Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Poslední dny v Buchenwaldu mezi přežitím a morálkou... Hans Pippig se v dubnu 1943 dostává za šíření bolševické propagandy do koncentračního tábora Buchenwald. Během nadcházejících let se stane členem táborové buňky, která plánuje ozbrojený převrat, jenž má nastat ve chvíli, kdy budou Němci vyklízet tábor před postupující západní frontou. Na jaře 1945 se do tábora s jedním z mnoha transportů dostává malý chlapec, kterého tam v kufru propašoval přítel jeho otce. Pippig chlapce náhodou objeví a rozhodne se za pomoci kolegů ze skladiště oděvů pro vězně a zabavených věcí chlapce v táboře schovat a uchránit před jistou smrtí... Film z produkce společnosti UFA Fiction představuje druhou adaptaci stejnojmenného románu Bruna Apitze z roku 1958. Autor, který sám coby komunista strávil osm let v koncentračním táboře Buchenwald, v knize vypráví sice fiktivně vystavěný příběh, ale vycházel při tom z reálných událostí a v jednotlivých postavách (byť pozměnil jejich jména) vycházel z lidí, které v táboře poznal. Nejinak je tomu s figurou malého chlapce, která vychází z příběhu Stefana Jerzyho Zweiga, o němž Apitz slyšel, ale sám se s ním nesetkal. Zweig, známý dnes jako buchenwaldské dítě, se do tábora dostal jako tříletý v roce 1944 s otcem a za pomoci vězeňských funkcionářů přežil až do osvobození. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (50)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Toto filmové zpracování slavné knižní předlohy se myslím vydařilo. A je sympatické, že film točili sami Němci. Ačkoliv nová generace se už prakticky nemá sama za co omlouvat a je i chybou to po ní chtít, je dobré, že si téma holocaustu Němci stále uvědomují a připomínají jej. Já k filmu prakticky nemám výhrad, snad jen že klíčové momenty mohly být řešeny s větším napětím. A přiznávám, že mi tam také vadily (stejně jako v každém válečném filmu) ty dobové dokumentární záběry. Pro pohyb v časové ose byly důležité, ale vždy mi vadí ten kontrast hrané - barevné s nehraným - černobílým... Chápu však že točit postup amerických armád stále blíže k Buchenwaldu by byl nad rámec rozpočtu filmu a koneckonců, příběh sám řeší něco úplně jiného. A tak téma nalezeného chlapečka, kterého je možné zachránit avšak za cenu možné ztráty vlastního života jen pár dní před koncem války a nacistického běsnění je stále aktuální. Jak se zachovat? Chovat se jak zvíře, které chce jen samo přežít a nebo se zachovat jako člověk v místě, kde lidství a důstojnost ztratilo svoji váhu a význam hned po výstupu z dobytčáku? Pokud to jde vůbec takto napsat, pak jsem musel ,,ocenit'' samotné zpracování Buchenwaldu. Baráky, apelplac, bunkry.. vše bylo naprosto věrné. Peklo přeplněných zavšivených paland, komanda, kápové, esesáci (hlavně ze Sabina Tambrei šel opravdu strach)...Nebřenského jsem ve filmu nikde nezahlédl ač jsem se snažil. --- Zkrátka člověk na tom místě smrti úplně byl... Nevím kde sehnali tolik vyhublých lidí, ale tento komparz nebyl jako z jiných filmů o táborech smrti... Lidé zde byli opravdu vychrtlí kost a kůže s propadanými hrudníky kamsi dovnitř svých těl... Opravdu reálné ztvárnění samotného pekla. Ačkoliv bych měl pár výhrad, přejdu je. Vítám každý takový nový film a vítám jej tím více čím později je natočen od těch šílených válečných let. Není to za čisté 4 , ale zaokrouhluji nahoru. * * * * ()

jondzavid 

všechny recenze uživatele

Pôsobivé nové sfilmovanie - kompromis medzi priblížením hrôz reality a prispôsobením sa prísnosti cenzúry nemeckého prime-time vysielania sa podaril. Na prvej verzii (1963) mi vadila tá uhladenosť, tu je to surovšie a odvážnejšie. Samozrejme, že už predloha je značne fiktívna a realita sa nachádzala niekde na úrovni výmeny života 3ročného chlapca za smrť iného 16 ročného, takže to hrdinstvo nebolo tak čiernobiele, ale treba si uvedomiť, že na niečo podobné publikum masírované Tatortom a Pilcherkami nebude pripravené za x-rokov a nikto nato nedá 5 miliónov Euro. Aj napriek tomuto, ale Kadelbach po 2x (UMUV) posúva pohľad Nemcov na temnú epochu svojej histórie a prináša film, ktorý vzbudí diskusie. A Sabin Tambrea by mohol byť bratom Fiennesovho Amona Goetha. ()

Reklama

kenkaku 

všechny recenze uživatele

Právě jsem se dodíval na premiéru (ard) a budu to muset ještě vstřebat. Celý film je točen zvláštní strojovou dikcí. I když své momenty má, je zvláštně sterilní... proč to říkám? Natáčením filmu jsem strávil dva týdny života jako komparzista. Byl jsem přítomen u mnoha scén ( včetně tě v Buchenwaldu) a proto i vím jak moc toho zůstalo ve střižně na podlaze... A netuším moc proč. Možná měl Philipp Kadelbach obavy z přílišného alibismu. Možná chtěl prostě jen čistě černobílé postavy. Možná mu ale nic jiného ani nezbylo. Když si vezmu jak citlivé téma to pro ně je (i 70 let po válce se v Německu s tím co se za války dělo nesrovnali). Každopádně. Osobně mám tedy hodně deformovanou optiku a proto si budete muset počkat na objektivnější hodnocení. A srovnání s originálem na závěr? Je to jiné. Ne horší, ne lepší. Prostě jiné. ()

dom156 

všechny recenze uživatele

Film jsem viděl v slovenštině a jelikož mi to na rozdíl od mých vrstevníků nevadí, jelikož slovensky rozumím. Zajímavé zpracování a silný příběh kde proti sobě stojí SS a svědomí vězňů. Když člověk pomyslí, že je to inspirováno skutečnými událostmi, tak až mrazí. Jediné co bych vynechal ve filmu jsou ty zbytečné flashbacky, které mě jen odtahovaly od děje a byly špatně načasovány. Jinak velmi dobré a doporučuji. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jeden z řady zapomenutých válečných filmů, u kterého si samotní Němci podřezávají větev a vlivem vlastních stigmat z předchozích generací se snaží očistit. No a tak vypráví jeden z těch nejdrsnějších příběhů pro změnu z koncentračního tábora v Buchenwaldu. A rozhodně se nejedná o snadné vyprávění, spíše naopak. Zároveň bych vůbec neřekl, že se jedná o televizní film. To je na můj vkus až moc historický a precizní. Naopak oceňuji, jak tvůrci kombinovali hrané scény s momenty, které představovaly reálné záběry z války nebo právě konkrétně z koncentráku. Tato kombinace mě dovede daleko více šokovat, než mnohdy strohé a bezemotivní dokumenty. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (7)

  • Památník Vojna v Lešeticích u Příbrami byl v dubnu a květnu kvůli natáčení uzavřen pro veřejnost. (Yardak)
  • Film bude uveden na 70. výročí osvobození Buchenwaldu. (Yardak)
  • Během května 2014 bylo vybráno 100 komparzistů z Česka na dotáčení některých scén u památníku pravého koncentračního tábora Buchenwald v Německu. (EMMY)

Reklama

Reklama