Režie:
Ana Lily AmirpourScénář:
Ana Lily AmirpourKamera:
Lyle VincentHrají:
Sheila Vand, Marshall Manesh, Mozhan Marnò, Dominic Rains, Reza Sixo Safai, Pej Vahdat, Arash Marandi, Ray HaratianObsahy(2)
Po Zkaženém městě, domově pasáků, dealerů a prostitutek, se po nocích toulá mladá osamělá upírka a podle vlastních měřítek nastoluje pořádek. Až nečekané setkání s Perským Jamesem Deanem vytrhne Dívku z její osamělé a smutné rutiny. Mladý muž je totiž snad posledním obyvatelem tohoto města, který si uvědomuje rozdíl mezi dobrem a zlem. Vizuálně výrazný celovečerní debut íránské režisérky Any Lily Amirpour vznikl v americké produkci a vyniká působivou ponurou atmosférou, svérázným humorem i promyšlenými odkazy na symboly západní popkultury. Mluví se o něm jako o prvním íránském upírském westernu a odráží režisérčinu zálibu v brakových žánrech. Výsledkem je chytrý a těžko zařaditelný žánrový mix, který nezapře inspiraci hororovými filmy, westernem, komiksem a íránskou novou vlnou. Slovy režisérky, je to jako kdyby spolu Sergio Leone a David Lynch měli malého íránského rockera a hlídat jim ho přišel Nosferatu. (Aerofilms)
(více)Videa (5)
Recenze (176)
Nic jsem nečekal, nic jsem nedostal. Moje pocity z tohoto filmu postupně v kině přešly od umírněné zvědavosti, co se z té pakárny vyvrbí, k blazeované otrávenosti, hraničící až s nesnesitelnou znuděností - v závěru už jsem si vážně zoufal ze zjištění, jak moc mě tenhle film míjí, jak je mi protivný a cizí. Srovnání s Jarmuschem, do omrzení všemi podsouvané, se samozřejmě nabízí, ale pro mě z tohoto nerovného duelu vychází právě on jako suverénní vítěz. Hned mám chuť si znova pustit PŘEŽIJÍ JEN MILENCI, abych si spravil náladu. Jedna hvězda za pěknou hudbu a druhá za kameru. ()
„DĚLALA JSEM ŠPATNÉ VĚCI. JSEM ZLÁ.…“ /// Sama (a v noci) si to v hábitu šuká po ulicích a dohlíží na morálku. Mohla by nahradit u nás známý „peklo“, ale vlastně i vona v skrytu (mrtvý) duše čeká na svýho Drákulu. Vlastně spíš na někoho, kdo by ji … (jasně taky, ale třeba měl trochu rád…). Prostitutka tancuje s balónkem (hovno v práci. Jen tak, aby zahnala nudu a vodehnala napětí vočekávající obecenstvo!), upírka zevluje na skejtu a aby to nebylo úplně divný, smlsne si na houmlesákovi. Ať se snažím sebevíc, zavíraj se mi víka. Další upírská artovina, která mi na rozdíl vod Jarmusche, nemá co říct. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Film musí dobře vypadat. Na příběh seru! 2.) Su upír a přemejšlím vo bejváku v Iránu. 3.) Thx za titule ,,Jemu, tedy IDžORovi“ (+ Holesinka.M) /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Mám rád filmy, ktoré idú proti diváckym očakávaniam a ktoré dbajú viacej na atmosféru, ako na samotný príbeh. Jednoduchá dejová línia má vytvoriť zdanie vlastného fikčného sveta o Bad City, ktoré ale nefunguje kvôli zameraniu sa na postavy. Tie paradoxne len prostredie vypĺňajú a slúžia ako kulisa k atmosfére. Tá je podporená výbornou hudbou a čiernobielym obrazom. Prostredie nesedí k postávam. Postavy k prostrediu. Ich vzájomný vzťah je mätúci. Značky upozorňujúce na postavu v čiernom sú rozmiestnené takmer všade, pričom ale postavy sú s prítomnosti tajomnej upírky stále vedľa. Ale aj napriek tomu mi to celé zaváňa úmyslom. Amirpour nenatočila dobrý film. Natočila iný film. A po všetkých tých schématických veciach sa mi celkom páči postoj, dajme upíra na skateboard a nechajme ho ísť nočnou ulicou. Podobná lahôdka akou bol pre mňa Neon Demon. ()
Vytahovat Jarmusche je u téhle nahodilé a neuvěřitelně povrchní a intuitivně nahodilé směsice tradic / žánrů / odkoukaných póz spíš smutnou ukázkou nedostatečné soudnosti. Zatímco Jarmusch vytvořil elektrizující, sevřené a mytologicky bohaté univerzum, Amirpourová jenom mechanicky staví na odiv potenciálně zajímavé motivy, kterými se lze plakátově kochat, ale nic víc. Její svět je mrtvolná teze, cinéma du look bez magnetismu a objevnosti (i přechody mezi žánry jsou tu spíš křečovité než elegantní). V něčem je to v zásadě ideově blízké raným filmům Xaviera Dolana, ale ty měly (pro mnohé iritující) dandyovský švih a narcistní zaujetí. Pomalost dokáže být magická, uhrančivá a vtahující. Nebo prostě jen snaživě ubíjející. To je z mého pohledu případ Sama nocí tmou. ()
Moje druhé setkání s režisérkou Anou Lily Amirpour. U filmu " The Bad Batch " jsem napsal, že jde o nesourodej mix žánrů. Stejně tak je tomu i u tohohle snímku. Jenže tady to kupodivu na rozdíl od " The Bad Batch " fungovalo. Zaškatulkovat tenhle film je nemožné. Každopádně se ale nejedná o horor. I přesto se celým filmem táhne taková podivná, temná atmosféra. Velkým plusem filmu je určitě černobílej look, herci, skvěle zvolená hudba ( stejně jako u The Bad Batch ) a nesmím zapomenout na dobrou práci kameramana. I přes moji nečekanou spokojenost bych byl s doporučováním tohohle snímku opatrnej. Myslím si, že tenhle film moc lidem nesedne. Kdo čeká horor bude zklamanej na plný čáře. PS. Zpočátku jsem si myslel že pasák Saeed je Ninja z kapely " Die Antwoord. Později jsem poznal, že jde o jakousi jeho kopii. A nakonec se tady v zajímavostech dozvídám, že se A. L. Amirpour při navrhování vizáže pasáka inspirovala právě frontmanem kapely " Die Antwoord ". ()
Galerie (63)
Photo © Kino Lorber
Zajímavosti (6)
- Jedním z producentů filmu je i Elijah Wood, který je velký hororový fanda a jím založená produkční společnost SpectreVision se zaměřuje na umělečtěji pojaté filmy s hororovými motivy. (Rob Roy)
- Ve filmu hrají herci, kteří se v Íránu narodili, nebo tam mají předky. (M.B)
- Film byl zvolen druhým nejlepším filmem roku 2014 serverem Indiewire a o jeho režisérce mluví Indiewire jako o „nejhustší režisérce současnosti"." (Zdroj: Aerofilms)
Reklama