Reklama

Reklama

Černé uhlí, tenký led

  • Čína Bai ri yan huo (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Toto kriminální drama zasazené do severočínského městečka vypráví příběh bývalého policejního detektiva Zhanga, jenž se zamiluje do tajemné ženy. Ta je zdánlivě spojená s řadou vražd, které Zhang vyšetřuje. Severní Čína v roce 1999. V malém městečku dojde k hrůznému nálezu několika mrtvol. Při krvavém incidentu během pokusu o dopadení domnělého vraha jsou zabiti dva policisté a další je těžce zraněn. Přeživší důstojník Zhang Zili je suspendován pro neschopnost dalšího výkonu policejní práce a nechá se zaměstnat jako ostraha v továrně. O pět let později dojde k dalšímu, nápadně podobnému případu. Zhang se s pomocí bývalého kolegy rozhodne vyšetřit sérii záhadných vražd na vlastní pěst. Zjistí, že všechny oběti jsou propojeny s Wu Zhizhenovou, mladou ženou, která pracuje v malé čistírně. Zhang, který se vydává za zákazníka, začne tajnůstkářskou Wu sledovat a postupně se do ní zamiluje. Jednoho mrazivého dne však učiní děsivý objev. Zhang, jehož život se ocitl v nebezpečí, záhy přijde na to, že není vždy možné oddělit vinu od nevinnosti. (Cinemax)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (41)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Diao sa v tomto prípade trošku hrá. Ako keby si skúšal rôzne postupy a rôzne spôsoby rozprávania. Film častokrát mení tempo, plynulosť a spôsob podávania informácií. Každá stopa má svoju postupnú gradáciu. Diao a jeho postavy sa ale nesnažia akúkoľvek stopu vysvetliť. Musíte si ju doplniť samy. Dáva vám na to priestor. Spôsob ako sú zábery vedľa seba postavené tomu nasvedčuje. A hoci formálne je ten film zaujímavý, príbehovo už tak nie. Hlúpy nie je, ale postavy v ňom v zásade idú z miesta na miesto. Pod kožu sa im nedostaneme a ich vzťahy sú rovnako chladné a bezútešné, ako mesto v ktorom sa nachádzajú. V rámci zámeru viac než dostačujúce. Ale ak vezmeme do úvahy pointu a invenčnosť, je to niekde na pol cesty. Najviac zarazí fakt, že Diao to ako keby nevedel v posledných minútach ukončiť. Taký zvláštny žánrový bizár, ktorý má v sebe podstatne viac ako ukazuje, ale je bohužiaľ robený tak, že nie každý bude mať chuť, to niečo viac, aj hľadať. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Chatrnější fimové vyprávění aby pohledal. Je laciné vydávat neschopnost odvyprávět logicky konzistentní příběh za mysteriozitu a ne, pokud není atmosféra podložená neúprosným odvíjením děje a vyprávěcí sevřeností, pak hezké obličeje zbarvené nočními neony či kontrastně zasazené do strohých všedních kulis špíny a dřiny a zručná rámovací kamera na to samy nestačí. Ani interpretace "poučeně" odkazující na asijskou obrodu zakladatelů drsné a ponuré americké detektivní školy to nezachrání, pokud základní linka vůbec nešlape, je výsledek o to usvědčenější ego-nástěnkou. Další vizuálně dobře vyvedená, ale nefungující záležitost, která se hroutí, sleduje-li pozorovatel postavy nejen ve světle lamp, ale také ve světle logiky věci a intuitivního zkoumání. *** Nebudu se ptát, proč bruslení, proč vrah nechával obětem brusle na nohou a kde je na tom kluzišti asi mohl zabít, v čase, než by si brusle sundali (chápu, kdyby neměli brusle, tak jak by se přišlo na kluziště, že - jenže tahle obrácená, z prstu vycucaná konstrukce důvodů je nejhorší, dětinsky naivní prohřešek proti ústrojnému, přirozenému vyplývání dějů), nebudu se ptát, proč Zhang jako svědek nenechá zastavit vlak a kousky mrtvoly svého kolegy posbírat, nebudu se ptát, proč potřebovali zápletku okořenit tím, že budou hlavní hrdinku nutit, aby jim manžela vydala, když ho mají v hledáčku sami a vůbec ji k zátahu nepotřebují, nebudu se ptát, proč on musí nejprve jít kupovat cigarety, aby se za ním nakonec tak nepřipraveně z jednoho směru ulice vrhlo odnikud deset příslušníků a málem ho ještě nechali utéct volným koncem ulice, nebudu se ptát, proč si ona pět let schovávala usvědčující kabát i s vizitkou, aniž by se ho prostě zbavila, proč vůbec dřela celou dobu v prádelně, když ji muž finančně podporoval ze své loupežné činnosti, nebudu se ptát, proč on z toho nakonec vychází jako zamilovaný dobrák, jenž se kvůli ní dostal na zcestí, když vyprávění začíná jeho nepovedenou vražednou loupeží, po níž se trikem zbavil mrtvoly a začal žít "duchovou existencí", nebudu se ptát, jak je to s tím... ne, nebudu se ptát, protože logických lapsů a nedořešeností je tam tolik, že z nich emanuje neschopnost přirozeně vyprávět a důsledně sledovat odvíjenou nit, a naopak z nich prosvítá upachtěná snaha pokaždé ad hoc vymyslet libovolný důvod či podsunout umělou nápovědu (brusle na nohou obětí, vizitka v kabátě, vzkaz s SPZ v autě kolegy atd.), která děj mechanickým poskočením posune k následné scéně. Autor, s citem pro kompozici a atmosféru, který ty líbivé záběry umělecky ukřižuje na chatrně smontovaném lešení příběhu. Další, který se nesoudně mýlí ohedně toho, jak minuciózně dosebe musí zapadat střípky kriminálního dramatu a že tenhle žánr nelze beztrestně zneužít. (Je to právě naopak, kde jinde se musí klást takový důraz na bezchybnou, nemilosrdnou logiku, s níž se věci nakonec stanou a dostihnou iniciátory i aktéry? Nechala bych režiséra tři roky číst jenom existenciální detektivky Friedricha Dürrenmatta, dokud by případy komisaře Bärlacha neuměl se slzami v očích odvyprávět krok za krokem i vytažený o půlnoci z postele). Zkrátka ne, nestačí to, to všecko hezké špinavé padá dolů s vypachtěným, zflikovaným příběhem, kácí se to jako židle s podřezanýma nohama. *** Leda snad kdyby tomu někdo vymyslel nový žánr, v jehož rámci bychom pak mohli hodnotit specifické kouzlo toho snímku, například: kterak naivistické i pošetilé vyprávěcí postupy čínské kinetamografie rozrušují základy existenciálního detektivního dramatu, komizují noirovou poetiku a zesměšňují hard-boiled school tvrďáky - ale myslím, že bych se tomu nechtěla soustavněji věnovat a porovnávat, kdo v této kategorii dosáhne většího mistrovství. () (méně) (více)

Reklama

italka63 

všechny recenze uživatele

Vynikající a strhující atmosféra čínské kriminálky. To uhlí, a v něm části těla na obrovském území, ten led i s půjčovnou bruslí a někdo, kdo umí zabít. Třeba dva kriminalisty. Potud super. Pak ovšem děj zjednodušil. Když jsem dvacet minut pozorovala hlavní ženskou hrdinku, která údajně dle vyšetřování byla do vražd zapletená, skoro se mi hrůzou začal odloupávat lak na nehtech. Žena? Anorektické bezkrevní látro, jakýkoliv humanoidní android by to sehrál s větším výrazem. A to mi zkazilo film. Víc jak tři to nebude. ()

WillBlake 

všechny recenze uživatele

Tomuhle říkám novodobý noir. Jeden z těch filmů, kde je atmosféra mocnější než cokoliv. Zapadlá čistírna, neonové poutače v zasněžených ulicích, opuštěný lunapark s rozvrzaným ruským kolem - to všechno mě pohltilo až tak, že jsem málem nepostřehl, kdo všechno byl zabit a jak bylo naloženo s mrtvolami. ()

Topco 

všechny recenze uživatele

Mrazivý čínsky noir, víťaz berlínskeho festivalu, si pre svoje pomalšie tempo a nedoslovnosť vyžaduje pozorného diváka a je dôkazom, že (neo-)noir nie je záležitosť iba západnej kinematografie. Kým preniknete postavám pod kožu, chvíľu to trvá: ťažko predvídateľný hrdina nie je veľký sympaťák a femme fatale je zasa až príliš nenápadnou šedou myškou. Na typicky tiesnivej noirovej atmosfére sa podpisuje estetika industriálnej špinavosti a neónovej nočnej ulice. Žánrovým ozvláštnením sú poetické chvíle ako geniálny tunelový prechod z 1999 do 2004, korčuľovanie na ľade za tónov vážnej hudby, vŕzgajúce ruské kolo či ohňostrojová pointa. Nájdu sa však aj uletené prvky, vzdialené našej kultúre (nechutné prevalenie ženy na zem či „oslavný“ sólo tanec). ()

Galerie (21)

Související novinky

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Reklama

Reklama