Reklama

Reklama

Straight Outta Compton

  • Česko Rapeři z Comptonu (více)
Trailer 1
USA, 2015, 147 min (Director's Cut: 167 min)

Režie:

F. Gary Gray

Hrají:

Jason Mitchell, Corey Hawkins, O'Shea Jackson Jr., Aldis Hodge, Neil Brown Jr., Lakeith Stanfield, Paul Giamatti, Orlando Brown, Allen Maldonado (více)
(další profese)

Ulice kalifornského Comptonu bývaly jedním z nejnebezpečnějších míst v Americe. Právě tady, v místě, jehož život řídily drogové gangy a pravidelné policejní šťáry, se narodila pětice kluků, kteří odsud dokázali vypadnout. Ze své frustrace, nenávisti a naštvání se rozhodli vyzpívat. Stvořili žánr zvaný „gangsta rap" a skupinu N. W. A., která patří k nejkontroverznějším hudebním sestavám historie. Režisér F. Gary Gray o ní natočil nekompromisní životopisné drama plné skvělé muziky a ostrých textů. (Cinemart)

(více)

Videa (9)

Trailer 1

Recenze (325)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Namlsal jsem se novou Dreho deskou a tady od filmu si rozhodně sliboval víc než tak průměrnou podívanou. Sterilně natočený, herecky stejně snaživý jako nezajímavý, nevzrušivý, podivně prázdný film. Četnost slova n*gga už i mně lezla krkem, český titulky byly v kině totál tragický. Nečekal jsem prostě dvě hodiny nudy, osobně bych si tam někam strčil Kevina Harta :D Jdu hold dál užívat Kendricka, navíc nám zrovna vylejzá The Documentary 2... ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Trochu mi je blbé písať komentár teraz po piatich rokoch, avšak posledné dva mesiace sa niesli v znamení sledovania nových a opakovaného sledovania všetkých doku, čo som predtým videl, na témy NWA, Death Row Records, 1992 LA, bastarda Daryla Gatesa, epidémie cracku a tak ďalej, no a toto všetko som chcel zakončiť kúskom filmársky a produkčne najvyšším – Straight Outta Compton. Blbé preto, lebo som film videl už pred 5 rokmi v US a počas premiéry som sa pohyboval v Comptone a primárne v South Central. Tá reklamná masáž všade naokolo bola nepredstaviteľných rozmerov. Každý deň nápis "Compton" v oblakoch, billboardy a bannery doslova na každom rohu a v každej špinavej stoke a hlavne v auguste prakticky nikto o ničom inom nerozprával, SOC sem, SOC tam, a to nehovoriac o dni, kedy bol predstavený soundtrack, čo je/bol zároveň aj posledný Dreho štúdiový album s príznačným názvom... neprekvapivo Compton (alias 'grand finale'). Radosť v očiach mnohých a 16 rokov čakania na bájny "Detox," ktorý už definitívne nikdy nepríde, bolo na konci. Straight Outta Compton je pre Los Angeles dôležitým filmom, rozhodne najmä teda pre tie kúty vzdialené na juh a juhozápad od Downtownu, kde je to úplne iný život a tú dôležitosť bolo cítiť. Ale aby sme nezostali len pri pozitívách, je nutné sa pozastaviť aj nad tou šedou stránkou. Kto produkoval je vidieť a každý, kto sa tomu aspoň trochu venuje veľmi dobre vie, že SOC putuje v mnohých momentoch ďaleko od pravdy, lebo predsa nebude si nikto dobrovoľne kaziť svoje renomé, keď nemusí. Chýba tu toho viac než dosť, nemám teraz na mysli nejaké chýbajúce ženy či mizogýnia a sexizmus NWA, to mám vysoko na kkte, myslím udalosti, incidenty a reálie interne zakorenené v celej NWA. Na to, aby bol Straight plný, musel by mať minimálne dvakrát dlhšiu stopáž. Informácií je totálny náklad, toto sú dve dekády hudobných dejín a zoskupenia, ktoré ich komplet zmenilo a poslalo iným smerom. Režisérsky zostrih pridáva 20 dodatočných minút, ktoré síce filmu trochu pomôžu a vďaka nim má o čosi plynulejší charakter, v podstate však s menšími výnimkami nepridávajú nič zásadné. Bez debaty však odporúčam sledovať DC. Aj napriek všetkému nemôžem inak. Filmová láska bez kompromisov. Buď ho miluješ, alebo nie. A koniec koncov prichádza aj uvedomenie, že s vysokou pravdepodobnosťou na túto tému nebude nič na takto vysokej úrovni a prakticky ani nič lepšie, hoci je to od ideálne najlepšieho vzdialené míľovými krokmi. "Jerry, you gotta relax. Ar'ight? Niggas don't even know what anti-Semitic means anyway." ------------ Doplním si tu zhliadnutia, nech mám prehľad: (14.8.2015) (25.9.2015) (11.2016) (29.4.2019) (2x 28.5.2020) (18.6.2021) (17.8.2023) --- "What does N.W.A stand for, huh? No Whites Allowed? --- Bonusy: Becoming N.W.A, Impact, N.W.A The Origins, N.W.A Performs in Detroit, Director's Journey, The Streets: Filming in Compton --- (x / x / x / x) "What the fuck is 'gankin'"? And what's a '6-4'?" ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Asi je škoda, že film produkovali Dr. Dre a Ice Cube, protože očividně zastávají politiku "nehodící se, škrtněte". Spoustu věcí milosrdně vynechají, třeba dokonce i některé členy kapely. Nebo například svoje vlastní prohřešky. Nejvíc mi vadilo přikrášlování reality. Nahrává se ve studiu, ale už to zní perfektně zmixovaně a zmasterovaně. Hmm. Jasně. A zejména to, že film dělá z téhle hudby něco, co není. Tohle je hudební žánr, ve kterém ukradnou různé samply z různých starších písní, spojí to dohromady, udělají smyčku a do toho namluví nějaký hatespeech. Kdežto v tomhle filmu to vypadá, jako kdyby tu muziku fakt vymýšleli. Vrcholem je hudební seance, při které jakože náhodou improvizací vznikne song Nuthin' but a 'G' Thang. K pláči. Pokud to tedy budu brát pouze jako film, tak to ujde. Má to své výborné momenty, jako koncert v Detroitu nebo scéna před studiem s policisty. Ale jako nějaká výpověď to hooodně pokulhává ve své uvěřitelnosti....až na O'Shea Jacksona Jr., ten byl zase uvěřitelný velmi. ()

Zeck 

všechny recenze uživatele

Už jako teenager jsem poslouchal americký rap, pochopitelně i teatrálnější verzi v podobě gangsta rapu (který proslavili právě N.W.A.) a znal drtivou většinu postav, o kterých film vypráví. Byl jsem tedy perfektní cílovou skupinou mimo americká ghetta, pro kterou byl film určen a mohu snad konstatovat jen to, že se mi hodně líbil, i když hudební filmy z principu nesnáším a zfilmovaným biografiím skupin nebo zpěváků napříč žánry se vyhýbám úplně. Nostalgicky jsem si tedy zavzpomínal na všechny ty hity, které jsem strkal do discmana, na všechny ty propařené noci u San Andreas s naladěným rádiem Los Santos a ve výsledku byl zklamaný pouze jedinou skutečností. Tím, že se film nakonec věnoval pouze lidem okolo N.W.A. a nezabrousil i dál, zvláště když budoucí přední postavy rapu divákovi letmo představoval. To, že Eazy-E dojel na AIDS není žádná hrůzná novinka, takže jsem trochu trpěl, když se na place objevoval mladej Snoop Dogg, 2Pac (pár let poté zastřelen v autě, které řídil Knight) a jiné přední postavy amerického rapu v 90. letech, které stály ve středu doslova války v podobě East Coast vs. West Coast, ve které se Knight tady "hezky" vyznamenal a já jsem místo toho sledoval jen Eazyho postupnou nemoc s jasnou představou, co bude následovat. Trochu mi vadila i skutečnost, že scénáristé (zjevně díky dohledu stále žijících členů N.W.A na scénář) dokázali v pravém kontroverzním světle ukázat jen mrtvého Eazyho, který se nemohl ohradit a Ice Cubea s Dr.Dre vylíčili jako fér kluky, ačkoliv skandálů měli jak nasráno. To, že pak celý film věnují jemu je sice hezké, ale příště by místo sentimentálních gest měli raději ubrat na alibismu a pokrytectví. Film zároveň vypovídá o přístupu policie k negrům v ghettech a rovnou celé rasové problematice USA, takže má i sociální rovinu. Skutečnost, že jediná nominace na Oskara se pak objevila pouze pro komplet bílé scénáristy filmu, to byla taková vtipná facka celému poselství tohoto projektu. Zvláště Jackson hraje svého fotra tak přesvědčivě, že jsem chvílemi neviděl rozdíly, naopak mi přišel ještě víc cool než originál a rozhodně to nebylo jen nápadnou fyzickou podobou. 80% ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Místopřísežně prohlašuji, že při psaní tohoto zvratku byla mimořádně krutým způsobem týraná zvířata a použité vulgární odpornosti okamžitě uvrhnou každého dosud nezkaženého předškoláka do morálního bahna a nenapravitelných psychických traumat. Čest HOMObázi, která se s tím jen snaží nepokrytecky a po bolševicku zatočit! *** V dobách, kdy se ještě negrům mohlo říkat negři, se skupinka vypatlaných, asociálních negerských kriminálníků rozhodla seknout s prodejem drog, a za utržené peníze si otevřít krutohustý recitační kroužek. Jejich oduševnělá, nesmírně sofistikovaná a dokonale se rýmující lyrika, složená z veselých příhod z dýlování a plná matkojebů, mrdání policajtů, kurvení štětek, kouření čuráků a jebání na justiční systém, který jim kdovíproč chudákům znemožňoval fetovat, prodávat krek a vzájemně se bez mrknutí oka vraždit, nakopla ostatní vypatlané asociální negry natolik, že ve dvaadevadesátém málem vypálili a vyrabovali celé Losí Andělice poté, co si ti zkurvení, rasističtí bílí policajti dovolili něžně se nepomazlíčkovat a nepoobjímat s ožralým a agresivním budoucím kriminálníkem Rodny Králem. Inu, kulturní fenomén je holt kulturní fenomén! Američtí soudruzi měli tehdy máslo na hlavě, protože si to tam z té Afriky sami natahali, a tak místo aby ty inteligentní, mírumilovné a skvěle asimilované spoluobčany vyexpedovali zpět pod bitch otrokáře na bavlníkové plantáže, rozhodli se je raději utolerovat xmrti. Načež přizdisráčská Evropa okamžitě chytla syfla, a tak tu dnes milujeme všechny ty eritrejské Usámy a je jen otázkou času, kdy to tu Čonkovi pod výstižnými gangsta pseudonymy jako Tupák, Ledová Briketa, Doktor Dement, Padesatikačka „more“ Džexn či Emsý Barevne Kovi rozjedou naprudko! Ultradrsnému Ledovému Kubíku patrně už to přednášení tolik nesype jako v dobách, kdy jsme se mezirasově tolik nenáviděli, a tak se rozhodl postavit si filmový pomníček. Ač je to pomníček morálně přinejmenším diskutabilní a Ledař se všemožně snažil udělat ze sebe a svých spolurecitátorů kůl negry, výsledkem je znožně natočené, přehledné a místy až mrazivé memento toho, co je to v těch ghettech za zasranou, vymaštěnou pakáž bez jakékoliv úcty k životu, kultivovanému soužití a civilizaci. Avšak naštěstí dle moderních geopolitických teorií za vše může ten zlý, zkostnatělý, fuj, fuj systém a jedinečným řešením v intencích všudypřítomného lidství je ten nebezpečný odpad s otevřeným srdcem, přátelsky a mile vychovávat neustálým pacifistickým omíláním zrapovaných edukativních manter jako „Choď do školy! duc duc Nekraď! duc duc Nefetuj! duc duc Nedýluj! duc duc Nevraždi! duc duc duc“ a to patrně do té doby, než slaboduché, primitivní zlo a nejnižší animální pudy konečně zvítězí nad láskou, humanitou a porozuměním. No nic, musím končit, než si s dávivým smíchem poprskám monitor a do ruda oplácám kolena… ()

Galerie (110)

Zajímavosti (85)

  • Film vyšiel presne v ten istý deň, ako pred 25 rokmi EP skupiny NWA s názvom 100 Miles and Runnin'. (Real Tom Hardy)
  • Na konci filmu reportér novín nesprávne uvedie, že Eazy-E zomrel ako 31-ročný. Zomrel ako 30-ročný. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

02.12.2015

Oscarová sezóna pomalu začíná a jako tradičně se o první důležitá ocenění postarali pánové z National Board of Review. Tohle recenzentské sdružení potvrdilo, že nový Šílený Max nezasáhne jen do… (více)

Rychle a zběsile shání režiséra

Rychle a zběsile shání režiséra

06.10.2015

Kdo bude režírovat Rychle a zběsile 8? Máma Vina Diesela chce za kamerou svého synáčka, sám Diesel navrhuje návrat ke kořenům s Robem Cohenem (Rychle a zběsile). Studio Universal ale situaci vidí… (více)

Universal překonal dvoumiliardový rekord

Universal překonal dvoumiliardový rekord

17.08.2015

Utržit na americké půdě 2 miliardy dolarů za rok se hollywoodskému studiu podaří jen výjimečně. Nejrychleji se na tuhle metu vyškrábali Warneři, kteří ji v roce 2009 zdolali 25. prosince, teď ale… (více)

Reklama

Reklama