VOD (1)
Série(5) / Epizody(58)
Obsahy(1)
Gomora, seriálová adaptace úspěšného románu Roberta Saviana, nás zavádí do temných a nebezpečných uliček Neapole, kde se nachází centrum zločinecké organizace Camorry. Poté co je Pietro Savastano, jeden z největších a nejobávanějších kmotrů neapolské mafie, zajat a poslán za mříže, jeho prává ruka, třicetiletý Ciro Di Marzio, spatřuje svou příležitost v tom, že se konečně stane novým vůdcem. Jeho čas však ještě nedozrál. Zatímco je Pietro ve vězení, velení zpočátku přebírá jeho manželka Imma, protože jejich syn Genny - Pietrův právoplatný dědic - se v Hondurasu zaučuje v "řemesle". Soupeřící klan vedený Salvatorem Contem mezitím spřádá plány, jak zneškodnit Savastanovy jednou provždy. Válka o převzetí kontroly nad "systémem" právě vypukla, a to na území, které stále bojuje, aby nadvládě zločinu a bezpráví nepodlehlo. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (157)
Absolutní dokonalost. Jinak se tento geniální seriál prostě nazvat nedá. Tohle je určitě nejlepší seriál o Mafii, který jsem kdy viděl. Hned od začátku mě překvapila brutalita a nemilosrdenství mafianů, kdy kdo vás zradí nebo není na vaší straně, tak je hned po něm. V některých dílech se někdo dostane na vrchol, kde vydrží jen do dalšího dílu, kde je hned zabit, aby ho nahradil někdo jiný, který pak zabije zase dalšího atd(neuvěřitelné). Už hodně dlouho jsem neviděl seriál, který si dokáže udržet kvalitu až do úplného konce. Nesmrtelný! ()
Před pár lety jsem viděl film Suburra od režiséra jménem Stefano Sollima. Byl jsem z něj nadšený a jméno režiséra jsem si zapamatoval a přidal si jeho seriál Gomora do chci vidět. První série byla fantastická. Opět se podařilo vytvořit především výtečnou atmosféru, která je sice značně depresivní, ale také dle mého velmi autentická. Režisér ze skvělých prvků (hudba, obsazení, herecké výkony, správný mariánský příběh) dokázal stvořit perfektně fungující celek, který dokáže postupně diváka vtáhnout a místy doslova přikovat k obrazovce. Uvažoval jsem i o maximálním hodnocení a s chutí si pustil i druhou sérii. Ta se z počátku rozjíždí pomaleji a místy mi přišlo, že ji tvůrci uměle natahovali, což se pro mě jevilo jako vůbec první výtka. Postupně se ovšem všechno rozjelo, aby i druhá série nabídla perfektní gradaci. Možná to vyzní jako protimluv, ale přesto, že se mi první dvě série nakonec velmi líbily, vyvolaly ve mně vlnu emocí, přinesly spoustu nezapomenutelných postav a vtáhly mě svou výtečnou atmosférou, tak se do dalších sérií už nepustím. Za prvé, projekt opustil režisér Stefano Sollima a hlavně se obávám snahy o zbytečné natahování úspěšného projektu a o klasickou šablonu „bylo to úspěšné, tak to budeme opakovat tak dlouho, dokud to bude vydělávat“. Toho se dočkat nechci. Také většina postav už tam vlastně pokračovat nemůže. Proto sledování ukončím skvělým hodnocením těsně pod maximem a s dobrým pocitem, že jsem viděl perfektní seriál, který se druhou sérií svým způsobem velmi dobře uzavřel. ()
Gomora dává úplně nový rozměr proslulému výroku Vidět Neapol a umřít. Nekonečná, odpadky a chudobou zamořená panelová sídliště, komunity, které se chovají podle zastaralých a morálně nepřijatelných norem, selhávající instituce, strach, korupce a beznaděj - to všechno je součást světa, které ovládá Gomora. Americké seriály mají tendenci organizovaný zločin často líčit romantizujícím způsobem, jeho zločiny relativizují a dávají jim punc zábavy, uhlazují je a banalizují. Autoři Gomory na to jdou jinak a organizovaný zločin demýtizují. V čele klanu stojí zbohatlická rodina bez vzdělání a dobrého vkusu (jediný záběr na kýčovitý portrét rodiny visící na zdi hovoří za vše) s velmi svérázným pojetím univerzální a osobní morálky. Šéf gangu považuje své podřízené za spotřební materiál, bez zaváhání řadu z nich obětuje pro posílení osobní prestiže. Scénárista sice sleduje osudy členů gangu, ale spíš než o zachycení osobních dramat mu jde o popsání fungování mafie jako celku, jako patologické organizace, která na společnosti parazituje a rozkládá ji. Divák se nejspíš se členy Gomory neztotožní, bude je pozorovat jako rybičky v akváriu. Celkový dojem: 90 %. ()
Divíte se, proč mám v desítce právě Gomoru? Tahle bezútěšná, fascinující sonda do neapolského podsvětí uštědří bláhovým milovníkům corleoneovské romantity ránu mezi oči a nechá je válet mezi stříkačkami na místní skládce. Má ovšem sílu shakespearovké tragédie v tom nejsyrovějším podání. Chvílemi mi přišlo, jako bych se ocitla zpátky na rodném chomutovském sídlišti v 90. letech, včetně onoho ústředního drugdealerského paneláku (verzi od nás se říká Experimenťák). Akorát ta náboženská procesí se tam teda nedržela. Ale vážně, bez debat jeden z nejlepších a nejostřejších evropských seriálů. Pokud jste se mu zatím vyhýbali, zatněte zuby a jděte do toho. ()
Vzdávám hold všem klukům a holkám co se na tomhle podíleli, protože Gomora je učebnicová dokonalost. Až bude letní počasí potřebovat vytvořit dusnou atmosféru, stačí když se koukne na poslední dva díly Gomory a všichni dostaneme takový dusno, až z něj začnem šilhat. Dokonale přesně zasazená mafinánka do dnešních reálii v němž hodnota lidskýho života se pro určitý typ lidí rovná hovnu. Seriál dokáže prvním dílem zaujmout, pak na dva díly trošku poleví, ale to jen proto aby moh nabrat sílu a ke konci se vysloveně chová jako zloděj divákova dechu. Dialogy, přestřelky, vývoj postav, scénář, herecký výkony všechno je tady tak přesný, že jsem měl pocit, že se to nehraje, ale děje. ()
Galerie (957)
Photo © Sky
Zajímavosti (20)
- V scéne, kde Malammore (Fabio De Caro) sleduje z výšky sídliskového balkóna opätovný rozbeh drogových obchodov dona Pietra (Fortunato Cerlino), hrá skladba od talianskeho rapera Enza Donga s názvom „Secondigliano Regna“. (Patrik200s)
- Keď ide Nicolo (Riccardo Ciccarelli) s bratrancom po výpalné, hrá pesnička „E' Sord“ od talianskeho rapera Luchèho. (Patrik200s)
- Keď ukazuje Patrícia (Cristiana Dell'Anna) svojmu mužovi chod organizácie a zoznamuje ho s biznisom, hrá pesnička „Madama Blu“ od speváka Franca Ricciardiho. (Patrik200s)
Reklama