podobnému seriálu odohrávajúcemu sa pred vyše 100 rokmi dokonale sedí. V úvodnej hodinke sa Soderberghovi navyše podarilo priam bravúrne predstaviť slušnú plejádu postáv, kde diváka zaujíma každá z nich a do budúcna sa s nimi ako ho poznáme maznať určite nebude. Nie tu sa skutočne nebojím, že toto by mohlo stratiť s ďalšími deviatimi epizódami prvej série čoby len kúsok z prvotriednej kvality. Tú piatu hviezdičku na začiatok neudeľujem len z ostražitosti, ale v podstate som už teraz presvedčený, že plný počet si seriál v závere zaslúži všetkými desiatimi. Kontroverzný, nekompromisný, ale zato kruto reálny, presne taký je KNICK. Nie je to seriál, ktorý strávi každý, ale inak neskutočne fajnšmekrová záležitosť. Tento rok je celkovo na tie najoriginálnejšie seriály za posledné roky až neskutočne bohatý. Či už je to satirická krimi dráma Fargo od FX, netradičná detektívka zo starej školy True Detective od HBO, prípadne „arabský“ politický Tyrant a teraz aj kontroverzný lekársky The Knick od Cinemaxu. Na záver len jedno veľké WOW a pokiaľ kvôli tvorbe takýchto lahôdok odišiel na nejaký čas Soderbergh z Hollywoodu, tak už teda vôbec neľutujem, že v dohľadnej dobe nenatočí žiaden film. SEASON 1: 4* (8/10) ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„ZDÁ SE, ŽE NA TO STÁLE JEŠTĚ NESTAČÍME. DOUFÁM, ŽE KDYBY NIC JINÉHO, PAK TO PRO NÁS VŠECHNY BYLO POUČNÉ…“ /// Vyváženej mix doktorskejch záležitostí a lidskejch osudů. Nemocnice počátku 19týho století, to je tenká hranice mezi operací a pitvou, takže není divu že Soderbergh využil možnosti a při realistickým podání „císaře“, by klíďo mohla Alžběta Čeňková potupně vrhnout. Krom pokřivenejch charakterů, je po chirurgickým vynalézání hlavním tématem rasová otázka, páč s černochem by všichni chtěli mít společnou akorát plantáž. Mihne se tu T.A Edison s fonografem a je tady (překvapivě?) málo sexu. Místo toho všichni koketujou s ďáblem (zpronevěra, kokain, píchání černocha běloškou…) a nesympatická postava trpí tak, že je jí člověku i líto. Super role pro Clive Owena (hned po Sejmi je všechny). Ostatní herci jsou spíš v pozadí příběhu. Takže dobrej seroš, ve kterým se můžem mrknout i na „moderní“ psychiatrii, a kde největší šok nezpůsobí člověk, ale lahvička. /// 2. Série: ,,PÁNOVÉ, TATO OPERACE OPĚT UKÁZALA, JAK VYSOKO MŮŽEME ZAMÍŘIT NA KŘÍDLECH VĚDY…“ /// Z první sérky se nahromadilo celkem dost postav, takže rozjezd je docela vlažnej. Tep vyskočí jen z Thackeryho nebo lékařských kousků. Třeba jak vyzrát na syfla. Historický reálie jsou fajn, takže nejde jen o prvotní stimulaci mozku elektrodama, ale i porno. Taky příběh „černejch“, bojujících o rovnoprávnost má co do sebe. A zážitkem je sledovat Owena při jeho „finální“ práci. Seriál baví, proto zvyšuju na 5*! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chcu si doma zrekonstruovat frňák. 2.) Nejsem rasista. 3.) Jsem fanda do Eugeniky. 4.) Thx za titule ,,mark82“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Lékařský seriál, po jehož skončení máte potřebu smýt ze sebe zasychající krev a zpoza nehtů si vyškrábat zbytky tlustého střeva a placenty. Soderbergh nás do víru systematizovaného šílenství vtahuje pomalu, důkladně a bez ohledu na to, kolik diváků opustí představení po prvních pěti minutách, kdy si společně s rasistickým misogynem šlehneme dávku kokainu, projedeme se newyorskou ulicí, kde v bolestech dodýchává černý kůň a budeme svědky smrti matky i s jejím právě narozeným dítětem. ___ V navozování pocitu nevolnosti a dojmu časoprostoru, v němž vás od smrti neustále dělí jen krůček a kde byste tudíž rozhodně nechtěli skončit s vážnější nemocí než s nachlazením, je Soderberghovy kromě hudby a přirozeného (tedy ponurého) svícení nápomocna především kamera. Ta se stává nervóznější společně s postavami a od pečlivě komponovaných, přehledných celků, dávajícím jatkám na operačním stole punc civilizovanosti, přechází k bezprostřední fly on the wall observaci a viscerálním, ručně snímaným detailům. K plynulosti vyprávění a dojmu neustálého běhu událostí přispívá „štafetové“ sledování postav, kdy kamera svou pozornost odpoutá od jednoho herce a v rámci téhož záběru hladce pokračuje sledováním herce jiného. ___ Nemocnice zde představuje komplexní organismus, k jehož bezproblémovému fungování je potřeba zkoordinovat několik pomyslných chapadel a zkrotit ega jednotlivých, neboť právě o ně se zde bojuje v prvé řadě, ne o životy pacientů. Zatímco Thackery volí k uvolnění napětí kokain a Barrow návštěvy bordelů, Edwards si nemožnost veřejného naplnění maskulinní role kompenzuje stejně jako hrdinové Klubu rváčů sebedestruktivními bitkami. Většinu postav spojuje téma variované v celé Soderberghově filmografii – neschopnost či nemožnost vřadit se do světa, v němž žijí, a z toho plynoucí emocionální vyprahlost, pocit odcizení a osamělosti. Díky pestrosti jednotlivých figur a konfliktů, ke kterým mezi nimi dochází (přičemž Thackery vyzývá rovnou Boha) se Soderberghovu průřezu morálně zkorumpovanou společnosti daří pokrýt tak pestrou paletu témat, jako jsou rasová segregace, sociální stratifikace, prolínání třídního a rasového napětí, korupce, migrace, drogy a církev. Snahou o rovnoměrnou dělbu pozornosti se Knick blíží více dokumentujícímu než dramatizující rozplétání komplexní sítě známému z počinů Davida Simona (The Wire, Treme). ___ Čtvrtá epizoda, kdy jdou ústřední postavy v dříve rozehraných partiích tvrdě do sebe, je srovnatelně dynamická jako pilot. Neděje se toho přitom tolik a tak rychle, dynamizující jsou především neustálé a pro Soderbergha charakteristické změny hledisek, výborně zužitkovávající proměnlivou hloubku pole. Z mnoha střetávajících se perspektiv přitom není žádná privilegovaná, což odpovídá snaze tvůrců nikoho nesoudit a klinickým pohledem, bez příkras i bez předsudků, ukázat, jakou devalvací mezilidských vztahů na pouhý obchod byl již před sto lety vykoupen vědeckotechnický rozvoj (technofetišistické detaily všelijakých patentů jsou stále častější). Podrobněji k celému seriálu zde. 90% () (méně) (více)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Velkolepé. Pokud by Steven Soderbergh chtěl někam poslat peníze, aby mohl v téhle naturalistické výpravě do světa doktorů, mohl pokračovat, poslal bych mu slušnou částku. Velice silné režijní vedení, kvalitní herci, obrovský důraz na autentičnost a využívání všech prvků doby, v které se příběh odehrává. Knick svým rozsahem a důrazem na detail strká do kapes prakticky všechny konkurenční seriály. Vévodí mu samozřejmě Clive Owen jako Thackery a další přehlídka kvalitních herců. Ti mají velice kvalitně napsané postavy a příběhové linie, které na sebe navazují stejně dobře jako jednotlivé záběry a hudba. Za zmínku rozhodně stojí pohled na svět a postavy, které nejsou nejen primitivní hračky pro tvůrce, ale také překvapí svým ne černobílým vyzněním. V tomhle seriálu má svou temnou stránku i ta paní, která se omylem prošla na pozadí úvodního záběru v pilotním díle... S1: Přímočaré, chirurgicky přesné a ve finále pohlcující. Syrovostí seriál spíše pro fajnšmekry než pro davy. S2: Další příběhové linie, větší důraz na společnost (její rozdělení, eugenika, síla aristokracie), prohloubení doktorů a další důkaz, že když se přidává všeho s citem, vzejde z toho jen kvalitnější seriál. O tom by závěrečná operační scéna mohla vyprávět své. ()

choze 

všechny recenze uživatele

1.-2. řada: Další představitel současné seriálové špičky. Mezi ostatními doktorskými seriály rozhodně nezapadne, protože kromě obvyklé prezentace vztahů mezi lékařským personálem a pacienty a různých případů nabízí i naturalistický exkurz do historie medicíny. Všechny složky seriálu si zaslouží superlativa, ale pokud bych měl něco vypíchnout, tak zajímavou hudbu. ()

Galerie (421)

Zajímavosti (12)

  • Bývalý americký prezident Barack Obama v časopisu People označil Knick: Doktory bez hranic za svůj oblíbený seriál. (Sweepy)
  • Cinemax k seriálu vytvořil i stránku, kde poskytoval zajímavé informace ke každé epizodě: konkrétní historické detaily, dobové fotografie, průběhy operací, symptomy či informace o tom, co si tvůrci domysleli a co naopak převzali z doložitelných pramenů. (DaViD´82)

Související novinky

Filmy roku dle TOP uživatelů ČSFD.cz

Filmy roku dle TOP uživatelů ČSFD.cz

30.12.2014

Mezi za oceánem nejlépe hodnocenými filmy roku 2014 je hodně těch menších, nezávislých, které k nám ještě nedorazily - Inherent Vice, Birdman, Slídil, Whiplash, Hon na lišku, Kód Enigmy nebo Teorie… (více)

Reklama

Reklama