VOD (1)
Série(5) / Epizody(58)
Obsahy(1)
Gomora, seriálová adaptace úspěšného románu Roberta Saviana, nás zavádí do temných a nebezpečných uliček Neapole, kde se nachází centrum zločinecké organizace Camorry. Poté co je Pietro Savastano, jeden z největších a nejobávanějších kmotrů neapolské mafie, zajat a poslán za mříže, jeho prává ruka, třicetiletý Ciro Di Marzio, spatřuje svou příležitost v tom, že se konečně stane novým vůdcem. Jeho čas však ještě nedozrál. Zatímco je Pietro ve vězení, velení zpočátku přebírá jeho manželka Imma, protože jejich syn Genny - Pietrův právoplatný dědic - se v Hondurasu zaučuje v "řemesle". Soupeřící klan vedený Salvatorem Contem mezitím spřádá plány, jak zneškodnit Savastanovy jednou provždy. Válka o převzetí kontroly nad "systémem" právě vypukla, a to na území, které stále bojuje, aby nadvládě zločinu a bezpráví nepodlehlo. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (156)
Syrově natočený seriál z prostředí neapolské mafie, ale bohužel bez kladného hrdiny, který by mi přirostl k srdci. Doporučuji přečíst výbornou knihu od Roberta Saviana Gomorra. Za chvíli to bude všude, článek mě hodně připomíná italskou mafii, ale ti mají aspoň jakousi pokřivenou čest, s přistěhovalci to bude daleko horší: http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Starosta-berlinske-pristehovalecke-ctvrti-jeste-jednou-Pristehovalci-tvrde-vladnou-a-tyranizuji-nemecke-deti-dospele-i-duchodce-Uci-sve-potomky-aby-proti-nam-bojovali-398650 ()
Syn neschopný a rozmaznaný, matka drsniačka, v dome obraz ich rodinky a nevedia sa rozhodnúť, ktorú sedačku si kúpia? Vážne? Toto, že má byť neapolská mafia? Za približne 7 hodín filmu sa udeje toho na udalosti podľa mňa menej než v nejakej klasike ako Vtedy v Amerike a ešte sú tam ďalšie. Viac sa tu reční a hraje na pózy, než by sa išlo do detailov. Motívov veľa, ale celé to vyzerá až príliš prvoplánové napriek akože horkokrvnosti a akože stálej akcii, no zaujímavých myšlienok na takú kriminálku málo. Chápem, že nie je dobré inšpirovať ďalších, no toto je do veľkej miery zbytočný seriál, ktorý nezachraňuje to, že je dlhý. Chcelo by to celé zostrihať a prerobiť, minimálne z 3/4. Rozumný tvorca by mal vedieť ako s dielom naložiť. ()
Neapolské The Wire². Roberto Saviano Gomorrou rozvířil vody. To čemu se jeho knize nedostávalo na literárních kvalitách, to nahrazovala naléhavost snahy něco změnit podpořená informační hodnotou pohledu za oponu fungování Camorry. A ta se mu odvděčila veřejným vyhlášením smrti. Co slíbí/udělá Camorra štábu seriálového bratránka knihy (dějově sice nemají společného zhola nic a přesto jde duchem o nejvěrnější možnou adaptaci) raději ani nemyslet. Výlet do odvrácené tváře Neapole, kterou provází kompletní galérka od pěšáků až po nejsilnější psy na společenském žebříčku, je totiž ve své nepřikrášlené syrové reálnosti působivější než sebelepší dokument. Ostatně s "dokumentárností" se tu pracuje nemálo. Akorát je mohutně dopovaná výrazně (ale vskutku výrazně) filmovým vzhledem. Gomorra jde na dřeň a navzdory tomu, že se obejde bez příkras i obezliček je nebývale drsná, špinavá, nekompromisní, s obdivuhodným smyslem pro detail, mnohdy hypnotická a přesto v mnohém věrná pravidlům žánru. Nikdo a nic se tu neglorifikuje, ale ani neodsuzuje; důsledně se to vyhýbá jakémukoli hodnocení, stanovisku či moralizování. Prostě se jen ukazují věci jaké jsou. A i proto jde o možná tu vůbec nejryzejší (když již ne nejlepší) mafiánskou ságu (i když... v těch obvykle jde o rodinu, pravidla a čest; zde jde o "byznys") vůbec. Druhá řada ubírá na oné "dokumentárnosti" a mnohem více sází na osudové linie a intriky vně mafie. Bohužel se trochu točí v kruhu již řečeného, ale více než dostatečně to vynahrazují finální epizody. Třetí řada pak pokračuje v trendu druhé. A byť obsahuje některé zdaleka nejpůsobivější momenty i celé epizody seriálu, tak celkově je na ní znát, že nemusela mít nutně dvanáct epizod. Místy, opět především zpočátku, se totiž až moc šlape prázdná sláma. | S1: 5/5 | S2: 4/5 | S3: 4/5 | ()
Tak po dlouhé době na téma Mafie zase vznikl skvělý počin. Trochu mi to připomíná mafiánskou verzi Hry o trůny. Ano, prakticky všichni zde zemřou. Ano, nikdy nezvítězí ten, koho tipujete, ten spíš zemře, protože zemřou fakt všichni. Neskutečná atmosféra. Moc se toho nenapovídá. Když už se mluví, tak jdou tvrdé informace na stůl. Hodně noir napínavá přehlídka Neapole. ()
Hra o trůny na mafiánsky spôsob. S postavami si servítky nikto neberie. Smrť strieda smrť. Prestrelky vyzerajú a znejú lepšie než z Hollywoodu. Ďalším plusom sú herci a prostredie sídlisk. Odohrávajú sa tu presvedčivo pôsobiace kšefty a vybavovačky. Miestami dostávate súboj gangov pomaly ako v Záhade hlavolamu, len samozrejme oveľa krvavejšieho charakteru. Drsné, bez cenzúry, bez kladných postáv či sympatických postáv. Zmrdi proti zmrdom vo svete, kde prežije len ten najkrutejší. Len tých dielov malo byť menej. Gomora rieši minimálne pocity postáv (na rozdiel od Rodina Sopránů) a takmer vôbec nerieši políciu, vládu (na rozdiel od Narcos). No aj tak série zbytočne naťahujú čas. Ale to bude talianske dedičstvo ešte z čias Corrada Cattaniho (Chobotnice). Najlepší mafiánsky seriál? Ano!...veľká škoda poslednej 5. série, kde žiadna postava nevidí za najbližší roh, v každej tretej scéne niekto zomrie, alebo zmení kabát. Blbosť a teatrálnosť víťazí nad všetkým. Nevydarená tečka. ()
Galerie (957)
Photo © Sky
Zajímavosti (20)
- Keď ide hneď v úvode Attilio (Antonio Milo) a Ciro (Marco D'Amore) autom cez nočný Neapol, hrá pesnička „A' storia e Maria“ od Franca Ricciardiho a Ivana Granatina. (Patrik200s)
- Nakrúcanie prvej série trvalo 30 týždňov a okrem Neapola prebiehalo v Miláne, Ferrare, Ríme a v Barcelone. (Sufferer)
- Keď ide Nicolo (Riccardo Ciccarelli) s bratrancom po výpalné, hrá pesnička „E' Sord“ od talianskeho rapera Luchèho. (Patrik200s)
Reklama